شفا مگ

طرز استفاده روغن سیاه دانه برای پوست صورت

روغن سیاه دانه برای پوست صورت فواید سلامتی زیادی دارد و امروزه مطالعات نشان داده است که روغن سیاه دانه می تواند برای سلامتی پوست مفید باشد.روغن سیاه دانه برای شرایط پوستی از جمله اگزما، آکنه، رفع چین و چروک پوست صورت، مرطوب کنندگی پوست صورت و پسوریازیس مفید است و همچنین می تواند به آبرسانی پوست کمک کند و باعث نرم و مرطوب کردن پوست صورت شود.خواص روغن سیاه دانه برای پوست قدرت درمانی خارق العاده ای دارد و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، یعنی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها، اسیدهای آمینه و فلاونوئیدها همگی به مرطوب بودن پوست کمک کرده و مواد مغذی پوست را تامین می کنند و همچنین خواص ضد پیری را ارائه می دهند.

طرز استفاده روغن سیاه دانه برای پوست صورت
  1. خواص ترکیبات روغن سیاه دانه
  2. خواص روغن سیاه دانه
  3. طریقه استفاده
  4. آیا روغن سیاه دانه بی خطر است
  5. عوارض روغن سیاه دانه

خواص ترکیبات روغن سیاه دانه برای پوست

روغن حامل سیاه دانه از دانه های گیاه سیاهدانه به دست می آید. همچنین معمولاً با نام های مختلف از جمله روغن سیاه، باراکا، روغن فیچ، روغن کالاجیرا، روغن کالونجی دیگری نیز شناخته می شود.روغن سیاه دانه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی است و می تواند برای پوست و سلامت پوست بسیار مفید باشند. ویتامین A، ویتامین B و ویتامین سی از جمله ویتامین های مهم این روغن می باشند که نقش بسیار مهمی در سلامت پوست دارند. اما یکی از اجزای فعال منحصر به فرد آن تیموکینون است که یک تسکین دهنده قوی طبیعی است.

ترکیبات شیمیایی اصلی و مهم روغن حامل سیاه دانه شامل پالمتیک اسید، اسید استئاریک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک است که خواص زیادی برای پوست دارند.

  • خواص اسید پالمیتیک
  • خاصیت نرم کنندگی دارد
  • یک اسید چرب اشباع شده می باشد

خواص اسید استئاریک

  • خواص پاک کنندگی و سبوم اضافی پوست
  • یک عامل امولسیون کننده ایده آل برای اتصال آب و روغن است
  • حالت دهنده و محافظت از مو در برابر آسیب بدون کاهش درخشندگی
  • خاصیت پاک کنندگی
  • خاصیت نرم کنندگی پوست

خواص اسیدهای اولئیک

  • حفظ نرمی، لطافت و درخشندگی پوست
  • رفع چین و چروک زوردرس و خطوط ریز
  • خواص آنتی اکسیدانی

خواص اسیدهای لینولئیک

  • تسهیل بهبود زخم
  • یک امولسیفایر موثر در فرمولاسیون صابون ها و روغن ها
  • خواص ضد التهابی دارد
  • آکنه را تسکین می دهد و احتمال شیوع بیماری در آینده را کاهش می دهد
  • حفظ رطوبت در پوست را تقویت می کند
  • با حفظ خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست به کند کردن ظاهر پیری کمک کنید

خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت

رفع لک صورت: با استفاده مداوم، روغن سیاه دانه به علت داشتن ویتامین A، اسیدهای آمینه و اسیدهای پرب می تواند لکه های تیره ناشی از افزایش سن، هورمون ها و آسیب های ناشی از نور خورشید را محو کند و ظاهر آن تغییر رنگ را در طول زمان کاهش می دهد.
التیام زخم : استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش التهاب و حضور باکتری برای کمک به بهبود زخم می شود. در حالی که به نظر نمی رسد برای رشد فیبرهای کلاژن جدید مفید باشد، اما سایر عوامل رشد را برای کمک به بدن در ایجاد پوست جدید و سالم تحریک می کند.

پسوریازیس : استفاده از روغن سیاه دانه دارای باعث کاهش بروز پلاک های پسوریازیس می شود.

رفع چین و چروک پوست: به سختی می توانید روغنی مغذی تر از سیاه دانه که حاوی بیش از 100 ویتامین و مواد معدنی است، پیدا کنید. اینها شامل ویتامین های A، B و C هستند که به پوست کمک می کنند رطوبت را حفظ کند، خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند و با رادیکال های آزاد مضری که شما را سریع تر پیر می کنند مبارزه کند. بعلاوه، حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب است که ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش می دهد.

اگزما را درمان می کند: روغن سیاه دانه به دلیل خواص درمانی آن به عنوان یک مبارزه کننده قوی اگزما شناخته می شود. در یک مطالعه نشان داده شد، افرادی که از روغن سیاه دانه برای رفع اگزمای دست دوبار در روز به مدت چهار هفته استفاده کردند باعث بهبود سریع اگزمای دست آنها شد.

سرشار از ویتامین A: روغن سیاه دانه سرشار از ویتامین A و اسیدهای آمینه است و به کاهش اسکار آکنه کمک می کند. خواص ضد التهابی این روغن باعث کاهش بسیار زیاد قرمزی و جای زخم ناشی از التهابات پوستی می شود و می تواند جای آکنه و جوش را کاهش دهد.

اسیدهای چرب ضروری: روغن سیاه دانه سرشار از اسیدهای گیاهی و اسیدهای چرب ضروری است که به حفظ چربی پوست کمک می کند و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

اثر ضد میکروبی: روغن سیاه دانه به طور طبیعی برای پوست اثر ضد هیستامین و ضد میکروبی دارد و این باعث می شود که این روغن برای درمان بثورات پوستی، اگزما و حتی پسوریازیس مناسب باشد و همچنین خارش و سوزش را تسکین دهد.

خواص آنتی اکسیدانی: از آنجایی که روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است، عامل شماره یک ضد پیری پوست است. این روغن دارای ماده فعال تیموکینون است که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد و با رادیکال های آزادی که از طریق اکسیداسیون به سلول های پوست آسیب میرسانند، مبارزه می کند.رادیکال های آزاد با ربودن اکسیژن از پوست سالم، باعث تخریب سلولی پوست می شود و این باعث چین و چروک روی پوست می شود.

طریقه استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست

روغن سیاه دانه را می توانید برای پوست صورت و سایر نواحی پوست استفاده کنید. از این روغن می توانید مستقیما روی نواحی پوست استفاده کنید تا آبراسنی کند، آکنه، جای سوختگی و لک را بهبود بخشد و علائم پیری مانند خطوط ریز را کاهش دهد. همچنین می توانید 2 قطره روغن حامل سیاه دانه را به کرم صورت معمولی اضافه کرد. توجه فرمایید قبل از استفاده از این روغن حتما تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید به روغن آلرژی پوستی ندارید.

قبل از استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست صورت، ابتدا پوست خود را به خوبی تمیز کنید. اگر پوست خشکی دارید دو بار در روز، صبح و عصر، چند قطره را روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید برای چند دقیقه روی پوستتان بماند. اگر پوستتان چرب نیست روزی یک بار روی پوست بمالید. پس چند روز شاهد نتایج آن خواهید بود.

اکسیر روغن سیاه دانه برای پوست

برای مرطوب کردن پوست می توانید چند روغن را با هم ترکیب کنید و روی پوست خود ماساژ دهید. مواد زیر را در یک بطری تمیز و مات ترکیب کنید . قبل از استفاده پوست خود را تمیز و خشک کنید. سپس 4 تا 5 قطره از آن را کف دست خود بریزید و به آرامی روی صورت و گردن با حرکاتی به سمت بالا ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این مخلوط در اطراف ناحیه چشم و سوراخ بینی برخورد نکند.

  • 30 میلی لیتر روغن حامل جوجوبا
  • 30 میلی لیتر روغن حامل بادام شیرین
  • 20 میلی لیتر روغن حامل گل گاوزبان
  • 15 میلی لیتر روغن حامل گل رز
  • 9 میلی لیتر روغن حامل سیاه دانه
  • 6 میلی لیتر مایع ویتامین E

پاکسازی پوست و رفع لک صورت

با روغن سیاه دانه می توانید یک اسکراب لایه بردار تهیه کنید که علاوه بر رساندن مواد مغذی به پوست، پوست مرده را از بین ببرد. ابتدا صورت را با یک شستشو دهنده ملایم صورت پاک کنید و اطمینان حاصل کنید که آثار آرایش از روی صورت پاک شده باشد. سپس 1 قاشق روغن سیاه دانه را با 3 قاشق غذا خوری عسل خام ارگانیک و 3 قاشق لایه بردار پوست زردالو را در یک ظرف یا کاسه کوچک بریزید و مخلوط کنید. از نوک انگشتان برای قرار دادن ماسک استفاده کنید و می توایند این اسکراب را در یک حرکت دایره ای روی صورت و گردن خود بمالید.این ماسک را حدود 5 دقیقه روی پوست بگذارید بماند و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. این ماسک برای پاکسازی پوست، کاهش لکه های پوست مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص روغن کرچک برای پوست صورت

آیا استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست بی خطر است

روغن سیاه دانه یک روغن مناسب برای انواع پوست ها می باشد و زمانی که بر روی پوست اعمال می شود رطوبت و مواد مغذی را برای پوست فراهم می کند. کلسیم موجود در این روغن برای تولید سبوم که یک ماده پوشش دهنده طبیعی است بسیار مناسب می باشد و می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. این روغن سرشار از ویتامین B9 است که برای تقویت رطوبت و کاهش خشکی پوست بسیار مناسب است.

این روغن ضد التهاب، ضد باکتری و ضد پیری دارد و روغنی عالی برای کاهش قرمزی پوست است. نیاسین موجود در این روغن به تحریک تولید الاستین و کلاژن کمک می کند و در عین حال به کاهش برآمدگی ها، قرمزی و تحریک پوست، صاف کردن خطوط ریز و رفع چین و چروک کمک می کند. این روغن ترکیبی از اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و ویتامین A دارد که می تواند در بازسازی سلول های پوست و کاهش جای زخم و محو شدن لکه های پیری مناسب باشد.

عوارض روغن سیاه دانه برای پوست صورت

افرادی ممکن است به روغن سیاه دانه حساسیت داشته باشند و در صورت استفاده باعث علائم آلرژیک از قبیل بثورات پوستی، تورم، قرمزی، تنگی نفس شوند که درصورت مشاهده می بایست استفاده از سیاه دانه را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنند. حتما قبل از استفاده از روغن سیاه دانه تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید که به این روغن آلرژی ندارید.

افراد باید مراقب باشند که روغن سیاه دانه به چشم، سوراخ های بینی و سایر قسمت های حساس بدن برخورد نکند، زیرا می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.