شفا مگ

دمنوش برای سم زدایی کبد کاملا موثر و طبیعی

اگر می خواهید کبد خود را سم زدایی و پاکسازی کنید می توانید از دمنوش ها کمک بگیرید که البته دمنوش ها مکمل یک رژیم غذایی سالم و ورزش هستند.دمنوش خار مریم، دمنوش زنجبیل، دمنوش قاصدک و درمنوش زردچوبه از جمله دمنوش هایی هستند که می توانند به سم زدایی کبد کمک کنند.در ادامه با دمنوش ها و طرز تهیه و روش های مصرف آنها برای سم زدایی کبد بیشتر آشنا شوید.

دمنوش برای سم زدایی کبد
  1. چرا سم زدایی کبد بسیار مهم است
  2. روش های مهم برای سم زدایی کبد
  3. بهترین دمنوش گیاهی برای پاکسازی کبد
  4.  طرز تهیه بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن
  5. طرز تهیه دمنوش برای سم زدایی کبد

کبد یکی از بزرگترین و مهمترین اندام داخلی بدن است که کار جذب، دفع سموم و فیلتر در بدن را به عهده دارد. این اندام مهم بدن سموم و سایر مواد زائد را از بدن جمع و سپس دفع می کند. البته علاوه بر این کار های مهم در بدن، 500 عملکرد حیاتی دیگر را نیز در بدن انجام می دهد.

پس باید مراقب این اندام مهم بدن باشیم تا دچار مشکلات جدی نشود تا بتواند عملکرد خوبی را برای بدن شما داشته باشد. در این مقاله بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن را معرفی می کنیم که دارای مزایای علمی برای حفظ عملکرد صحیح این اندام است. اگر این دمنوش ها را با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ترکیب کنید کبد از شما تشکر ویژه خواهد کرد.

چرا سم زدایی کبد بسیار مهم است

کبد یک ابرقهرمان است که اغلب اعتبار و مراقبتی را که شایسته آن است دریافت نمی کند. باید اعتراق کرد که انجام صدها عملکرد مختلف برای یک اندام کار بسیار زیادی است. اگر بدانید کبد چقدر مهم است، حتما تصمیم به این خواهید گرفت که برای مراقبت از آن تلاش بیشتری کنید.

اولین کاری که می توانید برای سم زدایی کبد انجام دهید داشتن یک رژیم غذایی سالم است، بعد از آن استفاده از دمنوش های گیاهی است که می تواند به سم زدایی عالی کبد کمک کند.

چه دمنوش های سم زدایی کبد را که در ادامه ذکر شده است بنوشید یا سایر روش های پاکسازی و سم زدایی کبد، کبد می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و به پیشگیری یا مدیریت برخی بیماری ها، عبارتند از سیروز کبدی، هپاتیت الکلی، هپاتیت A، B و C ، NAFL و هموکروماتوز.

علائمی که نشان می دهد که شما نیاز به پاکسازی کبد دارید شامل:

  • خارش پوست، ظاهری کدر
  • بوی بد بدن
  • سردردهای مکرر
  • گاز، نفخ
  • یبوست
  • خستگی عمومی
  • نوسانات خلقی و مشکل در خواب

بیشتر بخوانید : علائم کبد سمی چیست

اگر به عملکرد تولید، پردازش، تنظیم و تنظیم و حذف بنگرید می فهمید که کبد چقدر روزانه مشغول کار است.برخی از کارهای کبد شامل:

  • غذا را در بدن تجزیه می کند
  • گلوکز را متعادل می کند و ذخیره می سازد
  • صفرا تولید می کند تا غذا بهتر هضم شود
  • گلوکز اضافی را برای ذخیره به گلیکوژن تبدیل می کند
  • داروها و سایر مواد سمی را از بدن پا می کند
  • کلسترول را می سازد و سطح آن را کنترل میکند
  • لخته شدن خون و سطح هورمون ها را تنظیم می کند
  • با حذف باکتری ها از جریان خون به ایمنی کمک می کند

کبد مواد مضر را تجزیه کرده و مواد ذائد را از طریق صفرا یا خون دفع می کند. مواد ذائد صفرا به صورت مدفوع از بدن خارج می شود و مواد ذائد خون به صورت ادرار از بدن خارج می شوند.

روش های مهم برای سم زدایی کبد

اقدامات مهمی برای سم زدایی و سلامت کبد وجود دارند که باید حتما آنها را رعایت کنید.

سالم بخورید

می توانید با خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات تازه و سایر غذاهای مفید برای کبد با کبد خود با مهربانی رفتار کنید. برخی از غذاهایی که به ویژه برای کبد مفید هستند عبارتند از ، سیر مرکبات، چغندر ، سبزیجات چلیپایی. همچنین از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز کنید و برای دفع سموم آب زیادی بنوشید

ورزش کنید

ورزش و فعالیت بدنی باعث می شود سموم از بدن آزاد شوند و از چاقی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط با چاقی و مقاومت به انسولین را کاهش دهد

داروها را مدیریت کنید

داروهایی مانند استامینوفن، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مکمل های آهن ، داروهای شیمی درمانیو دوزهای بالا مکمل های ویتامینی می توانند باعث آسیب کبدی ناشی از دارو شوند

از دمنوش ها بهرمند شوید

علاوه بر این توصیح ها می توانید با نوشیدن دمنوش های گیاهی مفید برای کبد ، سموم و ناخالصی ها را از بدن خود پاک کنید.

بهترین دمنوش گیاهی برای پاکسازی کبد

مطالعات زیادی تایید کرده اند که برخی گیاهان دارویی حاوی عوامل سم زدایی قوی هستند که ممکن است برای کبد مفید باشد و از آسیب کبدی جلوگیری کند.

دمنوش خار مریم

دمنوش گیاه خار مریم طعمی ملایم و کمی شیرین دارد و فواید سلامتی زیادی برای کبد دارد.در طب سنتی از آن برای درمان اختلالات کبد، صفرا و کیسه صفرا استفاده می کنند.

دمنوش خار مریم به عنوان یک مکمل غذایی رای بیماری هایی مانند یرقان، هپاتیت استفاده می شود. نوشیدن دمنوش می تواند به کاهش علائم سرطان کبد و بیماری کبد چرب نیز کمک کند.

سیلیمارین ترکیب فعال این گیاه می باشد و به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و ضد فیبروتیک، پرمصرف ترین ترکیب طبیعی برای درمان بیماری های کبد در سراسر جهان است.

این گیاه همچنین می تواند سلول های کبد را از اثرات سمی داروها از جمله داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی محافظت کند.

فعالیت های آنتی اکسیدانی از آسیب کبدی ناشی از رادیکال های آزاد تولید شده در هنگام تجزیه الکل در بدن محافظت می کند. سیلیمارین همچنین به کاهش سطح آنزیم های کبدی کمک می کند و می تواند از سلول های T در سیستم ایمنی محافظت کند.

بیشتر بخوانید : چگونه کبد خود را سم زدایی کنیم

دمنوش شنبلیله

مصرف منظم دمنوش شنبلیله به کاهش وزن و تقویت دستگاه گوارش کمک می کند. از حرکات روده حمایت می کند زیرا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. این دمنوش پاکسازی کننده را باید یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید زیرا به دفع سموم از بدن کمک می کند.یک قاشق چایخوری پودر شنبلیله را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش را در یک فنجان صاف کرده و سه بار در روز بنوشید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل علاوه بر طعم دادن به روز شما می تواند سلامت کبد را بهبود بخشد و ممکن است به مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز کمک کند.این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مزمن کبدی در سراسر جهان است و با چاقی و مقاومت به انسولین در افراد دیابتی مرتبط است.

زنجبیل یک گیاه ریشه ای است که به عنوان ادویه استفاده می شود و همچنین می تواند به صورت دمنوش نیز استفاده شود که فواید زیاید برای سلامتی دارد.مطالعه ای بر روی زنجبیل انجام شده است نشان می دهد که زنجبیل ممکن است به مدیریت NAFLD کمک کند. این ادویه حاوی آنتی اکسیدان ها، جینجرول ها، شوگاول ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به جذب گلوکز کمک کند. با کمک به تنظیم قند خون، زنجبیل ممکن است به بهبود اختلالات مرتبط با NAFLD در افراد چاق و کسانی که مقاومت به انسولین دارند کمک کند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل : یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده را در یک فنجان آب جوش دم کنید. لیمو و عسل را به عنوان طعم به دمنوش اضافه کنید اضافه کنید. حدود 5 دقیقه صبر کنید سپس چای زنجبیل خود را با عطر فوق العاده اش بنوشید!

دمنوش قاصدک

یکی دیگر از دمنوش های سم زدایی کبد، دمنوش قاصدک است که یک گیاه رایجی در بسیاری از کشورها می باشد.در واقع، ریشه قاصدک از دیرباز به عنوان تقویت کننده کبد در طب سنتی استفاده می شده است.

در یک مطالعه نشان داده شده است که پلی ساکاریدهای موجود در قاصدک دارای اثرات محافظتی کبدی است که از عملکرد کبد پشتیبانی می کند. عصاره برگ قاصدک نیز به عنوان یک درمان جایگزین احتمالی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی ناشی از رژیم غذایی پرچرب مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج نشان داد که این گیاه تا حد زیادی تجمع اسیدهای چرب (لیپیدها) در کبد را سرکوب می کند و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.بر اساس این یافته، قاصدک روشی امیدوارکننده برای درمان و پیشگیری از NAFLD مرتبط با چاقی ارائه می کند.

بسیاری از مردم چای قاصدک را با دم کردن برگ ها یا گل های گیاه در آب یا استفاده از ریشه های بو داده قاصدک درست می کنند. بسته به اینکه از برگ ها، گل ها یا ریشه بو داده استفاده کرده اید، از طعم های علف خاکی، لطیف، شیرین یا دودی پررنگ لذت ببرید.

دمنوش زردچوبه

آیا می دانستید که زردچوبه نیز به عنوان یکی از بهترین گیاهان سم زدایی کبد شناخته می شود؟

زردچوبه یک ادویه گیاهی قدرتمند با یک ماده فعال زرد روشن به نام کورکومین است.در طب سنتی از دمنوش زردچوبه به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب برای کبد و بدن تجویز می شود.

استرس اکسیداتیو دلیل اصلی آسیب کبدی ناشی از تجمع سموم ناشی از الکل، عفونت های ویروسی، داروهای غیرقانونی و دارویی، آلاینده های محیطی و عوامل دیگر است.با دانستن توانایی زردچوبه در خنثی کردن سموم، مطالعات مختلفی برای مشاهده اثرات آن بر بیماری کبد و سلامت کبد انجام شده است. به عنوان مثال، یک بررسی که فعالیت های آنتی اکسیدانی کورکومین را بر روی کبد ارزیابی کردند، نشان داده است که می تواند در انواع مختلف اختلالات کبدی مرتبط با اکسیداتیو موثر باشد .

دو یافته مهم این است که کورکومین به عنوان یک پاک کننده رادیکال های آزاد عمل می کند و این توانایی را دارد که با کاهش محتوای چربی در کبد، شدت NAFLD را کاهش دهد.

دمنوش رز

گل رز گیاهی شگفت انگیز است که ارتباط نزدیکی با نصف النهار قلب ما دارد که با احساسات ما مرتبط است. شاید به همین دلیل است که گل رز در طول اعصار نماد عشق باقی مانده است. گل رز برای اطمینان از جریان مناسب انرژی از کبد بسیار مفید است زیرا جریان نامناسب Qi یا انرژی می تواند منجر به حالت های افسردگی شود. تسکین حالات افسردگی برای خواب مناسب ضروری است زیرا افکار ناسالم منجر به مصرف خون می شود که در واقع برای سم زدایی سالم لازم است.

چای گل رز همچنین به دلیل داشتن تانن بالا به حرکت خون در سراسر بدن ما کمک می کند و از طریق خاصیت قابض خود به دفع سموم کمک می کند و جریان خوبی را در اندام های سم زدایی ایجاد می کند.

دمنوش فیلانتوس آماروس

از برگ، ساقه، ریشه و عصاره گیاه فیلانتوس آماروس می تواند برای دم کردن دمنوش استفاده کرد که می تواند با سموم کبد مبارزه کند. این گیاه به طور سنتی به دلیل خواص دارویی از جمله توانایی آن در درمان زردی، کبدی، هپاتیت و جلوگیری از آسیب کبدی شناخته شده اند.برخی از گونه ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که فعالیت های پاک کننده ای را نشان می دهند که می تواند به محافظت از کبد کمک کند.
فعالیت های دارویی گسترده این دمنوش شامل محافظت از کبد، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد سرطان، آنتی اکسیدان و ادرارآور است. محققان پس از غربالگری عصاره برگ ها و ساقه های خشک این گیاه به این نتیجه رسیدند که می تواند از کبد در برابر آسیب های ناشی از داروهای شیمی درمان محافظت کند.

 طرز تهیه بهترین دمنوش برای سم زدایی بدن

در اینجا دستور العمل دمنوش سم زدایی گیاهی است که ترکیبی از چندین گیاه قدرتمند و همچنین طعم خوشمزه است!
مواد لازم برای ۲ فنجان دمنوش گیاهی سم زدایی:

  • 2 فنجان (5 دسی لیتر) آب
  • 1 قاشق غذاخوری دانه خار مریم
  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • 1 قاشق چایخوری ریشه قاصدک خشک
  • 1 قاشق چایخوری ریشه زنجبیل خشک
  • 1/2 چوب دارچین

به جای استفاده از پودر زردچوبه و قاصدک خشک و ریشه زنجبیل، می توانید از مواد تازه نیز استفاده کنید. اگر از ریشه های تازه استفاده می کنید، آنها را رنده کنید و از هر کدام 2 قاشق چایخوری استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش برای سم زدایی کبد

همه مواد را داخل کتری یا قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس بگذارید حدود 5 دقیقه بجوشد. سپس قوری را از روی حرارت بردارید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را از یک صافی رد کرده و در فنجان ها بریزید.برای طعم دادن می توانید مقداری عسل و آب لیموی تازه اضافه کنید. لذت بردن!

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.