شفا مگ

درمان خانگی موثر برای گلودرد

گلودرد از جمله دردهایی می باشد که باعث آزار بیمار می شود و بیماران همیشه به دنبال راهی می باشد که این درد را تسکین یا کاهش دهد.گلودرد با خارش گلو شروع می شود و در ادامه این بیماری احساس بلع دردناک می شود. همیشه برای درمان دردها و بیماری ها احتیاج به داروهای شیمیایی نمی باشد.گلودرد از جمله دردهایی می باشد که می توانید با درمان خانگی آن را تسکین داد. گیاهان دارویی وجود دارد که می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.در این مقاله با مجله شفا همراه باشید.

درمان خانگی گلودرد

مریم گلی

مریم گلی یک گیاه چندمنظوره فوق العاده است. از مریم گلی در بسیاری از درمان های گیاهی (حتی درمان ناباروری در مصر باستان) استفاده می شود. اگرچه تاثیر این گیاه در درمان ناباروری بر ما آشکار نیست اما به لطف خواص ضد التهابی خود قادر است گلوی آزرده شما را تسکین دهد. بهتر است آن را با چای مصرف کنید زیرا مایعات گرم نیز به نوبه خود گلوی شما را آرام می کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه درختچه شیرین بیان به عنوان کاهش دهنده درد و حتی درمان مسائل مربوط به سلامت چون سوزش سر دل، سرفه و عفونت های ویروسی شناخته شده است. دستورالعمل های بسیاری در خصوص چای ریشه شیرین بیان وجود دارد که طبق تحقیقات تاثیر آن به اثبات رسیده است. حتی در تحقیقی تسکین گلوی بیماران پس از عمل جراحی به واسطه غرغره با این ماده به دست آمده است.

 عسل

این روش درمانی از زمان های باستان مورد استفاده قرار گرفته است. عسل زنبور افزوده شده به آب گرم یا چای به عنوان درمانی استوار برای گلودرد به شمار می رود. عسل در خانه همه یافت می شود و استفاده از آن طبق تحقیقات روشی موثر برای تسکین و حتی درمان دردهای گلو محسوب می شود.

اکیناسه

یقیقنا دلیل موجهی برای وجود این ماده به اشکال گوناگون (عصاره، قرص، کپسول، پماد و ..) در داروخانه ها وجود دارد. تحقیقات بیشمار در این زمینه اثربخشی این ماده در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود التهابات را ثابت کرده اند. گیاه شناسان، اکیناسه را برای کاهش طول مدت سرماخوردگی و بهبود علائمی چون سرفه، تب و گلودرد پیشنهاد می نمایند.

ریشه گل ختمی

لعاب های موجود در ریشه گل ختمی به عنوان درمانی موثر برای دردهای گلو به اثبات رسیده است. در حقیقت، این ماده هزاران سال است که تسکین دهنده گلودرد است. هر چند تحقیقات اندکی بر روی تاثیر آن بر انسان ها انجام شده اما سال های متمادی استفاده از این گونه داروهای سنتی مصرف آن را توجیه می نماید. همچنین این گیاه علاوه بر اثر معجزه آسا بر روی گلو، برای بهبود موارد بسیاری چون آسم و التهابات پوستی نیز توصیه می شود.

پوست درخت نارون

به مدت صدها سال است که پوست درخت نارون به عنوان دارویی گیاهی در فرهنگ آمریکای شمالی جا افتاده است. خصوصا این ماده به دلیل دارا بودن لعاب (ماده ای که هنگام ترکیب با آب به صورت ژل مانند در می آید) برای تسکین گلو درد استفاده می شود. احتمالا پوست درخت نارون را در منزل خود نمی یابید اما بهتر است برای مواقعی که خارش گلو یا گلودرد دارید مقداری از آن را ذخیره نمایید.

 بخور

دستگاه های بخور موجب مرطوب شدن هوا و نهایتا تسکین تورم بینی و درد بافت گلو که از علائم سرماخوردگی هستند می گردند. اما اگر چنین دستگاهی را در اختیار ندارید کافیست درب حمام را بسته و برای مدت طولانی حمام بخار بگیرید (در این حین می بایست نفس عمیق بکشید).

بستنی، ماست یخ زده و بستنی یخی

متخصصان سلامت، خوردن خوراکی های یخ زده یا سرد را برای کاهش درد گلوی آزرده پیشنهاد می کنند. البته این بدان معنا نیست که شما می توانید هرچقدر خواستید شکلات و بستنی بخورید اما خوردن اندکی بستنی برای بهبود دردهایتان بی ضرر است.

غرغره کردن

طبق تحقیقات، غرغره کردن آب با نمک و جوش شیرین (1 قاشق چایخوری جوش شیرین و یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب) می تواند به پیشگیری از عفونت و بهبود گلوی شما کمک شایانی نماید. همچنین می توانید به جای این ترکیب، از آب نمک معمولی برای چندین بار در روز استفاده کنید (نصف قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم).

استراحت
استراحت مسئله ای بسیار حائز اهمیت است. یکی از بهترین راهکارهای مقابله با گلودرد و بهبود سریعتر آن، استراحت دادن به صدا است. بهتر است به جای صحبت کردن با دوستانتان، استراحت کرده و به بدن خود اجازه دهید با عفونت مبارزه کند. خوشبختانه این راه حل 100% رایگان است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.