شفا مگ

زنجبیل و پرکاری تیروئید

زنجبیل یک گیاه با طعم خوب و خواص فراوان است که در پخت و پز زیاد استفاده می شود و برخی افراد از دمنوش آن لذت می برند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است برای سلامتی بسیار مفید باشد. در طب سنتی از زنجبیل برای درمان بسیاری از بیماری ها و حتی پیشگیری از سرطان نیز توصیه می شود. افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند ممکن است زنجبیل به کاهش التهاب آنها کمک کند.البته لازم به ذکر است که باید حتما با مشورت و تجویز پزشک از زنجبیل استفاده کنید، زیرا ممکن است علت پرکاری تیروئید شما مرتبط با التهاب تیروئیدیت نباشد و یا با برخی دارهای شما تداخل داشته باشد.

زنجبیل و پرکاری تیروئید

چرا دچار پرکاری تیروئید می شویم

غده تیروئید تولید کننده دو هورمون تری یدوتیرونین و تیروکسین است که از طریق خون به قسمت های مختلف بدن ارسال می شود.این هورمون ها متابولیسم بدن را تنظیم می کنند و همچنین به تمام اعضای بدن و اندام ها کمک می کنند که چقدر آهسته یا سریع کار کنند.

در این میان غده هیپوفیز نیز عملکرد تیروئید را کنترل می کند و زمانی که تیروئید بیش از حد هورمون ترشح کند به آن پرکاری تیروئید گفته می شود. زمانی که التهاب در بدن وجود داشته باشد می تواند به تیروئید آسیب برساند و التهاب و این می تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

البته فقط التهاب نیست که می تواند باعث پرکاری تیروئید شود، مواردی از قبیل زیاده روی در مصرف ید، برخی تومورها مانند تومور غده هیپوفیز، تومور بیضه یا تخمدان و زیاده روی در مصرف تری یدوتیرونین از طریق مکمل های غذایی نیز می توانند می توانند علتی برای پرکاری تیروئید باشد.

زمانی که دچار پرکاری تیروئید می شوید ممکن است علائمی از قبیل افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، لرزش دست، تعریق زیاد، کاهش وزن را تجربه کنید که در این صورت می بایست به پزشک مراجعه کنید. تشخیص به موقع و درمان این پرکاری تیروئید می تواند علائم را از بین ببرد و باعث جلوگیری از عوارض جانبی شود.

مواد مغذی مفیدی که بر پرکاری تیروئید تاثیر خوبی دارند عبارتند از:

  • منیزیم
  • سلنیوم
  • ویتامین های گروه B
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • ویتامین E

عملکرد زنجبیل در پرکاری تیروئید

زنجبیل دارای مواد مغذی بسیار مفیدی است که می توانند به عملکرد بدن کمک زیادی کنند. یکی از این ماده معدنی مهم منیزیم است که برای کنترل بیماری تیروئید بسیار مهم است. منیزیم می تواند به آرامش عضلات کمک کند و از ایجاد ضربان قلب نامنظم جلوگیری کند.

زنجبیل دارای پتاسیم است که این ماده معدنی برای بدن بسیار ضروری است و باعث تنظیم مایعات در بدن می شود.پتاسیم در فرآیند تبدیل گلوکز به انرژی، تعادل مایعات، انقباض فیبر های عضلانی نقش زیادی دارد و همچنین به بهبود عملکرد قلب و کلیه ها کمک زیادی می کند. همچنین سایر مواد مغذی شامل ویتامین B6، مس، منگنز و آنتی اکسیدانی به نام جینجرول می توانند در کاهش علائم پرکاری تیروئید نقش مفیدی داشته باشند. از آنجایی که زنجبیل می تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود، پس ممکن است اختلالات تیروئید مرتبط با التهاب را نیز کاهش دهد. با این حال برای دانستن اینکه زنجبیل چقدر بر پرکاری تیروئید تاثیر می گذارد نیاز به تحقیقات بیشتری است.

افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند ممکن است علائمی را تجربه کنند که زنجبیل می تواند به کاهش این علائم کمک کند. خواص زنجبیل برای افرادی که پرکاری تیروئید دارند شامل:

  • ضد التهاب
  • متابولیسم ار افزایش می دهد
  • از کاهش وزن جلوگیری می کند
  • کمک به هضم غذا
  • جلوگیری از یبوست
  • تحریک کیسه صفرا
  • مبارزه با عفونت
  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش کلسترول

خواص زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل دارای طیف وسیعی از مواد مغذی است که خواص زیادی برای بدن دارند و زنجبیل بیشتر به عنوان یک کمک کننده گوارشی، تسکین دهنده حالت تهوع و ضد التهاب شناخته می شود. همچنین این ریشه گیاهی پر خاصیت دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است. اصلی ترین ترکیب فعال زنجبیل جینجرول است ، اما ترکیبات دیگری همچون شوگاول نیز در آن وجود دارد که خواص ضد التهابی شگفت انگیزی دارد و یکی از موارد ضد سرطان شناخته می شود.

سایر مزایای تحقیقاتی از زنجبیل می توان به کاهش قند خون، کاهش درد قاعدگی، بهبود عملکرد مغز و مبارزه با عفونت اشاره کرد.

نکات مهم قبل از مصرف زنجبیل

افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند باید قبل از استفاده از زنجبیل یا هر نوع گیاه دارویی دیگر حتما با پزشک خود مشورت کنند. زیرا ممکن است پرکاری تیروئید شما علت دیگری داشته باشد و یا زنجبیل با داروهای پرکاری تیروئید که پزشک برایتان تجویز کرده است تداخل داشته باشد.

برخی افراد ممکن است به زنجبیل حساسیت داشته باشند و این افراد نباید از زنجبیل استفاده کنند. اگر در زمان مصرف زنجبیل دچار علائم تنگی نفس، تورم گلو، زبان و بثورات پوستی شدید مصرف زنجبیل را قطع کرده و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید، زیرا این علائم نشان از واکنش الرژیک شما به زنجبیل می باشد.

افرادی که دچار اختلالات خونریزی یا افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید از زنجبیل در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

اگر دچار بیماری کیسه صفرا هستید نباید از زنجبیل استفاده کنید.

اگر هر گونه اختلالا خونریزی، بیماری قلبی، دیابت شیرین، فشار خون بالا یا فشار خون پایین دارید حتما قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه زنجبیل را مصرف کنم

زنجبیل را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد که یکی از روش های مرسوم برای مصرف این ریشه گیاهی پر خاصیت استفاده در غذا ها می باشد.

همچنین زنجبیل را می توانید به صورت دمنوش مصرف کنید برای این منظور می توانید از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل استفاده کنید. مقداری زنجبیل تازه را رنده کرده و در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد و سپس آن را مصرف کنید.

البته لازم به ذکر است که باید حتما با مشورت و تجویز پزشک از زنجبیل استفاده کنید، زیرا ممکن است علت پرکاری تیروئید شما مرتبط با التهاب تیروئیدیت نباشد و یا با برخی دارهای شما تداخل داشته باشد.

زنجبیل تازه استفاده کنم یا پودر زنجبیل

بیشتر اطلاعاتی که درباره زنجبیل منتشر شده است درباره زنجبیل خشک است، اما زنجبیل خشک و تازه کاملا شبیه به هم هستند با این تفاوت که پور زنجبیل مقدار شوگاول بیشتری دارد که به عنوان یک پیشگیری کننده ترین ماده ضد سرطانی شناخته می شود و همچنین در زنجبیل تازه مقدار جینجرول کمی بیشتر از پودر زنجبیل است

زنجبیل با چه داروهایی تداخل دارد

اگر در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید و می خواهید زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید ممکن است داروهای شما با زنجبیل تداخل داشته باشد.

برخی از داروها یا گیاهان دارویی که ممکن است با زنجبیل تداخل داشته باشند شامل:

  • کلوپیدوگرل
  • گیاه پنجه شیطان
  • دی پیریدامول
  • چای سبز
  • پراسوگرل
  • تیکلوپیدین
  • داروهای قلبی
  • داروهای رقیق کننده خون
  • تیروفیبان

این لیست کاملی از دارو ها و گیاهان دارویی در تداخل با زنجبیل نمی باشد و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.