شفا مگ

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل

دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل یک چای گیاهی است که خواص زیادی دارد و اگر با دارچین و زنجبیل تهیه شود می تواند فوای زیادی برای سلامتی داشته باشد. از خواص این دمنوش می توان به کمک به تقویت سیستم ایمنی در روزهای زمستان، کاهش التهاب، تسکین درد قاعدگی و سم زدایی بدن اشاره کرد.

دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل

خواص دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل

دمنوش گل گاوزبان به همراه دارچین و زنجبیل یک چای گیاهی است که دارای طیف زیادی از آنتی اکسیدان ها و مواد فعال از جمله بتاکاروتن، گامالینولئیک اسید، کولین، ویتامین سی ، پتاسیم و آهن می باشد.

از مزایای اولیه دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل می توان به توانایی آن در سم زدایی بدن و کاهش استرس و همچنین متعادل کردن سطوح هورمونی اشاره کرد.غلظت بالای ویتامین C در این دمنوش به این معنی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است و همچنین می تواند التهاب غیر ضروری را در سراسر بدن کاهش دهد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

برای سلامت زنان، استفاده متعادل از این چای ممکن است ناراحتی قاعدگی را کاهش دهد. همچنین می تواند بر هورمون هایی که بر الگوی خواب ما تأثیر می گذارند تأثیر بگذارد، بنابراین به کاهش بی خوابی کمک می کند. با آنتی اکسیدان های مختلف موجود در این چای، با سطوح پایین تر استرس اکسیداتیو و کاهش خطر بیماری های مختلف مرتبط است.

از دیگر خواص دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع استرس
  • مبارزه با بی خوابی
  • کاهش التهاب
  • کاهش علائم آرتریت
  • عادی سازی سطوح هورمونی
  • سم زدایی بدن
  • تقویت ایمنی
  • کاهش تب و سرفه تسکین دهنده
  • تسکین دردهای قاعدگی

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل

تهیه دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل بسیار راحت است و می توانید آن را در خانه درست کنید. برای تهیه این دمنوش می توانید دستورالعمل ساده زیرا را دنبال کنید.

برای تهیه دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل نیاز به مواد زیر داریم:

  • 1 قاشق غذا خوری گل گاوزبان
  • یک برش زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل
  • یک چوب دارچین
  • 2 لیوان آب
  • یک قاشق عسل

دمنوش زنجبیل و دارچین برای سرماخوردگی

طرز تهیه دمنوش

ابتدا آب را در یک ظرف بریزید و بگذارید جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و گل گاوزبان ، زنجبیل و چوب دارچین را به آن اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم حدود 5 الی 10 دقیقه بماند تا دم بکشد.

سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و با صافی آن را صاف کنید و مقداری عسل برای تغییر در طعم و افزایش خواص آن به دمنوش اضافه کنید و میل بفرمایید.

توجه کنید این دمنوش را نباید به مقدار زیاد و مدت طولانی مصرف کنید. حتما اگر بیماری خاصی یا داروی خاصی مصرف می کنید با پزشک خود قبل از مصرف این دمنوش مشورت کنید. همچنین این دمنوش برای بیماران با مشکلات کبدی منع مصرف دارد.

نکته قابل توجه این که حتما گل گاوزبان را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و یا از دمنوش های آماده در بازار استفاده کنید.

عوارض جانبی و احتیاط های قبل از مصرف

این دمنوش ممکن است عوارض جانبی خفیف از جمله مشکلات گوارشی مانند گاز معده، نفخ و سوء هاضمه را به همراه داشته باشد. در صورتی که دچار عوارض جانبی گوارشی شدید مصرف آن را قطع کنید.

افرادی که سابقه بیماری های قلبی دارند و داروهای خاصی از جمله رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید از این دمنوش استفاده کنند زیرا این دمنوش با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارویی دارد.
دمنوش گل گاوزبان و زنجبیل و دارچین برای افراد با سابقه سرطان ، مشکلات کبدی و همچنین زنان باردار یا شیرده منع مصرف دارد و نباید از این دمنوش استفاده کنند.

ممکن است به گل گاوزبان حساسیت داشته باشید. واکنش های آلرژیک می تواند شامل بثورات پوستی، خارش، آبریزش بینی، خستگی ناگهانی، سرگیجه، مشکل در تنفس و تورم گلو باشد که در صورت مشاهده این علائم سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

از آنجایی که گل گاوزبان حاوی غلظت کمی از موادی است که با آسیب کبدی مرتبط است، نباید آن را با داروهایی که می توانند بر کبد تأثیر بگذارند مانند استروئیدهای آنابولیک، فنوتیازین یا کتوکونازول استفاده شود.

گل گاوزبان همچنین ممکن است آستانه تشنج را کاهش دهد و نباید با داروهایی که می توانند این اثر را داشته باشند مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و فنوتیازین ها استفاده شود.

در نهایت، اگر دارویی مصرف می کنید یا بیماری های زمینه ای دارید، حتماً قبل از مصرف مکمل با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

آیا دمنوش گل گاوزبان و دارچین و زنجبیل بی خطر است؟

استفاده طولانی مدت یا در دوزهای بالا از گل گاوزبان می تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند. گل گاوزبان دارای تعداد کمی از ترکیبات به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدین است. در صورت مصرف طولانی مدت گل گاوزبان یا مصرف همزمان با برخی داروهای خاصی، می توانند به کبد آسیب برسانند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.