شفا مگ

میوه های مضر برای کبد چرب

کبد نقش بسیار مهمی در بدن دارد و وظیفه ترشح صفرا برای کمک به هضم، تجزیه سموم غذاها و داروها و متابولیسم آنها را بر عهده دارد. میوه ها نقش پر رنگی را در ارسال ویتامین ها و مواد مغذی به بدن دارند، اما آیا برخی میوه ها برای کبد چرب مضر هستند؟ باور این موضوع ممکن است سخت باشد که مصرف برخی میوه ها و همچنین مصرف مقادیر زیاد از میوه های غنی از فروکتوز می تواند منجر به التهاب و کبد چرب شود.

میوه های مضر برای کبد چرب

آیا میوه مضر برای کبد وجود دارد

همانطور که همه ما میدانیم میوه ها یکی از بهترین مکمل های غذایی برای یک رژیم سالم هستند، اما برخی میوه های مضر برای کبد هستند که باید در مصرف آنها تعادل را حفظ کنیم.

قطعا همه ما شنیدیم که برای سبک زندگی سالم می بایست میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف کنیم، به ویژ] میوه هایی که حاوی قند پایین و فیبر بالا هستند. با این حال همانطور که میوه هایی وجود دارند که بسیار مفید هستند، میوه هایی هم هستند که برای کبد مضر می باشند.

البته توجه کنید هیچ غذایی به تنهایی مضر نیست و اگر میوه ها در یک رژیم غذایی متوع با مواد طبیعی مصرف شوند می توانند بسیار مفید باشند. اما برخی از این میوه ها اگر در حد اعتدال مصرف نشوند می توانند برای کبد مشکل ساز شوند.

منظور از میوه های مضر برای کبد چرب، همان میوه هایی است که کالری بالا و قند بالایی دارند و باید مصرف این میوه ها را محدود کرد زیرا می توانند منجر به بیماری کبد چرب و یا تشدید بیماری شوند. قند اضافی برای بدن مضر است که این شامل ساکارز، شکر معمولی، فروکتوز و گلوکز است که 2 نوع آخر در میوه ها و منابع طبیعی دیگر از جمله عسل یافت می شود.

توصیه می شود میوه ها را به صورت کامل و تازه و در صورت امکان با پوست مصرف کنید، زیرا به این ترتیب می توانید از تمام مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در آنها بهره ببرید.

خوردن میوه های کامل بهترین گزینه برای استفاده از فیبر و مواد مغذی طبیعی موجود در آنها است. به این ترتیب میوه ها به آرامی هضم می شوند، بدون اینکه روی کبد تأثیر بگذارند و احساس سیری ایجاد کنند..

چه میوه هایی برای کبد چرب مضر است

افرادی که دچار کبد چرب شده اند می بایست رژیم غذایی خود را کنترل کنند و میوه ها یا مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهند که مشکلی برای کبد آنها پیش نیاید و حتی بتواند نتیجه را معکوس کنند. برای این کار بهتر است با یک متخصص یا پزشک خود برای مصرف مواد غذایی مصرف کنند.

کشمش و میوه های خشک

انگور یک میوه محبوب است که حالت عادی در هر 100 گرم حدود 16 گرم قند دارد و در صورت اینکه خشک شود و تبدیل به کشمش شود، محتوای قند آن بیشتر خواهد شد. همچنین سایر میوه ها به خصوص موز زمانی که خشک شوند مانند کشمش محتوای قند آنها بیشتر خواهد شد. پس بهتر است این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید و یا پس از مشورت با پزشک مقدار مصرف آنها را محدود کنید.

انگور

انگور قند زیادی دارد و به طور مثال در یک خوشه انگور حدود 16 گرم قند می باشد که به عنوان یکی از شیرین ترین میوه ها است و انواع انگور ها قند های متفاوتی دارند که از میان آنها انگور یاقونتی نسبت به دیگر انگور ها مقدار قند بیشتری دارد.

چه مواد غذایی برای کبد چرب مفید یا مضر است

موز

مقدار 100 گرم موز حدود 12.13 گرم قند دارد که این می تواند کالری بالایی داشته باشد و همچنین اگر خشک شود این مقدار قند افزایش می یابد. توصیه می شود حتما با پزشک خود درباره مصرف موز مشورت کنید و مقدار مصرف آن را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

انجیر تازه و انجیر خشک

انجیر به تنهایی یکی از شیرین ترین میوه هاست که در هر 100 گرم آن حدود 17 گرم قند دارد. انجیر غنی ترین میوه از لحاظ قند است و در هر دانه انجیر متوسط بیش از 8 گرم قند وجود دارد. بدین ترتیب با خوردن تنها 4 دانه از این میوه خوشمزه حدود 32 گرم قند وارد بدن شما خواهد شد. پس بهتر است مصرف این میوه را محدود کنید. انجیر زمانی که خشک شده و تبدیل به انجیر خشک شود مقدار قند آن افزایش میابد.

انبه

مقدار 100 گرم انبه رسیده حدود 14 گرم قند دارد و اگر تمام انبه را بخورید باید بدانید که بیش از 46 گرم قند وارد بدن خود کرده اید که بسیار بیشتر از مقدار قند موجود در یک دونات است.بنابراین به خصوص اگر اضافه وزن دارید یا بیماری کبد چرب دارید، مراقب باشید که انبه را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا حاوی فروکتوز است که ممکن است برای سلامتی شما مضر باش

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.