شفا مگ

اطلاعات دارویی امپرازول

کپسول یا قرص امپرازول در انواع 20 و 40 یک داروی ضد اسید معده می باشد که در موارد درمان زخم معده، دوازدهه، رفلاکس معده، سوزش سر دل و زخم روده مصرف می شود.

امپرازول

قرص امپرازول (Omeperazole) داروی ضد اسید معده می باشد که باعث کاهش اسید معده می شود و موارد مصرف آن برای درمان زخم معده، رفلاکس معده، سوزش سر دل، زخم روده می باشد.امپرازول به همراه آنتی بیوتیک برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع قرص امپرازول قرص امپرازول 20، امپرازول 40 می باشد که بر اساس تجویز پزشک نوع آن برای درمان مشخص می شود و همچنین با نام تجاری مرازول، پایلوزک نیز شناخته می شود.همچنین امپرازول خواب آور نمی باشد و باعث خواب آلودگی در فرد نمی شود.

مصرف امپرازول در دوران بارداری مجاز نمی باشد و نباید مصرف شود، زیرا امپرازول در گروه C بارداری قرار دارد و ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. همچنین مصرف امپرازول در شیردهی نیز مجاز نمی باشد، زیرا امپرازول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند.

امپرازول چند ساعت قبل از غذا (حداقل یک ساعت قبل از غذا) می بایست مصرف شود و بهترین زمان مصرف امپرازول ناشتا قبل از صبحانه می باشد. در ادامه با موارد مصرف ، عوارض و نحوه مصرف امپرازول بیشتر آشنا می شوید.

  1. امپرازول چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخلات دارویی

امپرازول چیست

امپرازول دارویی برای درمان زخم معده رفلاکس معده و سوزش سر دل تجویز می شود. امپرازول برای درمان زخم های خوش خیم معده و زخم های دوازدهه ، زخم های معده وابسته به هلیکوباکتری نیز تجویز می شود.

امپرازول از داروهای مهار کننده پمپ پروتون است و باعث کاهش اسید معده می شود.امپرازول جذب سریعی دارد و غلظت پلاسما این دارو 0.5 تا 3 ساعت است و متابولیسم امپرازول کبدی می باشد و نیمه عمر امپرازول نیم تا یک ساعت می باشد.

موارد مصرف امپرازول

امپرازول برای درمان زخم روده ، سوزش سر دل ، زخم معده ، به همراه درمان با آنتی بیوتیک برای عفونت های هلیکوباکتری ، درمان رفلاکس و سندرم زولینجر مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف امپرازول

  • نحوه مصرف امپرازول بر اساس تجویز پزشک می باشد و حتما به دستورالعمل های پزشک برای مصرف توجه کنید.
  • امپرازول را بهتر است ناشتا  و یا حداقل یک ساعت قبل از غذا مصرف شود
  • ممکن است 1 تا 4 روز قبل از اتمام دوز علائم بهبود یابند
  • برای شروع دوز جدید می بایست حداقل 4 ماه صبر کنید.

مقدار مصرف امپرازول

مقدار مصرف دوز امپرازول به شرایط بیماری و سن افراد بستگی دارد. فرم معمول امپرازول 10 میلی گرم ، 20 میلی گرم و 40 میلی گرم می باشد.

مقدار مصرف امپرازول برای درمان بازگشت اسید معده به مری یا رفلاکس 20 میلی گرم یک بار در روز می باشد که مدت درمان آن 4 تا 8 هفته می باشد.

مقدار مصرف امپرازول برای درمان سندرم زولینگر الیسون برای بزرگسالان مقدار 60 تا 70 میلی گرم در دوزهای منقسم تجویز می شود.

دوز مصرف امپرازول برای زخم معده در بزگسالان روزانه مقدار 40 میلی گرم می باشد که مدت درمان آن 4 تا 8 هفته می باشد.

عوارض جانبی امپرازول

امپرازول اثرات جانبی نادری به همراه دارد اما ممکن است در برخی از افراد درد پشت ساق پا، خونریزی یا پوسته شدن لب، تاول، ادرار تیره، زخم دهان را به همراه داشته باشد.

همچنین ادرار دشوار ، سوزش ادرار ، تب ، تکرر ادرار ، درد مفاصل ، کاش اشتها ، قرمزی چشم ،سوزش پوست ، خارش می تواند از عوارض دیگر این دارو باشد. در صورتی که این علائم از بین نرفت و یا تشدید شد می بایست به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مصرف بیش از حد ممکن است علائمی شامل تاری دید، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، تپش قلب ، گر گرفتگی ، سردرد وجود داشته باشد و می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی امپرازول

امپرازول ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با آنها عوارض جانبی به همراه داشته باشد و یا اثر داروها را کم کند.قبل از تجویز امپرازول اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.

داروهایی که ممکن است با امپرازول تداخل داشته باشند شامل:

البته این لیست کاملی از داروهایی که با امپرازول تداخل دارند نمی باشد،بهتر است قبل از تجویز امپرازول، اگر داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.