شفا مگ

قرص بیزاکودیل: موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض

قرص بیزاکودیل ۵ یک ملین محرک است که برای درمان یبوست، بواسیر، تخلیه روده قبل از کولونوسکوپی، جراحی در بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال تجویز می شود.

بیزاکودیل

داروی بیزاکودیل (Bisacodyl) یک داروی ملین است که برای درمان و بهبود یبوست از آن استفاده می شود و همچنین در موارد تخلیه روده برای کولونوسکوپی و سایر اقدامات پزشکی تجویز می شود. این دارو به شکل قرص بیزاکودیل 5 و شیاف بیزاکودیل 10 در داروخانه ها در دسترس می باشد.قرص بیزاکودیل و شیاف بیزاکودیل از اشکال این دارو می باشد و با توجه به شرایط پزشکی و تجویز پزشک شکل دارویی آن تجویز می شود.این دارو برای کودکان زیر 12 سال حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

زمان اثر قرص بیزاکودیل حدود شش تا هشت ساعت پس از مصرف می باشد و مدت زمان شیاف بیزاکودیل حدود 15 تا 60 دقیقه پس از استفاده است. این دارو با تحریک ماهیچه های روده بزرگ و روده کوچک کار می کند و همچنین افزایش مایعات و الکترولیت باعث رفع یبوست می شود.

عوارض قرص بیزاکودیل که شایعتر از سایر عوارض های آن می باشد شامل درد شکم، احساس سبکی و سوزش مقعد، نفخ شکم، تغییر رنگ ادرار می باشد که این علائم پس از مدتی از بین می رود. اگر علائم از بین نرفت و یا بدتر شد ، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.بیزاکودیل در دوران بارداری در گروه C قرار دارد و اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید نباید از این دارو استفاده کنید. حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

داروی بیزاکودیل برای چیست

بیزاکودیل یک داروی ملین است که باعث تحریک حرکات روده می شود و از این دارو برای درمان یبوست، تخلیه روده قبل از عمل کولونوسکوپی، اشعه ایکس و سایر اقدامات پزشکی تجویز می شود. این دارو پس از مصرف توسط روده هیدرولیز می شود و با تاثیر روی عضلات روده باعث دفع مدفوع می شود.

بیزاکودیل در انواع مختلف آن جذب اندکی دارد و شروع اثر آن حدود 6 تا 8 ساعت بعد از مصرف دارو می باشد و در کبد متابولیزه می شود و از طریق ادرار دفع می شود. بیزاکودیل در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران شیردهی نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود.

شیاف بیزاکودیل یک ملین تحریک کننده تماسی می باشد که به صورت شیاف بر روی مخاط روده بزرگ اثر می گذارد و حرکات طبیعی در سراسر روده بزرگ ایجاد می کند. البته این دارو جذب ضعیفی دارد و در تماس با مخاط یا انشعابات تحت مخاطی روده بزرگ، انتهای عصبی حسی را تحریک کرده و ایجاد رفلکس های پاراسمپاتیک می نماید.

نکات مهم قبل از مصرف

توجه داشته باشید قل از مصرف بیزاکودیل باید برخی نکات را رعایت کنید تا دارو به خوبی تاثیر گذار باشد و همچنین برای شما بی خطر باشد.اگر شرایط پزشکی خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، این دارو ممکن است برای شرایط پزشکی شما منع مصرف داشته باشد.تغییر ناگهانی در عادات روده 2 هفته یا بیشتر و بواسیر یا شکاف مقعد دارید با پزشک خود حتما مشورت کنید.

پزشک ممکن است برای شرایط شما بیزاکودیل تجویز کند، اما اگر شرایط پزشکی خاصی مانند شقاق، بواسیر، کولید زخمی یا التهاب روده دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است این دارو برای شرایط پزشکی شما منع مصرف داشته باشد.

افرادی که مشکل بولیمی یا بی اتهایی دارید نباید از بیزاکودیل استفاده کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.همچنین بیمارانی که مشکل کولید زخمی یا التهاب روده ای دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

طریقه مصرف بیزاکودیل

نحوه مصرف قرص بیزاکودیل و شیاف بیزاکودیل متفاوت است و پزشک با توجه به شرایط پزشکی شما شکل دارویی قرص یا شیاف را برایتان تجویز می کند.

قرص بیزاکودیل را همراه با یک لیوان پر از آب بخورید و مقدار مصرف برای بزرگسالان 1 قرص یکبار در روز یا مطابق تجویز پزشک می باشد. توجه داشته باشید که به هیچ وجه قرص را خرد نکنید و آن را نجوید. در زمان مصرف بیزاکودیل تا 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از مصرف هیچ دارویی استفاده نکنید.

شیاف بیزاکودیل معمولا یک بار در روز یا مطابق دستور پزشک می باشد. قبل از مصرف شیاف بیزاکودیل بهتر است مثانه خالی باشد.

عوارض جانبی بیزاکودیل

بیزاکودیل در برخی از افراد ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد که این عوارض می تواند خفیف و یا شدید باشد که در صورت شدت عوارض مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.عوارض جانبی شایع ممکن است درد معده، احساس سبکی و سوزش مقعدمی باشد.

اگر در زمان مصرف بیزاکودیل دچار واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو شدید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

چنان چه هر یک از این عوارض غیرمعمول اما جدی را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال مداوم
  • اسپاسم عضلانی
  • ضعف
  • ضربان نامنظم قلب
  • سرگیجه
  • بی هوش شدن
  • کاهش ادرار
  • تغییرات روحی و خلقی مانند گیجی

برخی از عوارض ها ممکن است شدید باشد که در صورت بروز این عوارض مصرف بیزاکودیل را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید، این عوارض می تواند خونریزی روده یا توقف حرکت روده می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.