شفا مگ

دیازپام

دیازپام از جمله داروهای پر مصرف در گروه داروهای خواب آور است.این دارو در داروخانه ها با نام تجاری والیوم نیز شناخته می شود.دیازپام را بیشتر برای موارد بی خوابی و درمان اضطراب تجویز می کنند.از دیازپام در موارد ضد تشنج و شکل کننده ماهیچه اسکلتی مورد استفاده قرار می گیرد.اشکال دارویی دیازپام شامل قرص 2 میلی گرم ، 5 میلی گرم و 10 میلی گرم و آمپول دیازپام می باشد. در ادامه با قرص و آمپول دیازپام بیشتر آشنا شوید.

دیازپام
  1. دیازپام چیست
  2. مقدار مصرف
  3. منع مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. علایم ترک

دیازپام چیست

دیازپام از جمله داروهای پر مصرف در گروه داروهای خواب آور است.این دارو در داروخانه ها با نام تجاری والیوم نیز شناخته می شود.دیازپام در دسته داروهای بنزودیازپین قرار دارد.دیازپام را بیشتر برای موارد بی خوابی و درمان اضطراب تجویز می کنند.

دیازپام در موارد ضد تشنج و شکل کننده ماهیچه اسکلتی مورد استفاده قرار می گیرد. دیازپام در اشکال دارویی قرص 2 ، 5 ، 10 میلی گرم و آمپول دیازپام می باشد.

نيمه عمر ديازپام در پلاسما 1-2 روز است در حالی که نيمه عمر دزمتيل ديازپام حدود 60 ساعت است . متابوليت دارو از طريق کليه دفع می شود.

مقدار مصرف دیازپام

دیازپام به دو شکل قرص و آمپول در دسترس می باشد که دوز های متفاوتی دارد.در ادامه با دوز های معمول دیازپام آشنا شوید.البته دوز های اصلی این دارو توسط پزشک صورت می گیرد و پزشک بر اساس شدت بیماری و سن بهترین دوز را تجویز می کند.

دوز مصرف قرص دیازپام

قرص دیازپام در بزرگسالان :برای درمان اضطراب ،2 ميلیگرم سه بار در روز و در صورت نياز تا mg/day 15-30 در مقادير منقسم مصرف می شود.

در افراد کهنسال نصف اين مقدار مصرف شود در درمان بیخوابی همراه با اضطراب ، 5-15ميلی گرم در موقع خواب مصرف می شود.مقدار مصرف در افراد مسن نصف مقدار تجويز شده برای افراد بالغ است .

کودکان :در درمان راه رفتن در خواب وترس بچه ها، 1-5 ميلی گرم در موقع خواب مصرف می شود.

دوز مصرف آمپول دیازپام :

آمپول دیازپام به عنوان یک داروی آرامبخش و خواب آور قوی در مراکز بیمارستانی تزریق می شود.دوز مصرف آمپول توسط پزشک متخصص تجویز می گردد.

بزرگسالان :از راه تزريق وريدی در حمله مداوم صرعی 10-20 ميلیگرم با سرعت 0/5 ميلیليتر (2/5 ميلیگرم ) طی 30 ثانيه ،تجويز می شود و در صورت لزوم 30-60دقيقه بعد تکرار میگردد.

ممکن است پس از تزريق اول ، انفوزيون وريدی تا حداکثرmg/kg 3 در طول 24 ساعت انجام شود.

دردرمان اضطراب حاد شديد، کنترل حملات پانيک حاد و درمان علائم حاد قطع مصرف دارو، مقدار 10 ميلیگرم مصرف می شودکه در صورت نياز بعد از 4 ساعت می توان آن را تکرار کرد.

کودکان :مقدار mcg/kg  200-300يا 1ميلی گرم به ازای هر سال سن مصرف می شود.

موارد منع مصرف دیازپام

  • در ضعف تنفسی،نارسايی حاد ريوی، حالات فوبيک ،نارسايی کبدی، سايکوز مزمن ، دپرسيون و اضطراب همراه آن نبايد مصرف شود
  • در کودکان برای جلوگیری از تشنج ممکن است پزشک بصورت قرص یا شیاف دیازپام تجویز کند البته کنترل تب اطفال برای جلوگیری از تشنج مهمترین عامل محسوب می شود. مقدار دیازپام در این موارد باید بسیار با دقت و دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف شود.
  • آمپول دیازپام به عنوان یک داروی آرامبخش و خواب آور قوی در مراکز بیمارستانی تزریق می شود.
  • این دارو در علائم قطع مصرف مخدر و الکل و همچنین به عنوان ضد اسپاسم عضلات کاربرد دارد.
  • مصرف طولانی مدت این دارو اعتیاد آور است نباید در دوره های طولانی مدت از این دارو استفاده شود.
  • مصرف دیازپام در دوران بارداری و شیر دهی اکیدا ممنوع اس

عوارض جانبی دیازپام

خواب آلودگی روز بعد ازمصرف ، گيجی و آتاکسی (به خصوص درافراد مسن ) فراموشی، وابستگی،تحريک پذيری غيرعادی و در برخی مواردسردرد، سرگيجه ، افت فشار خون ، افزايش ترشحات بزاق ، کرامپ و درد در ناحيه شکم ، بثورات جلدی، اختلال بينائی، تغييردر ميل جنسی، احتباس ادرار، اختلالات خونی و يرقان از عوارض احتمالی اين دارو است .

علایم ترک دیازپام

گیجی ، افت قوای ذهنی ، دردهای شکمی ، افزایش تعریق ، تهوع ، استفراغ ، حساسیت به نور و صدا، یا احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز. اگر می خواهید مصرف دیازپام را قطع کنید با پزشکتان تماس بگیرید تا شاید این کار تدریجی انجام گیرد.

علایم زیر ممکن است مشاهده شوند اما فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز به گزارش دارند:سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، سردرد، تهوع ، یبوست ، اسهال ، ضربان قلب سریع و شدید، یا لرزش

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.