شفا مگ

آمپول سفازولین برای عفونت واژن

آمپول سفازولین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت واژن، عفونت رحم، عفونت ادراری بخصوص در دوران بارداری و پیشگیری از عفونت قبل از جراحی مصرف می شود

آمپول سفازولین برای عفونت واژن

آمپول سفازولین علاوه بر درمان عفونت واژن و عفونت مجاری ادراری - تناسلی برای کنترل و درمان عفونت های دیگری نظیر سینوزیت، عفونت رحم، مجاری صفرا مصرف می شود.

سفازولین از دسته داروهای آنتی بیوتیک است که با باکتری های گرم مثبت و منفی حساس به دارو مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در دوز های آمپول سفازولین 50 و 500 میلی گرم و 1 گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد.

سفازولین در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد زیرا ممکن است به جنین متولد نشده اسیب برساند.

سفازولین با اتصال خود به پروتئین هایی که محل اتصال پنی سیلین است باعث از بین بردن ساختار دیواره سلولی باکتری ها می شود. به دلیل اینکه سفازولین از طریق گوارش جذب خوبی ندارد به صورت تزریقی تجویز می شود و نیمه عمر آن حدود 1 تا 2 ساعت می باشد.

نکات مهم مصرف

اگر دچار اختلالات کلیوی هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند مقدار دوز را مشخص کند، در غیر این صورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین منع مصرف دارد و باید قبل از تجویز به پزشک خود اطلاع بدهند.

سفازولین ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می تواند خفیف و گذرا باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض شدید بود باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

سفازولین با برخی از داروها تداخل دارد و ممکن است مصرف همزمان آن عوارض جانبی به همراه داشته باشد یا اثر داروها کاهش پیدا کنند. اگر از داروهایی نظیر اریترومایسین، کلرامفنیکل، تتراسیکلین استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است فعالیت باکتری کش سفازولین را کاهش دهد.

مصرف در دوران بارداری

سفازولین در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که این دارو در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شود و در دوره های بعد بارداری حتما باید توسط پزشک مختصص تجویز شود و در غیر این صورت به جنین آسیب جدی می رسانید. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف در شیردهی

سفازولین به شیر مادر وارد می شود و ممکن است به کودک در شیرده آسیب برساند، اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد. شاید نیاز باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.