شفا مگ

کورک چیست و چگونه درمان می شود

کورک یک عارضه چرکی و بسیار دردناک است که به علت آلوده یا متورم شدن چندین فولیکول مو ایجاد می شود و به شکل دانه های قرمز و حساس خود را نشان می دهند. این دانه ها به سرعت رشد کرده و بزرگ شوند. کورک های بزرگ مجموعه ای از چندین کورک تشکیل شده است که در زیر پوست تشکیل می شوند.کورک با روش های مختلفی از قبیل دارو، جراحی کوچک و برخی درمان های کوچک قابل درمان است.

دمل چرکی یا کورک

 کورک چیست

کورک یک عارضه عفونی پوستی است که شروع آن از فولیکول مو و یا غدد چربی زیر پوست است. این عفونت از عمق پوست شروع می شود و به شکل دانه حساس و قرمز بروز می کنند که پس از گذشت زمان سخت و محکم می شود تا دانه ها بزرگ شده و پر از عفونت شود.

کروک یک عفونت رایج است که با نام آبسه پوستی یا دمل نیز شناخته می شود. این عفونت بیشتر به بعلت نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس است. این باکتری بر روی پوست یا بینی برخی افراد به طور معمول زندگی می کند و می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل کنند.کورک در هر نقطه از بدن از جمله کشاله ران، زیر بغل، باسن و سایر اندام ها ممکن است شکل بگیرد. زمانی که پوست دچار اصطکاک یا خراش می شود می تواند به ورود این میکروب به زیر پوست کمک کند و فولیکول مو را آلوده کند و باعث ایجاد کورک شود. البته باید گفت که می توان با برخی اقدامات پزشکی و یا درمان های خانگی این عفونت را درمان کرد. لازم به ذکر است که عفونت های داخل کورک یا همان چرک باید تخلیه شود تا بهبودی کامل حاصل شود.

آشنایی با انواع کورک

کورک یک عفونت پوستی است که توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود و انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است

آکنه کیستیک: این نوع کورک با مسدود شدن و آلودگی مجاری باعث تشکیل روغنی در داخل کورک می شود.این نوع بیشتر در صورت تشکیل می شود وبیشتر در سال های نوجوانی دیده شده است.

هیدرآدنیت عفونتی: در این نوع آبسه، چندین آبسه ایجاد می شود که بیشتر در کشاله ران یا زیر بغل رخ می دهد. اگر در این مناطق دچار کورک شده باشید درمان آن با آنتی بیوتیک کمی دشوار است و به طور معمول برای جلوگیری از پیشروی و التهاب پوستی نیاز به جراحی کوچک دارد.

کیست پیلونیدال: این نوع کورک بیشتر در چین باسن تشکیل می شود و با تحریک ناشی از فشار مستقیم ملتهب و بزرگر شده و به یک گره محکم، دردناک و حساس تبدیل می شود.این آبسه بیشتر پس از سفرهای طولانی و نشستن های طولانی مدت ایجاد می شود.

گل مژه: گل مژه یکی دیگر از انواع کورک هست که به شکل یک برآمدگی قرمز دردناک و کوچک در زیر پلک چشم تشکیل می شود. گل مژه در اثر التهاب موضعی غده های عرقی یا فولیکول مژه ایجاد می شود.

کورک ها در چه نقاطی از بدن ایجاد می شوند؟

کورک ها اغلب در نواحی زیر رشد می کنند:

  • گردن
  • زیر بغل
  • کتف
  • باسن
  • روی پلک ( گل مژه)

چه عواملی باعث ایجاد کورک می شود؟

کورک اغلب توسط نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس ایجاد می شود و این باکتری پس از خراش یا بردیگی کوچک پوستی وارد عمق پوست شده و ایجاد عفونت می کند. البته برخی بیماری ها نیز می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند

  • دیابت
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • بهداشت نامناسب
  • تحریک و خارش پوست مداوم

بیماری هایی که در آن ها تولید آنتی بادی ناکافی وجود دارد (مانند هیپوگاماگلوبولینمیا) نیز می توانند خطر ایجاد دمل را افزایش دهند. بسیاری از داروها می توانند سیستم ایمنی طبیعی را سرکوب کرده و خطر ایجاد دمل و سایر عفونت ها را افزایش دهند. این داروها شامل داروهای کورتیزون هستند که برای شیمی درمانی سرطان استفاده می شوند.

کورک با چه علائمی ظاهر می شود

زمانی که دچار کورک می شوید علائمی ظاهر می شود که می توانید از طریق آنها کورک را تشخیص دهید و در به پزشک برای درمان آن مراجعه کنید. برخی از این علائم شامل:

  • قرمز یا صورتی شدن محل آبسه
  • تورم و درد در آبسه
  • سفت شدن بافت پوست در محل ایجاد کورک
  • ممکن است چرک از آن خارج شود
  • تب و لرز

کورک ها می توانند در هر نقطه از پوست بدن ایجاد شوند اما زیر بغل، ران، باسن، صورت یا گردن بیشترین قسمت هایی هستند که تحت تأثیر ایجاد شدن کورک می باشند. نشانه های کورک شامل برآمدگی دردناک قرمزرنگ و ورم کردن پوست در اطراف برآمدگی که بزرگ تر شده و پر از چرک می شود و سر یا دهانه ایجاد می کند می باشد که این سر یا دهانه پاره شده و باعث می شود که چرک از ان خارج شود. معمولاً هنگامی که سر کورک بازشده و چرک خارج می شود، درد ان کاهش میابد.

کورک چگونه تشخیص داده می شود

پزشک می تواند با انجام معاینه های فیزیکی علل بروز انواع کورک ها را تشخیص دهد. قسمت های مختلفی از بدن تحت تأثیر این نوع از عفونت های پوستی قرار می گیرند. به همین دلیل ممکن است پزشک در مورد برخی دیگر از نواحی بدن سؤال کرده و یا آن نواحی را معاینه کند. اگر عفونت به بافت های عمیق نفوذ کرده باشد، پزشک نمونه ای از چرک را گرفته تا نوع دقیق باکتری برای تجویز آنتی بیوتیک مشخص کند.

بیشتر بخوانید: آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

کورک چه عوارضی می تواند داشته باشد

افرادی که مبتلا به دیابت و بیماری های پوستی مانند آکنه هستند نسبت به کورک آسیب پذیر تر هستند.عوارض ناشی از کورک و دمل شامل استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و مسمومیت خون که ممکن است باکتری را به سایر قسمت های بدن انتقال دهد و باعث ایجاد عفونت های عمیق مانند اندوکاردیت – عفونت استخوان ها شود، می باشد.

عود عفونت یکی دیگر از عوارض احتمالی می باشد که بیشتر در انواع خاصی از جوش وجود دارد. عود در بیماری هیدرآدنیت عفونی شایع می باشد و همچنین ممکن است در شرایطی که علت دمل یا آبسه پایدار می باشد مانند مسدود شدن مجاری که در آکنه کیستیک دیده می شود، رخ دهد.

آیا کورک مسری است؟

باکتری هایی که باعث کورک می شوند توسط فرد به فرد یا آشیاء آلوده گسترش و پخش می شوند، اما تا زمانی که راهی برای انتقال به داخل پوست پیدا نکنند هیچ آسیبی وارد نمی کنند.

روش های درمان کورک چیست

جراحی کوچک

ممکن است پزشک برای درمان کورک جراحی تجویز کند تا بتواند به تخلیه عفونت کمک کند. عفونت های عمقی که امکان تخلیه وجود ندارد می توان با گازهای استریل شده پوشانده شود تا از این طریق عفونت ها تخلیه شوند.

آنتی بیوتیک ها

از آنتی بیوتیک ها اغلب برای از بین بردن عفونت های میکروبی استفاده می شود. اگر عفونت به پوست اطراف کورک نیز سرایت کرده باشد، پزشک اغلب برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می کند. با این حال، مصرف آنتی بیوتیک ها در هر وضعیتی ضروری نیست. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که آنتی بیوتیک ها به سختی می توانند از دیواره خارجی آبسه چرکی عبور کنند و نمی توانند بدون انجام یک فرآیند جراحی برای تخلیه چرک، به تنهایی یک آبسه چرکی را درمان کنند.

تزریق کورتيکواستروئيد

تزریق کورتيکواستروئيد می تواند به صاف کردن محل زخم بیماری کورک کمک کند. در این روش بعد از تمیز کردن ناحیه تزریق با یک محلول ضدعفونی کننده، با استفاده از یک سوزن ظریف کورتيکواستروئید به طور مستقیم درون زخمی که بر روی پوست یا زیر پوست قرار دارد، تزریق می شود.

درمان خانگی کورک

کمپرس گرم

یک پارچه تمیز گرم را هر چند ساعت یک بار حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل دارای کورک یا دمل بگذارید تا کمک کند کورک سریع تر رسیده شود و پارگی و تخلیه ان آسان شود. شما همچنین می توانید با آب شور گرم کمپرس را انجام دهید. سعی نکنید کورک را فشار دهید یا سوراخ کنید زیرا می تواند باعث پخش شدن عفونت شود.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت باعث می شود عفونت به سایر افراد خانواده و همچنین قسمت های دیگر بدن سرایت نکند. به طور مداوم دست هایتان را با آب و صابون بشویید و همچنین اگر برای کمپرس روی کورک از حوله استفاده می کنید، حتما مرتب آن را بشویید.

روش های جلوگیری از گسترش و بازگشت کورک

خودتان کورک یا دمل را باز نکنید و فشار ندهید. این کار باعث پخش شدن عفونت می شود.
اگر کورک باز یا تخلیه شد ان را با یک صابون ضدعفونی کننده تمیز کنید و با یک باند گاز پانسمان به صورت شل بپوشانید. باند را حداقل هرروز عوض کنید تا وقتی که تخلیه شدن کورک به پایان برسد.

دست های خود را حداقل به مدت ۱۵ ثانیه چندین بار با صابون بشویید. همیشه بعد از انجام مراقبت از کورک، بعد از استفاده از حمام و خصوصاً قبل از دست زدن به غذا، دست هایتان را بشویید. (باکتری که باعث ایجاد کورک می شود می تواند باعث مسمومیت غذایی هم شود). شما همچنین می توانید یک پاک کننده دست الکی را برای پاک کردن دستانتان هنگامی که آب و صابون در دسترس نیستند با خود داشته باشید.

لباس هایی را که با محل ایجاد کورک یا دل در تماس هستند را با آب گرم و صابون بشویید. اگر از خشک کن اتوماتیک استفاده می کنید، لباس ها را روی درجه گرم خشک کنید.

بهداشت شخصی تان را به خوبی رعایت کنید. هرروز حمام کنید یا دوش بگیرید.

از لیف و کیسه، حوله، لباس، آب درون وان یا تیغ اصلاح فرد دیگری استفاده نکنید. استفاده ی مشترک از این ها می تواند باعث سرایت عفونت به دیگران شود. پس از انجام مراقبت های کورک دست هایتان را خوب بشویید.

همچنین هرگونه بیماری زمینه ای یا مشکل پوستی را درمان کنید.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.