شفا مگ

آیا عفونت دندان باعث درد معده میشود

دندان هایی که در دهان هستند زمانی که خراب و پوسیده باشند ،بوسیله مواد غذایی که مصرف می کنید می توانند باکتری های مضر را به معده ارسال کنند.این عمل باعث می شود معده پر از باکتری های مضر شود و می تواند سبب بیماری های گوارشی و درد معده شوند.البته دندان به عنوان عضو اول دستگاه گوارش محسوب می شود. همچنین در صورت عدم صحیح جویدن غذا باعث می شود که غذا در هضم با مشکل مواجه شود.در ادامه با رابطه دندان و درد معده بیشتر آشنا خواهید شد.

آیا عفونت دندان باعث درد معده میشود
  1. درد معده و دندان خراب
  2. نقش دندان در گوارش
  3. عوارض عفونت دندان در گوارش

درد معده و دندان خراب

دندان هایی که در دهان هستند زمانی که خراب و پوسیده باشند ،بوسیله مواد غذایی که مصرف می کنید می توانند باکتری های مضر را به معده ارسال کنند.دندان در دستگاه گوارش به عنوان اولین عضو محسوب می شود و اگر دندان فردی خراب باشد کار جویدن مواد غذایی و به طبع هضم و جذب غذا با مشکل روبرو شده و معده کارآیی خود را از دست می دهد .

افرادی که دندان های خرابی دارند، به خوبی مواد غذایی در معده شان آماده هضم و جذب نمی شود، این افراد به ناچار در طولانی مدت به مصرف غذاهای نرم و فاقد فیبر روی می آورند و همین مسئله باعث بر هم خوردن متابولیسم بدن و حتی مواد غذایی و آنزیم های مورد نیاز معده و دستگاه گوارش می شود و در نتیجه کارایی معده را تضعیف می کند. عفونت ناشی از دندان های خراب باعث بروز عفونت در سیستم گوارش می شود.

نقش دندان در گوارش

انسان های بالغ باید 32 دندان داشته باشند که 4 عدد از آن ها دندان عقل است . این 4 دندان شاید هرگز رشد نکنند و یا به دلیل کمبود فضا و دلایل دیگر ، کشیده شوند . دندان ها دسته بندی مختلفی دارند و هر دسته کار مشخصی انجام می دهد. می توان به دندان ها به عنوان اندام های جویدن هم نگاه کرد که نقش مهمی در فرآیند گوارش دارند! جویدن غذا سیگنالی به بزاق دهان برای کمک به خردکردن کربوهیدات ها می دهد.

به بخش هایی از دندان که مشخص هستند ، تاج گفته می شود . ساختار لایه بیرونی تاج شامل سطحی بیرونی و سخت به نام مینا می باشد . مینا سخت ترین ماده در بدن انسان است .

دندان های آسیا سطح وسیعی از فرورفتگی ها و شیار ها دارند. این فرورفتگی ها باعث می شود تا دندان های آسیا ی بالا و پایین برای خرد کردن غذا بین هم مناسب باشند . در هر یک از 4 قوس دهان ، دندان آسیا وجود دارد . دندان های آسیا آخرین دندان های واقع در هریک از 4 طرف دهان هستند . در حقیقت در هر سمت 3 دندان آسیا قرار دارد که دندان چهارم همان دندان عقل است .

تاثیر عفونت دندان بر گوارش

عفونت ناشی از دندان های خراب باعث ایجاد عفونت در سیستم گوارش و گردش خون می شود.باکتری های دندان های خراب از طریق جویدن مواد غذایی وارد سیستم گردش خون و یا معده شده و همین مسئله باعث ایجاد معده درد و بروز بیماری های مختلف در سیستم گوارش می شود.

دندان های خراب به دلیل درد شدید جویدن غذا را به طور ناقص انجام داده و همین امر کار معده را در هضم غذا دو برابر می کند و باعث ایجاد مشکل در سیستم گوارش می شود.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.