شفا مگ

دانه کولا: خواص، عوارض و تداخل دارویی

کولا یک دانه ای است که دارای خواص تامین انرژی، سرکوب کننده اشتها، بهبود دستگاه گوارش و درمان سردرد میگرنی، درمان عفونت ها است و می تواند در کاهش وزن بسیار موثر باشد.دانه کولا از درون میوه درختی با گل های زردرنگ بیرون می آید که بوی مشابه بوی گل روز را دارد و همچنین طعمی تلخ مزه دارد که با جویدن شیرین می شود. در دانه کولا حدود 2 درصد کافئین، کولانین، تئوفیلین و تئوبرومین تشکیل شده است و یک دانه ای موثر برای افزایش گردش خون در مغز بشمار می آید و با جویدن دانه کولا طعم تلخ آن شیرین شده و باعث احساس خوشی می دهد. در ادامه با خواص دانه کولا بیشتر آشنا شوید.

دانه کولا
  1. دانه کولا چیست
  2. خواص دانه کولا
  3. عوارض مصرف دانه کولا
  4. تداخل دارویی دانه کولا

دانه کولا چیست

کولا یک دانه قهوه ای رنگ است که بوی شبیه بوی گل رز دارد و نسبتا طعم تلخی دارد و برای درمان عفونت های مجاری ادراری، کاهش اشتها و کاهش وزن بسیار مفید می باشد.

دانه کولا یک دانه ای است که از درون میوه درختی بلند با برگ های زرد رنگ بیرون می آیند که دارای بوی شبیه بوی گل رز است و طعمی تلخ مزه دارد که با جویدن آن شیرین می شود.از دانه کولا در غرب آفریقا برای از کاهش میل به غذا و احساس سرزندگی از آن استفاده می کنند.نوشیدنی های کوکاکولا از عصاره دانه های کولا و دانه های کوکا تهیه می شود.

دانه های کولا برای تامین انرژی، کاهش اشتها، بهبود مشکلات گوارشی، برطرف کننده میگرن و درمان عفونت ها استفاده می شود. دانه کولا سرشار از تئوفیلین، تئوبرومین و کافئین می باشد. تئوفلین باعث انبساط و شل شدن ماهیچه ها می شود و به آرام کردن ماهیچه ها کمک می کند.تئوبرومین در دانه کولا باعث شل شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود و کافئین موجود در دانه کولا نیز باعث انرژی و درمان خستگی های مزمن می شود.

خواص دانه کولا

دانه های کولا برای تامین انرژی، کاهش اشتها، بهبود مشکلات گوارشی، برطرف کننده میگرن و درمان عفونت ها استفاده می شود در ادامه با بعضی از خواص این دانه اشنا شوید.

خواض ضد باکتری دانه کولا

کولا برای مبارزه با باکتری های مضر و سموم در بدن بسیار مفید است و می تواند در درمان روماتیسم، عفونت مجاری ادرار، هپاتیت، نارسایی قلب و بیماری های مقاربتی مفید باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده دانه های کولا باعث توقف رشد و تولید مثل باکتری های مایکوباتریوم می شوند.دانه کولا برای درمان سرماخوردگی بسیار موثر است و باعث افزایش حجم کیسه های هوایی در شش ها می شود و مقدار اکسیژن دریافتی افزایش می یابد.

افزایش گردش خون با دانه کولا

دانه کولا باعث افزایش فعالیت قلب و گردش خون می شود و اکسیژن رسانی را در بافت های بدن افزایش می دهد.دانه کولا باعث بهبود سریع زخم می شود زیرا با افزایش گردش خون اکسیژن رسانی و غذا رسانی به بافت های آسیب دیده را بیشتر می کند.

بهبود دستگاه گوارشی با دانه کولا

دانه کولا می تواند به افزایش جذب مواد غذایی کمک زیادی کند و باعث بهبود دستگاه گوارشی می شود. این دانه می تواند مشکلات دستگاه گوارشی مانند نفخ، مشکلات روده و درد معده، دل درد را کاهش دهد.

سرطان پروستات و دانه کولا

فیتو استروژن های کمی قادر هستند که رشد سلول های سرطانی را متوقف کنند. فیتواستروژن موجود در دانه کولا می تواند باعث متوقف کردن رشد سلول های سرطانی پروستات شود.

افزایش متابولیسم با دانه کولا

دانه کولا دارای کافئین می باشد و باعث می شود فعالیت قلب افزایش یابد که البته برای کسانی که مشکلات قلبی دارند بسیار خطرناک می باشد.اما برای افرادی که دارای کم کاری تیروئید هستند بسیار مناسب می باشد

کاهش وزن با دانه کولا

دانه کولا می تواند باعث کاهش اشتها و گرسنگی در بدن شود. این دانه همچنین می تواند چربی سوزی را افزایش داده و برای کسانی که در حال کاهش وزن هستند بسیار مناسب می باشد.

عوارض مصرف دانه کولا

دانه کولا علاوه بر فواید آن برای بدن می تواند در برخی از افراد عوارضی را به همراه داشته باشد. این دانه ممکن است باعث بی خوابی، اضطراب، لرزش و مشکلات عصبی شود.

استفاده بیش از حد از دانه کولا می تواند باعث مشکلات گوارشی نظیر اسهال، استفراغ مشود و همچنین مصرف بیش از حد این دانه و یا نوشیدنی های کولادار باعث کاهش تراکم استخوان در بزرگسالان و کاهش رشد استخوان در نوجوانان می شود.

مصرف نوشیدنی های کوکاکولا و دانه کولا در دوران بارداری و شیردهی مناسب نمی باشد زیرا باعث کاهش وزن جنین می شود.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید درباره مصرف مواد غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

تداخل دارویی با دانه کولا

دانه کولا و نوشیدنی کولا را نباید به همراه داروهای قلبی ، داروهای فشار خون، داروهای شل کننده عضلات و داروهای بلاک کننده کانال کلسیم مصرف شود.در صورت مصرف دانه کولا با این داروها ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

مصرف نوشیدنی های کوکاکولا یا نوشیدنی های کولا جذب داروی کاربامازپین که برای درمان بیماری صرف تجویز می شود را افزایش میدهد و نباید با این دارو مصرف شود.

کسانی که داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی مصرف می کنند باید در رابطه با دانه کولا و نوشیدنی های کولا دار مشورت کنند. دانه کولا و نوشیدنی کولا دار با داروهای ضد افسردگی و باز دارنده مونو امین اکسیداز تداخل دارد

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.