شفا مگ

تداخل دارویی با نوشیدنی و آب میوه ها

بعضی از داروها ممکن است با نوشیدنی ها تداخل دارویی داشته باشند.آب میوه ها و نوشیدنی های کافئین دار ممکن است اثر بخشی داروهای خاصی را کاهش داده و در بعضی موارد ممکن است سلامت بیمار را به خطر بیاندازد.در ادامه با نوشیدنی هایی که باعث می شود با بعضی از داروها تداخل داشته باشد.

تداخل دارویی با نوشیدنی و آب میوه ها

تداخل دارویی با گریپ فروت

آب گریپ فروت بر روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می گذارد (از جمله داروھای استاتین). با توجه به اینکه اثر این آب این میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارورا مصرف کند و یا اینکه باید از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری نماید.

تداخل دارویی با آب انار

در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث می شود داروهای ضد فشار خون شکسته شود.دکتر گوستاوو کاربون، یک روماتولوژیست در مرکز سلامتی دانشگاه میامی فلوریدا می گوید:«مسئله جذب داروها یک مشکل احتمالی ناشی از آب انار است.» چون در تحقیق های انجام گرفته در آزمایشگاه مشخص شد که انار در مقابل CYP3A4 و CYP2C9 (آنزیم های روده ای) قرار می گیرد.

تداخل دارویی با شیر

کلسیم با داروھای تیروئید تداخل ایجاد می کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس می توانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

تداخل دارویی با کافئین

مصرف کافئین ھمراه با داروھای محرک، می تواند تھدید جدی برای سلامتی محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و ھمزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

تداخل دارویی با نوشیدنی ھای ورزشی

پتاسیم موجود در نوشیدنی ھای ورزشی، در صورت مصرف ھمزمان نوشیدنی با بعضی از داروھای قلبی یا داروھای ضد فشار خون، می تواند خطرناک باشد.

تداخل دارویی با چای سبز

چای سبز و نیز سایر خوراکی ھای حاوی ویتامین کا مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با داروھای رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد چون اثردهی آنها به شدت کاهش می یابد.

تداخل دارویی با دوغ

آیا دوغ اثر دارو را از بین میبرد؟ دوغ هم اثراتی مشابه شیر داشته، بنابراین استفاده از آن هم توصیه نمی‏شود. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که برخی داروها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می‏ کند؛ پس به طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به سایر نوشیدنی هاست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.