شفا مگ

درد دندان درآوردن نوزاد چقدر طول میکشد

قطعا دندان در آوردن نوزادان می تواند کمی دردناک باشد، اما هر چه بیشتر در مورد آن بدانید ، بهتر می توانید به کودک خود کمک کنید تا دردش را تسکین دهد. تجربه دندان در آوردن برای هر کودکی می تواند متفاوت باشد. اما چقدر طول می کشد درد دندان نوزادان بهبود یابد و چگونه آن را کنترل کنیم را در ادامه به آن می پردازیم

درد دندان درآوردن نوزاد چقدر طول میکشد

دندان در آوردن نوزاد از چه سنی شروع می شود

طیف وسیعی از تنوع زمانی برای ظاهر شدن اولین دندان وجود دارد و بسیاری از والدین می خواهند بدانند که چه زمانی طول می کشد تا نوزادشان دندان در آورد.اولین دندان کودک شما ممکن است در اوایل سه ماهگی یا در اواخر یک سالگی ظاهر شود. میانگین سنی حدود شش ماه است. اما اگر نوزاد زودتر بدنیا آمده باشد ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

یک دندان معمولا برای چند روز باعث ناراحتی می شود، اما ممکن است برای برخی از نوزادان بیشتر طول بکشد. کل فرایند رویش دندان معمولا در سن دو تا سه سالگی کامل می شود.

درد دندان در آوردن چقدر طول می کشد.

دندان در آوردن با درد همراه است، اما همیشه اینطور نیست، به نظر می رسد که نوزادان کوچکتر بیشتر از درد دندان در آوردن رنج می برند.

درد دندان در آوردن در نوزاد ممکن است در شب کمی بیشتر باشد، زیرا شب حواس پرتی کمتری وجود دارد.دندان در آوردن ممکن است باعث شود برخی از کودکان چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوند.

درد دندان در آوردن ممکن است حدود 8 روز طول بکشد که شامل 4 روز قبل از بیرون آمدن دندان و 3 روز پس از بیرون آمدن دندان از لثه باشد. در این مدت راحت نگه داشتن کودکان می تواند سخت باشد.

آیا دندان اول دردناک ترین است؟

اغلب اوقات، اولین دندان یا دندانی است که برای کودک بسیار دردناک است. این به این دلیل است که اولین موردی است که باعث ایجاد این احساس جدید و ناآشنا برای کودک می شود. اولین دندان هایی که وارد می شوند معمولاً دو دندان جلویی پایینی هستند.

علائم دندان در آوردن نوزادان

اولین علامت دندان در آوردن که بسیاری از والدین متوجه می شوند، بدرفتاری و تحریک پذیری نوزاد است. اما علائم رایج تری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد

  • آب دهان بیش از حد
  • لثه های قرمز ، متورم یا بر آمده
  • قرمزی روی گونه یا چانه
  • افزایش رفتار گاز گرفتن، جویدن و مکیدن
  • رد کردن غذا
  • مالش صورت یا کشیدن گوش

اگر نوزاد شما چند مورد از این علائم را با هم داشته باشد احتمالا به دلیل دندان در آوردن است، اما ممکن است این تنها علت نباشد.

ترتیب رشد دندان های کودک

دندان ها معمولا به صورت جفت رشد می کنند، البته همیشه اینطور نیست.اگر متوجه شدید که دندان ها متفاوت در می آیند نگران نباشید کاملا طبیعی است. به طور معمول دو دندان میانی پایین، معمولا اولین دندان هایی هستند که در حدود شش ماهگی ظاهر می شوند و چند ماه بعد دندان های میانی بالایی ظاهر می شوند. بعد از دو ماه دندان های اطراف شروع به رشد می کنند.

اولین دندان های عقب یا همان دندان آسیاب معمولا در 12 تا 14 ماهگی ظاهر می شوند. این بزرگترین دندان های دهان هستند و میت وانند بیشترین ناراحتی را هنگام رویش ایجاد کنند. پس از آن چهار دندان نیش در حدود 18 ماهگی و دندان آسیاب دوم در حدود 2 سالگی ظاهر می شوند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است روند رویش در هر کودکی متفاوت باشد و ممکن است متوجه شوید که یک کودک دندانی دارد که کودک شما ندارد، پس نگران نباشید این کاملا طبیعی است.

جدول زمانی دندان درآوردن نوزاد

دندان ها ممکن است از یک جدول زمانی برای بیرون آمدن پیروی کنند که البته ترتیب آن در هر کودکی متفاوت است.

دندان های بالایی نوزادان

  • دندان های جلو در 8 تا 12 ماهگی
  • دندان های دو طرف دندان های جلو 9 تا 13 ماهگی
  • دندان نیش 16 تا 22 ماهگی
  • دندان آسیاب اول 13 تا 19 ماهگی
  • دندان های آسیاب دوم 25 تا 33 ماهگی

دندان های پایینی نوزادان

  • دندان های جلو 6 تا 10 ماهگی
  • دندان های دو طرف دندان های جلو 10 تا 16 ماهگی
  • دندان نیش 17 تا 23 ماهگی
  • دندان آسیاب اول 14 تا 18 ماهگی
  • دندان آسایب دوم 23 تا 33 ماهگی

کدام مرحله دندان در آوردن بیشتر درد دارد

معمولا در مراحل 25 تا 33 ماهگی برخی کودکان مراحل دندان در آوردن را با درد بیشتری تجربه می کنند، در این مدت دندان های آسیاب بزرگ بیرون می آیند. این دندان ها بزرگترین دندان ها هستند و والدین ممکن است متوجه شوند که تکنیک های تسکین دهنده درد عادی برای آنها موثر نیستند.

درمان کاهش درد دندان در آوردن در نوزادان

معمولاً دندان درآوردن کودک باعث ناراحتی زیادی نمی شود، با این حال، بسیاری از والدین می توانند تشخیص دهند که کودکشان چه زمانی دندان در می آورد. نوزادان ممکن است علائمی از ناراحتی را در ناحیه ای که دندان در حال بیرون آمدن است نشان دهند، لثه های اطراف دندان ممکن است متورم و حساس شده باشند، و ممکن است نوزاد بیش از حد معمول آب دهان بیاندازد.

والدین می توانند با ماساژ دادن لثه های کودک خود با انگشتان تمیز، حلقه های دندان جامد، یا یک دستمال شستشوی تمیز منجمد یا مرطوب، به کاهش درد دندان درآوردن کمک کنند.

یک دستمال مرطوب و تمیز را در یخچال یا فریزر قرار دهید و اجازه دهید کودکتان آن را بجود. این می تواند مقداری از فشار و تورم را کاهش دهد.

دمای بدن نوزاد ممکن است هنگام دندان درآوردن کمی افزایش یابد. با این حال تب (دمای بیش از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد) با دندان درآوردن ارتباطی ندارد و در واقع نشانه یک بیماری یا عفونت است که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اگر کودک شما دچار تب شده است حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.