شفا مگ

چگونه ناخن سالم داشته باشیم

ناخن های قوی و سالم در لیست آرزوهای بیشتر خانم ها قرار دارد. با این حال، استحکام و کیفیت ناخن های شما شاخص خوبی از وضعیت کلی سلامت شما است. به ویژه اینکه سیستم گوارش شما چقدر خوب کار می کند و آیا کمبود مواد مغذی دارید یا خیر. اگر از وضعیت ناخن های خود ناراضی هستید، کارهای زیادی می توانید در مورد آن انجام دهید.

چگونه ناخن سالم داشته باشیم

نکات مفید برای داشتن ناخن سالم

پروتئین مصرف کنید

ناخن های شما اساسا از لایه های کراتین تشکیل شده است که جزئی از پروتئین مو و پوست شماست. بنابراین مهم است که مطمئن شوید پروتئین کافی در رژیم غذایی شما وجود دارد. پروتئین در غذاهای حیوانی مانند تخم مرغ، غذاهای دریایی، مرغ و گوشت قرمز یافت می شود. همچنین به طور گسترده در غذاهای گیاهی مانند آجیل، دانه ها، حبوبات، عدس و غلات یافت می شود، اما هضم، جذب و استفاده در آن غذاها دشوارتر است. پودر پروتئین آب پنیر منبع غلیظ پروتئین است که در آن بلوک های ساختمانی (اسیدهای آمینه) به راحتی هضم و جذب می شوند.
اگر هضم ضعیفی دارید، این می تواند توانایی شما برای جذب پروتئین را به خطر بیندازد. این می تواند ناخن های شما را بیش از حد نرم، شکننده و مستعد شکستن کند. همچنین می تواند باعث ایجاد برجستگی روی ناخن های شما شود که نشانه کلاسیک سوء جذب است.

محدود کردن تماس ناخن با آب

تماس با آب را محدود کنید. متأسفانه بسیاری از کارهای خانگی نیاز به گذاشتن دست ها در آب یا شستن دست ها دارند. این کار ناخن های شما را نرم می کند و آنها را مستعد شکستن می کند. همچنین می تواند چربی های مفید در کوتیکول های شما را کاهش دهد و ناخن های شما را خشک کند. سعی کنید تا حد امکان دستکش بپوشید. این همچنین از تماس دستان شما با مواد شوینده خشن محافظت می کند. اگر ناخن های شما واقعاً در وضعیت بدی هستند،بهتر از با توجه به تشخیص پزشک از مکمل ها برای بهبود آن استفاده کنید.

مصرف سرکه سیب

مقداری سرکه سیب به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این امر با تشویق تولید اسید معده به هضم پروتئین در معده شما کمک می کند. با بالا رفتن سن، تولید اسید معده کاهش می یابد، و این نیز در صورتی اتفاق می افتد که استرس یا عجله غذا بخورید. می توانید از سرکه سیب به عنوان سس سالاد استفاده کنید یا قبل از غذا نصف قاشق غذاخوری در کمی آب گرم میل کنید. یک راه قوی تر برای افزایش اسید معده و حمایت از هضم، مصرف بتائین هیدروکلراید همراه با وعده های غذایی است. این یک گزینه عالی برای افرادی است که طعم سرکه سیب را دوست ندارند.

چربی های سالم مصرف کنید

مطمئن شوید که چربی های خوب کافی در رژیم غذایی شما وجود دارد و به طور مرتب از یک مرطوب کننده طبیعی روی کوتیکول ها و ناخن های خود استفاده کنید. چربی های خوب در غذاهایی مانند روغن زیتون، ماهی های روغنی، مغزها و دانه ها، آووکادو و چربی های حیوانی، ترجیحاً از منابع طبیعی یا ارگانیک یافت می شوند.

محدود کردن لاک و مانیکور

لاک ناخن، پاک کننده لاک ناخن و درمان های مانیکور که در سالن ها استفاده می شود، همگی کیفیت ناخن های شما را کاهش می دهند و آن ها را بیشتر در معرض شکافتن قرار می دهند. همه ما این را می دانیم، اما هنوز هم ممکن است از این محصولات استفاده کنیم. این البته خوب است، اما اگر ناخن های شما واقعاً حالت بدی دارند، ممکن است خوب باشد که یک ماه استراحت کنید یا از لاک ناخن بدون مواد مضر استفاده کنید. همه مارک های طبیعی به طور فزاینده ای در دسترس هستند.

بهبود کیفیت سیستم گوارشی

سیستم گوارش شما ممکن است بزرگترین مشکل باشد. اگر به طور مرتب ناراحتی های گوارشی را تجربه می کنید، یا مبتلا به بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده، رفلاکس هستید یا از داروهای مسدود کننده اسید معده استفاده می کنید، بهبود سلامت روده قطعا به بهبود ناخن های شما کمک می کند. ممکن است غذای سالم بخورید و مکمل های با کیفیت خوب مصرف کنید، اما شرایطی مانند نشتی روده، رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک و نارسایی آنزیم های گوارشی می تواند به این معنی باشد که مواد مغذی را به درستی جذب نمی کنید.

لیمو برای سفید شدن ناخن ها

لیمو مانند پراکسید هیدروژن به سفید شدن ناخن ها کمک می کند، اما اثرات آن زودگذر است. اگر این راه حل ها را انتخاب می کنید، باید مراقب باشید که برای مدت طولانی خیس نشود. سپس ناخن ها نرم شده و شکننده می شوند! در واقع، برای جلوگیری موثر از زرد شدن ناخن ها، بهتر است از سیگار کشیدن خودداری کنید

ناخن ها را با غذاهای مناسب تغذیه کنید

برای داشتن ناخن های زیبا، باید متعادل غذا بخورید. در واقع ناخن برای رشد سالم به عناصر کمیاب و ویتامین های مختلف نیاز دارد. انتخاب غذاهای غنی از ویتامین B (جوانه گندم، مخمر آبجو، زرده تخم مرغ)، ویتامین C (میوه های تازه، مرکبات، فلفل سبز)، سیلیکون (سبزیجات) و پروتئین (گوشت) می تواند به سلامت ناخن کمک کنند. در نهایت، از رژیم های غذایی که اغلب منجر به کمبود ویتامین ها در بدن می شود اجتناب کنید.

سعی کنید در رژیم غذایی خود پروتئین های متشکل از اسید آمینه مانند تخم مرغ قرار دهید. این پروتئین ها از اسیدهای آمینه حاوی گوگرد ساخته شده اند گوگرد به تشکیل کراتین کمک زیادی می کند و باعث ساخت و رشد ناخن ها می شود.
مقدار مصرف مواد غذایی سرشار از آهن را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.اگر ناخن های کدر و نرمی دارید می تواند نشانه کمبود آهن باشد پس سعی کنید در رژیم غذایی خود از گوشت قرمز، یا حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود فرنگی استفاده کنید.
مصرف روی در سلامت ناخن ها نقش بسیار زیادی دارد، سعی کنید مواد غذایی مانند غذاهای دریایی که حاوی روی هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا ناخن های سفت و سالمی داشته باشید.
ویتامین های گروه B (B1، B2، B6، B8 ...) تاثیر مستقیم بر کیفیت پوست، مو و ناخن دارد، پس توصیه می شود مواد غذایی حاوی ویتامین B را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 ویتامین های لازم برای رشد مو و ناخن

ناخن های خود را سوهان بزنید

برای صاف نگه داشتن لبه های ناخن ها، از یک سوهان ناخن نرم استفاده کنید. با دانه های زبرتر، خطر ایجاد پارگی در ناخن را دارید که می تواند منجر به پوسته شدن و آویزان شدن ناخن شود.ناخن های خود را در یک جهت سوهان بزنید، با ضربه های بلند و سریع (اما ملایم).حرکت های رفت و برگشتی باعث می شود ناخن خرد شود .

 خطوط روی ناخن را چگونه برطرف کنیم

علت: رگه های عمودی با افزایش سن مرتبط است. اگر متوجه رگه های افقی شدید، به پزشک خود مراجعه کنید زیرا این موارد می تواند نشان دهنده مشکلات زمینه ای سلامتی مانند بیماری های تنفسی، سوء تغذیه یا حتی خطر حمله قلبی باشد.رگ ها اغلب به دلیل کمبود ویتامین B ایجاد می شوند که اغلب افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد .

راه حل: پولیش، مرطوب کننده و استفاده از مواد آرایشی برای صاف کردن رگه ها به بهبود ظاهر ناخن ها کمک می کند - اما اینها اصلاحات موقتی هستند و نتیجه دائمی نمی دهند. سعی کنید مواد غذایی حاوی ویتامین B مانند گوشت، مرغ، ماهی و محصولات لبنی، غذاهای غنی از ویتامین B را در برنامه غذایی خود اضافه کنید.

رفع لکه های سفید روی ناخن

لکه های سفید روی ناخن ممکن است به علت کمبود روی باشد.باید اجازه دهید ناخن ها رشد کنند تا از شر لکه ها خلاص شوید. در عین حال، برای جلوگیری از لکه های پوستی در آینده، از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید که شامل غذاهای سرشار از روی مانند بادام ، مرغ و غلات باشد. در حالی که این غذاها به وضوح ثابت نشده اند که به شما کمک می کنند، مطمئناً نمی توانند به شما آسیب برسانند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.