شفا مگ

قرص لوبل: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص لوبل لوتیراستام 250، 500 و 1000 میلی گرم داروی ضد صرع می باشد و برای درمان و کاهش تشنج های اولیه و متوسط در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص لوبل: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص لوبل (Levebel) یک داروی کنترل تشنج تونیک کلونیک اولیه و کاهش و کنترل تشنج های موضعی یا بدون تشنج عمومی ثانویه در کودکان و بزرگسالان می باشد. این دارو با نام دیگر لوتیراستام نیز در داروخانه ها در دسترس می باشد.

ایا قرص لوبل چاق کننده است: قرص لوبل معمولا بر روی وزن تاثیر نمی گذارد و چاق کننده نمی باشد، اگر دچار چاقی در طول درمان با قرص لوبل لوتیراستام شدید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قطع قرص لوبل: قرص لوبل برای کاهش تشنج در بیماران صرع مورد استفاده قرار می گیرد و نباید به طور ناگهانی و بدون تجویز پزشک قطع گردد، زیرا می تواند باعث افزایش تشنج در بیمار شود.

قرص لوبل چیست

قرص لوبل یک داروی کنترل تشنج در بیماران مبتلا به صرع می باشد و از آن برای کاهش تشنج های تونیک کلونیک اولیه و میوکلونیک در بیماران صرع استفاده می شود.معمولا از این دارو برای کودکان و بزرگسالان بالای 12 سال استفاده می شود، اما در موارد درمان بیماری صرع پارشیال برای کودکان بالای 1 ماه نیز استفاده می شود.

قرص لوبل به صورت خوراکی به سرعت جذب می شود و طی در صورت مصرف ناشتا این دارو طی یک ساعت به حداکثر پلاسمایی خود می رسد. امر این دارو را با همراه غذا مصرف کنید نیم ساعت بیشتر به حداکثر پلاسمایی می رسد، اما تغییری در عملکرد آن ندارد.

این دارو در کبد متابولیزه نمی شود و حدود کمتر از 10 درصد به پروتئین های پلاسما متصل می شود و همچنین از طریق کلیه دفع می شود.این دارو حدود 66 درصد بصورت دست نخورده از ادرار دفع می شود و نیمه عمر آن 7 ساعت باشد.

موارد مصرف قرص لوبل

قرص لوبل یک داروی ضد صرع می باشد و برای کاهش و کنترل تشنج های تونیک کلونیک اولیه و میوکلونیک در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود، اما این دارو بیماری صرع را درمان نمی کند.

این دارو برای تشنج تونیک کلونیک کودکان بالای 6 سال و تشنج های میوکلونیک در بیماران بالای 12 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف قرص لوبل

قرص لوبل ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک کند و عوارضی چون کهیر، تورم در گلو و زبان، بثورات پوستی به همراه داشته باشد. اگر بیماری سابقه آلرژی و حساسیت به این دارو را دارد نباید از آن استفاده کند و همچنین اگر در زمان مصرف دچار حساسیت شده اید می بایست سریعا به پزشک تماس بگیرید.

برخی افراد در زمان مصرف قرص لوبل ممکن است دچار افکار خودکشی شوند و یا تغییراتی در خلق و خوی انها ایجاد شود. این افراد باید کاملا زیر نظر باشند و در صورت مشاهده هر علائم تغییری در خلق و خو با پزشک معالج مشورت شود.

افرادی که سابقه بیماری کلیوی هستند باید قبل از مصرف این دارو با پزشک معالج مشورت کنند، زیرا افرادی که با مشکلات کلیوی همراه هستند می بایست دوز های کنترل شده توسط پزشک تجویز شود.

همچنین اگر دچار مشکلات حاد افسردگی ، مشکلات خلقی ، بیماری روانی و افکار خودکشی هستید می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

قطع ناگهانی قرص لوبل می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد و باعث افزایش تشنج در افراد شود، این دارو باید با تجویز پزشک قطع شود تا بیمار دچار عوارض جانبی نشود.

مصرف قرص لوبل در بزرگسالان و کودکان ممکن است باعث واکنش های پوستی جدی شامل سندرم استیون جانسون شود که در صورت مشاهده علائم با پزشک خود مشورت کنید.

داروی لوبل به عنوان یک داروی ضد صرع می باشد و این داروها باید بصورت تدریجی و با تجویز پزشک قطع گردند تا پتانسیل افزایش فرکانس تشنج به حداقل ممکن برسد.

نحوه و مقدار مصرف قرص لوبل

قرص لوبل با توجه به شرایط سنی، شدت بیماری و شرایط بیمار توسط پزشک تجویز می شود و حتی ممکن است با توجه به شرایط بیمار دوز های مصرفی را تغییر دهد. بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند می بایست با دوز های کنترل شده از این دارو استفاده کنند.

بهتر است مصرف قرص لوبل را در ساعات مشخص استفاده شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد و مصرف این دارو به همراه غذا بلامانع است. اما اگر این دارو با غذا مصرف شود حدود نیم ساعت بیشتر طول می کشد تا به حداکثر غلظت پلاسمایی خود برسد، اما در عملکرد آن تاثیری ندارد.

قرص لوبل معمولا دو بار در روز ، یک بار صبح و یک بار شب مصرف می شود.

عوارض قرص لوبل

قرص لوبل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایعترین آنها توهم، تغییرات غیر معمول در خلق و خو، گیجی، خواب آلودگی شدید و احساس ضعف می باشد. در صورت از بین نرفتن این علائم و یا شدیدتر شدن آن سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض های جدی قرص لوبل شامل موارد زیر است:

  • مشکل در راه رفتن و حرکت
  • بثورات پوستی
  • خونریزی غیر معمول
  • تب، لرز و ضعف
  • علائم عفونت

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی قرص لوبل نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.همچنین ممکن است عوارض جانبی این دارو در فردی ایجاد نشود.

قرص لوبل در بارداری

قرص لوبل در بارداری در گروه C بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری مصرف شود، مگر اینکه مصرف این دارو برای زن باردار ضروری باشد. اگر در دوران بارداری تشنج کنترل نشود می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد و باعث آسیب های جدی شود.

مصرف لوبل در دوران بارداری حتما باید توسط پزشک تجویز شود و دوز های آن بر اساس شرایط بارداری تجویز می شود.اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص لوبل با چه دارویی تداخل دارد

قرص لوبل ممکن است با برخی داروها در تداخل باشد و باعث کاهش یا افزایش اثر داروها شوند و یا ایجاد عوارض جانبی جدی کند. برخی از داروهایی که ممکن است با قرص لوبل تداخل داشته باشند شامل زولپیدم، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، داکتینومایسین، بوسولفان می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.