شفا مگ

از کجا بدانیم غلظت خون داریم و چگونه درمان می شود

از کجا بدانیم غلظت خون داریم؟ آیا غلظت خون خطرناک است؟ غلظت خون به علت بالا بودن مقدار گلبول های قرمز است و از علائم شدید آن لب بنفش و تنگی نفس است.

غلظت خون

غلظت خون یکی از مشکلات خونی است و زمانی دچار غلظت خون می شوید که مقدار گلبول های قرمز ساخته شده توسط مغز استخوان بیش از حد مجاز باشد. غلظت خون عوارض های شدیدی می تواند برای فرد مبتلا ایجاد کند که یکی از این عوارض ها سکته قلبی می باشد.

بهترین راه تشخیص غلظت خون علاوه بر ردیابی علائم ها، آزمایش خون و اندازه گیری مقدار هماتوکریت خون می باشد. این ازمایش بر روی مقدار گلبول های قرمز خون اشاره دارد و درصد آن را مشخص می کند که اگر بالاتر از مقدار مجاز باشد فرد دچار غلظت خون شده است.

میزان طبیعی هموگلوبین خود در آزمایش های غلظت خون در زنان و مردان متفاوت می باشد و در زنان بین 12 تا 16 که معادل 35 تا 48 درصد و در مردان 14 تا 18 که معادل 42 تا 56 درصد می باشد. اگر گلبول قرمز خون در زنان بالاتر از 52 و در مردان بالاتر از 56 برود، فرد دچار غلظت خون شده است که می بایست برای درمان آن اقدام کنند.

  1. علت غلظت خون
  2. علائم غلظت خون
  3. درمان غلظت خون
  4. میزان هموگلوبین در آزمایش خون
  5. مواد غذایی مناسب و نامناسب

علت غلظت خون

علت های زیادی وجود دارد که می توانند عاملی برای علظت خون یا به اصطلاح غلیظ شدن خون باشند که برخی از این علت های شیوه اشتباه زندگی در افراد می باشد.

پلی ستمی ورا  یکی از علت های غلظت خون می باشد که مغز استخوان بدون هیچ محرک و درخواستی به تولید بیش از حد گلبول قرمز می کند و باعث افزایش خون می شود.در این بیماری امکان دارد پلاکت و گلبول سفید بیش از حد افزایش یابد . پلی سیستمی ورا نوعی پر خونی است که در آن افراد از خارش رنج می برند.خارش این افراد بیشتر با تغییر حرارت و به خصوص دقایقی بعد از حمام رفتن ایجاد می شود.

علت دیگر غلظت خون کم آبی بدن است، نخوردن مایعات کافی باعث می شود تعداد گلبول های قرمز بیش از حد بالا بروند زیرا مایعات می تواند غلظت خون را متعادل کنند.

علت دیگر غلظت خون عدم رسیدن اکسیژن کافی به اندام های مختلف بدن می باشد و بدن به کمبود اکسیژن دچار می شود، که این باعث می شود هورمون اریتروپویتین ترشح شود. این هورمون مغز استخوان را تحریک کرده و باعث ساخت گلبول قرمز می شود که بتواند اکسیژن به بافت های بدن برساند. این مشکل بیشتر در افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند اتفاق می افتد.

اختلالات و مشکلات ریوی در افراد نیز می تواند باعث ایجاد غلظت خون در بیمار شود.هموگلوبین مادرزادی یکی دیگر از علت های غلظت خون می باشد که به علت های مختلف مغز استخوان گلبول سازی می کند.

اشتباه در سبک زندگی و کشیدن سیگار و دخانیات می توان یکی از علت های شایع و جدی غلظت خون در جهان باشد. با این کار اکسیژن خون کاهش پیدا می کند.

علائم غلظت خون

اگر لب های شما بنفش یا کبود شده است می توانید یکی از علائم غلظت خون باشد، زیرا زمانی که میزان هموگلوبین بدون اکسیژن زیاد باشد مخاط های بدن به رنگ بنفش در می ایند. البته علاوه بر این انگشتان دست و پاو همچنین زیر ناخن ها به رنگ بنفش تغییر رنگ می دهند.

علائم دیگر غلظت خون سرگیجه های ناگهانی می باشد و این به علت کاهش حرکت خون در بدن می باشد و فرد مبتلا به غلظت خون دچار سرگیجه و همچنین در برخی موارد خون دماغ می شود. اگر سابقه سرگیجه و خون دماغ شدن را ندارید می تواند از علائم غلظت خون باشد و برای تشخیص می بایست نزد پزشک بروید.

نفس نفس زدن های شدید و تنگی نفس در افرادی که مشکلات ریوی دارند ممکن است به علت غلظت خون بالای آنها باشد.البته تنگی نفس می تواند به علت ها و بیماری های دیگری نیز مرتبط باشد که باید توسط پزشک بررسی شود. اما می تواند یکی از علائم غلظت خون نیز باشد.

درمان غلظت خون

زمانی که پزشک با جواب آزمایش متوجه غلظت خون در فرد شده باشد درمان را شروع می کند که اگر غلظت خون بالا باشد پزشک تجویز می کند که مقداری از خون کشیده و دور ریخته شود.با این کار به فرد با غلظت خون فقر آهن داده می شود تا دچار غلظت خون نشود.

اگر غلظت خون به دلیل های ناشی از مغز استخوان باشد، در این زمان باید با خروج خون از یکی از رگ ها ، میزان گلبول قرمز را تنظیم کنیم.

برای غلظت خون چه بخوریم

بعد از آزمایش و تشخیص پزشک اگر دچار غلظت خون بودید علاوه بر تجویز های پزشک خود میتوانید از مواد غذایی نیز برای کاهش غلظت خون کمک بگیرید. البته برخی از مواد غذایی نیز می بایست از مصرف آنها پرهیز کنید زیرا می تواند غلظت خون را بیشتر کند.

  • مواد غذایی مانند جگر، اسفناج و پسته از مواد غذایی هستند که می بایست در مدت درمان از مصرف آنها پرهیز کنید. این مواد غذایی برای خونسازی مناسب است اما برای افراد با غلظت خون بالا مناسب نمی باشد.
  • برای درمان غلظت خون بهتر است از میوه هایی مانند انار و سبزیجات مانند کاهو استفاده کنید.
  • در زمان مبتلا به غلظت خون افراد باید سعی کنند از مواد غذایی بیشتر استفاده کنند که آهن کمتری در آنها وجود دارد. مصرف پروتئین های گوشتی به خصوص گوشت های تیره می توانند باعث غلظت خون بیشتری شوند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.