شفا مگ

قرص ولدیک: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص ولدیک یک داروی مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای دردهای قاعدگی، دندان درد، التهاب یا تورم، گرفتگی های مفصلی و همچنین سردردهای میگرنی تجویز می شود. قرص ولدیک را برای درمان کوتاه مدت تجویز می کنند و بهتر است این دارو با دوز کم مصرف شود و مصرف این قرص برای مدت طولانی می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

قرص ولدیک
  1. ولدیک برای چیست
  2. هشدارها و نکات مهم مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. تداخل دارویی

نام دارو: ولدیک

نام ژنریک: دیکلوفناک

نام انگلیسی: VOLDIK

اشکال دارویی: قرص خوراکی پیوسته رهش 100 و قرص انتریک کوتد 50 میلی گرم

قرص ولدیک برای چیست

قرص ولدیک یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درمان دردهای خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان کوتاه مدت تجویز می شود و نباید از این دارو برای درمان های طولانی استفاده شود.

قرص ولدیک برای تسکین و کاهش التهاب و درد تجویز می شود و در موارد درد عضلات، مفاصل و استخوان مانند نقرص و آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد.موارد مصرف قرص ولدیک برای رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات و رباط، کمردرد، درد دندان و سردردهای میگرنی، درد مفاصل و استخوان می باشد. همچنین این دارو برای دردهای دیگر از جمله دردهای قاعدگی نیز تجویز می شود.

نکات و هشدارهای مهم مصرف

اگر سابقه حساسیت به داروهای غیر استروئیدی مانند اسپرین یا دیکلوفناک دارید نباید از این دارو استفاده کنید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.

مصرف طولانی مدت این دارو می تواند عوارض شدیدی از جمله حمله قلبی به همراه داشته باشد و به همین دلیل می بایست از مصرف طولانی مدت و دوز های بالا خودداری کنید.

اگر سابقه بیماری قلبی و عروقی دارید و یا جراحی بای پس قلب انجام داده اید نباید از قرص ولدیک استفاده کنید و حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده طولانی مدت و یا مصرف دوز های بالا می تواند باعث خونریزی معده یا روده شود. این عوارض جانبی در افراد بزرگسال بیشتر شایع است.

اگر سابقه بیماری خاصی از جمله بیماری های قلبی، فشار خون، آسم، بیماری کبد یا کلیوی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای این بیماری ها منع مصرف داشته باشد.

قرص ولدیک را چگونه مصرف کنیم

قرص ولیک را می بایست از کمترین دوز ممکن برای کاهش درد و التهاب استفاده شود و پزشک با توجه به تشخیص، مقدار آن را مشخص می کند. زیرا پزشک ممکن است با توجه به شرایط درد و التهاب بیمار مقدار دوز دارو را تغییر دهد.

این دارو را حتما با یک لیوان پر آب مصرف کنید و حداقل برای مدت 10 دقیقه دراز بکشید. اگر قرص ولدیک باعث ایجاد ناراحتی معده شد می توانید آن را به همراه غذا مصرف کنید. مصرف ولدیک همراه با غذا جذب آن را کاهش می دهد و باعث تاخیر در تسکین درد می شود، اما باعث ناراحتی معده نمی شود.

قرص ولدیک چه عوارض جانبی دارد

قرص ولدیک ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد، اما بیشتر در دوز های بالا یا داشتن بیماری های زمینه ای ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع ولدیک شامل درد معده، یبوست، خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد می باشد که این عوارض ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. همچنین ممکن است باعث ایجان سوء هاضمه، خارش و گرفتگی بینی نیز شود.

واکنش آلرژیک از دیگر عوارض جانبی قرص ولدیک می باشد که علائمی چون کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو و واکنش شدید پوستی به همراه دارد. اگر این علائم را مشاهده کردید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجه کنید.

اگر علائم حمله قلبی یا سکته مغزی مانند درد قفسه سینه که به فک یا شانه گسترش یابد، بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن و احساس تنگی نفس را داشتید سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

قرص ولدیک ممکن است در برخی افراد در دوز های بالا باعث ایجاد مشکلات کلیوی شود که علائم آن ادرار کم یا دردناک، تورم در بازو یا پا می باشد، این علائم می تواند نشان از مشکل جدی باشد که میبایست به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات کبدی از دیگر عوارض مصرف قرص ولدیک در دوزهای بالا است که می تواند علائمی چون تهوع، اسهال، درد معده، خستگی خارش و زردی پوست به همراه داشته باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید حتما با پزشک مشورت کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک و شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص ولدیک با چه داروهایی تداخل دارد

قرص ولدیک می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و این باعث می شود که اثر داروها کاهش یا افزایش یابد و در برخی موارد می تواند عوارض جانبی شدید داروها را تشدید کند. اگر در زمان تجویز، داروی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
داروهایی که ممکن است با ولدیک تداخل داشته باشد شامل:

  • داروهای مشابه با ولدیک
  • داروهای دیورتیک یا ادرار اور
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • داروهای رقیق کننده خون

اگر داروی ضد التهاب غیر استروئیدی دیگری مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن یا کترولاک مصرف می کنید نباید از قرص ولدیک استفاده کنید یا داروهای دیگر را قطع کنید، زیرا می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.