شفا مگ

اطلاعات دارویی اولتاپ

اولتاپ به شکل کپسول 20 میلی گرم داروی کاهش اسیدیته شیره معده است که در موارد بهبود زخم های معده، دردهای گوارشی، سوزش سر دل و رفلاکس معده مصرف می شود.

کپسول اولتاپ

کپسول اولتاپ یک داروی کاهش دهنده اسید معده می باشد که در موارد زخم معده، رفلاکس معده، سوزش سر دل و زخم های دوازدهه مصرف می شود.

اولتاپ دارای ماده موثره امپرازول می باشد و به شکل کپسول ۲۰ میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد.این دارو می تواند سوزش سر دل را از بین ببرد و از عود کردن آن جلوگیری کند.

بهترین زمان مصرف اولتاپ صبح ناشتا و قبل از صبحانه می باشد و حتما این دارو را با یک لیوان پر آب مصرف کنید.در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی اولتاپ آشنا شوید.

  1. اولتاپ چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

اولتاپ چیست

اولتاپ داروی کاهش اسید معده می باشد و اسیدیته شیره معده را کاهش می دهد و باعث بهبود زخم های معده، دوازدهه و دردهای گوارشی می شود.همچنین اولتاپ در رفلاکس معده از اسیب رساندن اسید به سطح مری جلوگیری کرده و التهاب را بهبود می بخشد.

کپسول اولتاپ شامل، شکر، نشاسته ذرت، هیدروکسی پروپیل سلولز، منیزیم کربنات، سدیم لوریل سولفات، متاکریلیک اسید، اتیل اکریلات کوپلیمر، تالک، ماکروگل و تیتانیوم دی اکساید می باشد.

موارد مصرف اولتاپ

اولتاپ داروی کاهش اسید معده است و در موارد درمان زخم های معده، دوازدهه و دردهای گوارشی مصرف می شود.همچنین این دارو باعث جلوگیری از آسیب اسید به سطح مری در مبتلایان به رفلاکس معده نیز موثر است.

کپسول اولتاپ سوزس سر دل را از بین می برد و از عود کردن آن جلوگیری می کند.این دارو از عود التهاب شدید مری، زخم معده یا دردهای ناشی از مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی جلوگیری می کند.

به طور کلی اولتاپ برای بیماری های زیر تجویز می شود:

  • زخم دوازدهه
  • زخم معده
  • زخم هایی که در اثر مصرف داروهای غیر استروئیدی ایجاد شده است
  • زخم هایی که در اثر عفونت معده ایجاد شده است
  • رفلاکس های دستگاه گوارش
  • سندرم زولینجر- الیسون

هشدارهای مصرف اولتاپ

  • در صورت ابتلا به بیماری های مزمن یا ناهنجاری های متابولیک، سابقه حساسیت به مصرف داروهای مشابه را دارید حتما با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتیکه به امپرازول یا هریک از اجزاء این فرآورده حساسیت دارید، نباید این دارو را استفاده کنید.
  • در صورتیکه مبتلا به بیماریهای کبدی هستید یا سابقه ابتلای به آن را دارید، ممکن است مقادیر کمتری برای مصرف نیاز داشته باشید
  • در صورتیکه بیش از مقدار تجویز شده مصرف کرده اید، بایستی فوراً با پزشک معالج یا دکتر داروساز مشورت کنید. مصرف بیش از مقدار تجویز شده می تواند باعث خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، درد معده، تعریق، خشکی دهان، تندی ضربان قلب و تاری دید شود.
  • در صورت احساس بهبود، مصرف دارو را فوراً قطع نکنید، حتی در صورتیکه هیچ احساس دردی نکنید. این به معنای درمان التهاب یا زخم نمی باشد.

نحوه مصرف اولتاپ

نحوه مصرف اولتاپ بر اساس شرایط سنی ، شرایط بیماری، شرایط بیمار و تشخیص پزشک می باشد و همچنین می بایست قبل از مصرف برگه راهنمای اولتاپ را مطالعه کنید.

  • این دارو برای بیماری شما تجویز شده و از توصیه آن به دیگران خودداری کنید، حتی اگر علائم مشابه شما باشد.
  • این دارو را قبل از غذا میل کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان قراردهید.
  • اولتاپ را هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید
  • کپسول را به طور کامل بلعیده شود
  • در صورتیکه قادر به بلعیدن کپسول نمی باشید، کپسول را باز کرده و محتوای آن را با مقداری کمی آب سیب یا یک قاشق ماست مخلوط کرده و بدون جویدن بی درنگ ببلعید.

مقدار مصرف اولتاپ

دوز و مقدار مصرف اولتاپ طبق شرایط بیمار، شرایط بیماری و شرایط سنی بیمار تجویز می شود و هرگز مقدار مصرف تجویز شده توسط پزشک را تغییر ندهید. مقدار دوز های زیر یک دوز عمومی این دارو می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.

مقدار مصرف اولتاپ در بزرگسالان

مقدار مصرف معمول اولتاپ یک کپسول 20 میلی گرم یک بار در روز است.بر اساس تشخیص بیماری توسط پزشک ممکن است مقدار 2 کپسول 20 میلی گرم در روز تجویز شود.

برای ریشه کن میکروب هلیکوباکتر پیلوری میبایست 2 کپسول 20 میلی گرم به همراه آنتی بیوتیک های تجویزی توسط پزشک مصرف شود.

عوارض جانبی اولتاپ

اولتاپ مانند سایر داروها ممکن است دربرخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض در همه افراد مشاهده نمی شود. عوارض جانبی این دارو ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدید بود می بایست سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع اولتاپ اکثر موارد خفیف بوده و طی چند روز از بین می رود که شامل سردرد، سرگیجه، حساسیت به نور، استفراغ، درد معده، اسهال، نفخ یا یبوست است.

اگر به هر یک از علائم زیر را داشتید بلافاصله با پزشک معالج خود تماس بگیرید:

  • واکنش های آلرژیک (مانند خارش، سرخی پوست، اشکال در تنفس یا لب ها، تورم حلق)
  • خونریزی غیر عادی یا کبودی
  • زردی پوست
  • زردی قسمت سفید چشم
  • تغییر در رفتار

این لیست کاملی از عوارض جانبی اولتاپ نمی باشد، در صورت مشاهده هر گونه علائم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی اولتاپ

کپسول اولتاپ ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث ایجاد عوارض شود. التاپ ممکن است باعث کاهش دفع دارو هایی که متابولیزه کبدی دارند شود.اولتاپ باعث کاهش اسیدیته شیره گوارشی می شود، به همین خاطر جذب داروها ممکن است تغییر کند.

داروهایی که ممکن است با اولتاپ تداخل داشته باشد شامل دیازپام ، فنی توئین، وارفارین، دی سولفیرام، کتوکونازول، سیکلوسپورین، آمپی سیلین و آهن می باشد.

مصرف اولتاپ در دوران بارداری

اولتاپ در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید در این دوران از اس امپرازول استفاده کنید.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف اولتاپ در شیردهی

اولتاپ به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب جدی وارد کنید، به همین خاطر قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است شیردهی در مدت درمان مجاز نباشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.