شفا مگ

قرص کلوبازام ۱۰ برای چیست

قرص کلوبازام ۱۰ میلی گرم داروی درمان اضطراب و بهترین دارو برای صرع مقاوم است، نیمه عمر کلوبازام 36 تا 42 ساعت است و در گروه بنزودیازپین قرار دارد.

قرص کلوبازام

قرص کلوبازام (Clobazam) یک داروی مدیریت صرع می باشد و به عنوان یک داروی ترکیبی از آن استفاده می شود که می تواند به مدیریت بیماری صرع و اضطراب کمک زیادی کند.

کلوبازام در دسته داروهای بنزودیازپین قرار دارد که به عنوان یک داروی ترکیبی برای درمان اضطراب، تشنج ناشی از سندرم لنوکس گاستاوت و صرع استفاده می شود.این دارو بر روی ماده شیمیایی مغز به نام گابا تاثیر می گذارد.

کلوبازام برای درمان های کمکی و مدیریت صرع، زمانی که هیچ دارویی برای کاهش تشنج تاثیر گذار نبوده است استفاده می شود. این دارو را هرگز بدون تجویز پزشک نباید مصرف کرد زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. در ادامه با قرص کلوبازام بیشتر آشنا شوید.

  1. کلوبازام چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. مصرف در بارداری
  6. مصرف در دوران شیردهی
  7. تداخل دارویی کلوبازام

کلوبازام چیست

کلوبازام دارویی است از دسته داروهای بنزودیازپین که به عنوان یک داروی ترکیبی با داروهای دیگر برای درمان اضطراب، تشنج ناشی از سندرم لنوکس گاستاوت، صرع تجویز می شود.

قرص کلوبازام سیستم عصبی مرکزی را در سطح ساب کورتیکال و لیمبیک مهار میکند. کلوبازام با مهار پیش سیناپسی سیگنال ها از گسترش کانون تشنج جلوگیری میکندو با اثر کردن بر روی سیستم عصبی مرکزی سبب ایجاد اثر آرام بخشی میشوند. کلوبازام به بهبود عملکرد یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در بدن (GABA) کمک میکند.

کلوبازام بسرعت و بطور وسیعی جذب می شودو فراهمی زیستی کلوبازام تقریبا 100% می باشد.زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی 0.5 تا 4 ساعت می باشد.

کلوبازام بطور گسترده ای در کبد توسط N-دمتیلاسیون ،عمدتا بوسیله CYP3A4 متابولیزه می شود.نیمه عمر کلوبازام 36 تا 42 ساعت می باشد.تقریبا 82% از طریق ادرار و 11% از طریق مدفوع دفع می گردد.

موارد مصرف کلوبازام 

قرص کلوبازام با اثر بر روی عملکرد گابا و سیستم عصاب مرکزی و اثر آرامبخشی آن برای درمان موارد زیر مورد تجویز می شود.

  • درمان اضطراب
  • تشنج ناشی از سندرم لنوکس
  • صرع شدید در کودکی

نحوه مصرف کلوبازام

کلوبازام را میتوانید خرد کنید و دارو را با یک قاشق مرباخوری آب سیب مخلوط کنید تا بلع راحت تر شود. بهتر است برای کاهش نشانه های گوارشی کلوبازام را با غذا میل کنید.

  • استفاده از کلوبازام را ناگهان متوقف نکنید ،قطع ناگهانی ممکن است باعث افزایش تشنج یا علائم ترک میشود.
  • در زمان مصرف کلوبازام الکل ننوشید زیرا باعث عوارض خطرناکی میشود.
  • این دارو ممکن است تفکر یا واکنش ها را مختل کند. اگر میخواهید رانندگی کنید یا کاری انجام دهید که باید هوشیاری کاملی داشته باشید کلوبازام را مصرف نکنید.
  • دوز مصرفی کلوبازام به سن ، وزن ، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد.
  • کلوبازام میتواند اثر قرص های ضد بارداری را کمتر میکند.شما باید از یک روش غیر هورمونی برای کنترل و جلوگیری از بارداری در هنگام مصرف کلوبازام استفاده کنید.

مقدار مصرف کلوبازام

  • مصرف قرص کلوبازام بزرگسالان برای درمان اضطراب مقدار 20 تا 30 میلی گرم قرص به صورت روزانه در چند دوز تقسیم شده یا تک دوز قبل از خواب میباشد.
  • مصرف قرص کلوبازام برای کودکان بالای سه سال برای درمان اضطراب مقدار 1/2 دوز کلوبازام در بالغین برای کودکان استفاده میشود.
  • مصرف قرص کلوبازام بزرگسالان برای درمان کمکی در بیماری صرع مقدار 20 تا 30 میلی گرم به طور روزانه استفاده میشود.
  • مصرف قرص کلوبازام برای کودکان بالای سه سال برای درمان صرع مقدار 1/210 تا 15 میلی گرم به طور روزانه مصرف میشود.

عوارض جانبی کلوبازام

اگر شما نشانه هایی از واکنش های آلرژیک مانند کهیر ، مشکل تنفسی ، تورم گلو یا واکنش های شدید پوست مانند تب ، گلودرد سوزش چشم درد ،درد پوستی ريال جوش پوستی مشاهده کردید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

در بعضی موارد در افراد عوارض جدیتری مشاهده شده است از جمله : تغییرات روحی و رفتاری ، اضطراب ، حملات هراس ، مشکل در خواب ، اشفتگی ، پرخاشگری ، بیقراری، که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض شایع کلوبازام

در برخی از عوارض کلوبازام معمولا نیازی به مراقبت های پزشکی ندارد و با تنظیم بدن شما به دارو این عوارض از بین میرود. اگر هر یک از عوارض ادامه دار بود یا آزار دهنده شد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

  • سردرگمی ، توهم
  • تب و لرز ، مخاط زرد یا سبز
  • خواب آلودگی شدید
  • تنفس ضعف یا کم عمق
  • درد یا سوزش ادرار
  • رفتار پرخاشگرانه
  • مشکلات خواب
  • یبوست یا ادرار دردناک

عوارضی که بیشتر شایع است عبارتند از : رفتار خشونت آمیز ، درد بدن ، کاهش اشتها ، یبوست ، احتقان گوش ، گرفتگی بینی ، گرفتگی صدا ، آبریزش بینی ، عطسه ، استفراغ میباشد. البته عوارضی هم وجود دارد که زیاد رایج نیست اما ممکن است رخ دهد که این عوارض عبارتند از : درد مثانه ، سرفه با مخاط ، نیاز مکرر به ادرار ، افزایش اشتها ، کمر یا درد جانبی میباشد.

مصرف کلوبازام در بارداری

قرص کلوبازام در بارداری گروه D قرار دارد. مصرف کلوبازام در دوران بارداری باعث میشود که به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. پس اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید نباید از کلوبازام استفاده کنید.

مصرف کلوبازام در دوران شیردهی

کلوبازام به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است به کودک آسیب برساند و یا عوارض شدیدی داشته باشد. پس در صورت مصرف کلوبازام میبایست شیردهی را قطع کنید.

تداخل دارویی کلوبازام

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد. برخی از محصولاتی که ممکن است با کلوبازام تداخل داشته باشند عبارتند از : اورلیستات ، سدیم اکسیبات میباشد.مصرف داروهای فلوکونازول ، فلووکسامین میتوانند بر روی پاکسازی بدن شما از دارو و همچنین بر عملکرد کلوبازام نیز تاثیر بگذارند.

قرص کلوبازام را به همراه داروهایی که باعث خواب آلودگی یا مشکل تنفس میشوند مصرف نکنید زیرا ممکن است خطر عوارض جدی مانند تنفس آهسته ، خواب آلودگی و سرگیجه را افزایش دهد.مصرف کلوبازام همراه باریتورات ها ، ریفامپین و سایمتیدین اثرات کلوبازام را کاهش میدهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.