شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص ازوفلاکس

داروی ازوفلاکس در اشکال قرص 20 میلی گرم و 40 میلی گرم، یک داروی کاهش اسید معده می باشد و جهت درمان رفلاکس معده، التهاب مری و زخم معده تجویز می شود.

قرص ازوفلاکس

داروی ازوفلاکس یا اس امپرازول یک داروی کاهش دهنده اسید معده می باشد و برای درمان علائم بازگشت اسید معده به مری و بیماری های ناشی از ترشح زیاد اسید معده استفاده می شود.ازوفلاکس در درمان زخم دوازدهه، التهاب مری، بازگشت محتویات معده به مری مورد استفاده قرار می گیرد.

ازوفلاکس در اشکال کپسول ازوفلاکس 20 میلی گرم و کپسول ازوفلاکس 40 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد که شکل آن بر اساس تجویز پزشک مصرف می شود.

بهترین زمان مصرف ازوفلاکس صبح ناشتا و یک ساعت قبل از مصرف غذا می باشد و حتما این دارو را به همراه یک لیوان کامل اب مصرف شود.

داروی ازوفلاکس چیست

داروی ازوفلاکس یکی از داروهای مهار کننده پمپ پروتون می باشد و برای درمان علائم بازگشت اسید معده به مری و بیماری های ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده مورد استفاده قرار می گیرد.

ازوفلاکس با مسدود کردن پمپ پروتون در سلول های معده کار می کند.هنگامی که پمپ پروتون مسدود شود، معده شما اسید کمتری تولید می کند.ازوفلاکس متابولیسم کبدی دارد و از طریق ادرار دفع می شود و نیمه عمر آن 1 ساعت می باشد.

موارد مصرف داروی ازوفلاکس

داروی ازوفلاکس در مواد درمان رفلاکس معده و بیماری های ترشح بیش از حد اسید معده مصرف می شود و همچنین برای درمان زخم معده، هلیکوباترپیلوری نیز استفاده می شود. این دارو ممکن است به همراه داروهای دیگر جهت درمان هلیکوباکترپیلوری استفاده شود.

نحوه مصرف داروی ازوفلاکس

داروی ازوفلاکس برای شرایط کنونی شما تجویز شده است و بهتر است بر اساس دوز تجویزی پزشک مصرف کنید و به هیچ عنوان مقدار ان را کم یا زیاد نکنید. مصرف بیش از حد تجویزی ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

اگر دوز مصرفی را فراموش کردید به محض یاداوری آن را مصرف کنید و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف قرص ازوفلاکس صبح ناشتا و یک ساعت قبل از غذا می باشد. در زمان مصرف این دارو آن را به همراه یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

مقدار مصرف داروی ازوفلاکس

مقدار دوز مصرف داروی ازوفلاکس بر اساس شرایط بیماری، شرایط بیمار و تشخیص پزشک تجویز می شود، پس به هیچ عنوان دوز تجویزی را سرخود زیاد یا کم نکنید.

  • مقدار مصرف ازوفلاکس برای درمان رفلاکس اسید معده به مری تا 40 میلی گرم یک بار در روز به مدت 4 تا 8 هفته مصرف می شود.
  • در کودکان 12 تا 17 سال مقدار 20 میلی گرم، یک بار در روز به مدت 8 هفته استفاده می شود.

عوارض جانبی داروی ازوفلاکس

داروی ازوفلاکس هم مانند دیگر داروها عوارض جانبی را برای برخی از افراد به همراه دارد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود.اما اگر عوارض از بین نرفت یا شدید بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

ازوفلاکس ممکن است برخی از عوارض شایع نظیر سرفه، مشکل در بلع، درد مفاصل یا ماهیچه، قرمز شدن یا التهاب چشم را در برخی از افراد ایجاد کند. این دارو ممکن است واکنش الرژیک ایجاد کند که از علائم آن کهیر، خارش، تاول و تورم لب و دهان می باشد که در صورت مشاهده این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه کنید.

هر داروی اگر به مدت طولانی مصرف شود قطعا عوارضی را به همراه دارد، ازوفلاکس نیز در صورت مصرف طولانی مدت باعث بروز برخی عوارض می شود. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • تشنج
  • سرگیجه
  • ضربان قلب غیر طبیعی یا سریع
  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی یا درد عضلانی
  • اسپاسم در دست و پا

یکی از مواردی که باید در مصرف طولانی مدت این دارو مد نظر داشته باشید این است باعث کاهش جذب ویتامین B12 می شود و فرد دچار کمبود ویتامین B12 می گردد. کمبود ویتامین B12 علائمی چون پرخاشگری، عصبی بودن مداوم، درد عصب، مور مور شدن دست و پا و در زنان خونریزی سنگین قاعدگی می باشد.

تداخل دارویی ازوفلاکس

داروی ازوفلاکس ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با برخی از داروها عوارض جانبی را به همراه دارد یا اثر داروها را افزایش یا کاهش می دهند.

داروهایی که ازوفلاکس ممکن است با آنها تداخل داشته باشد شامل کتوکونازول، آموکسی سیلین ، کلاریترومایسین، وارفارین، دیگوکسین، دیازپام، کلوپیدوگرل ، متوترکسات، ریفامپین می باشد.

این لیست کامل تداخل داروها با ازوفلاکس نمی باشد و فقط تعدادی از این تداخل ها نام برده شده است، پس حتما قبل از تجویز ازوفلاکس، اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروی ازوفلاکس در دوران بارداری

ازوفلاکس از جمله داروهای گروه C بارداری می باشد و به این معنی است که این دارو را نباید در دوران بارداری مصرف کرد، زیرا ممکن است به جنین اسیب برساند. اگر در زمان مصرف این دارو باردار شدید می بایست مصرف دارو را قطع و سریعا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک داروی دیگری را تجویز کند.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروی ازوفلاکس در شیردهی

ازوفلاکس به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخواب اسیب برساند، به همین دلیل نباید از این دارو مادران استفاده کنند و با پزشک درباره شیردهی مشورت کنند. شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.