شفا مگ

تیوریدازین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص تیوریدازین 10، 25، 50 و 100 میلی گرم یک داروی ضد روان پریشی است که جهت درمان برخی اختلالات خلقی که با داروهای دیگر درمان نشده اند تجویز می شود.

قرص تیوریدازین

تیوریدازین چیست | موارد مصرف | هشدارهای مصرف | نکات مهم قبل از مصرف | نحوه مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی


تیوریدازین یکی از داروهای درمان اسکیزوفرنی است که در گروه داروهای ضد روان پریشی فنوتیازین قرار دارد و زمانی این دارو تجویز می شود که درمان با سایر داروها موفقیت آمیز نبوده است.

قرص تیوریدازین در اشکال 10 میلی گرم، 25 میلی گرم، 50 میلی گرم و 100 میلی گرم در دسترس می باشد که برای درمان علائم اسکیزوفرنی با توجه به شدت بیماری توسط پزشک تجویز می شود.

قرص تیوریدازین زمانی توسط پزشک تجویز می شود که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نتوانسته اند با سایر داروهای ضد روان پریشی درمان شوند.

قرص تیوریدازین به بیمار کمک می کند تفکر بهتری داشته باشند، کمتر عصبی شوند و در زندگی روزمره مشکلی نداشته باشند و همچنین باعث جلوگیری از خودکشی در افرادی که به خود آسیب می رسانند می شود. این دارو می تواند به کاهش افکار منفی و توهم شما کمک کند.

افرادی که دچار مشکلات شدید قلبی یا فشار خون بالا هستند و همچنین افرادی که مشکلات سندرم مادرزادی QT دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

عوارض چشمی تیوریدازین: تیوریدازین ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی چشمی کند که این عوارض شامل تاری دید، کاهش دید در شب، افزایش حساسیت به نور، ابریزش چشم می باشد.

تیوریدازین چیست

داروی تیوریدازین یک پیوتریدین فنوتیازین است که باعث مسدود کردن گیرنده های دوپامینرژیک مزولیمبیک پس سینابسی می شود و همچنین بر روی گیرنده های سروتونین، نورآدرنالین و هیستامین تاثیر می گذارد.

تیوریدازین متابولیسم کبدی دارد و حدود 1 تا 4 ساعت طول می کشد تا به حداکثر اوج غلظت پلاسمایی خود برسد، همچنین نیمه عمر قرص تیوریدازین در بدن 5 تا 27 ساعت است.

موارد مصرف تیوریدازین

داروی تیوریدازین یک داروی درمان برخی اختلالات روحی و خلقی مانند اسکیزوفرنی است و زمانی که سایر داروهای ضد روان پریشی تاثیری در درمان نداشته باشد، این دارو تجویز می شود. این دارو به بیمار کمک می کند تا کمتر عصبی شود و بتواند با وضوح بیشتری فکر کند.

تیوریدازین به جلوگیری از خودکشی در افرادی که به خود آسیب می رسانند کمک می کند وهمچنین باعث کاهش پرخاشگری و تمایل به آزار دیگران می شود. افرادی که دچار توهم و افکار منفی هستند باعث کنترل این علائم می شود.

هشدارهای مصرف داروی تیوریدازین

این دارو برای شرایط بیماری شما تجویز می شود تا باعث بهبود بیماری شما شود، اما می بایست توجه داشته باشید که افرادی با برخی شرایط پزشکی نباید از تیوریدازین استفاده کنند. افرادی که سابقه بیماری فشار خون بالا یا غیر قابل کنترل، فشار خون بسیار پایین می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. این افراد ممکن است تیوریدازین برایشان منع مصرف داشته باشد.

اگر فردی دچار مشکلات تنگی نفس ، نبض ضعیف یا کاهش هوشیاری است از استفاده این دارو می بایست بپرهیزد و شرایط پزشکی خود را به پزشک خود گزارش دهد تا پزشک بتواند بهترین تجویز را داشته باشد.

مصرف تیوریدازین برای افراد مسن و سالمند که مبتلا به روان پریشی مرتبط با زوال عقل هستند منع مصرف دارد و مصرف آن مورد تایید قرار نگرفته است.

داروی تیوریدازین ممکن است در برخی افراد مشکلات جدی قلبی ایجاد کند، به خصوص اگر در زمان مصرف تیوریدازین از داروهای خاص دیگری مانند داروهای عفونت، آسم استفاده شود.

نکات مهم قبل از مصرف داروی تیوریدازین

اگر بیمار دچار برخی شرایط پزشکی مانند مشکلات قلبی، سندرم QT، فشار خون بالا درمان نشده یا کنترل نشده، فشار خون بسیار پایین، مشکلات تنفس کند یا کاهش هوشیاری دارند نباید از تیوریدازین استفاده کنید.

قرص تیوریدازین ممکن است مشکلات جدی قلبی را ایجاد کند به خصوص اگر همزمان با تیوریدازین برخی داروهای دیگری مصرف شود. به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این داروها شامل:

  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای فشار خون
  • داروی سرطان
  • برخی از داروهای HIV
  • داروهای ریتم قلب
  • داروهای پیشگیری از مالاریا
  • داروهای ضد روان پریشی

تیوریدازین برای افراد با سابقه بیماری سرطان پستان، بیماری کبد یا کلیه، تشنج، پارکینسون، مشکلات قلبی یا فشار خون بالا، مشکلات در ادرار منع مصرف دارد و نباید این افراد از تیوریدازین استفاده کنند.

مصرف قرص تیوریدازین در دوران بارداری منع مصرف دارد و می بایست در صورت بارداری یا قصد باردار شدن با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف تیوریدازین

داروی تیوریدازیون برای شرایط بیماری شما تجویز شده است و می بایست مطابق دستور پزشک آن را مصرف کنید، زیرا پزشک با توجه به شدت بیماری شما دوز های این دارو را تغییر می دهد. همچنین هرگز دوز مصرف این دارو را سرخود کم یا زیاد نکنید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

مقدار دوز معمول قرص تیوریدازین در افراد بزرگسال برای اسکیزوفرنی 50 تا 100 میلی گرم 3 بار در روز می باشد که با توجه به شرایط پزشکی و شدت بیماری توسط پزشک تجویز می شود.

توجه داشته باشید که قرص تیوریدازین باید توسط پزشک تغییر دوز شود و به تدریج افزایش یابد، به همین خاطر از تغییر در دوز تجویز شده خودداری کنید زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

اگر در زمان مصرف این دارو نیاز به عمل جراحی پیدا کردید ، قبل از جراحی با پزشک جراح خود درباره مصرف این دارو مشورت کنید.

در اوایل مصرف تیوریدازیون از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به تفکر دارند تا زمانی که بدانید مصرف این دارو چه تاثیری بر روی شما دارد بپرهیزید، زیرا ممکن است باعث سقوط ، تصادف یا صدمات شدید شود.

همچنین از حالت نشسته یا خوابیده با سرعت بلند نشوید و به آهستگی انجام دهید زیرا می تواند باعث سرگیجه و سقوط شما شود.

عوارض جانبی تیوریدازین

داروی تیوریدازین نیز مانند سایر داروها می تواند واکنش های آلرژیک، عوارض شدید یا خفیفی در برخی افراد ایجاد کند که اگر عوارض شدید بود یا باعث ایجاد واکنش های شدید الرژیک شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تیوریدازین ممکن است ایجاد واکنش آلرژیک کند که علائمی چون کهیر، تنفس سخت، تورم صورت، تورم لب، زبان یا گلو به همراه دارد. در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع تیوریدازین شامل:

  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان، تاری دید
  • یبوست، اسهال
  • تورم یا ترشح پستان
  • تغییر در دوره های قاعدگی
  • تورم در دست ها یا پاها

قرص تیوریدازین ممکن است در دوز های بالا یا استفاده طولانی مدت باعث ایجاد اختلال حرکتی جدی شود که ممکن است قابل برگشت نباشد. هر چه مدت زمان استفاده از تیوریدازین بیشتر باشد احتمال ابتلا به این اختلال بیشتر خواهد بود. این عوارض حرکتی در زنان یا افراد مسن بیشتر خواهد بود.

برخی از عوارض داروی تیوریدازین ممکن است شدید باشد و می بایست در صورت داشتن برخی علائم مشاهده شده در هنگام مصرف تیوریدازین حتما به پزشک مراجعه کنید.

داروی تیوریدازین ممکن است باعث حرکات کنترل نشده عضلانی در بازوها، پاها یا صورت که شامل جویدن، لب زدن، اخم کردن، حرکات زبان یا حرکت چشم شود که از عوارض جانبی شدید این دارو می باشند.

تحریک، گیجی، ضربان قلب سریع، درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی و تشنج از عوارض جانبی تیوریدازین است که در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

داروی تیوریدازین ممکن است باعث کاهش دید در شب، دید تونل، آبریزش چشم، افزایش حساسیت به نور شود که از عوارض تیوریدازین است و می بایست به پزشک مراجعه کنید.

برخی افراد ممکن است در زمان مصرف داروی تیوریدازین دچار کاهش ادرار و یا از بین رفت ادرار شوند که این می تواند از عوارض جدی قرص تیوریدازین باشد. این افراد می بایست برای بررسی علت و عوارض جانبی این دارو به پزشک مراجعه کنند.

تداخل دارویی تیوریدازین

مصرف تیوریدازین با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شود می تواند عوارض جانبی خطرناک یا تهدید کننده زندگی ایجاد کند. قبل از استفاده از داروهای خواب آور، شل کننده عضلات، داروهای کدئین دار یا داروهای ضد تشنج و اضطراب حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص تیوریدازین مانند سایر داروها می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند و باعث کاهش یا افزایش اثر داروها شود و یا عوارض جانبی داروها را افزایش دهد. این دارو را نباید با برخی از داروها مصرف شود و در صورتی که قبل از تجویز تیوریدازین داروی دیگری مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • آسوناپرویز: ممکن است غلظت سرمی تیوریدازین را افزایش دهد
  • باربیتورات ها: ممکن است باعث کاهش فشار خون در عوامل کاهش فشار خون شود
  • بنپریدول: ممکن است باعث کاهش فشار خون در عوامل کاهش فشار خون شود
  • مسدود کننده های بتا: عوامل ضد روان پریشی ممکن است اثر فشار خون مسدود کننده های بتا را افزایش دهند. مسدود کننده های بتا ممکن است باعث کاهش متابولیسم عوامل ضد روان پریشی شوند.
  • کلرفنیرامین: ممکن است اثر تیوریدازین را افزایش می دهد. تیوریدازین ممکن است غلظت سرمی کلروفنیرامین را افزایش دهد.
  • سایمتروپیوم: عوامل آنتی کولینرژیک ممکن است اثر آنتی کولینرژیک سایمتروپیوم را افزایش دهند
  • دکتسرومتورفان : ممکن است غلظت سرمی دکسترومتورفان را افزایش دهد.
  • گلیکوپیرونیم: ممکن است اثر آنتی کولینرژیک داروهای ضد کولینرژیک را افزایش دهد

تیوریدازین با داروهای مهار کننده های استیل کولین استراز تداخل دارویی داشته باشند و باعث کاهش اثر درمانی می شود، زیرا داروهای آنتی کولینرژیک ممکن است اثر درمانی مهار کننده های استیل کولین استراز را کاهش دهند.

داروهای آنتی اسیدها ممکن است جذب عوامل داروهای ضد روان پریشی مانند تیوریدازین را کاهش دهد و همچنین داروهای ضد مالاریا ممکن است غلظت سرمی عوامل ضد روان پریشی را افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.