شفا مگ

فواید دمبل زدن برای بدن

دمبل وسیله ای است کوچک که به راحتی در خانه نیز می توانید از آن برای ورزش کردن استفاده کنید.با استفاده از دمبل می توانید ورزش کردن خود را کامل کنید.از نکات مثبت دمبل زدن این است که باعث تقویت عضلات و استخوان های شما می شود و خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش می دهد.درست است که ورزش های هوازی و تمرینات ایروبیک یکی از محبوبترین ورزش های جهان برای آمادگی جسمانی می باشد، اما وزنه زدن نیز فواید زیادی دارد.ورزش های قدرتی برای سلامت جسم بسیار مهم است که دمبل زدن از این نوع ورزش ها می باشد. اگر بتوانید وزنه و دمبل زدن را به صورت اصولی انجام دهید برای عضلات شما فواید زیادی خواهد داشت. در ادامه با دلایل وزنه زدن در حین ورزش کردن و هوازی آشنا شوید.

فواید دمبل زدن برای بدن

کمک به کاهش وزن

وزنه زدن باعث می شود که علاوه بر حفظ تناسب عضلات شما به چربی سوزی نیز کمک زیادی می کند.اگر در ورزش خود تمرینات قدرتی مانند دمبل زدن داشته باشید بدن شما نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می کند که این اکسیژن پس از تمرین نامیده می شود.زمانی که بدن اکسیژن بیشتری دریافت می کند نیاز دارد کالری بیشتری بسوزاند و به همین علت سوخت و ساز بیشتر خواهد شد. کار با وزنه باعث افزایش قدرت و عضلات بدون چربی خواهد شد.

دمبل به کاهش چربی شکم کمک می کند

در زمان تمریتات ورزشی خود زمانی که با وزنه کار بیشتری می کند باعث می شود چربی های شکم راحت تر آب شوند. اگر تمرینات هوازی انجام می دهید در بین برنامه خود دمنبل زدن را نیز به برنامه خود اضافه کنید تا چربی سوزی سریعی داشته باشید.

تقویت استخوان با دمبل زدن

دمبل زدن باعث می شود استخوان ها مستحکم تر شود و نقش بسیار مهمی،علاوه بر عضله سازی بر روی استخوان ها دارد.کار با دمبل به صورت منظم باعث می شود تراکم استخوان افزایش یابد که نتیجه آن کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان می شود.

محافظت از قلب

تمرینات مقاومتی برای سلامت قلب و عروق نیز مفید هستند. انجام تمرینات ساده با وزنه روشی خوب برای پمپاژ قلب و بهبود قدرت آن است. همچنین، کار با وزنه کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد و نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را پایین می آورد.نرخ پایین تر ضربان قلب در حالت استراحت خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، و دیگر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

تنظیم تعادل و هماهنگی

کار با وزنه باعث می شود که تعادل و هماهنگی در اندام های شما بر قرار شود. این کار فوایدی همچون در زمان افزایش سن دارد.تعادل در سنینی بالای 65 سال زیاد به کار شما خواهد آمد.زیرا از دلایل اصلی آسیب های بزرگسالان عدم تعادل و زمین خوردن آنها می باشد.

بهبود خواب با دمبل زدن

با اینکه ورزش کردن باعث می شود الگوی خواب شما بهبود یابد، کار با دمبل باعث می شود خواب بتهری در شب ها داشته باشید. تمرینات قدرتی مانند دمبل زدن باعث می شود خواب رفتن سریع و عمیق را تجربه کنید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

نزدیک به 350 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و ممکن است طی سال های پیش رو شما نیز یکی از افرادی باشید که به این بیماری مبتلا شوید. برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، تمرینات قدرتی با وزنه می تواند نقش قابل توجهی را ایفا کند.

کار با وزنه به بدن در ارائه واکنش بهتر به انسولین کمک می کند، شیوه استفاده از قند خون را بهبود می بخشد، به کاهش وزن کمک می کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

کاهش نشانه های افسردگی با دمبل زدن

تمرینات هوازی باعث می شود که اضطراب و افسردگی در شما کاهش پیدا کند. همینطور اگر دمبل زدن را در برنامه خود قرار دهید می توانید احساس نا امیدی و درمانگی را از خود دور کنید.دمبل زدن باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که این هورمون حس خوب بودن را در انسان بر می انگیزد.

پیشگیری از کمردرد

کمر درد یکی از دلایل آن زیاد نشستن می باشد و اکثر افراد، مشاغلی را دارند می بایست به مدت طولانی روی صندلی ثابت بنشینند و باعث می شود در ناحیه کمر منجر به درد و ناراحتی شوند. کار با دمبل باعث می شود عضلات ستون فقرات شما تقویت شود و درد و ناراحتی را در قسمت پشت کمر کاهش دهد.از دیگر فواید تمرینات قدرتی این است که وضع اندامی شما را بهبود می بخشد که به حفظ شکل مناسب ستون فقرات و کاهش درد در ناحیه کمر منتج می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.