شفا مگ

14 غذایی که باعث یبوست می شوند

یبوست یک مشکل آزار دهنده و در عین حال رایج در بین افراد در هر سنی، صرف نظر از جنسیت است. برخی از علائمی که در طول یبوست با آن مواجه می شوید شامل حرکات نامنظم روده، نفخ، گاز و گرفتگی عضلات است..تغییر سبک زندگی و غذایی که می خورید تفاوت فوق العاده ای در مقابله با یبوست ایجاد می کند مگر اینکه بخواهید در درازمدت ملین ها را مصرف کنید. پس اجازه دهید این مقاله را مرور کنیم تا لیستی از غذاهایی که باعث یبوست می شوند و باید از آنها دوری کنید را بدانید.

غذایی که باعث یبوست می شوند
  1. برنج و یبوست
  2. موز و یبوست
  3. خرمالو و یبوست
  4. شکلات و یبوست
  5. چای و یبوست
  6. ماست و یبوست
  7. تخم مرغ و یبوست
  8. شیرینی و یبوست
  9. گوشت قرمز و یبوست
  10. گلوتن و یبوست
  11. غذاهای سرخ کردنی و یبوست
  12. فست فود و یبوست
  13. آدامس و یبوست

آیا برنج باعث یبوست می شود

نان سفید، برنج سفید و ماکارونی سفید غلات فرآوری شده ای هستند که فیبر کمی دارند، در مقایسه با غلات کامل، شما را دچار یبوست می کنند. در طی فرآوری، سبوس و قسمت های جوانه دانه حذف می شوند. بنابراین، می توانید از کاهش تدریجی مصرف غلات فرآوری شده و جایگزینی آنها با غلات کامل بهره مند شوید، به خصوص اگر دچار یبوست هستید.

آیا موز باعث یبوست می شود

موز میوه ای است که به عنوان ملین برای کودکان و بسیاری از سالمندان عمل می کند. اما آیا می دانستید موز سبز نارس ممکن است باعث یبوست شود؟ آره! 70 تا 80 درصد وزن خالص موز سبز نشاسته مقاوم است، یک کربوهیدرات پیچیده با خواصی شبیه به فیبر رژیمی. با این حال، اگرچه فیبر یبوست را تسکین می دهد، بدن ما برای هضم این نوع خاص از فیبر رژیمی مشکل دارد. بنابراین، اگر یبوست دارید، از مصرف موز سبز خودداری کنید.

آیا خرمالو باعث یبوست می شود

خرمالو یک میوه با مواد مغذی فراوان است و در انواع شیرین و قابض موجود است. خرمالو شیرین می تواند بسیار مفید باشد، اما خرمالو قابض ترشحات روده را کاهش می دهد و حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند می کند زیرا حاوی مقدار زیادی تانن است. به همین دلیل است که اگر دچار یبوست هستید از مصرف زیاد خرمالو قابض خودداری کنید.

آیا شکلات باعث یبوست می شود

بسیاری از ما بدون توجه به عوارض آن شکلات می خوریم. اما آیا می دانستید شکلات می تواند باعث یبوست شود؟ آره! مقدار زیاد چربی موجود در شکلات سفید ممکن است با کاهش سرعت هضم و حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش باعث یبوست شود.بنابراین، اگر می خواهید سلامت روده خود را حفظ کنید، شکلات را در مقادیر متوسط ​​بخورید.

آیا چای سیاه باعث یبوست می شود

بسیاری از ما روز را با یک فنجان چای سیاه یا قهوه داغ شروع می کنیم، اما بسیاری از ما نمی دانیم که چای سیاه یکی از غذاهایی است که در برخی افراد باعث یبوست می شود. علاوه بر این، کافئین موجود در چای سیاه می تواند یبوست را در افرادی که از قبل کم آب شده اند بدتر کند.
ماهیت ادرارآور کافئین باعث می شود بدن شما آب اضافی خود را از طریق ادرار از دست بدهد، که منجر به خشک شدن مدفوع می شود که به سختی دفع می شود.

بیشتر بخوانید: غذاهای فیبردار برای یبوست

آیا ماست باعث یبوست می شود

آیا لبنیات می تواند باعث یبوست شود؟ ممکن است تعجب آور باشد که محصولات لبنی در صورت مصرف زیاد باعث یبوست در برخی افراد می شوند. گاز و نفخ نیز می تواند از عوارض جانبی ناشی از لاکتوز موجود در محصولات لبنی باشد. اما این بدان معنا نیست که محصولات لبنی برای شما مناسب نیستند. آنها دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند که می توانند برای سلامتی شما مفید باشند. اما مطمئن شوید که آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

آیا تخم مرغ باعث یبوست می شود

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و غذاهایی است که مردم به طور مرتب مصرف می کنند. اما تخم مرغ کمتر از 0.75 درصد فیبر دارد که منجر به یبوست می شود، به ویژه اگر رژیمی دارید که منحصراً شامل تخم مرغ است .برای یک حرکت سالم، حداقل 25 گرم فیبر برای زنان و 38 گرم برای مردان ضروری است. بنابراین به جای تنها خوردن تخم مرغ، می توانید غذاهای غنی از فیبر را نیز برای جلوگیری از یبوست اضافه کنید.

آیا شیرینی باعث یبوست می شود

اگر عاشق شیرینی خوردن هستید و نمی توانید خود را از خوردن دسرهای زیاد منع کنید، منجر به یبوست می شود. این به این دلیل است که قند تصفیه شده در بسیاری از دسرها دارای چربی بالا و فیبر و مایعات کم است و باعث می شود که حرکت در سیستم گوارشی دشوار باشد. بنابراین، حتی اگر می خواهید چیز شیرین بخورید، آن را در حد اعتدال مصرف کنید یا به جای آن ماست و توت فرنگی مصرف کنید.

آیا گوشت قرمز باعث یبوست می شود

گوشت قرمز دارای مقادیر زیادی آهن و فیبر پروتئینی است که هضم آن سخت است و مصرف آن می تواند منجر به یبوست شود. گوشت چرخ کرده، گوساله، بز، بره، گوشت گاو گوشت قرمزی هستند که باید از آنها اجتناب کنید.گوشت قرمز فیبر کمی دارد و اگر در طول غذا با گوشت پر شود، جای کمی برای فیبر باقی می گذارد و باعث می شود احساس یبوست کنید. علاوه بر این، هضم گوشت قرمز بیشتر طول می کشد زیرا حاوی مقادیر بیشتری چربی است .

آیا گلوتن باعث یبوست می شود

جو، گندم، بلغور و چاودار دارای پروتئین اتصال دهنده ای به نام گلوتن هستند، به همین دلیل این دانه ها شکل خود را در کنار هم نگه می دارند. اما ممکن است یبوست داشته باشید، به خصوص اگر به گلوتن حساس باشید. این برای افرادی که بیماری سلیاک دارند صدق می کند زیرا گلوتن باعث یبوست در آنها می شود.

توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری سلیاک از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنید زیرا ممکن است به روده شما آسیب برساند و منجر به یبوست شود. اگر مشکوک هستید که گلوتن باعث یبوست شما می شود، لازم است با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بیماری سلیاک را رد کنید.

آیا غذاهای سرخ کرده باعث یبوست می شود

خطر ابتلا به یبوست در افراد افزایش می یابد اگر به طور منظم غذای سرخ شده مصرف کنید. آنها می توانند فرآیند هضم را مانند گوشت قرمز کند کنند زیرا چربی زیادی دارند و فیبر کمی دارند . علاوه بر این، غذاهای سرخ شده فشار دادن مدفوع را در بدن سخت تر می کنند، زیرا مقادیر زیاد نمک، محتوای آب مدفوع را کاهش می دهد و آن را خشک می کند .

آیا فست فود باعث یبوست می شود

چاقی و بیماری های قلبی از مسائل مهمی هستند که در نتیجه مصرف زیاد فست فودها به وجود می آیند. این روندها باید از بین بروند زیرا برای سلامت کلی شما بسیار مضر هستند. فست فودها یا غذاهای آماده باعث کاهش سرعت عبور غذا از روده بزرگ می شوند زیرا حاوی افزودنی های مصنوعی غذایی و سدیم هستند. اگر به طور مرتب یبوست دارید، بهتر است از مصرف منظم فست فود خودداری کنید.

آیا آدامس باعث یبوست می شود

همه ما از دوران کودکی خاطراتی داریم که اشتباهاً آدامس می جویم و می ترسیم به شکممان بچسبد. اگرچه ممکن است برای یک آدامس کاملاً دقیق نباشد، اما اگر چند تکه آدامس را در مدت زمان کوتاهی قورت دهید، ماندگار است. اگرچه نادر است، اما جویدن آدامس وقتی با غذاهای غیرقابل هضم ترکیب شود، می تواند دستگاه گوارش شما را مسدود کند و در نتیجه باعث یبوست شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.