شفا مگ

آشنایی با اطلاعات دارویی قرص فلکاینید

فلکاینید یک داروی ضد آریتمی است و با بیحس کنندگی موضعی قلب باعث کنترل ریتم ضربان قلب می شود که برای پیشگیری از اختلالات شدید ریتم ضربان قلب تجویز می شود.

قرص فلکاینید
  1. فلکاینید چیست
  2. نحوه مصرف فلکاینید
  3. مقدار مصرف فلکاینید
  4. عوارض جانبی فلکاینید
  5. تداخل دارویی فلکاینید

فلکاینید (flecainide) داروی ضد آریتمی است. این دارو متعلق به دسته داروهای IC می باشد.قرص فلکاینید داروی درمان آریتمی است و با اثر بخشی اینوتروپیک منفی و فعالیت بیحس کنندگی موضعی قلب باعث می شود ریتم ضربان قلب کنترل شود.

قرص فلکاینید باعث پیشگیری از اختلالات شدید ریتم ضربان قلب می شود.فلکاینید در موارد تاکی کاردی حمله ای بازچرخشی فوق بطنی , فلوتر/فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای , پیشگیری از آریتمی بطنی شدید مانندتاکی کاردی بطنی مداوم استفاده میشود.

فلکاینید چیست

فلکاینید بر روی کانالهای سدیمی غشای سلولهای عصبی عمل کرده و گسترش فعالیت تشنجی را محدود کرده و سبب کاهش انتشار تشنج می شود. فلکاینید یک مسدود کننده کانالهای سدیمی می باشد و به کانال های سدیمی وابسته به ولتاژ متصل می شود.فلکاینید یک دارو با اثر اینوتروپیک منفی و فعالیت بیحس کنندگی موضعی می باشد.نیمه عمر ظاهری پلاسما بطور میانگین حدود 20 ساعت می باشد.

فلکاینید داروی ضد آریتمی متعلق به دسته IC است.فلکاینید داروی درمان آریتمی های خطرناک است که با اثربخشی اینوتروپیک منفی و فعالیت بیحس کنندگی موضعی قلب ،ریتم ضربان قلب را کنترل می کند تا باعث پیشگیری از اختلالات شدید ریتم ضربان قلب شود.فلکاینید در موقعیت های بخصوص برای پیشگیری از اختلالات شدید ریتم ضربان بکار میرود.

فلکاینید در موارد تاکی کاردی حمله ای بازچرخشی فوق بطنی , فلوتر/فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای , پیشگیری از آریتمی بطنی شدید مانندتاکی کاردی بطنی مداوم استفاده میشود.

نحوه مصرف فلکاینید

1- فلکاینید در بیماران دارای سابقه نارسایی احتقانی قلب یا اختلالات عملکرد میوکارد با احتیاط فراوان مصرف گردد.

2- اختلالات الکترولیتی (شامل پتاسیم،سدیم ) قبل از شروع درمان با فلکاینید باید اصلاح گردد.

3- مقدار مصرف فلکاینید در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید کاهش داده شود.در بیماران با اختلال عملکرد کلیه شدید مقدار اولیه مصرف 100 mg هر 12 ساعت می باشد.

4- شروع درمان با فلکاینید باید در بیمارستان باشد.

مقدار مصرف فلکاینید

مقدار مصرف معمول برای تاکی کاردی بطنی در بزرگسالان 100 mg هر 12 ساعت می باشد. مقدار نگه دارنده می تواند هر 4 روز 50 mg دو بار در روز تا دست یافتن به پاسخ مطلوب افزایش یابد.

اغلب بیماران با تاکی کاردی بطنی مداوم به مقدار مصرف بیش از 150 mg هر 12 ساعت( 300 mg/day) نیاز ندارند.

عوارض جانبی فلکاینید

از عوارض شایع فلکایینید، سرگیجه، مشکلات بینایی، مشکل در تنفس، سردرد، حالت تهوع و احساس ضعف و خستگی می باشد.البته این لیست کاملی از عوارض نمی باشد و ممکن است عوارض های دیگری رخ دهد که در صورت مشاهده با پزشک خود مشورت کنید.

  • واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب و زبان
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی
  • ضربان قلب آهسته، نبض ضعیف
  • تورم و افزایش وزن سریع
  • خونریزی غیر معمول
  • تب و لرز مانند علائم آنفولانزا
  • زردی چشم و پوست

تداخل دارویی فلکاینید

آریبیپرازول , آمیودارون , اکترئوتاید استات , پروپرانولول , پگ اینترفرون , تیکلوپیدین , دیزوپیرامید , دیلتیازم , زونیساماید , سایمتیدین , سیتالوپرام , فلوکستین , فنوباربیتال , فنی توئین , نیفدیپین , وراپامیل , کاربامازپین

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.