شفا مگ

رزورکسین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص رزورکسین برای پایین آورن کلسترول، تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب است که پزشک ممکن است به همراه رژیم غذایی تجویز می کند.این دارو در دسته داروهای استاتین ها قرار دارد و به کاهش کلسترول بد، تری گلیسیرید و پلاک های چربی کمک می کند.عوارض شایع رزورکسین شامل درد عضلات، درد مفصل، دیابت، گلودرد و درد شکم می باشد. رزورکسین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و باعث عوارض جانبی شود.پس بهتر است اطلاعاتی درباره این دارو داشته باشید تا از بروز عوارض جانبی و تداخلات دارویی جلوگیری کنید.

قرص رزوکسین
  1. قرص رزورکسین چیست
  2. موارد مصرف
  3. نکات بسیار مهم
  4. نحوه مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی

قرص رزورکسین چیست

رزورکسین قرص کاهش دهنده کلسترول است و برای کنترل کلسترول، تری گلیسیرید و پلاک های چربی در بدن تجویز می شود. این دارو به کاهش کلسترول بد کمک کرده و همچنین باعث افزایش کلسترول خوب می شود. البته در برخی موارد پزشکان ممکن است برای کاهش سرعت تصلب شرائین و کاهش خطر سکته مغزی نیز این دارو را تجویز کنند.
داروی رزورکسین در دسته داروهای استاتین قرار دارد که این دسته از داروها باعث مهار آنزیم هایی در کبد می شوند که عمل سنتز کلسترول را انجام می دهند و این باعث کاهش میزان کلسترول بد در خون می شود.

اطلاعات دارویی رزورکسین

  • اوج غلظت پلاسمایی: حدود 3 تا 5 ساعت
  • اثر بخشی: یک تا 4 هفته
  • نیمه عمر دارو: حدود 19 ساعت
  • دفع: از طریق مدفوع

پزشک این دارو را به همراه یک رژیم غذایی مناسب، کم چربی و با کلسترول پایین تجویز می کند. همچنین در کنار رژیم غذایی و مصرف رزورکسین حتما باید سبک زندگی نیز کمی تغییرات داده شود. این تغییرات شامل ورزش کردن ، اگر اضافه وزن داشته باشید می بایست به فکر کاهش وزن باشید و همچنین اگر سیگار می کشید باید آن را ترک کنید.

اشکال دارویی رزورکسین

  • قرص رزورکسین 5 میلی گرم
  • قرص رزورکسین 10 میلی گرم
  • قرص رزورکسین 20 میلی گرم
  • قرص رزورکسین 40 میلی گرم

موارد مصرف قرص رزورکسین

قرص رزورکسین یک داروی کمکی به همراه یک رژیم غذایی مناسب برای افرادی که چربی خون دارند تجویز می شود. همچنین این دارو را برای افراد مبتلا به هایپر کلسترولمی فامیلی، هیپر کلسترولمی هموزیگوت فاملی و افرادی که تری گلیسیرید خون آنها زیاد می باشد استفاده می شود.

نکات بسیار مهم در مصرف قرص رزورکسین

در صورتی که مبتلا به بیماری های کبدی یا کلیوی هستید، حتما به پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است این دارو برای شما منع مصرف داشته باشد.

در دوران بارداری این دارو منع مصرف دارد و نباید در این دوران مصرف شود، پس اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است در زمان مصرف و درمان با این دارو نیاز باشد از روش های کنترل بارداری استفاده کنید.

برخی افراد ممکن است در زمان مصرف رزورکسین دچار علائمی شوند که ممکن است پزشک مصرف این دارو را برای مدتی قطع کند تا علائم برطرف شود.پس حتما اگر علائم زیر را داشتید با پزشک خود مشورت کنید.

  • تشنج
  • عدم تعادل الکترولید
  • فشار خون پایین
  • عفونت
  • کم آبی
  • جراحی

قرص رزورکسین ممکن است در برخی افراد بخصوص زنان و افراد بالای 65 سال باعث تجزیه بافت عضلانی شود که این ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کلیوی و کم کاری تیروئید نیز رخ دهد.

قرص روپیکسون ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب جدی برساند، به همین خاطر مصرف این دارو در دوران شیردهی منع مصرف دارد.قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با او درباره شیردهی مشورت کنید، شاید لازم باشد شیردهی به نوزاد را قطع کنید.

نحوه مصرف قرص رزورکسین

نحوه مصرف رزورکسین با توجه به شرایط سنی، شرایط پزشکی و شدت بیماری تجویز می شود و برای بهتر نتیجه گرفتن از این دارو حتما باید با رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی همراه باشد.
قرص رزورکسین به طور معمول 1 بار در روز مصرف می شود و می توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. توجه داشته باشید که هر روز دارو را در همان ساعتی که مصرف کرده اید استفاده کنید.

در زمان مصرف رزورکسین باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی کنترل شود و از خوردن غذاهای سرشار از چربی یا کلسترول خودداری کنید، زیرا رزورکسین اگر رژیم غذایی را رعایت نکنید به درستی کار نمی کند.

اگر داروهای آنتی اسید مصرف می کنید توجه داشته باشید که داروهای ضد اسید جذب این دارو را دچار مشکل می کنند، پس تا 2 ساعت پس از مصرف رزورکسین از مصرف داروهای ضد اسید که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند خودداری کنید.

عوارض جانبی قرص رزورکسین

قرص رزورکسین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض جانبی ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین بروند. اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدیدتر شد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی شایع رزورکسین شامل درد عضلات، دیابت، گلودرد، کمبود انرژی، سرگیجه، تهوع، یبوست، درد شکم و عفونت دستگاه ادراری می باشد.عوارض جانبی جدی و کمتر شایع قرص رزورکسین شامل زرد شدن پوست، زرد شدن چشم، بیماری های عضلانی، نارسایی کبدی، بزرگ شدن بافت پستان، بی حسی، گزگز دست و درد در اندام انتهایی می باشد.

رزورکسین با چه داروهایی تداخل دارند

مصرف رزورکسین با برخی داروها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود و یا اثر بخشی داروها را افزایش یا کاهش دهد. پس اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، تا پزشک بهترین مدیریت را برای داروهای شما انجام دهد.

داروهای ضد اسید: این دارو زمانی که با داروهای ضد اسید که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند مصرف شود، باعث کاهش رزورکسین در خون می شوند و اثر بخشی دارو را کاهش دهند. پس اگر از داروهای ضد اسید استفاده می کنید حداقل 2 ساعت پس از مصرف رزورکسین مصرف کنید.

داروهای رقیق کننده خون: داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، می تواند عوارض جانبی شدید و جدی به همراه داشته باشد.
داروهای کلسترول: داروهایی مانند نیاسین، گلمفیبروزیل، فنوفیبرات می توانند سطح رزورکسین را در خون افزایش دهند که این می تواند مشکلات عضلانی را افزایش دهد.

داروهای اچ ای وی: اگر داروهای اچ ای وی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا این دارو می تواند سطح رزورکسین در بدن را افزایش دهند.این باعث افزایش خطر افزایش جانبی رزورکسین می شود.

داروهای هپاتیت سی: در صورت مصرف با روپیکسون با برخی از داروهای هپتایت C ممکن است سطح روپیکسون را در بدن افزایش دهد که این خطر می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی روپیکسون را بیشتر کند. این عوارض جانبی شامل مشکلات عضلانی ، ضعف یا حساسیت می باشد.

سایر داروهایی که ممکن است با رزورکسین تداخل داشته باشند شامل : فلوکونازول، کتوکنازول، داروهای سرطانی و برخی از ویتامین ها مانند ویتامین b3 و داروهای حاوی نیاسین یا اسید نیکوتینیک

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.