شفا مگ

کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود

همیشه بوی بد عرق نمی تواند به علت رعایت نکردن بهداشت باشد، زیرا عدم دریافت کافی و کمبود برخی ویتامین ها مانند منیزیم می توانند باعث بوی بد عرق شوند.شاید این تصور در ذهن ایجاد شده باشد که بوی بد عرق بدن به علت رعایت نکردن بهداشت است، اما همیشه اینطور نیست و گاهی اوقات بوی بد عرق می تواند به علت اختلالات یا کمبود مواد مغذی باشد. کمبود برخی ویتامین ها می تواند باعث بوی بیش از حد و نامطبوع عرق بدن شود. عدم دریافت کافی ویتامین های خاص مانند B12 می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در برخی افراد کند. ویتامین هایی از جمله روی، منیزیم، می توانند بیشتر باعث ایجاد بودی بدن در بدن کنند. در ادامه با علت ها و کمبود ویتامین هایی که باعث بوی بد عرق می شوند می پردازیم.

کمبود کدام ویتامین باعث بوی بد عرق میشود

عدم دریافت روی باعث بوی بد عرق می شود

روی یکی از ماده های معدنی مهم برای بدن است که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن، حس چشایی و بویایی، سلامت پروستات و عملکرد آدرنال بسیار ضروری است. یکی از کارهای روی دفع و مدیریت مواد زائد تولید شده پس از تجزیه کربوهیدرات ها می باشد. اگر دچار کمبود روی در بدن شده باشید علائمی همچون بوی بدن عرق، ریزش مو، اسهال، کاهش وزن، ناهنجاری های چشایی، ناتوانی جنسی، بثورات پوستی و تاخیر در بهبود زخم ها را ممکن است مشاهده کنید.

منابع غذایی خوب برای دریافت روی شامل:

  • صدف
  • گوشت گاو و گوسفند
  • غلات کامل
  • آجیل
  • حبوبات غنی شده

نقش منیزیم در بوی بد عرق

منیزیم برای عملکرد بدن به ویژه عضلات، قلب و کلیه بسیار مورد نیاز است و می تواند بر روی فلور روده شما تاثیر بگذارد. کمبود این ماده مغذی می تواند باعث بوی بد عرق، گرفتگی عضلات، انقباضات عضلانی و مشکلات دیگری را برای شما به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده علائم بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مکمل های مناسب شما را تجویز کند.

همچنین مصرف غذاهای سرشار از منیزیم مانند شکلات تلخ، غلات کامل، حبوبات، آجیل و توفو می توانند به افزایش مینزیم در بدن شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: برای بوی عرق زیر بغل چه کنیم

نقش ریبوفلاوین یا ویتامین ب 2 در بوی بد عرق

کمبود ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین نیز می تواند باعث بوی بد عرق شود. این ویتامین در فعالیت های مهم سوخت و ساز بدن و همچنین فعالیت دیگر ویتامین ها نقش مهمی دارد. این ویتامین در فعال شدن ویتامین های B3 و B6 نیز دخالت دارد. همچنین در فعال سازی آنزیم های مرتبط با غده تیروئید نیز دخالت دارد و افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند باید مراقب میزان دریافت این ویتامین باشند.
مواد غذایی حاوی ویتامین ب 2 یا ریبوفلامین شامل:

  • تخم مرغ
  • گوشت بدون چربی
  • آجیل
  • لبنیات

رژیم غذایی برای بوی عرق بدن

ممکن است بوی بد عرق شما به علت کمبود ویتامین هاص خاصی نباشد، اما مواد غذایی می تواند نقش خوبی در بهبود بوی عرق داشته باشد. سبزیجات تازه، به ویژه جعفری، کلم پیچ، اسفناج حاوی مقدار زیادی کلروفیل هستند و می توانند در بهبود بوی عرق نقش خوبی را داشته باشند. همچنین مرکبات به علت اسیدی بودن آنها می توانند آب را به سرعت از طریق سیستم بدن شما دفع کنند و همچنین فیبر موجود در این میوه ها می توانند به به بهبود دستگاه گوارش کمک کند.

نکات مفید برای کاهش بوی بد عرق

1- سعی کنید حداقل یک بار در روز دوش بگیرید و این باعث می شود باکتری هایی که روی پوست است از بین برود. عرق به خودی خود بی بو است اما وقتی باکتریهایی که روی پوست شما زندگی می کنند با عرق مخلوط شوند به- سرعت تکثیر می یابند و بوی بدی ایجاد می کند.

2- یکی از نکاتی که باید بعد از حمام رفتن رعایت کنید خشک کردن کامل بدن است، زیرا زمانی که پوست خشک است باکتری ها روی پوست به سختی رشد می کنند.

3- شستن کامل با صابون آنتی باکتریال می تواند شما را از شر باکتری های پوست نجات دهد که این می تواند به کاهش بو در بدن کمک کند

4- ضد تعریق های می توانند کمک به کاهش بوی بد عرق شما کنند، هنگامی که پس از حمام خود را کاملا خشک کردید می توانید از آنها استفاده کنید. این ضد تعریق ها حاوی کلرید الومینیوم هستند که می توانند به جلوگیری از عرق کردن کمک کند.

5- پوشیدن لباس های تمیز می تواند به کاهش بوی بدن کمک کند، حتما جوراب هایتان را هر روز عوض کنید، مخصوصا اگر بوی پا دارید. حتی می توانید در کفش های خود از پودرهای دئودورانت استفاده کنید، همچنین سعی کنید هر از چند وقت کفی کفش خود را تعویض کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.