شفا مگ

طرز استفاده روغن آرگان برای مو

روغن آرگان این روزها در مصارف سلامت پوست و مو با نام طلای مایع شناخته می شود و می تواند به سلامتی و زیبایی بخصوص رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، رفع شوره سر و خشکی پوست کمک زیادی کند.می خواهید بدانید نحوه استفاده از روغن آرگان برای مو چگونه است و یا بیشتر درباره روغن آرگان آشنا شوید، پس این مقاله را تا آخر بخوانید.

طرز استفاده روغن آرگان برای مو

روغن آرگان چیست

روغن آرگان از هسته تازه میوه درخت آرگان گرفته می شود و در مراکش از این روغن سال ها در پخت و پز و درمان های خانگی استفاده می شده است. امروزه به پیشرفت علم و آزمایش های متعددی که بر روی روغن آرگان شده است، نشان داده شده است که روغن آرگان چندین فواید سلامتی برای مو و پوست دارد.

روغن آرگان سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری برای مو و پوست سر است و می تواند باعث بهبود موهای آسیب دیده، خشکی سر، شوره سر و همچنین مشکلات مو مانند موخوره شود. این روغن توانایی حرارت در دمای بالا را دارد و به همین خاطر می تواند از مو در برابر گرماهای ابزارهای حالت دهنده مانند سشوار و اتو مو و سایر دستگاه های حالت دهنده محافظت کند.

فواید استفاده از روغن ارگان برای مو

روغن آرگان همانطور که گفته شد از هسته تازه میوه درخت آرگان گرفته می شود و سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین E است که اینها می توانند فواید زیادی برای پوست سر و مو داشته باشند. حال بیایید با فواید روغن آرگان را برای پوست سر و مو بیشتر آشنا شوید.

خواص مرطوب کنندگی مو

روغن آرگانیک مرطوب کننده طبیعی است که از آن برای مرطوب کردن و رطوبت رسانی پوست و مو استفاده می شود و سرشار از اسیدهای چرب به ویژه اسید اولئیک و اسید لینولئیک است. این اسید های چرب در آزمایشات بالینی نشان داده شده است که باعث نرمی و لطافت ساقه مو شده و به حفظ رطوبت موها کمک زیادی می کند.

روغن آرگان سرشار از ویتامین E است که باعث می شود یک لایه چربی روی مو و پوست سر ایجاد شده که این می تواند به جلوگیری از خشکی پوست سر و مو کمک کرده و باعث کاهش وز شدن و افزایش درخشندگی مو شود.

بهبود سلامت و درمان پوست سر

روغن آرگان با وجود مواد فعال موجود در خود باعث اثر ضد التهابی روی پوست سر و مو می شود که این می تواند روی پوست سر تاثیر بسیار فوق العاده بگذارد و به درمان و جلوگیری برخی شرایط پوستی کمک زیادی کند. این درمان ها شامل:

  • رفع خشکی پوست سر
  • رفع شوره سر
  • رفع التهاب پوستی
  • درمان و پیشگیری از پسوریازیس
  • درماتیت سبورئیک

خشکی، خارش پوست سر، شوره سر یا عفونت های و مشکلات پوستی می تواند باعث اذیت کردن شما شود، اما روغن آرگان این مشکل را برطرف می کند. این روغن سرشار از خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است و می تواند التهاب را کاهش دهد. خارش را از بین می برد و استرس اکسیداتیو ناشی از شوره سر را نیز کاهش می دهد. استفاده از روغن آرگان روی پوست سر می تواند شوره سر و سایر عفونت های پوستی را تسکین دهد.

رفع شوره سر و خارش پوست سر

روغن آرگان غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین برای درمان پوست سر بسیار عالی است. اگر پوست سر شما دچار التهاب و مستعد خارش است، روغن آرگان می تواند یک راه حل عالی برای آن باشد. روغن آرگان به کاهش التهاب کمک کرده و می تواند استرس اکسیداتیو ناشی از شوره سر، عدم تعدل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن را کاهش دهد.

جلوگیری از آسیب به مو

همانطور که گفته شد روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب مفید برای مو است که می توانند اثر محافظتی داشته باشند و باعث جلوگیری از آسیب های ناشی از شستشو و حالت دادن مو با سشوار و شانه کردن های مداوم کمک کند.

اسید هایی مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک و اسید پالمتیک موجود در روغن آرگان می توانند یک لایه محافظتی روی مو اضافه کنند که به شانه کردن مو کمک می شود و از شکستگی مو در هنگام حالت دادن با سشوار و هر گونه وسایل حرارتی محافظت کند. همچنین نشان داده شده است که این روغن می تواند به جلوگیری از موخوره مو کمک کند و باعث ضخیم تر و سالم تر شدن مو شود.

محافظت و ترمیم مو

این روزها بسیاری از زنان موهای خود را به طور مکرر رنگ می کنند که این باعث خشک شدن، شکننده شدن مو می شود و گاهی اوقات هر کاری انجام می دهید به نظر می رسد موهای شما هرگز به حالت عادی باز نمی گردد. اما روغن آرگان می تواند تغییر بزرگی در موهای شما بوجود آورد. روغن آرگان می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز مو را به عمق فولیکول های مو اضافه کرده و آنها را از درون ترمیم کند.

محافظت از مو و پوست سر در برابر آفتاب

زنان مراکشی سال های زیادی است که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برار آسیب های احتمالی خورشید استفاده می کنند. با توجه به مطالعات زیادی که در باره فعالیت آنتی اکسیدان های موجود در روغن آرگان شده است، این روغن می تواند مو و پوست سر را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت کند.

جلوگیری از رادیکال های آزاد در برابر نور خورشید باعث جلوگیری از خشک شدن مو و آسیب های ناشی از اشعه ماورائ بنفش به مو می شود. متاسفانه بسیاری از افراد محافظت از مو در برابر نور خورشید را رعایت نمی کنند، اما باید بدانید که در دراز مدت اثر رادیکال های آزاد نور خورشید بر موی سر مشخص خواهد شد و چه بهتر است که از این مورد پیشگیری شود.

تقویت رشد مو

روغن آرگان ترکیباتی به نام فنل دارد که از آنتی اکسیدان های مهم برای مو می باشد که می توانند باعث تقویت فولیکول های مو شده و تولید سلولی را در پوست سر تقویت کنند. ویتامین های موجود در این روغن باعث سلامت پوست سر شده که این می تواند رشد مو را تقویت کرده و باعث رویش موهای جدید و سالم تری شود.روغن آرگان می تواند به تولید کراتین کمک کند و در نتیجه رشد مو را تحریک می کند.

جلوگیری از ریزش مو

روغن آرگان با آنتی اکسیدان های قوی و اسیدهای چرب مغذی که دارد می تواند به بهبود و پیشگیری از شکستن مو و ریزش مو کمک زیادی کند. همچنین ویتامین E موجود در روغن آرگان می تواند به پوست سر و مو کمک کند تا باعث جلوگیری از ریزش مو و رشد مو شود.

طرز استفاده از روغن آرگان برای مو

حال که با فواید و خواص بی نظیر روغن آرگان آشنا شدید بهتر است روش استفاده از آن را هم بدانید. روش های متعددی وجود دارد که می توانید انجام دهید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

ماسک مو با روغن آرگان

ساخت ماسک مو با روغن آرگان بسیار اسان است و می توانید به راحتی آن را تهیه کرده و از فواید آن بهرمند شوید. روغن آرگان را می توانید به تنهایی ییا با روغن نارگیل یا روغن کرچک ترکیب کنید.

با استفاده از انگشتان خود 8 تا 10 قطره روغن آرگان را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید که این مقدار با توجه به طول موهای شما قابل تغییر است.

سعی کنید حدود 10 دقیقه ماساژ روغن را روی پوست سر خود انجام دهید تا مطمئن شوید که روی موها و پوست سر شما پوشانده شده باشد.
بهترین زمان استفاده از این روغن روی مو شب است و بگذارید تا صبح روی پوست سر شما بماند و صبح موهای خود را بشویید و حالت دهید.

تهیه شامپوی روغن آرگان

شما می توانید شامپوی آرگان را در خانه بسازید یا اینکه از فروشگاه های معتبر آن را تهیه کنید. اما درست کردن شامپوی آرگان بسیار راحت است.

برای این منظور مقداری شامپوی معمولی که همیشه به موهایتان می زنید را روی کف دست خود بریزید و یک یا دو قطره روغن آرگان را به شامپو اضافه کنید و دستان خود را به هم بمالید تا در شامپو مخلوط شود.

سپس شامپو را به موهای خود بمالید و طبق معمول بشویید و آبکشی کنید. این کار را می تواند هر 2 تا 3 روز یکبار تکرار کنید.

رفع خشکی پوست سر و شوره سر

برای رفع خشکی پوست سر روغن ارگان را روی سر خود ماساژ دهید. ابتدا موهای خود را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید و روغن را به طور کامل در ناحیه سر خود ماساژ دهید. این کار باید برخلاف سایر ماسک ها فقط روی ماساژ روغن روی پوست سر تمرکز کرد. بهتر است 5 تا 10 دقیقه برای این کار زمان دهید تا گردش خون را تحریک کرده تا چربی پوست سر تنظیم شود.

جایگزین نرم کننده

روغن آرگان می تواند جایگزین عالی برای نرم کننده ها باشد و افرادی که از نرم کننده ها استفاده می کنند می توانند از روغن آرگان به عنوان نرم کننده استفاده کنند تا شکستگی ناشی از شانه کردن و حالت دهی را کاهش دهد.

ابتدا موهای خود را به طور کامل بشویید و سپس موهای خود را با حوله خشک کرده تا آبی از آن چکه نکند. سپس 2 تا 3 قطره روغن را روی دستان خود بریزید و دستان خود را به هم بمالید، سپس دستان خود را روی موهای خود مالیده تا تمام موهای شما آغشته به این روغن شود. سپس موهای خود را مانند همیشه خشک کرده و حالت دهید. این کار را می توانید یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

ماسک دهنده مو

اگر موهای شما وز می شود و حالت دهی آن مشکل است می توانید برای صاف کردن موهای خود و کاهش وزی مو از روغن آرگان استفاده کنید. این روغن علاوه بر حالت دهی مناسب به مو، باعث محافت از مو در برابر حالت دادن با حرارت سشوار یا اتو مو می شود.

برای این کار یک یا دو قطره روغن آرگان را در کف دست خود بچکانید و دستان خود را به هم بمالید. سپس دستان خود را به آرامی روی موهای تمیز و خشک خود بمالید بدون اینکه آن را روی پوست سر ماساژ دهید. این کار باعث می شود یک پوشش سبک روی سطح موی شما ایجاد شده و حالت دهی مو آسان شود.

ماسک روغن آرگان و روغن کرچک

روغن کرچک و روغن آرگان می توانند به خوبی با هم ترکیب شوند و خواص خوبی را برای مو ایجاد کنند. این دو روغن خاصیت های مشابه ای دارند و می توانند به عمق فولیکول ها نفوذ کرده و مو را از داخل ترمیم کنند. این ماسک مخصوصا برای افرادی که موهای آسیب دیده و وز دارند بسیار خوب عمل می کند

ابتدا مقداری روغن آرگان و روغن کرچک را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید و آن را از ریشه تا نوک موهای خود بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید و سپس موهای خود را با یک حوله کوچک و مرطوب بپیچید و اجازه بدهید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس موهای خود را با شامپوی معمولی بشیید و آبکشی کنید.

ماسک موی روغن آرگان و روغن نارگیل

یکی دیگر از ترکیبات عالی برای مو مخلوط روغن آرگان با روغن نارگیل است. هر دو دارای خواص ترمیمی زیادی هستند و همچنین می توانند موهای شما را در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ماورا بنفش محافظت کنند.

برای تهیه ماسک مو مقدار مساوی روغن آرگان و نارگیل را در یک کاسه بریزید. سپس موهای خود را شانه کرده تا گره ها از بین برود. مخلوط روغن را روی موها خود بمالید و دوباره شانه بزنیت تا روغن ها یکنواخت پخش شوند. سپس موهای خود را با کلاه بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه روی مو بماند و سپس با شامپو آن را بشویید.

بهترین روغن آرگان برای مو و پوست سر

روغن آرگان با کیفیت خوب و خالص هنگام استفاده از آن روی پوست سر و موی سر بسیار مهم است. این روغن ها می با کیفیت شاید هزینه بیشتری داشته باشد، اما خیالتان راحت است که روغن با کیفیتی استفاده می کنید و موهای شما از تمام خواص این روغن بهرمند می شود.

هنگام خرید روغن آرگان بهتر است به برخی نکات توجه کنید:

  • روغن آرگان خالص بدون هیچ گونه ماده دیگر
  • برچسب گذاری شده برای مصارف آرایشی
  • روغن حتما در بطری شیشه ای تیره رنگ فروخته شده باشد.

روغن هایی که به صورت آماده فروخته می شود بیشتر برای آشپزی و پخت و پز است و برای مصارف آرایشی نباید استفاده شود.

سوالات متداول درباره روغن آرگان برای مو

آیا می توانم هر روز از روغن آرگان استفاده کنم: روغن آرگان سرشار از ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری است، به این معنی که دارای خواص مغذی زیادی است. استفاده از روغن آرگان 2 تا 3 روز در هفته موهای شما را براق و شاداب می کند، بنابراین نیازی به استفاده هر روز نیست

آیا روغن آرگان را می توان به پوست سر مالید: بله، اگر چه غلیظ است اما روغن به راحتی جذب پوست سر و مو می شود. شما قطعا می توانید روغن ارگان را به پوست سر بمالید زیرا می تواند بسیاری از مشکلات پوستی مانند خارش، شوره سر و خشکی پوست را برطرف کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.