شفا مگ

کنترل و درمان سریع سردرد میگرنی

میگرن یک سردرد نیست،میگرن یک بیماری با طیف گسترده ای از علائمی است که بیشتر با سردردهای شدید مشخص می شود.میگرن علاوه بر سردرد شامل نشانه هایی دیگری همچون حساسیت شدید به نور، صدا، بو و استفراغ و حالت تهوع میباشد.میگرن یک عارضه بسیار سخت و عذاب دهنده است،به همین علت بهبود سریع آن از خواسته همه افرادی که دچار میگرن هستند می باشد.

کنترل و درمان سریع سردرد میگرنی
  1. چگونه میگرن را کنترل کنیم
  2. کاهش سریع درد میگرن

چگونه میگرن را کنترل کنیم

میگرن یک سردرد عذاب آور است و افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند به دنبال راه هایی برای کنترل و مدیریت آن می باشند.مصرف منیزیم و غذاهای حاوی امگا 3 مانند تن ماهی می تواند اثرات آرامش بخشی برای میگرن باشند.در ادامه با مواردی که می توان باعث کنترل میگرن شود را آشنا شوید.

داشتن زمانبندی روزانه : سبک زندگی و فعالیت های روزمره شما هر چیزی که هست باید به یک زمانبندی منظم پایبند باشید. این زمانبندی ممکن است شامل رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک زمان مشخص، خوردن غذا در وعده های غذایی منظم و انجام تمرینات ورزشی روزانه باشد.

شناسایی محرک های میگرن :اغلب این محرک ها ممکن است نوع خاصی از غذاها همچون شکلات تلخ یا پنیر باشد.

تجزیه و تحلیل داده های ثبت شده: محرک هایی را که در عرض چند ماه به دست آورده اید تجزیه و تحلیل کنید تا به یک نتیجه نهایی برسید.

مکمل مناسب :مطالعات نشان داده است که منیزیم، ویتامین B2 و CoQ10 جزو مکمل هایی هستند که اثر آرامش بخشی دارند.

کاهش ورزش های شدید:محققان نشان داده اند که درد در برخی از مواقع با انجام تمرینات ورزشی شدید بدتر می شود. سعی کنید از یوگا استفاده کنید که می تواند باعث ایجاد آرامش، کاهش استرس و درد شود. ورزش های هوازی ملایم نیز می تواند به از بین بردن سفتی در گردن و شانه ها کمک کند.

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید:از موادی همچون سبزیجات سبز، گوجه فرنگی، آجیل ها، حبوبات، نخودفرنگی و غلات کامل که سرشار از منیزیم هستند استفاده کنید. کمبود منیزیم در بدن می تواند گرش خون به مغز را کمتر کند و همین امر باعث ایجاد حملات میگرنی خواهد شد. غذاهای حاوی امگا ۳ همچون تن ماهی و ساردین نیز اثرات آرامش بخشی خوبی دارند و برای سلامت قلب مفیدند.

سطح قند خون خود را بررسی کنید:افت قند خون یک محرک شایع برای سردردهای میگرنی محسوب می شود. در این شرایط گلوکز بیشتری وارد جریان خون می شود و همین امر منجر به افزایش فشار خون خواهد شد.

 سیگار را ترک کنید:اگر به سیگار کشیدن یا بوی آن حساسیت دارید، این موضوع می تواند باعث ایجاد حملات میگرنی شود. با پرهیز از رفتن به این مکان ها یا ترک سیگار می توانید سردردهای میگرنی خود را بهبود ببخشید.

پیشگیری را تمرین کنید:داروهای زیادی در بازار وجود دارد که می تواند جلوی بروز میگرن را بگیرد. اینکه شما به میگرن مزمن مبتلا هستید یا خیر هیچ فرقی نمی کند. پزشک ممکن است داروهایی را برای شما تجویز کند. این داروها برای تسکین درد و نشانه های میگرن طراحی شده اند و به پیگشیری از بروز حملات میگرنی کمک می کنند. داروها را همانگونه که توصیه شده است مصرف کنید. یکی از داروهای رایج ضد میگرنی سوماتریپتان است. همیشه از دفترچه اطلاعات موجود در قوطی داروها استفاده کنید.

مصرف کافئین خود را بررسی کنید:مصرف زیاد کافئین باعث می شود رگ های خونی موجود در اطراف مغز بیشتر از معمول منقبض شود. همین امر منجر به ایجاد سردردهای میگرنی خواهد شد. بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم( معادل ۵ فنجان قهوه فوری) قهوه در روز می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

کاهش سریع درد میگرن

میگرن به عنوان دردی ناگهانی در سر شناخته می شود که پس از شروع حمله میگرنی فرد دچار سر درد شده و درد افزایش می یابد.درد میگرن بسیار سخت و عذاب دهنده است به همین علت بهبود سریع آن از خواسته همه افرادی می باشد که دچار میگرن هستند.بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه نموده و در خصوص راه های ارائه شده نیز با پزشک خود مشورت نمایید.

استفاده از منتول

یکی از راه های درمان و بهبود درد میگرن  استفاده  از محلول 10 درصد منتول که جزو اصلی عصاره نعناع است به صورت موضعی روی پوست ناحیه شقیقه استفاده می شود. یافته ها نشان داده است که حدود 2 ساعت بعد از استفاده از ژل موضعی منتول سردرد کاهش یافته است. حتی این عصاره می تواند تهوع، استفراغ، و حساسیت به نور و صدا ناشی از میگرن را نیز کاهش دهد. از آنجا که منتول یک درمان موضعی است پس عوارض جانبی خاصی هم ندارد و می توان آن را با سایر درمان های میگرن ترکیب کرد.

کمپرس سرد

استفاده از این کمپرس سرد، قدیمی ترین روش برای درمان انواع سردرد است. کمپرس سرد درجه حرارت خون در حال عبور از شریان ها را کاهش داده و به تسکین درد کمک میکند.

مقدار کمی کافئین

برخی افراد مبتلا به میگرن گزارش داده اند که مصرف مقدار کمی کافئین مثلا یک فنجان قهوه، به تسکین علائم درد ناشی از میگرن در آنها کمک می کند. کافئین یک ضد درد و ضد التهاب است و به باریک شدن عروق خونی اطراف مغز کمک می کند. پژوهشگران دریافته اند که کافئین عملکرد ماده ای به نام آدنوزین را که در اثر افزایش حجم مغز در طول حمله میگرنی ایجاد می شود، مهار می کند. همچنین نشان داده شده که کافئین در تسکین درد میگرنی سریع تر از مسکن عمل می کند.

قرص ملاتونین

ملاتونین هورمون تولید شده توسط مغز است که چرخه خواب را تنظیم می کند. اگرچه ارتباط بین ملاتونین و میگرن هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما برخی مبتلایان به میگرن موفقیت استفاده از قرص ملاتونین و پیشگیری از حملات میگرن را گزارش کرده اند. برخی محققان نیز گمان می کنند که عدم تعادل ملاتونین در مغز با سردردهای میگرنی در ارتباط است. برخی دیگر از پژوهشگران می گویند، اختلالات خواب در میان میگرنی ها شایع تر است و قرص های ملاتونین با تنظیم چرخه خواب از حملات میگرنی می کاهند.

مکمل های منیزیم

شواهدی وجود دارد که نیمی از تمام افراد مبتلا به میگرن، دچار کمبود منیزیم هستند و مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف روزانه مکمل منیزیم تا 40 درصد از حملات میگرنی می کاهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.