شفا مگ

زیتروسد چیست و در چه مواردی تجویز می شود

کپسول زیتروسد ۵۰۰ یک آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت باکتریایی است و برای درمان سینوزیت، عفونت دستگاه تنفسی، ، عفونت واژن و مجاری ادراری تجویز می شود.زیتروسد داروی آنتی بیوتیکی است که برای عفونت های باکتریایی تجویز می شود و از آن برای درمان بیماری هایی نظیر برونشیت، سینوزیت، سیاه سرفه و عفوت ریه استفاده می شود. قرص زیتروسد برای درمان عفونت های باکتریایی پوستی، پنومونی و جوش های عفونی پوستی نیز تجویز می شود. زیتروسد نام تجاری داروی آزیترومایسین می باشد که در اشکال کپسول یا قرص 250 و 500 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد. عوارض شایع داروی زیتروسد مشکلات گوارشی از قبیل نفخ شکم و دلپیچه، سرگیجه، سردرد می باشد که اگر عوارض خفیف باشد طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود.در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن آشنا شوید.

زیتروسد برای چیست
  1. زیتروسد چیست
  2. اشکال دارویی
  3. موارد مصرف
  4. هشدارها
  5. نحوه مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی

داروی زیتروسد چیست

داروی زیتروسد یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های ریه و دستگاه تنفسی و عفونت های باکتریایی تجویز می شود. این دارو با باکتری های عامل عفونت مبارزه کرده و یا از تکثیر آنها جلوگیری می کند. این دارو برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود و عفونت های ویروسی را درمان نمی کند.

زیتروسد جهت درمان عفونت هایی که علت آنها باکتری استرپتوکوک، استافیلوکوک، لژیونلا، کلامیدیا، مایکوپلاسما، توکسوپلاسموز، کلسترییدیسم، بورلی، میله های هموفیلی باشد مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و حدود 2 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت سرمی خود برسد. نیمه عمر این دارو حدود 68 ساعت می باشد و از طرق مدفوع و صفرا دفع می شود.

اشکال دارویی زیتروسد

زیتروسد در اشکال دارویی کپسول زیتروسد 250 میلی گرم و کپسول زیتروسد 500 میلی گرم می باشد که با توجه به شرایط بیماری، شدت بیماری و سن بیمار نوع و دوز آن توسط پزشک مشخص می شود.

موارد مصرف زیتروسد

زیتروسد یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای عفونت های ویروسی تجویز نمی شود. اما در برخی موارد عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا ویروس باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده و این باعث ایجاد عفونت باکتریایی در فرد می شود و به همین خاطر ممکن است پزشک برای بیمار از این دارو استفاده کند. پس هرگز سرخود از این دارو استفاده نکنید، زیرا مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها می تواند باعث مقاومت دارویی شود و این عوارض جدی به همراه خواهد داشت.
زیترو سد برای درمان برونشیت مزمن، پنومونی، اوتیت حاد، فارنژیت، عفونت پوستی، جوش های پوستی تجویز می شود. همچنین از این دارو برای عفونت های زنان مانند عفونت واژن و عفونت رحم نیز استفاده می شود.

پزشک ممکن است برای درمان گلودرد با منشا باکتریایی این دارو را تجویز کند و همچنین در برخی عفونت های گوش نیز تجویز می شود. زیتروسد در رژیم دارویی درمان هلیکوباکترپیلوری که یک عفونت معده است به همراه امپرازول و بیسموت نیز تجویز می شود.

به طور کلی زیتروسد برای درمان عفونت های باکتریایی زیر تجویز می شود:

  • عفونت گوش و حلق
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • سینوزیت، لوزه، ورم لوزه و گلودرد
  • عفونت دستگاه تنفسی تحتانی
  • عفونت بافت نرم پوستی مانند زرد زخم، آکنه، جوش
  • عفونت های زنان مانند التهاب مجاری ادرار، عفونت گردن رحم

هشدار ها و نکات مهم مصرف

داروی زیتروسد برای برای برخی بیماران منع مصرف دارد و نباید مصرف کنند زیرا در صورت مصرف این دارو می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. پس اگر بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید داروی زیتروسد برای شما بی خطر است.

افرادی که به زیتروسد یا داروهای مشابه این دارو مانند کلاریترومایسین نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

اگر سابقه بیماری کبدی، کلیوی، اختلالات ریتم قلب، پایین بودن سطح پتاسیم خون، میاستنی گراویس دارید حتما قبل از تجویز زیتروسد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است این دارو برای شرایط پزشکی شما منع مصرف داشته باشد.

نحوه مصرف داروی زیتروسد

نحوه مصرف آنتی بیوتیک زیتروسد با توجه به شرایط سنی و شدت بیماری توسط پزشک تجویز می شود، اما برخی نکات را باید حتما در زمان مصرف این دارو رعایت کنید که در ادامه به آن می پردازیم

دوز درمان آنتی بیوتیک زیتروسد را کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی پیدا کرده باشید. زیرا ممکن است عفونت به کلی از بین نرفته باشد و این باعث می شود عفونت مجدد برگردد و یا شدت آن بیشتر شود.

حتما سعی کنید آنتی بیوتیک را در ساعات مشخص شده مصرف کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید. برای فراموش نکردن زمان مصرف بهتر است آن را در یک ساعت معین مصرف کنید.

اگر نوبت مصرف دارو را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر زمان آن نزدیک به نوبت دوز بعدی بود، از مصرف آن صرف نظر کنید، هرگز دو دوز را با هم مصرف نکنید.

مقدار مصرف قرص زیتروسد 500 معمولا یک بار در روز به مدت 3 تا 5 روز است که با توجه به تشخیص پزشک و شدت بیماری ممکن است مقدار مصرفت و مدت مصرف تغییر کند.

عوارض جانبی داروی زیتروسد

زیتروسد نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی از افراد و بیماران عوارض جانبی داشته باشد که عوارض شایع آن اسهال، تهوع، مشکلات گوارشی می باشد. برخی عوارض جانبی این دارو خفیف می باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود. اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی عوارض جانبی زیتروسد مانند دل پیچه شدید، جوش های پوستی، عفونت قارچی واژن زردی پوست یا چشم، خارش شدید پوستی کمتر شایع است اما در صورت مشاهده علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید. یکی از این عوارض جانبی واکنش آلرژیک به زیتروسد است که ممکن است در برخی افراد رخ دهد که در صورت مشاهده علائمی همچون خارش، سوزش، بثورات پوستی، تنگی نفس، تورم گلو مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی زیتروسد نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم شدیدی با پازشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی زیتروسد

زیتروسد ممکن است با برخی داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد که ممکن است باعث عوارض جانبی شود و یا اثر داروها را افزایش یا کاهش دهد. در صورت مصرف هر دارویی حتما قبل از تجویز زیتروسد با پزشک خود مشورت کنید.

زیتروسد همچنین با داروهایی مانند فنی توئین، باریتوراتها ، کاربامازپین، سیکلوسپورین، داکسی سایکلین، متادون تداخل دارویی دارد. همچنین زیتروسد با داروی ضد بارداری نیز تداخل دارد و ممکن است اثر داروی ضد بارداری را کمتر کند، اگر از داروی ضد بارداری استفاده می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروی زیتروسد را نباید با داروهای آنتی اسید حاوی آلومینیوم و منیزیم همزمان مصرف کنید.اگر داروهای کاهش دهنده اسید معده حاوی آلومینیوم یا منیزیم مصرف می کنید باید 2 ساعت بعد یا قبل از مصرف آزیترومایسین از آن استفاده کنید

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.