شفا مگ

قرص نیزوپرد برای چیست و چه عوارض جانبی دارد

قرص نیزوپرد 5 یک داروی کورتیکواستروئیدی برای اختلالات التهابی است و برای درمان التهاب کمر، آلرژیک، التهاب ریه، آرتروز و سرکوب سیستم ایمنی تجویز می شود

قرص نیزوپرد

قرص نیزوپرد نام دیگر داروی پردنیزولون می باشد که در دسته داروهای کورتیکواستروئید ها قرار دارد و برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. این دارو جهت درمان التهاب کمر، دیسک کمر، آرتروز و مواردی همچون التهاب ریه توسط پزشک تجویز می شود. قرص نیزوپرد از موادی که باعث التهاب می شود جلوگیری می کند.

پزشک با توجه به شرایط بیماری شما این دارو را تجویز می کند و ممکن است برای درمان بیماری هایی از قبیل آرتروز، لوپوس، پسوریازیس، اختلال آلرژیک، اختلالات غده، شرایط پوستی، ریه نیزوپرد را تجویز کند.

نیزوپرد 5 میلی گرم برای کرونا نیز ممکن است با توجه به شرایط بیمار نیز تجویز شود. این دارو در موارد التهاب شدید بعد از دریافت داروهای ضد ویروسی تجویز می شود.

فرق نیزوپرد و پردنیزولون فقط در نام شرکت سازنده آن می باشد و نیزوپرد نام تجاری داروی پردنیزولون می باشد.

عوارض قرص نیزوپرد که بیشتر شایع است تغییر دوره قاعدگی، سردرد، ضعف عضلات، نفخ، ناراحتی های گوارشی و تاری دید می باشد که در صورت شدت داشتن این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کرد.در ادامه با عوارض جانبی نیزوپرد بیشتر آشنا شوید.

قرص نیزوپرد چیست

قرص نیزوپرد یک داروی کورتیکواستروئیدی است که نام دیگر پردنیزولون می باشد. این دارو با سروکب سیستم ایمنی بدن باعث کاهش تورم و التهاب می شود.قرص نیزوپرد برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی تجویز می شود و با کاهش فعالیت لنفاتیک، سیستم ایمنی را سرکوب کرده و این باعث کاهش سطح ایمنوگلبولین ها و کمپلمان می شود.

 قرص نیزوپرد در چه مواردی تجویز می شود

قرص نیزوپرد برای درمان و کاهش التهاب و همچنین سرکوب سیستم ایمنی بدن تجویز می شود. این دارو برای مواردی چون بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری های خود ایمنی، بیماری های مفصلی و عضلانی مانند آرتروز، دیسک کمر، آلرژی، التهاب ریه و همچنین در برخی موارد برای برخی درمان های سرطان نیز استفاده می شود.

نکات مهم قبل از مصرف قرص نیزوپرد

این دارو ممکن است برای برخی شرایط خاص مناسب نباشد و یا باید با مراقبت بیشتر این دارو برای برخی افراد تجویز شود.اگر به این دارو حساسیت دارید، نباید از نیزوپرد استفاده کنید و حتما پزشک خود را در جریان حساسیت خود به این دارو و یا داروهای کورتیکواستروئید ها قرار دهید.
برای اطمینان از اینکه پردنیزولون برای شما بی خطر است، اگر تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سل
  • اختلال تیروئید
  • عفونت تبخال چشم
  • زخم معده، کولیت اولسراتیو یا دیورتیکولیت
  • افسردگی ، بیماری روانی یا روان پریشی
  • بیماری کبد (به ویژه سیروز )
  • فشار خون بالا
  • پوکی استخوان
  • اختلال عضلانی مانند میاستنی گراویس
  • زخم پپتیک
  • عفونت چشمی
  • عفونت های قارچی یا ویروسی

اگر سابقه بیماری قلبی یا حمله قلبی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای شما منع مصرف داشته باشد. افرادی که سابقه بیماری کبدی یا کلیوی دارند حتما با پزشک خود مشورت کنند.

پردنیزولون می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند، بنابراین اگر بیمار شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در زمان مصرف این دارو از افرادی که سرخک، زونا یا آبله مرغان دارند دوری کنید.

همچنین اگر دیابت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای استروئیدی ممکن است سطح گلوکز (قند) را در خون یا ادرار شما افزایش دهند. همچنین ممکن است لازم باشد دوز داروهای دیابت خود را تنظیم کنید.

زمانی که تحت درمان با پردنیزولون هستید برخی از واکسن ها برای شما مناسب نیستند، در صورت نیاز به واکسیناسیون حتما ذکر کنید از نیزوپرد استفاده می کنید.

هشدارهای مهم قرص نیزوپرد

اگر برای مدت طولانی از نیزوپرد استفاده می کنید نباید به طور ناگهانی آن را قطع کنید و حتما قطع مصرف آن باید توسط پزشک انجام شود. قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

هنگام استفاده از پردنیزولون، واکسن "زنده" دریافت نکنید. واکسن ممکن است در این مدت به خوبی کار نکند و ممکن است به طور کامل از شما در برابر بیماری محافظت نکند. واکسن های زنده شامل سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، فلج اطفال، روتاویروس، حصبه، تب زرد، واریسلا (آبله مرغان)، زوستر ( زونا )، و آنفولانزای بینی ( آنفولانزا ) هستند. همچنین واکسن آبله را دریافت نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

از قرار گرفتن در نزدیکی افرادی که بیمار هستند یا عفونت دارند خودداری کنید. اگر در معرض آبله مرغان یا سرخک هستید، برای درمان پیشگیرانه با پزشک خود تماس بگیرید. این شرایط در افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می کنند می تواند جدی یا حتی کشنده باشد.

استفاده از پردنیزولون در دوران بارداری می تواند به جنین شما آسیب برساند. برای جلوگیری از باردار شدن از یک روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر فکر می کنید با استفاده از پردنیزولون باردار شده اید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده بیش از حد از پردنیزولون یا استفاده طولانی مدت از آن ممکن است خطر ابتلا به مشکلات غده آدرنال را افزایش دهد. اگر در حین مصرف پردنیزولون بیش از یکی از این علائم را داشتید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید: تاری دید. سرگیجه یا غش؛ ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپنده؛ افزایش تشنگی یا ادرار؛ تحریک پذیری؛ یا خستگی یا ضعف غیر معمول.

پردنیزولون ممکن است باعث شود بیشتر از حد معمول دچار عفونت شوید. از افرادی که بیمار هستند یا عفونت دارند دوری کنید و دست های خود را مرتب بشویید. اگر در معرض آبله مرغان یا سرخک هستید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شروع به تب، لرز، گلودرد یا هر نشانه دیگری از عفونت کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی قرص نیزوپرد

هر دارویی ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد که برخی از این عوارض جانبی ممکن است پس از چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما برخی عوارض جانبی ممکن است شدید باشد و در صورت مشاهده علائم آنها می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.
قرص نیزوپرد ممکن است در برخی افراد ایجاد تنگی نفس، تورم، افزایش وزن سریع، افسردگی شدید، تغییر در شخصیت، رفتار غیر معمول کند. اگر هر یک از این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع خونی ، سرفه خونی یا استفراغ، درد شدید در قسمت فوقانی معده از دیگر عوارض جانبی قرص نیزوپرد می باشد که در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر در زمان مصرف قرص نیزوپرد دچار گرفتگی عضلات پا، یبوست، ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه، افزایش تشنگی یا ادرار شدید ممکن است دچار کمبود پتاسیم در بدن شده باشید. در صورت مشاهده این علائم حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع نیزوپرد

عوارض جانبی شایع داروی نیزوپرد شامل اضطراب، رفتار غیر طبیعی، اختلال شناختی، سندرم کوشینگ، عدم تعادل الکترولیت، خستگی، احتباس مایعات، ناراحتی های گوارشی، سردرد، هیرسوتیسم، فشار خون بالا، افزایش خطر عفونت ، بی نظمی در چرخه قاعدگی، تغییر در خلق و خو، حالت تهوع، پوکی استخوان، زخم معده، واکنش های پوتی، اختلالات خواب، افزایش وزن می باشد.

عوارض جانبی کمتر شایع نیزوپرد

برخی از عوارض جانبی قرص نیزوپرد کمتر شایع است که این عوارض شامل سرکوب آدرنال، آلکالوز هیپوکالمیک، افزایش اشتها، شکستگی استخوان، اختلال در کنترل دیابت، اختلالات چشمی، خونریزی، نارسایی قلبی، لکوسیتوز، میوپاتی، پانکراتیت، آدم پاپیلو، تشنج، فعال شدن مجدد سل، سرگیجه، تاری دید.

قرص نیزوپرد با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر چه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم مصرف شوند، آما در برخی موارد ممکن است دو داروی مختلف با هم تجویز شود، حتی اگر ممکن است تداخل رخ دهد. در این موارد پزشک ممکن است بخواهد دوز داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری لازم باشد انجام شود.زمانی که قرص نیزوپرد مصرف می کنید حتما لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا از مصرف نیزوپرد مطلع شود و بتواند بهترین تجویز را برای شما انجام دهد.

استفاده از قرص نیزوپرد با برخی از داروها معمولا توصیه نمی شود، اما ممکن است پزشک با تغییر در دوز و تعداد دفعات مصرف داروها را تجویز کند. برخی از این داروها شامل افلوکساسین، اگزاپروزین، فلوکتافنین، فلومکین، پارکوکسیب، ایبوپروفن، فنیل بوتازون، برومفناک، کتوپروفن، پیروکسیکام، پیکتوپروفن، بوپروپیون، سلکوکسیب، پروپی فنازون، لورنوکسیکام، کلونیکسین، سالسالات، ملوکسیکام، دروکسیکام، ناپروکسن، فپرادینول، نیمسولید، تولمتین می باشد.

استفاده برخی از داروها ممکن است به همراه نیزوپرد باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاص شود. برخی از این داروها شامل ریفامپین، متوکورین، شیرین بیان، ژستودن، گالامین، نورژسترل، نومژسترول، استرادیول، دروسپیرنون، آسپرین آموباربیتال می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.