شفا مگ

فواید جرم گیری دندان چیست

بزاق دهان دارای املاح زیادی است که می توانند در دهان رسوب کنند.رسوب های ایجاد شده در دهان می تواند مکان مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها باشند.جرم های دندانی تشکیل شده از میکروب های مختلف می باشد و با مسواک زدن هم تمیز نخواهد شد.برای مقابله با این مشکلات دندانی می توانید با جرم گیری و پاکسازی این جرم ها ، از روند تخریب لثه جلوگیری کنید.لک روی دندان به 3 شکل می باشد.در ادامه با فواید جرم گیری دندان و نکات مهم برای جرم گیری آشنا شوید.

فواید جرم گیری دندان چیست
  1. جرم دندان چیست
  2. انواع لک دندان
  3. آیا جرم گیری دندان را خراب می كند؟
  4. نکات مهم جرم گیری دندان

جرم دندان چیست

بزاق دهان دارای املاح زیادی است که می توانند در دهان رسوب کنند. این املاح در دهان بیشتر در جاهایی رسوب می کنند که تماس غذا و مسواک به آن نواحی بسیار کمتر است.

رسوب های ایجاد شده در دهان می تواند مکان مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها باشند.پروتئین های موجود در غذا، بزاق و همچنین سلول های مرده بافت های دهان باعث می شود رسوب ها بزرگ شده و به مرور تشکیل جرم دهند. مقدار کمی از جرم های دندانی قابل مشاهده هستند و مابقی جرم در زیر لثه تخریب شده جایگزین شده اند. جرم های زیر لثه قابل مشاهده نمی باشند.

جرم های دندانی تشکیل شده از میکروب های مختلف می باشد و با مسواک زدن هم تمیز نخواهد شد. بین 20 تا 40 درصد جرم دندانی را میکروب ها تشکیل می دهند و باعث افت چسبندگی لثه ها به دندان و در نتیجه پایه های دندان سست می شود. برای مقابله با این مشکلات دندانی می توانید با جرم گیری و پاکسازی این جرم ها ، از روند تخریب لثه جلوگیری کنید.

انواع لک دندان

لک روی دندان به 3 شکل می باشد، لکه های سیاه رنگ ، لک هایی که در لایه های خارجی دندان ایجاد می شود و لک هایی که به دلیل جرم می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

لک دندان به دلیل پوسیدگی

تغییر رنگ هایی بر روی دندان اتفاق می افتد و در واقع پوسیدگی هایی هستند که معمولا سیاه رنگ می باشد و در حالت های پیشرفته به صورت حفره می شوند.این حفره ها در صورت پیشرفت تبدیل به درد دندان می شود. برای تشخیص قطعی این تغییر رنگ این است که در پوسیدگی های پیشرفته در دندان حفره ایجاد می شود و بر خلاف جرم که معمولا بر روی دندان می نشیدند و حجم اضافی را اشغال می کند.

لک دندان در لایه خارجی

این تغییر رنگ در روی خود دندان و در لایه خارجی بوجود می آیند و معمولا دائمی بوده و با جرم گیری از بین نمی رود.در ضمن با تراش آن معمولاً در زیر هم همین لكه ها را دارد و این تغییر رنگها یا ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان، یا ناشی از نقص تكاملی دندان ها و كمبود املاح مختلف در زمان تشكیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب مصرفی و ... می باشد.

لک دندان به دلیل جرم

این نوع لک ناشی از موادی است كه به طور معمول مصرف می كنیم و رسوباتی كه بر روی دندان تشكیل می شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه هستند و یا به صورت جرم كه بحث اصلی ما را تشكیل می دهد. این جرم ها بخوبی با جرم گیری از بین می روند.همین جرم ها هستند كه لثه را تخریب كرده و در نهایت باعث لق شدن دندانها می شود بدون اینكه خود دندان مشكلی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: برای مراقبت از دندان چه باید کرد


آیا جرم گیری دندان را خراب می كند

چنانكه در قسمت اول این بحث ذكر شد جرم های تشكیل شده بر روی دندان به مرور باعث آزردگی لثه شده و خود جایگزین می شود. این امر چون به مرور اتفاق می افتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمی شود و لثه ای كه عقب نشینی كرده با جرم گیری جایگزین می شود و فضای خالی كه بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم كه ایجاد می شود از دید بیمار پنهان می ماند.

موقعی كه بیمار برای جرم گیری مراجعه می كند وقتی این جرم ها را تمیز می كنیم لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار می گیرد و چنین احساسی بدست می دهد كه جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است؟ و بقول خودشان هم لثه پایین رفته و هم لای دندانها باز شده. در صورتی كه تمام این اتفاقات قبلاً صورت گرفته بوده و لی از دید بیمار پنهان بود.

دو مسئله هم چنین افكاری را تشدید می كند: اول اینكه موقع جرم گیری در هر صورت خونریزی اتفاق می افتد و این امری طبیعی است ولی بیمار این امر را دلیل صدمه دیدن لثه هایش می داند و فكر می كند همین خونریزی ها به علت كنده شدن لثه ها از روی دندان است.

دومین مسئله این است كه موقعی كه جرم به ضخامت كافی روی دندان می نشیند مانع رسیدن سرما و گرما به دندان می شود و به طور طبیعی كه دندانهای ما در معرض سرما و گرمای متعادلی در محیط دهان واقع است با وجود این جرمها و عدم رسیدن سرما و گرما به دندان، دندان به مرور حساسیت خود را از دست داده و موقعی كه با جرمگیری این جرمها را پاك می كنیم ناگهان دندان در معرض سرما و گرما قرار می گیرد و بیمار تفسیر غلط خود را تكمیل می كند كه چون دندانم تراشیده شده به آب سرد و گرم هم حساس شده، جرم گیری كردم لثه هایم پایین رفت.

بین دندانهایم فاصله افتاد، دندانم تیر می كشد و ... مجموع این افكار بیمار را به این نتیجه می رساند كه جرم گیری دندان را خراب می كند.

نکات مهم جرم گیری دندان

  • حتماً سالی یك بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.
  • مطمئن باشید كه با دقت در صحیح مسواك زدن ، تشكیل جرم به حداقل خواهد رسید.
  • اگر موقع مسواك زدن دیدید كه از ناحیه ای از لثه هایتان خون می آید، بدانید كه آن ناحیه دچار مشكل است و به دندانپزشك خود مراجعه كنید. ناحیه ای كه خون می آید بیشتر مسواك بزنید و از خونریزی آن نترسید. مطمئن باشید با خوب مسواك زدن و بیشتر مسواك زدن آن ناحیه خونریزی خیلی كاهش پیدا خواهد كرد .
  • در صورتی كه جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندانهایتان به سرما و گرما حساس شده زیاد نگران نباشید به مرور رفع خواهد شد.
  • بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه مناسب استفاده نمایید تا در بهبود زخمهای به جا مانده از جرم موثر افتد. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یك هفته بعد از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را قطع نمایید
  • هیچ آنتی بیوتیكی قبل و بعد از جرمگیری نیاز نیست. در موارد خاص حتماً دندانپزشكتان تجویز خواهد كرد.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.