شفا مگ

از بین بردن جای زخم کهنه روی صورت

اگر جای زخم کهنه روی صورت، دست و یا ساق پا دارید، قطعا با خواندن این مقاله کمی خوشحال خواهید شد. جای زخم هایی که بر اثر جراحت، سوختگی، زایمان، زخم های سطحی و آکنه ایجاد شده، می تواند در روحیه شما تاثیر بگذارد، بخصوص اگر روی صورت باشد. این جای زخم ها به اصطلاح اسکار گفته می شود و می تواند به هر شکل و اندازه ای باشد. اسکار از بافت فیبری ساخته شده که به منظور محافظت از ناحیه زخم ایجاد می شود و می تواند به علت آسیب، سخوتگی، جای جوش، نیش حشرات و جراحی ایجاد شود.

از بین بردن جای زخم کهنه روی صورت

رنگ اسکار می تواند صورتی، قهوه ای یا سفید باشد و بافت آن به ماهیت آسیب، عمق زخم و همچنین محل زخم بستگی دارد.این بافت اسکار ممکن است سال ها زمان نیاز داشته باشد که روشن شوند، اما احتمال این وجود دارد که جای زخم به طور کامل از بین نرود.نواع مختلفی از مواد طبیعی هستند که می توانند به شما کمک کنند که جای زخم را از روی صورت یا دست و حتی ساق پای شما را محو کند.به طور مثال زردچوبه که مطالعه ای بر روی آن انجام گرفته شده است می تواند به بهبود زخم سزارین بدون ایجاد هیچ عارضه ای کمک کند. در ادامه این مقاله با روش های طبیعی برای از بین بردن جای زخم کهنه روی صورت ، دست و یا ساق پا آشنا شوید.

نکته بسیار مهم: همیشه ابتدا یک تست پج انجام دهید تا حساسیت پوست خود را نسبت به ماده مورد نظر بررسی کنید و در صورت احساس سوزش بیش از حد فورا آن را بشویید و از درمان دیگری استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا همراه با روغن بادام

ژل آلوئه ورا بی شک یکی از بهترین درمان ها برای جای زخم کهنه می باشد و زمانی با روغن بادام که سرشار از ویتامین E است به راحتی می تواند به پوست نفوذ کند و آن را مرطوب نگه دارد و باعث بازسازی پوست می شود. این داروی طبیعی یک ضد التهاب است که همچنین تحریکات پوستی را در مراحل اولیه تشکیل پوست جدید روی جای زخم کاهش می دهد. آلوئه ورا همچنین خاصیت ارتجاعی بافت جدید در حال تشکیل را بهبود می بخشد.

توجه: حتما قبل از استفاده از ژل آلوئه ورا و روغن بادام تست پچ انجام دهید تا اگر دچار سوزش و خارش شدید شدید سریعا آن را بشویید و از درمان دیگری استفاده کنید.

مواد لازم

  • ژل آلوئه ورا 1 قاشق غذا خوری
  • روغن بادام غنی از ویتامین E به مقدار 2 قطره

ابتدا 1 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را در یک کاسه شیشه ای بریزید و سپس 2 قطره روغن بادام را به آن اضافه کنید.اگر جای زخم بزرگ است می توانید این مقدار را بیشتر کنید. سپس آنها را با هم مخلوط کنید و با انگشتان خود یا یک تکه پنبه آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. جای زخم را با حرکت آرام ماساژ دهید تا مخلوط کاملا جذب پوست شود. این مواد را بگذارید حدود 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب بشویید.

این کار را 3 تا 4 مرتبه در روز تکرار کنید تا در یک هفته بهبودی حاصل شود. با این حال بسته به شدت اسکار، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا جای زخم روشن شود.

ماساژ با روغن ویتامین E

روغن ویتامین E می تواند یک گزینه خوب برای جای زخم باشد، زیرا این ویتامین محلول در چربی است و به راحتی به پوست نفوذ می کند. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد و در فرایند سلول سازی نقش مهمی ایفا می کند. به همین خاطر جای زخم کهنه با پوست جدید جایگزین می شود و در نتیجه جای زخم روشن یا ناپدید می شود.
برای این کار هنگام خواب یا بعد از حمام روغن ویتامین E را روی جای زخم بمالید و آن را به ارامی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود. ان روغن را لازم نیست بشویید. این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید و نتایج را بعد از 1 تا 2 هفته مشاهده کنید. برای از بین بردن جای زخم های کهنه بهتر از به مدت یک ماه این کار را ادامه دهید.

ماساژ با روغن کرچک

روغن کرچک خواص زیادی برای پوست دارد و می تواند با نفوذ به پوست باعث نرم شدن ناحیه و شکستن بافت اسکار و جای زخم های قدیمی شود. روغن کرچک سرشار از ویتامین E و اسید های چرب است که به بهبودی پوست کمک می کند.این روغن رطوبت را جذب پوست می کند. ماساژ با روغن کرچک همچنین گردش خون را در اطراف جای زخم افزایش می دهد تا زخم زودتر بهبود یابد.

ابتدا قسمت مورد نظر را با صابون و آب گرم بشویید تا هیچ گونه چربی اضافی روی پوست نباشد. لازم نیست آن ناحیه را خشک کنید. سپس روغن کرچک را روی جای زخم کهنه بمالید و حدودا 1 الی 2 دقیقه آن را ماساژ دهید. همچنین می توانید روغن را روی جای زخم بمالید و آن را با یک پارچه تمیز و گرم به مدت 20 دقیقه بپیچید. برای گرم کردن پارچه از سشوار استفاده کنید و قبل از پیچیدن آن را گرم کنید. این کار را به مدت 1 تا 2 ماه بسته به شدت جای زخم تکرار کنید.

آب لیموی تازه

آب لیمو سرشار از آلفا هیدروکسیل اسید است که می تواند به تقویت پوست سالم کمک کند. لیمو همچنین به عنوان یک پاک کننده و لایه بردار عمل می کند تا پوست را تازه نشان دهد. اسید سیتریک باعث تغییر رنگ جای زخم می شود و آن ناحیه را روشن می کند. با این حال از آب لیموی ساده به طور مستقیم روی صورت نباید استفاده کنید. حتما اگر می خواهید از آب لیمو برای صورت استفاده کنید حتما با مقدار مساوی آب رقیق کنید و سپس بمالید.

نکته مهم: از آنجایی که لیمو پوست را حساس می کند، اگر بعد از استفاده از لیمو زیر نور خورشید می روید باید حتما مراقب باشید. همچنین اگر احساس خارش یا قرمزی بیش از حد داشتید استفاده از آب لیمو را متوقف کنید.

یک تکه پنبه را آغشته به آب لیموی تازه کنید و آن را روی جای زخم بکشید، ممکن است ابتدا احساس گزگز خفیفی داشته باشید که کاملا طبیعی است. اب لیمو اسیدی است که روی پوست شما قرار می گیرد. آن را به مدت 10 دقیقه نگه دارید و سپس با آب ولرم بشویید.
اگر زیر نور خورشید قرار می گیرید حتما از یک مرطوب کننده سبک یا ضد آفتاب استفاده کنید. از این روش 2 بار در روز برای درمان جای زخم تا 1 الی 2 ماه استفاده کنید.

عسل طبیعی به همراه جوش شیرین

عسل طبیعی و فراوری نشده به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و می تواند بافت اسکار را به خوبی مرطوب نگه دارد و باعث تسریع در بهبود آن شود. عسل همچنین در بازسازی بافت های بسیار مفید است. شما می توانید از عسل و جوش شیرین برای لایه برداری استفاده کنید.

مواد لازم

  • جوش شیرین 2 قاشق غذا خوری
  • عسل طبیعی 2 قاشق غذا خوری

2 قاشق غذا خوری جوش شیرین را با 2 قاشق غذا خوری عسل طبیعی در یک کاسه با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل بگیرد. شما می توانید برای غلظت بیشتر مواد را کم یا زیاد کنید. خمیر را روی جای زخم بمالید و با حرکات دایهره ای ملایم به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید. یک حوله ار د آب گرم خیس کنید و آب اضافی ان را بگیرید. حوله گرم را روی محل زخم قرار دهید تا حوله خنک شود. سپس خمیر را با همان حوله پاک کنید. این کار را 4 بار در هفته به مدت 2 ماه انجام دهید تا نتیجه دلخواه خود را مشاهده کنید. همچنین می توانید برای بهبود زخم از درمان خانگی زخم با عسل نیز استفاده کنید

ماساژ با کره کاکائو

کره کاکائو چربی غلیظی دارد و به راحتی در پوست جذب می شود و برای بهبود جای زخم بسیار مناسب است. هنگامی که پوست به خوبی هیدراته شود، می تواند بافت پوست را به سرعت بیشتری تسریع دهد. کره کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان است که رنگ و بافت پوست سالم را بهبود می بخشد و از آسیب آن به دلیل آلاینده های محیطی جلوگیری میکند
مقداری کره کاکائو را بردارید و روی جای زخم خود ماساژ دهید، آنقدر ماساژ دهید تا کره کاکائو کاملا جذب پوست شود. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا جای زخم بهبود یابد.

آب پیاز تحریک کننده کلاژن

آب پیاز یک تحریک کننده کلاژن است که در پوست شما روی جای زخم اثر مثبتی می گذارد. همچنین آب پیاز ضد التهاب است و می تواند قرمزی پوست آسیب دیده را کاهش دهد. استفاده منظم از آب پیاز روی پوست آسیب دیده می تواند لایه جدیدی را جایگزین جای زخم کند. این کار بهتر است بر روی صورت انجام ندهید، ممکن است باعث تحریک پوست صورت شما شود.

یک تکه پنبه را در آب پیاز خیس کنید و آن را روی جای زخم بکشید و اجازه دهید کاملا خشک شود. می توانید آن را به حال خود رها کنید یا اگر بوی آن شما را آزار می دهد آن را بشویید. این کار را 3 بار در روز انجام دهید و پس از یک الی دو ماه می توانید نتیجه را مشاهده کنید. پس کمی صبور باشید و این درمان را ادامه دهید.

زردچوبه برای زخم کهنه دست و صورت

در حالی که شما هرگز نمی توانید جای زخم را به طور کامل ناپدید کنید، اما قطعا می توانید ظاهر آن را با استفاده از برخی مواد طبیعی بهبود بخشیدکه یکی از این مواد بسیار موثر برای جای زخم به خصوص جای جوش روی صورت زردچوبه است. حتی در مطالعه ای مشخص شده است که زردچوبه می تواند به بهبود زخم سزارین بدون ایجاد هیچ عارضه ای موثر باشد.

ترکیب فعال کورکومین موجود در زردچوبه همان ماده جادویی است که می تواند روی پوست شما جادو کند.این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در اپیدرم شما جذب می شود و باعث بازسازی سالم پوست می شود. همچنین این ماده باعث کنترل ملانین در پوست شما می شود و به روشن شدن طبیعی جای زخم کمک زیادی می کند.زردچوبه یک داروی طبیعی ضد باکتری و ضد عفونی کننده عالی است که می تواند به بهبود سریعتر زخم تازه کمک کند و از ایجاد اسکار به طور کلی جلوگیری کند.

اگر جای زخم ناخوشایندی دارید می توانید برای کمک به از بین بردن آن از زردچوبه به همراه مواد دیگر کمک بگیرید. در ادامه هفت روش از بهترین راه برای استفاده از زردچوبه برای محو کردن جای زخم اورده شده است.
نکته بسیار مهم: اگر چه زردچوبه به طور کلی برای استفاده موضعی بی خطر است، اما همیشه قبل از استفاده تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. در صورت بروز هر گونه سوزش پوستی فورا آن را بشویید.

زردچوبه و لیمو

اگر بخواهید جای زخم کهنه صورت را که مدت ها روی صورت شما باقی مانده است از بین ببرید، اولین درمان موثر برای از بین بردن آن به صورت طبیعی استفاده از زردچوبه و لیمو است. زردچوبه یک ضد التهاب است و به بهبود زخم و همچنین بهبود بافت پوست کمک می کند،همچنین لیمو دارای خواص سفید کنندگی است که به روشن شدن جای زخم کمک می کند.
این درمان خوبی برای جای جوش است، زیرا لیمو به کاهش چربی پوست نیز کمک می کند و باکتری های ایجاد کننده جوش را از بین می برد. برای انجام این روش مراحل زیر را دنبال کنید

مواد لازم

  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه ارگانیک
  • 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه

ابتدا یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه ارگانیک را درون یک ظرف بریزید و سپس 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید.این دو مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. سپس این خمیر را روزی 2 بار بر روی جای زخم خود بمالید.
از انگشت برای قرار دادن خمیر روی جای زخم استفاده کنید و یک الی دو دقیقه آن را ماساژ دهید و سپس بگذارید 15 دقیقه روی آن بماند. سپس آن را با آب خنک بشویید و پوست خود را خشک کنید. برای حفظ رطوبت پوست بهتر است بعد از شستشو و خشک کردن پوست از مرطوب کننده یا روغن نارگیل استفاده کنید.
هر روز دو بار این کار را تکرار کنید و پس از 2 ماه استفاده منظم متوجه بهبودی آن خواهید شد.استفاده از این خمیر را تا زمانی که جای زخم به میزان قابل توجهی محو شود ادامه دهید.

زردچوبه با چوب صندل و لیمو

استفاده از چوب صندل می تواند پوست شما را تسکین دهد و مخلوط کردن آن با زردچوبه و آب لیمو می تواند هر گونه تحریک ناشی از لیموی اسیدی را از بین ببرد. چوب صندل همچنین ضد میکروب است و به از بین بردن باکتری هایی که سعی در حمله به محل اسیب دارند کمک می کند. همچنین به روشن شدن پوست کمک زیادی می کند و لکه ها را از بین می برد.

مواد لازم

  • پودر چوب صندل یک قاشق غذا خوری
  • پودر زردچوبه ارگانیک یک قاشق چایخوری
  • آب لیموی تازه یک قاشق چایخوری

ابتدا 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در کاسه ای بریزید و سپس 1 قاشق غذا خوری چوب صندل را به آن اضافه کنید. آب لیموی تازه را به مواد خود اضافه کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید تا خمیری غلیظ حاصل شود. سپس یک لایه ضخیم از خمیر را روی جای زخم خود بمالید و بگذارید 15 الی 30 دقیقه بماند. سپس پوست خود را با آب خنک بشویید و خشک کنید، همچنین برای مرطوب نگه داشتن پوست از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

این کار را روزی 2 بار به مدت 2 تا 3 ماه تکرار کنید تا نتیجه دلخواه شما حاصل شود.

زردچوبه و عسل

زردچوبه خواص ضد التهابی دارد و زمانی که با عسل ترکیب می شود یک ترمیم کننده جای زخم ساخته می شود. عسل مرطوب کننده طبیعی است و می تواند بافت های زخم را هیدراته نگه دارد و زردچوبه جای زخم را روشن می کند. هر دوی این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی هستند که از آسیب رایدکال های آزاد جلوگیری کرده و بهبود سریع تر جای زخم را تضمین می کنند.
نکته مهم: عسلی که انتخاب می کنید حتما باید طبیعی و ارگانیک باشد و از عصل هایی که فراوری شده است استفاده نکنید.

مواد لازم جهت تهیه

  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • 1 قاشق غذاخوری عسل خام و ارگانیک

ابتدا 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک ظرف بریزید و مقدار 1 قاشق غذا خوری عسل خام و طبیعی به آن اضافه کنید. این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. این ترکیب را روی جای زخم خود بمالید و به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید تا پوست لایه برداری شود. سپس بگذارید 15 الی 20 دقیقه بماند و آن را با آب خنک بشویید.
از این معجون طبیعی 3 تا 4 بار در هفته به مدت 2 تا 3 ماه استفاده کنید تا زردچوبه باعث محو کردن جای زخم شود.

زردچوبه و روغن نارگیل

روغن نارگیل نیز مانند عسل خواص مرطوب کنندگی پوست را دارد و می تواند به بهبود سریعتر پوست کمک کند. همچنین زردچوبه و روغن نارگیل هر دو آنتی اکسیدان های زیادی دارند که به آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. مخلوط این دو ماده باعث تولید کلاژن برای جایگزینی بافت اسکار با پوست سالم را تقویت می کنند.

مواد لازم برای تهیه

  • پورد زردچوبه ارگانیک 1 قاشق چایخوری
  • روغن نارگیل فوق بکر 1 قاشق غذا خوری

برای تهیه ابتدا 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه ارگانیک را در یک کاسه بریزید و سپس 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق بکر را به آن اضافه کنید و سپس این دو ماده را با هم کاملا مخلوط کنید تا خمیری یک دست حاصل شود.
مقدار کم از خمیر را با انگشت خود روی جای زخم بمالید تا آن را کاملا بپوشاند، سپس به مدت 15 دقیقه صبر کنید و سپس دوباره مقدار دیگری خمیر به آن بمالید. به مدت 5 دقیقه آن را ماساژ دهید و سپس با آب بشویید و پوست خود را خشک کنید. دیگر نیازی به مرطوب کننده نمی باشد زیرا روغن نارگیل پوست شما را مرطوب نگه می دارد. این کار را هر روز انجام دهید تا جای زخم شما شروع به محو شدن کند.

روغن زیتون با زردچوبه

روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای پوست می باشد و زمانی که برای محو کردن جای زخم از آن استفاده می شود باعث می شود آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون به همراه کورکومین که در زردچوبه می باشد باعث سرعت بخشیدن به روند بازسازی پوست می شوند. اسید های چرب روغن زیتون پوست را تا عمق مرطوب نگه می دارند تا سریعتر بهبود یابد.

مواد لازم:

  • پودر زردچوبه ارگانیک 1 قاشق چایخوری
  • روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری

1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک کاسه بریزید و سپس 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید.سعی کنید از روغن زیتون فرآوری نشده استفاده کنید تا بیشترین نتیجه را بگیرید. این دو مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. یک مقدار خمیر را با انگشت خود روی جای زخم بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند.سپس خمیر را به مدت 1 دقیقه روی جای زخم ماساژ دهید و سپس آن را با آب خنک بشویید و پوست را خشک کنید.
این کار را یک بار در روز انجام دهید تا جای زخم شما به اندازه کافی محو شود.

آلوئه ورا با زردچوبه

یکی دیگر از داروهای محبوب برای درمان طبیعی جای زخم استفاده از ژل آلوئه ورا با زردچوبه است. زردچوبه به عنوان یک ضد التهاب و ضد عفونی کننده عمل کرده و ژل آلوئه ورا تولید کلاژن را در اطراف بافت اسکار افزایش مید هد. استفاده از ژل الوئه ورا باعث افزایش انقباض زخم و کاهش اندازه بافت اسکار می شود و استفاده منظم از آن ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش جای زخم در انسان نیز کمک کند.

مواد لازم

  • پودر زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • ژل آلوئه ورا تازه 1 قاشق غذا خوری

ابتدا 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و 1 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی ساخته شود. اگر گیاه آلوئه ورا دارید می توانید از از ژل آلوئه ورای تازه استفاده کنید. مقداری از خمیر را روی جای زخم خود بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه بماند. خمیر را دوباره با چند قطره آب خیس کنید و محل زخم را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. خمیر را با آب بشویید و پوست خود را خشک کنید.این کار رار روزی یک بار تکرار کنید.

ماست و زردچوبه

ماست و زردچوبه به بازسازی پوست کمک زیادی می کند و می توانند به سرعت جای زخم را روشن کنند، در حالی که ماست به عنوان یک پاک کننده پوست عمل می کند، دارای ماده ای بنام آلفا هیدروکسی اسید است که به از بین بردن لایه بالایی بافت اسکار کمک می کند و ظاهر آن را در طول زمان بهبود می بخشد.

مواد لازم

  • پودر زردچوبه ارگانیک 1 قاشق چایخوری
  • ماست ساده 1 قاشق غذاخوری

ابتدا یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را درون یک کاسه بریزید و 1 قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید و سپس آنها را خوب مخلوط کنید تا خمیری یکدست درست شود. مقداری از این خمیر را با انگش دست خود برداشته و روی جای زخم بگذارید و منتظر بمانید . پس از 20 دقیقه آن را با آب خنک بشویید و پوست خود را خشک کنید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید تا جای زخم شما غیر قابل تشخیص شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.