شفا مگ

درمان خانگی عفونت مخمری واژن

درمان خانگی عفونت مخمری واژن با چند ماده، از روش های درمانی موثر است و پس از تشخیص عفونت توسط پزشک به عنوان یک درمان کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان خانگی عفونت مخمری واژن

عفونت مخمر واژن یا کاندیدیازیس واژن در صورت رشد بیش از حد باکتری ها که ساکن واژن هستند ایجاد می شود. یکی از علائم آ« تحریک، التهاب، خارش و ترشحات سفید است. توصیه می شود در صورت وجود این علائم به متخصص زنان مراجعه کنید تا تشخیص را تایید کند. اگر به طور مکرر به عفونت مخمر یا برفک واژن مبتلا می شوید می توانید با درمان های خانگی زیر به درمان عفونت های مخمری کمک کنید. توصیه می شود ابتدا با پزشک مشورت کنید زیرا پزشک ممکن است داروهایی را به همراه داروهای خانگی تجویز کند.

ویتامین C: یکی از درمان خانگی مصرف ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و به کاهش رشد عفونت کمک کند. مصرف میوه های حاوی ویتامین سی، گوجه فرنگی می تواند مقدار مورد نیاز ویتامین سی در بدن را افزایش دهد، همچنین می توانید از مکمل های ویتامین سی نیز استفاده کنید. البته باید از مصرف ویتامین سی های موضعی خودداری کنید زیرا باعث تحریک بافت واژن می شود.

پراکسید هیدروژن: پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده است. البته ممکن است برای هر نوع عفونت مخمری مناسب نباشد. افزودن پراکسید هیدروژن به حکمام یا رقیق سازی آن در آب می توان کاهش رشد مخمر در اندام تناسلی کمک کند.

اسید بوریک: اسید بوریک یک ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان عفونت هایی که در برابر سایر داروهای درمانی مقاوم هستند کمک کند. البته توجه داشته باشید که مصرف مقدار زیاد اسید بوریک خطرناک و سمی است و می تواند منجر به آسیب کلیه، نقص حاد سیستم گردش خون یا مرگ شود. این دارو را حتما با توصیه و تجویز پزشک باید مصرف کنید. همچنین از اسید بوریک را بر روی پوست زخم شده و یا به صورت خوراکی و در دوران بارداری نباید مصرف کنید.

پروبیوتیک: پروبیوتیک می تواند کمک به بازگرداندن طبیعی تعادل باکتری ها در سراسر بدن می کند. پروبیوتیک ها در غذاهای تخمیر شده مانند ماست وجود دارند. پروبیوتیک های خوراکی حاوی سویه های باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس هستند که می توانند تعادل بین دستگاه گوارش و فلور واژن را برقرار کنند. اثرات مکمل های خوراکی ممکن است حدود 10 روز طول بکشد. شیاف واژن سریعتر نتیجه می گیرد. استفاده از ماست ساده روی ناحیه آسیب دیده می تواند به شما کمک کند.

روغن درخت چای: روغن درخت چای یک روغن اساسی است که به از بین بردن قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها کمک می کند. روغن درخت چای بسیار قوی است و به همین خاطر قبل از استفاده باید آن را با یک روغن حامل مانند نارگیل رقیق کنید تا از تحریک آن جلوگیری کنید.

سرکه سیب: سرکه سیب کاربردهای دارویی زیادی دارد. مخلوط کردن نصف فنجان سرکه سیب در وان گرم و 20 دقیقه خیساندن می تواند به از بین رفتن باکتری ها و قارچ های مضر از جمله مخمر به دلیل اسیدیته سرکه کمک کند.از سرکه سیب می تواند در رژیم غذایی گنجانده شود.

روغن نارگیل: روغن نارگیل دارای چندین فواید سلامتی از جمله خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. روغن نارگیل خالص و ارگانیک را می توان مستقیما در ناحیه آسیب دیده قرار داد.

سیر: سیر در برابر عفونت قارچی بسیار موثر است و یک قاتل عفونت شناخته می شود. سعی کنید سیر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید و از قرار دادن سیر در واژن خودداری کنید زیرا باعث سوزش و درد شدید می شود.

چگونه از عفونت مخمر واژن جلوگیری کنیم

  • نکات زیر می تواند به کاهش تعداد دوره ها یا جلوگیری از عفونت مخمر واژن کمک کند.
  • کاهش مصرف شکر و غذاهای فراوری شده
  • لباس زیر و لباس های نخی گشاد بپوشید
  • از پوشیدن لباس های خیس برای مدت طولانی خودداری کنید
  • پرهیز از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک
  • اجتناب از دوش واژن بدون مشورت با پزشک
  • جلوگیری از اسپری های خوشبو کننده واژ« و لوسیون های معطر واژن
  • رژیم غذایی سالم و متعادل
  • رعایت بهداشت کلی بدن

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد

داروهای خانگی ممکن است برای درمان عفونت مخمر واژن موثر باشند یا نباشند. برخی از داروهای خانگی ممکن است ظرف چند روز عفونت را تسکین دهند، در حالی که برخی ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

توصیه می شود قبل از اقدام به درمان های خانگی به خصوص در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید. در صورت بدتر شدن علائم یا بروز علائم جدید در هر نقطه از درمان یا در صورت عدم رفع علائم در طی یک یا دو هفته مراجعه به پزشک ضروری است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.