شفا مگ

قرص زاکسیم 400 برای درمان چیست

داروی زاکسیم ۴۰۰ و ۲۰۰ یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ریه، عفونت ادراری، عفونت رحم، عفونت دندان و عفونت واژن است که در اشکال قرص و کپسول می باشد.

زاکسیم

داروی زاکسیم (Zaxime) با نام دیگر سفیکسیم یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و به شکل کپسول 200 ، 400  و شربت زاکسیم 100 جهت درمان عفونت های ریه، عفونت حم، عفونت دندان و عفونت واژن استفاده می شود.

کپسول زاکسیم یک داروی آنتی بیوتیک است که در دسته سفالوسپورین ها قرار دارد که می تواند با بسیاری از باکتری ها مبارزه کند و جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. نکته قابل توجه این است که زاکسیم برای درمان عفونت های ویروسی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا تجویز نمی شود.

این دارو در اشکال شربت و قرص یا کپسول در داروخانه ها بفروش می رسد که تشخیص شکل مصرفی این دارو بر اساس شرایط سنی و تشخیص پزشک می باشد. شربت زاکسیم 100 بیشتر جهت درمان کودکان و افرادی که مشکل در بلع دارند تجویز می شود.

عوارض زاکسیم که شایع است شامل ناراحتی و درد در معده، اسهال، حالت تهوع، نفخ، سردرد یا سرگیجه می باشد که در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قرص زاکسیم در بارداری در گروه B قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد، زیرا مشخص نیست که به جنین آسیب می رساند یا خیر.اگر باردار هستید و قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

به هیچ عنوان آنتی بیوتیک ها را سرخود مصرف نکنید زیرا ممکن است بدن شما دچار مقاومت آنتی بیوتیکی شود. پزشک برای تجویز آنتی بیوتیک قطعا شما را معاینه کرده و آنتی بیوتیک مرتبط با بیماری شما را تجویز می کند.

در ادامه با موارد مصرف زاکسیم و نکاتی درباره زاکسیم اشنا شوید که البته این مطالب صرفا جهت افزایش اطلاعات عنوان شده است و به هیچ عنوان جایگزین تشخیص پزشک نمی باشد.

داروی زاکسیم چیست

داروی زاکسیم یا سفیکسیم یک آنتی بیوتیک پر کاربرد است که می تواند با بسیاری از بخصوص باکتری های گرم منفی مبارزه کند و موارد تجویزی آن جهت درمان عفونت های باکتریایی می باشد.

زاکسیم به خوبی از طریق گوارش جذب می شود و پس از مصرف حدود 3 تا 8 ساعت طول می کشد تا به اوج غلظت سرمی خود برسد.دفع این دارو از طریق ادرار و مدفوع می باشد و به همین خاطر افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. نیمه عمر زاکسیم حدود 3 تا 4 ساعت می باشد که البته افرادی که مشکلات کلیوی دارند این مقدار به 4 تا 6 ساعت می رسد.

زاکسیم برای عفونت های رحم، عفونت دندان، عفونت ریه، عفونت استخوان و همچنین عفونت های ادراری بسیار موثر است. البته زاکسیم ممکن است برای درمان عفونت های دیگر از قبیل التهاب گوش میانی ، عفونت واژن نیز تجویز شود.

داوی زاکسیم برای چیست

موارد مصرف زاکسیم برای درمان عفونت های ناشی از باکتری، بخصوص باکتری های گرم منفی می باشد و از آن برای درمان بیشتر عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

عفونت واژن و عفونت رحم از جمله بیماری های عفونتی در زنان است که ممکن است پزشک برای درمان آنها داروی زاکسیم را تجویز کند،البته این دارو فقط برای عفونت باکتریایی تجویز می شود.

داروی زاکسیم برای درمان عفونت های باکتریایی دستگاه ادراری، برونشیت، سوزاک، التهاب لوزه و گلو، التهاب گوش میانی تجویز می شود. سوسپانسیون زاکسیم نیز برای عفونت های باکتریایی کودکان توسط پزشک استفاده می شود.

هشدارهای مصرف زاکسیم

در زمان مصرف زاکسیم می بایست به برخی از هشدارها توجه کنید تا زاکسیم برای شما بی خطر باشد، زیرا در صورت تجوه نکردن به برخی موارد ممکن است عوارض شدیدی داشته باشد.

ممکن است برخی افراد به زاکسیم یا برخی از داروهای آنتی بیوتیک هم خانواده این دارو حساسیت داشته باشند، به همین خاطر حتما قبل از تجویز اگر حساسیتی به این دارو دارید به پزشک خود اعلام کنید.

داروهای پنی سیلین از جمله آنتی بیوتیک هایی است که ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید حتما قبل از تجویز زاکسیم به پزشک خود اعلام کنید. همچنین اگر به آنتی بیوتیک های سفازولین ، سفتی بوتن و سفالکسین حساسیت دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر می خواهید آزمایش ادرار برای تشخیص قند بدهید، قبل از آزمایش به پزشک خود، مصرف زاکسیم را اطلاع بدهید، زیرا این دارو بر روی آزمایش قند ادرار نتایج غیر طبیعی ایجاد می کند.

در زمان مصرف زاکسیم ممکن است دچار اسهال شوید، به هیچ عنوان از قرص های ضد اسهال استفاده نکنید، زیرا ممکن است علائم یک عفونت جدید باشد و باید به پزشک خود مراجعه کنید.

نحوه مصرف زاکسیم

نحوه مصرف زاکسیم به شرایط بیمار، سن بیمار، وزن بیمار، شرایط پزشکی وابسته می باشد و پزشک برا اساس این شرایط دوز مشخصی را تجویز می کند. حتما این دارو را مطابق دستور پزشک خود مصرف کنید و از مصرف بیش از حد این دارو خودداری کنید.

یکی از نکات مهم مصرف زاکسیم این است که حتما تا اتمام کامل دوز تجویز شده دارو را مصرف کنید زیرا ممکن است علائم شما قبل از پاکسازی عفونت بهبود یابد.

اگر دوز مصرف زاکسیم را فراموش کردید و به محض یادآوری ، اگر به دوز بعدی نزدیک نباشد آن را مصرف کنید و هرگز 2 دوز را یکباره به عنوان جبران نوبت از دست رفته استفاده نکنید.

زاکسیم از جمله داروهایی است که می تواند با غذا یا بدون غذا مصرف کرد، اما به یاد داشته باشید که این دارو را با یک لیوان پر آب میل کنید. اگر از فرم سوسپانسیون زاکسیم استفاده می کنید حتما قبل از مصرف آن را به خوبی تکان بدهید.

مقدار مصرف زاکسیم

همانطور که گفته شد مقدار و دوز مصرفی زاکسیم به شرایط بیماری، سن بیمار، وزن بیمار و شرایط پزشکی بیمار بستگی دارد و پزشک بر اساس این شرایط مقدار زاکسیم را تجویز می کند.

دوز عمومی زاکسیم در بزرگسالان مقدار 200 - 400 میلی گرم یک بار در روز یا بر اساس شدت بیماری و تشخیص پزشک 2 بار در روز می باشد.

در افراد بالای 65 سال دوز مشابه تجویز می شود اما قبل از آن میبایست عملکرد کلیه بررسی شود و در صورت اختلالات کلیوی شدید تنظیم دوز صورت گیرد.

مقدار مصرف سفیکسی در کودکان بر اساس شرایط سنی و وزن آنها تجویز می شود که برای این افراد شربت زاکسیم 100 تجویز می شود که بشکل سوسپانسیون می باشد. دوز عمومی برای کودکان 8 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت تک دوز می باشد.

عوارض جانبی زاکسیم

زاکسیم ممکن است در برخی از بیماران عوارض جانبی خفیف یا شدید را به همراه داشته باشد که اگر عوارض شدید بود مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

حساسیت و آلرژیک یکی از عوارض های زاکسیم می باشد که در این حالت فرد دچار تنگی نفس، تورم صورت یا گلو، قرمزی و کهیر می شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض شایع و خفیف می باشند که شامل سوء هاضمه، درد معده، حالت تهوع، استفراغ، خارش یا ترشحات واژن است و اگر ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر این عوارض شدید شد و طی چند روز از بین نرفت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض ها نادر هستند اما در صورت وجود هر یک از علائم با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید معده یا اسهال خون آلود
  • زردی پوست یا چشم
  • پوست زرد به همراه ادرار تیره
  • تشنج
  • ضعف ناگهانی یا احساس تب و لرز
  • واکنش های شدید پوستی
  • درد پوست و سوزش در چشم

ضعف ناگهانی، تب، لرز، علائم شبیه آنفولانزا، تورم لثه، زخم دهان، زخم های پوستی، ضربان سریع قلب، کبودی و خونریزی غیر معمول می تواند از عوارض های دیگر زاکسیم باشد.ممکن است در برخی از افراد موجب دفع ادرار کم یا زیاد، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس شود که در صورت مشاهده این علائم می بایست با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.

 

مصرف زاکسیم در دوران بارداری

دوران بارداری یک دوره حساس می باشد که ممکن است مصرف برخی داروها روی نوزاد متولد نشده تاثیر جدی بگذارد و به همین خاطر داروها را به گروه های بارداری مختلفی تقسیم کردند.

زاکسیم نیز در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که در سه ماهه اول بارداری نباید از این دارو استفاده شود و مشخص نیست که آیا با نوزاد آسیب می رساند یا خیر.حتما قبل از تجویز، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک مشورت کنید.

مصرف زاکسیم در شیردهی

زاکسیم در دوران شیردهی نباید مصرف شود زیرا این دارو به شیر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب جدی برساند.قبل از تجویز زاکسیم با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید تا پزشک بهترین تصمیم را بگیرد.شاید تشخیص دهد که تا اتمام دوره زاکسیم شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.