شفا مگ

شیاف بیزاکودیل: موارد مصرف، طریقه استفاده و عوارض

شیاف بیزاکودیل ۱۰ یک داروی ملین محرک است که با تحریک دیواره روده برای رفع یبوست و تخلیه روده برای اقدامات پزشکی و کولونوسکپی در بزرگسالان تجویز می شود

شیاف بیزاکودیل

شیاف بیزاکودیل 5 و 10 یک ملین محرک است که با افزایش مقدار مایع و نمک در روده کار می کند.این دارو برای درمان یبوست استفاده می شود و همچنین ممکن است قبل از اقدامات پزشکی مانند اشعه ایکس، کولونوسکوپی و جراحی نیز تجویز شود.

زمان اثر شیاف بیزاکودیل حدودا 10 تا 45 دقیقه پس از استفاده می باشد، پس بهتر است بعد از استفاده از آن نزدیک توالت بمانید.همچنین در مدت زمان استفاده از این دارو می بایست رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مایعات، غذاهای سرشار از فیبر را بیشتر مصرف کنید و همچنین ورزش را به برنامه روزمره خود اضافه کنید. شیاف بیزاکودیل برای کودکان زیر 12 سال حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

شیاف بیزاکودیل بر روی ماهیچه ها در دیواره روده کوچک و بزرگ تحریک کرده و باعث ایجاد حرکات روده می شود. همچنین میزان آب و الکترولید در روده را تغییر می دهد و باعث افزایش سطح مایعات می شود که اثر ملینی ایجاد می کند. شیاف بیزاکودیل 5 و 10 و همچنین قرص بیزاکودیل نیز در داروخانه ها در دسترس می باشد

عوارض مصرف زیاد شیاف بیزاکودیل شامل شروع کولون آتونیک و غیر فعال، عدم تعادل مایعات و الکترولیت ها و هیپوکالامی می باشد. از شیاف بیزاکودیل نباید بیش از 5 روز استفاده شود و حتما باید علت یبوست مشخص شود.

شیاف بیزاکودیل و لاغری : از شیاف بیزاکودیل به هیچ عنوان برای لاغری و کاهش وزن استفاده نکنید، زیرا این دارو فقط باعث اسهال، گرفتگی شکم و کمبود آب بدن می شود. کمبود آب بدن ممکن است کاهش وزن به نظر برسد و می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

شیاف بیزاکودیل چیست

شیاف بیزاکودیل یک ملین محرک است که برای رفع یبوست استفاده می شود و همچنین ممکن است برای تخلیه و آماده سازی روده برای جراحی و معاینه نیز استفاده شود.این شیاف یک ملین موضعی است که در گروه مشتقات دی فنیل متان می باشد.بیزاکودیل پس از هیدرولیز در روده بزرگ، مخاط روده بزرگ و راست روده را تحریک می کند. این منجر به تحریک در اجابت مزاج، کاهش زمان انتقال و نرم شدن مدفوع می شود. تحریک راست روده باعث افزایش تحرک و احساس پری در راست روده می شود.نیمه عمر دارو حدود 8 ساعت می باشد و در روده بزرگ مبتابولیزه می شود و از طریق ادرار و صفرا دفع می شود.

طریقه مصرف شیاف بیزاکودیل

ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید و سپس شیاف را باز کنید. یک روان کننده پایه آب را روی نوک آن بمالید یا آن را در آب فرو ببرید. این کار کمک می کند تا به راحتی آن را بلغزانید.

در موقعیت راحتی قرار بگیرید. می توانید یک پا روی صندلی بایستید یا به پهلو دراز بکشید و یک پا صاف باشد و پای دیگر به سمت معده خم شود. باسن خود را با آرامی باز کنید. ابتدا انتهای مخلروطی را با احتیاط فشار دهید. سپس پاها را ببندید و حدود 15 دقیقه آرام بنشینید یا دراز بکشید تا حل شود. سپس دستان خود را دوباره با آب گرم و صابون بشویید.اگر احساس می کنید ممکن است شیاف بیرون بیاید، به اندازه کافی بالا قرار داده نشده است و باید به بالاتر آن را فشار دهید.

رعایت یک رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر (نان با آرد کامل و سبوس، غلات، میوه و سبزیجات با برگ سبز)، نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز و فعالیت ورزشی و تحرک روزانه در سلامت و عملکرد مناسب روده مهمترین نقش را ایفا می کنند.

موارد منع مصرف

شیاف بیزاکودیل برای بیماران مبتلا به ایلئوس، انسداد روده، شرایط حاد شکمی از جمله آپاندیسیت، بیمای های التهابی حاد روده و درد شدید شکمی همراه با حالت تهوع و استفراغ منع مصرف دارد.

ممکن است برخی افراد به این دارو حساسیت داشته باشند، در صورت حساسیت به شیاف بیزاکودیل این دارو منع مصرف دارد و نباید مصرف کنید. حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

بیزاکودیل همچنین در بیمارانی با کم آبی شدید منع مصرف دارد و نباید از شیاف بیزاکودیل استفاده کنند. همچنین در صورت وجود شکاف مقعدی یا پروکتیت اولسراتیو همراه با آسیب مخاطی نیز نباید از شیاف بیزاکودیل استفاده کنند.

هشدارها و احتیاط های مهم

استفاده طولانی مدت از شیاف بیزاکودیل می تواند باعث شروع کولون آتونیک و غیر فعال شود. همچنین استفاده طولانی و بیش از حد ممکن است منجر به عدم تعادل مایعات و الکترولیت ها شود.از این شیاف مانند تمام ملین ها نباید بیش از 5 روز استفاده شود و حتما باید علت یبوست مشخص شود.

این دارو را هرگز بیش از آنچه پزشک شما تجویز کرده است استفاده نکنید. این دارو می تواند عادت ساز باشد و استفاده طولانی مدت آن می تواند باعث شود که بدن شما برای انجام حرکات منظم روده به ملین وابسته شود و به روده آسیب برساند. اگر یبوست شما بعد از 5 روز بهبود نیافت باید حتما دوباره به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر بیماری های خاصی مانند آپاندیسیت، یبوست مداوم، درد یا انسداد معده، کولیت اولسراتیو یا سایر بیماری های روده دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شیاف بیزاکودیل برای بیماری شما منع مصرف داشته باشد.

استفاده روزانه طولانی مدت از ملین ای محرک ممکن است به عملکرد روده اسیب برساند و باید از آن اجتناب شود. در صورت نیاز به ملین هر روز باید علت یبوست بررسی شود.

استفاده از شیاف ممکن است منجر به احساسی دردناک و تحریک موضعی شود، خصوصا در بیمارانی که دارای شقاق مقعدی و پروکتیت اولسراتیو هستند.

برخی از افراد از شیاف بیزاکودیل برای لاغری استفاده می کنند که این کاملا اشتباه است. ملین های محرک مانند شیاف بیزاکودیل به کاهش وزن کمک نمی کنند.آنها جذب کالری یا مواد مغذی را کاهش نمی دهند. این محرک ها فقط باعث اسهال، گرفتگی شکم و کمبود آب بدن می شود. این کمبود آب بدن ممکن است کاهش وزن به نظر برسد.

توجه کنید که این دارو برای استفاده مقعدی می باشد و نباید در دهان قرار بگیرد. همچنین حتما دور از دسترس کودکان قرار دهید.

مصرف بیش از حد شیاف بیزاکودیل

در صورت مصرف مقادیر زیاد ممکن است علائمی چون اسهال شدید، گرفتگی شکم و از نظر بالینی از دست دادن مایعات، پتاسیم و سایر الکترولیت ها به همراه داشته باشد. ملین ها در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث اسهال مزمن، درد شکمی ، هیپوکالمی، هایپر آلدوسترونیسم ثانویه شود.

عوارض جانبی شیاف بیزاکودیل

نفخ شکم، تغییر رنگ ادرار، ناراحتی یا گرفتگی معده، خارش، سوزش یا تورم مقعدی از عوارض جانبی شایع شیاف بیزاکودیل می باشد که این علائم پس از مدتی از بین می رود. البته توجه داشته باشید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و این عوارض در برخی افراد ایجاد شود. چرا که بسیاری از افراد هیچ عارضه جانبی ندارند.. اگر هر یک از این عوارض یا سایر عوارض جانبی شما را آژار داد و از بین نرفت با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی شیاف بیزاکودیل که در صورت مشاهده این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کنید شامل اسهال خونی، ضعف عضلانی، حالت تهوع، استفراغ، کاهش غیر معمول وزن می باشد.

واکنش آلرژیک به این دارو اگر چه نادر است، اما ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و علائمی مانند بثورات پوستی، کهیر، خارش، پوست قرمز و متورم، تاول و یا خس خس سینه ، درد در قفسه سینه و گلو، مشکل تنفس یا بلع ایجاد شود. در صورت مشاهده این علائم مصرف دارو را قطع و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیم باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تداخل دارویی شیاف بیزاکودیل

اگر دارویی قبل از تجویز شیاف بیزاکودیل مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است برخی داروها با بیزاکودیل تداخل دارویی داشته باشد. این به این معنی است که ممکن است در صورت مصرف همزمان داروها عوارض جانبی ایجاد شود و یا روی اثربخشی داروها تاثیر بگذارد.

برخی از داروهایی که ممکن است با شیاف بیزاکودیل تداخل داشته باشد مانند داروهای آب مانند فروزماید، سایر ملین ها از جمله نرم کننده های مدفوع، روان کننده ها.

این لیست حاوی همه تداخلات دارویی نمی باشد، بنابراین قبل ازا ستفاده از این محصول اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.