شفا مگ

درمان کبد چرب با چند روش فوری و موثر

درمان کبد چرب در مراحل اولیه با چند روش طبیعی ، درمان خانگی، رژیم غذایی و همچنین تغییر در سبک زندگی می توانید فوری و موثر آن را معکوس و درمان کنید.کبد چرب زمانی رخ می دهد که چربی اضافی در سلول های کبد انباشته شود و می تواند علت های مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب، افزایش وزن، چاقی، مصرف داروها و دیابت باشد.برای درمان کبد چرب و معکوس کردن آن می توانید از برخی درمان ها از جمله درمان طبیعی، تغییر رژیم غذایی، درمان گیاهی کمک بگیرید.

درمان فوری کبد چرب
  1. آیا کبد چرب قابل درمان است
  2. نکات مهم برای درمان کبد چرب
  3. درمان فوری کبد چرب با مواد طبیعی
  4. درمان کبد چرب با گیاهان دارویی
  5. مواد غذایی برای درمان کبد چرب
  6. ورزش برای درمان فوری کبد چرب

آیا کبد چرب قابل درمان است؟

کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که چربی اضافی در سلول های کبد انباشته شده باشد. بنابراین در این حالت بافت های طبیعی و سالم کبد با بافت های چربی جایگزین می شوند. چربی به تدریج به کبد حمله کرده و آن را از بین می برد. کبد چرب غیر الکلی می تواند به علت های مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب ، افزایش وزن، چاقی، یا دیابت ایجاد شود. همچنین ممکن است دلایل دیگری مانند سوء تغذیه، اختلالات متابولیک یا مصرف بیش از حد داروهای مسکن نیز ایجاد شود.

اگر کبد چرب شما در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان علائم آن را به طور کامل معکوس کرد. در حالی که داروهای زیادی برای معکوس کردن و درمان کبد چرب وجود دارد، با روش های مختلف می توانید کبد چرب را معکوس کنید.

روش هایی که باید در نظر گرفت کاهش وزن، تغییر در رژیم غذایی، تغییر در سبک زندگی و مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز می کند می تواند به کاهش و درمان کبد چرب کمک کند.

نکات مهم برای درمان کبد چرب

سطح ویتامین D بدن را کنترل کنید

یک مطالعه اخیر نشان می دهد که بیمارانی که سطوح ویتامین D سرم پایینی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی دارند.این ویتامین دارای اثرات ضد التهابی بر روی کبد و محافظت از آن در برابر آسیب کبدی است. همچنین مشخص شده است که مکمل ویتامین D می تواند سطح لیپید را بهبود بخشد، که می تواند شدت کبد چرب را کاهش دهد.

مصرف کمتر کربوهیدرات

رژیم غذایی بد و نامناسب می تواند کلید بیماری کبد چرب باشد. بنابراین باید از مصرف شکر و غذاهای آرد سفید پرهیز کرد. مصرف مناسب غذاهای غنی از کربوهیدرات همچنین باعث پیشرفت کبد چرب می شود، زیرا کبد می تواند کربوهیدرات اضافی را به چربی تبدیل کند. غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد به شرح زیر است:

  • نان سفید
  • پاستا
  • برنج سفید
  • غلات صبحانه مانند کورن فلکس
  • کیک و شیرینی
  • دونات
  • بیسکوییت
  • سیب زمینی سرخ شده تازه

کاهش سطح کلسترول

یکی از کارهایی که باید در زمان ابتلا به کبد چرب انجام دهید کنترل کلسترول خون می باشد و باید کلسترول و تری گلیسیرید خون را در سطوح سالم نگه دارید. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و گیاهی داشته باشید، ورزش را فراموش نکنید و در صورت تجویز پزشک داروها را به موقع مصرف کنید. این می تواند به کنترل کلسترول و تری گلیسیرید شما کمک کند.

اضافه کردن سبزیجات، میوه و پروتئین به رژیم غذایی

سبزیجات و میوه هایی که خام هستند بهترین مواد غذایی برای التیام کبد چرب در نظر گرفته می شوند. آنها برای پاکسازی و همچنین ترمیم هر فیلتر کبد مفید هستند. همچنین به دام انداختن و همچنین حذف چربی اضافی و سموم از جریان خون کمک می کند. مقدار زیادی سبزیجات پخته شده و همچنین در سالاد خام با میوه های تازه مصرف کنید.

پروتئین عنصر حیاتی برای حفظ سطح قند خون است که به طور مستقیم برای کاهش وزن در شکم مفید است. این همچنین می تواند گرسنگی یا هوس را کاهش دهد. پروتئین باید با هر وعده غذایی مصرف شود. بهترین منابع پروتئین غذاهای دریایی، گوشت، آجیل، دانه ها، تخم مرغ، مرغ، حبوبات، ماست و پنیر است.

چربی های سالمی که می توانید به رژیم غذایی کبد چرب اضافه کنید در روغن زیتون، ماهی، روغن نارگیل، دانه کتان، دانه شاهدانه، دانه چیا، آجیل خام و سایر دانه ها یافت می شود. بسیاری از روغن های گیاهی فرآوری شده و حتی مارگارین باعث بدتر شدن کبد چرب می شوند. همچنین غذای سرخ شده بدترین غذا برای کبد چرب در نظر گرفته می شود.

آب سبزیجات خام بنوشید،این را باید 2 تا 3 بار در هفته مصرف کنید که حدود 250 تا 300 میلی لیتر کافی است و این باید 90 تا 95 درصد سبزیجات داشته باشد.

شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید

افزودن شکر تصفیه شده به رژیم غذایی ما بدون اینکه فواید تغذیه ای داشته باشد، کالری اضافی اضافه می کند. سطوح بالای قند مانند فروکتوز که قندی است در میوه ها، می تواند برای کبد مضر باشد. پس فراموش نکنید که مصرف میوه را به اندازه در رژیم غذایی خود قرار دهید.

درمان فوری کبد چرب با مواد طبیعی

اگر به این فکر می کنید که چگونه کبد چرب را سریع درمان کنید، درمان های طبیعی ذکر شده در زیر را بررسی کنید. البته توجه کنید که حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید برای درمان شما مطمئن است.

سرکه سیب

یکی از موثرترین درمان های خانگی برای بیماری کبد چرب، سرکه سیب است. این درمان خانگی کمک می کند که تجمع چربی در کبد کاهش یافته و همچنین به کاهش وزن شما کمک می کند. همچنین با کاهش التهاب به عملکرد سالم کبد کمک می کند.سرکه سیب یک اکسیر طبیعی است که می تواند بسیاری از بیماری ها از جمله کبد چرب را درمان کند.

نحوه استفاده

  • یک قاشق سرکه سیب را در آب گرم میل کنید
  • قبل از غذا بنوشید.
  • دو بار در روز از آن برای بهترین نتیجه استفاده کنید.
  • برای شیرینی می توانید یک قطره عسل هم اضافه کنید

لیمو

لیمو یک عامل قوی برای کاهش وزن است. این میوه سرشار از ویتامین C با دفع سموم به سم زدایی بدن کمک می کند. همچنین باعث سوزاندن سلول های چربی می شود.

نحوه استفاده

  • یک لیوان آب گرم بردارید و آب 1 لیموترش را بگیرید
  • مقداری عسل اضافه کنید
  • این آب لیمو را دو بار در روز قبل از غذا بنوشید
  • وقتی با معده خالی مصرف شود بهترین اثر را دارد


پاپایا

پاپایا در سوزاندن چربی های غذایی موجود در غذا بسیار موثر است. همچنین مملو از فیبر است که می تواند به طور طبیعی به فرآیند هضم کمک کند و همچنین به تخلیه روان زباله های ناخواسته از سیستم کمک کند.

نحوه استفاده

  • یک تکه پاپایا با عسل میل کنید
  • هر روز از آن استفاده کنید
  • برای حداکثر فواید می توانید به سراغ دانه های پاپایای پخته شده بروید

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

یکی دیگر از درمان های موثر برای کبد چرب گیاهان دارویی است که می توانید از آنها برای معکوس کردن کبد چرب استفاده کنید. اما این نکته در مصرف گیاهان دارویی مهم است بدانید که حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.قبل از شروع مصرف هر نوع گیاه دارویی، باید با پزشک خود در مورد مصرف گیاهان دارویی، دمنوش ها و اینکه آیا هیچ گونه تداخلی با داروهای فعلی شما وجود دارد یا خیر صحبت کنید.

گیاه خار مریم

گیاه خار مریم یک داروی گیاهی در طب سنتی برای مشکلات کبدی است، زیرا این گیاه می تواند تولید آنزیم هایی را که به کبد در دفع سموم کمک می کند افزایش دهد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که خار مریم (یا ماده فعال آن، سیلیمارین) ممکن است به کاهش آنزیم های کبدی AST و به ویژه ALT کمک کند . AST و ALT نشانگرهای مهم آسیب کبدی هستند، بنابراین سطوح پایین آنزیم های کبدی نشان دهنده سلامت کبد است. مطالعات دیگر نشان داده اند که خار مریم ممکن است به کاهش فیبروزی که NASH در کبد ایجاد می کند کمک کند.

گیاه قاصدک

دمنوش قاصدک یک درمان مخفی کبد چرب است.قاصدک ها عمدتاً به طور طبیعی رشد می کنند و کل گیاه مملو از مواد مغذی غنی کننده سلامت است، به همین دلیل است که اکثر فرهنگ های باستانی از این گیاه برای خواص دارویی آن استفاده می کردند. با این حال، این گیاه و برگ ها و ریشه های آن عمدتاً برای تهیه چای قاصدک استفاده می شود که عمدتاً به عنوان یک داروی هومیوپاتی برای چندین بیماری و برای تسکین دستگاه گوارش و تقویت سلامت کلی مصرف می شد.

از قدیم الایام، چای و عصاره ریشه قاصدک طبق داروهای باستانی به عنوان "مقوی کبد" در نظر گرفته شده است. جدای از این مطالعات نشان داده است که مصرف این چای به افزایش تولید صفرا توسط کبد کمک می کند.
اعتقاد بر این است که چای ریشه قاصدک می تواند کبد را سم زدایی کند و آسیب های ناشی از بیماری های کبدی را التیام بخشد. این چای همچنین به عنوان یک مقوی هومیوپاتی برای تقویت عملکرد طبیعی کبد عمل می کند. با این حال، برای بهره مندی از فواید آن، مصرف چای در حد اعتدال ضروری است.

برای تهیه این دمنوش ساده، ۲ فنجان آب را بجوشانید. هنگامی که آب گرم شد، 1 قاشق چایخوری برگ چای قاصدک را به آن اضافه کنید، اجازه دهید دمنوش طعم آن را جذب کند. سپس دمنوش را صاف کرده و 1 قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.

زردچوبه

زردچوبه گیاهی فوق العاده است که به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده است. سرشار از آنتی اکسیدان برای درمان طبیعی کبد چرب است. می تواند به هضم بهتر چربی ها کمک کرده و از تجمع آنها در کبد جلوگیری کند.

نحوه درست کردن

  • 1/4 قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان آب اضافه کنید
  • آن را خوب بجوشانید
  • معجون را دو بار در روز بنوشید
  • می توانید از شیر کم چرب نیز استفاده کنید

چای سبز

چای سبز نه تنها یک نوشیدنی تسکین دهنده است، بلکه خواص درمانی فوق العاده ای نیز دارد. چای سبز سرشار از کاتچین های متراکم است که برای عملکرد کبد ضروری است. این کار با تخلیه چربی انباشته شده در کبد و امکان عملکرد صاف اندام کار می کند.

نحوه درست کردن

  • یک چای سبز کیسه ای بردارید
  • آن را چند دقیقه در آب داغ بگذارید
  • نوشیدنی را گرم مصرف کنید
  • برای بهترین نتیجه هر روز حداقل ۲ تا ۳ فنجان بنوشید.

خاکشیر

خاکشیر یک گیاه دارویی است که در طب سنتی برای بسیاری از بیماری ها تجویز می شود و نقش موثری در درمان کبد چرب دارد و می تواند گفت خاکشیر قاتل کبد چرب است. خاکشیر خاصیت ادرار آوری دارد و می تواند به سرعت کبد را پاکسازی و سم زدایی کند. درمان کبد چرب با خاکشیر را حتما بخوانید

ریشه کاسنی

یکی دیگر از گیاهان سم زدایی کبد در طب سنتی که برای کمک به پاکسازی خون و تصفیه کبد استفاده میشود ریشه کاسنی است.ریشه کاسنی مانند قاصدک دیگری است که به افزایش تولید و جریان صفرا کمک می کند.

کاسنی حاوی اینولین است که یک فیبر پری بیوتیک است و برای باکتری های خوب روده مفید است. ما می دانیم که روده بزرگ یک قطعه کلیدی از پازل سم زدایی است. بسیاری از سموم از طریق میکروبیوم دفع می شوند، که یک مثال کلیدی آن استروبولوم است

یک میکروبیوم سالم همچنین دفع سالم تمام سمومی را که کبد برای دفع خستگی ناپذیر کار می کند و همچنین جذب مواد مغذی که از غذا دریافت می کنیم را قادر می سازد تا سلول های کبدی را در عملکردهای دینامیکی خود تامین کند.

به طور سنتی، ریشه کاسنی در کنار ریشه قاصدک به عنوان یک نوشیدنی جایگزین کافئین برای کاهش استرس بر سلامت کبد استفاده می شود، زیرا کافئین می تواند کبد را به دلیل متابولیزه شدن از طریق آن بیش از حد سنگین کند. کاسنی همچنین سرشار از پلی فنول است که اثر آنتی اکسیدانی را برای حمایت از کبد و کاهش استرس اکسیداتیو فراهم می کند.

مواد غذایی برای درمان کبد چرب

برخی از علائم اولیه کبد چرب عبارتند از سوء هاضمه، سفید شدن زودرس موها، بوی بد دهان، نفخ. ما لیستی از غذاهایی را که می توانید برای داشتن کبد سالم در رژیم غذایی خود بگنجانید به شما معرفی می کنیم.

بلغور جو دوسر

فیبر غذایی و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بلغور جو دوسر آن را به یکی از غذاهای محبوب برای کاهش وزن تبدیل کرده است و با مصرف منظم بلغور جو دوسر می توانید به معکوس کردن کبد چرب کمک کنید. بلغور جو دوسر را می توانید با کمی نمک و ماست یا با شیر و عسل تهیه کنید. اگر می خواهید برای ناهار جو دو سر مصرف کنید، می توانید آن را با سبزیجاتی مانند هویج، بروکلی و قارچ تهیه کنید.

سیر

سیر یک ماده معمولی است که می توانید در هر آشپزخانه ای پیدا کنید و به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می شود. این به محافظت از شما در برابر بیماری های مختلف از جمله کبد چرب الکلی و غیر الکلی کمک می کند زیرا دارای آنتی اکسیدانی قوی به نام آلیسین است. علاوه بر این، با دفع سموم و کاهش التهاب به کاهش توده چربی در بدن شما کمک می کند. اگر چه بهتر است سیر خام را در صبح مصرف کنید، در صورت تمایل می توانید آن را به سوپ، سالاد و سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید.
هوه ممکن است اثرات محافظتی در برابر اختلال عملکرد کبد داشته باشد ( 5 ). بنابراین مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز دوز مناسب برای کبد سالم است.

ماهی چرب

ماهی چرب مملو از اسیدهای چرب امگا 3 است، یکی از بهترین غذاها برای درمان کبد چرب است که نسبت امگا 3 به امگا 6 را به سطح طبیعی باز می گرداند و در نتیجه باعث کاهش وزن و کاهش التهاب می شود. علاوه بر این، مصرف ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند بهترین راه برای درمان NAFLD و NASH با کمک به کاهش چربی در کبد باشد .

روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای کبد چرب است که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهد، حساسیت گلوکز را افزایش می دهد و به طور موثر پروفایل چربی خون را بهبود می بخشد. علاوه بر این، اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن زیتون به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به NAFLD کمک می کند. می توانید از روغن زیتون برای تهیه سبزیجات سرخ شده، سس سالاد، کباب و پخت استفاده کنید. استفاده از چهار تا پنج قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم

غلات کامل

غلات کامل به کاهش کلسترول و کاهش چربی کمک می کنند زیرا منابع غنی از فیبر غذایی هستند. شما می توانید با مصرف منظم غلات کامل مانند آمارانت، کینوا، برنج قهوه ای، جو، چاودار و غیره از خود در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کنید. دو تا سه وعده غلات کامل در روز می تواند برای کبد چرب شما بسیار مفید باشد.

توت ها

زغال اخته، تمشک و زغال اخته ممکن است به محافظت از کبد شما در برابر آسیب کمک کنند زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند. چاقی و کلسترول بالا با بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است. شما می توانید با مصرف منظم انواع توت ها سیستم ایمنی بدن را تحریک کنید ( 10 ).

گردو

بر اساس تحقیقات علمی، گردو منبع عالی چربی های سالم و آنتی اکسیدان ها است. علاوه بر این، آنها به افزایش حساسیت به انسولین، کاهش التهاب با کاهش تری گلیسیرید کبدی کمک می کنند. می توانید گردو را به اسموتی یا بلغور جو دوسر خود اضافه کنید و به طور منظم مصرف کنید.

آووکادو

آووکادو یکی از میوه های چرب و در عین حال سالم است که می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. این میوه سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) است و طعم ملایمی دارد. آووکادو به افزایش کلسترول خوب، کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون کمک می کند، که این باعث کاهش التهاب می شود. علاوه بر این، با کاهش وزن کلی، چربی روی کبد شما کاهش می یابد.

سبزیجات

متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را برای حفظ سلامت بدن توصیه می کنند. علاوه بر این، مصرف منظم سبزیجات و میوه های تازه با کاهش درصد چربی به کاهش چربی در کبد کمک می کند. با گنجاندن میوه ها و سبزیجات رنگارنگ در رژیم غذایی خود، از مزایای سلامتی انواع مختلف مواد مغذی موجود در هر غذا بهره مند شوید.
شما می توانید با مصرف سه میوه مختلف و چهار وعده از پنج میوه مختلف در روز مقداری وزن کم کنید و به بهبود کبد خود کمک کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت به دلیل اینکه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است، ایمنی را تقویت می کند.گریپ فروت حاوی دو آنتی اکسیدان است که از سلول های کبد شما محافظت می کنند و التهاب را کاهش می دهند و از کبد شما در برابر آسیب محافظت می کنند. علاوه بر این، این ترکیبات موجود در گریپ فروت با افزایش آنزیم هایی که به سوزاندن چربی در کبد کمک می کنند، به عنوان ابزاری در مبارزه با NAFLD عمل می کنند.

کلم بروکلی

بروکلی یک سبزی چلیپایی است که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. بنابراین، وقتی به طور منظم مصرف شود، به دفع تمام سموم از بدن شما کمک می کند. علاوه بر این، به گفته دانشمندان، با کاهش تری گلیسیرید کبدی و ماکروفاژهای کبدی از سلامت کبد شما محافظت می کند. بنابراین، اگر یک فنجان کوچک بروکلی کبابی یا بلانچ شده مصرف کنید، می توانید از بدتر شدن کبد چرب جلوگیری کنید.

سویا

پروتئین سویا یک مکمل خوب دیگر به رژیم غذایی کبد چرب با آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون است که باعث کاهش سطح چربی در بدن و بهبود حساسیت به انسولین می شود. علاوه بر این، پروتئین سویا و آب پنیر دارای مواد مغذی هستند که تجمع چربی در کبد را کاهش می دهند.

لبو

لبو و آب لبو سرشار از بتاکاروتن و فلاوونوئید که آنتی اکسیدان های قوی هستند می باشد و می تواند برای پاکسازی کبد و همچنین درمان کبد چرب مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مربوط به درمان کبد چرب با لبو و آب لبو را بخوانید.

لبو و آب لبو به دلیل منبع زیاد بتاکاروتن و فلاوونوئید ها به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامت و پاکسازی کبد و درمان کبد چرب بسیار مفید است.

 ورزش برای درمان فوری کبد چرب

ورزش برای درمان بیماری کبد چرب ضروری است. می تواند به شما در سوزاندن چربی و همچنین فعال ماندن کمک کند. ورزش به کاهش وزن کمک می کند، که می تواند کبد چرب را به طور موثر درمان کند.

یکی از ساده ترین ورزش ها ورزش هوازی است که می تواند میزان چربی کبد را کاهش دهد. یک تمرین سنگین ورزشی نیز می تواند باعث کاهش التهاب در کبد شود. سعی کنید 5 روز در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه تمیران هوازی متوسط رو به بالا انجام دهید.

پیاده روی

پیاده روی یکی از ساده ترین و در عین حال بسیار موثرترین ورزش ها در چربی سوزی است. می تواند به انعطاف پذیری بدن شما و همچنین پیشگیری از بیماری های مزمن مانند کبد چرب و چاقی کمک کند.

  • هر روز حداقل 10000 قدم پیاده روی کنید
  • پیاده روی سریع بهترین راه برای سوزاندن سلول های چربی است
  • برای کاهش موثر کبد چرب، صبح زود به پیاده روی بروید

ایروبیک

ایروبیک بهترین ورزش برای کبد چرب است.ایروبیک یکی از تمرینات فشرده چربی سوزی است. این ورزش نه تنها به تقویت سیستم ایمنی و افزایش استقامت شما کمک می کند، بلکه با بهبود گردش خون، می تواند وضعیت کلی سلامتی را بهبود می بخشدبخشد.

  • برای کاهش سریع کبد چرب، تمرینات شدیدی مانند زومبا را انتخاب کنید
  • موسیقی می تواند سطح آدرنالین شما را افزایش دهد و به شما کمک کند خوب ورزش کنید
  • انتخاب گروه می تواند انگیزه ایجاد کند

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی می تواند رشد عضلات و استقامت بدن را بهبود بخشد. همچنین می تواند به سوزاندن سریع کبد چرب کمک کند. می تواند با به حداکثر رساندن ظرفیت سلول های چربی به کاهش وزن کمک کند. با مخلوط کردن تمرینات مختلف می توان به نتایج سریع تری دست یافت.

  • حداقل 40 دقیقه در روز ورزش کنید
  • تمام نواحی مانند سینه، شکم، پاها و غیره را برای سوزاندن چربی به طور مساوی درگیر کنید
  • حتما این کار را حداقل 3 بار در روز به مدت 3 ماه انجام دهید
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.