شفا مگ

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است

قرص سیتالوپرام داروی آرامبخش است که برای افسردگی تجویز می شود، همچنین قرص سیتالوپرام خواب آور است و می تواند باعث بهبود کیفیت خواب در بیماران افسرده شود. این دارو جزو داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین است که برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز می شود. همچنین ممکن است پزشک این دارو را برای بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به افسردگی تجویز کند. البته ممکن است این دارو در برخی افراد باعث بی خوابی شود که پزشک ممکن است این دارو را به همراه داروی دیگری برای شما تجویز کند.

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است

 قرص سیتالوپرام خواب آور است

قرص سیتالوپرام با کاهش علائم افسردگی می تواند به بهبود و کیفیت خواب در افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. این ممکن است باعث شود در برخی افراد ایجاد خواب آلودگی کند. اما ممکن است قرص سیتالوپرام در برخی افراد ایجاد بی خوابی کند که در این صورت پزشک ممکن است این دارو را به همراه داروی دیگر برای بهبود کیفیت خواب تجویز کند.

پس اگر با مصرف سیتالوپرام احساس خواب آلودگی می کنید، بهترین زمان مصرف قرص سیتالوپرام در شب و قبل از خواب می باشد که با علائم خواب آلودگی در طول روز مواجه نشوید.

سیتالوپرام چه مدت در بدن باقی می ماند

سیتالوپرام در مقایسه با سایر داروها نیمه عمر نسبتا کوتاهی دارد و حدود 35 ساعت طول می کشد تا نیمی از دارو از بدن خارج شود. این بدان معناست که در اکثر بیماران 35 ساعت پس از مصرف اولیه دارو حدود 50 درصد از بدن خارج می شود، البته اگر دوز دیگری مصرف نشود.

موارد مصرف قرص سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام داروی ضد افسردگی از دسته داروهای انتخاب مجدد سروتونین است که برای کاهش علائم افسردگی و حملات هراس تجویز می شود. البته این دارو برای درمان های دیگری نظیر اختلال وسواس، مشکلات پیش قاعدگی، کاهش اشتهای عصبی تجویز شود.سروتونین یک ماده شیمیایی است که در مغز تولید می شود و وظیفه آن کاهش علائم افسردگی می باشد.

چطور بفهمیم سیتالوپرام تاثیر داشته است

بهبود در کیفیت خواب، افزایش انرژی یا اشتها در طی 1 تا 2 هفته اول می تواند نشان از تاثیر سیتالوپرام باشد. بهبود این علائم می تواند سیگنال اولیه مهم از اثر بخشی دارد باشد. البته برای بهبود افسردگی و بهبود وضعیت حدود 6 تا 8 هفته زمان نیاز دارد.

آیا پس از مصرف سیتالوپرام می توانم رانندگی کنم؟

تا زمانی که اثرات کامل سیتالوپرام در شما مشخص نشده است نباید رانندگی کنید و با ماشین آلات کار نکنید زیرا ممکن است خواب آلودگی باعث اختلال در تشخیص و توانایی شما در رانندگی شود. بهتر است این دارو را شب قبل از خواب مصرف کنید تا مطمئن شوید حداقل 8 ساعت زمان برای خوابیدن دارید.

در برخی افراد ممکن است سیتالوپرام باعث تاری دید بخصوص در شب شود، پس تا زمانی که مطمئن شوید که می توانید فعالیت ها را با خیال راحت انجام دهید، از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد پرهیز کنید.

عوارض جانبی قرص سیتالوپرام

عوارض جانبی شایع قرص سیتالوپرام شامل سرگیجه، تعریق، احساس لرزش یا اضطراب، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، یبوست و ناتوانی جنسی می باشد. البته این عوارض در بیشتر افراد خفیف بوده و طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود. اما اگر عوارض شدید بود و یا از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

شاید تا زمان عادت کردن بدن شما به این دارو دائما خمیازه بکشید، این از عوارض جانبی سیتالوپرام می باشد و پس از مدتی از بین می رود.

افرادی ممکن است پس از مصرف سیتالوپرام دچار بی خوابی و مشکلات خواب شوند، اگر این عوارض ادامه داشته بهتر است به پزشک مراجعه کنند. پزشک ممکن است برای این افراد داروی دیگری به همراه سیتالوپرام تجویز کند تا به بهبود کیفیت خواب آنها کمک کند.

واکنش آلرژیک به سیتالوپرام از عوارض جانبی جدی این دارو می باشد که علائمی مانند تورم صورت، گلو، زبا و بثورات پوستی یا کهیر و مشکل تنفسی به همراه دارد. در صورت مشاهده علائم آلرژیک و حساسیت سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف قرص سیتالوپرام دچار تغییرات روحی و رفتاری، پرخاشگری، اضطراب و یا حملات هراس شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است از عوارض جانبی این دارو باشد و پزشک تشخیص به تغییر دارو برای شما بدهد.

اگر در زمان مصرف سیتالوپرام دچار سردرد، سردرگمی، ضعف شدید، استفراغ شدید ممکن اشت این دارو باعث کاهش سطح سدیم در بدن شما شده باشد که از عوارض جانبی این دارو است و باید به پزشک خود مراجعه کنید.

سندرم سروتونین که از عوارض جانبی نادر سیتالوپرام است ممکن است در برخی افراد رخ دهد که علائمی مانند تب، توهم، تعریق، لرز، ضربان سریع قلبی، سفتی عضلات، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد.

عوارض قطع مصرف سیتالوپرام

توجه داشته باشید که مصرف قرص سیتالوپرام را نباید به یکباره قطع کنید، زیرا ممکن است دچار عوارض جانبی قطع این دارو شوید. پس حتما مطابق تجویز پزشک انجام دهید. زیرا ممکن است پزشک دوز های شما را به آهستگی قطع کند.
قطع مصرف سریع سیتالوپرام می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد که شامل:

  • تغییر در خلق و خو
  • احساس بی قراری
  • تغییر عادات خواب
  • سردرد شدید
  • تعریق
  • حالت تهوع و سرگیجه
  • احساس لرزش مکرر و سردرگمی

آیا قرص سیتالوپرام با دارویی تداخل دارد؟

تداخل دارویی در هر دارویی وجود دارد، زیرا ممکن است داروها اثرات یکدیگر را تشدید یا کاهش دهند و همچنین در برخی موارد باعث افزایش عوارض جانبی آنها شود. قرص سیتالوپرام نیز ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید.

برخی از داروها که ممکن است با سیتالوپرام تداخل داشته باشند شامل:

  • داروهای MAO مانند ایزوکارباکسید، فنلزین
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای ضد افسردگی مانند قلوکستین، فلووکساین، سرترالین
  • داروهایی که روی سیستم عصب مرکزی تاثر می گذارند
  • قرص های خواب مانند تمازپام، زولپیدم، استازولام
  • داروها بنزودیازپین مانند آلپرازولام، دیازپام، کلونازپام، لورازپام

مصرف داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند سایمتیدین، ممکن است سطح ازیپم را در بدن افزایش داده و خطر عوارض جانبی را در فرد افزایش دهد.

مصرف برخی داروها به همراه سیتالوپرام ممکن است خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش دهند که می تواند خطرناک باشد. فلوکستین، دولوکستین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای لیتیم، تریپتوفان از جمله داروهایی هستند که با این دارو تداخل دارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.