شفا مگ

علت زرد زخم در کودکان و ایا زرد زخم خطرناک است

زرد زخم یک بیماری شایع و مسری است که به علت باکتری استافیلوکوک در نوزادان و کودکان ایجاد می شود و معمولا به صورت زخم های قرمز روی صورت ظاهر می شود. البته ممکن است بر روی دستان و یا پاهای کودک نیز ظاهر شوند، اما بر روی صورت به خصوص در اطراف بینی و دهان شایع تر است. این بیماری مسری است و معمولا خطرناک نمی باشد و پس از درمان بهبود می یابد. زرد زخم علت های مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم و همچنین با علائم و روش های درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.

علت زرد زخم در کودکان
  1.  علت زرد زخم
  2. آیا زرد زخم مسری است
  3. انواع زرد زخم
  4. علائم زرد زخم
  5. راه های پیشگیری
  6. عوارض زرد زخم

علت زرد زخم در کودکان

علت اصلی زرد زخم باکتری استافیلوکوک است که از راه های بریدگی، زخم باز، نیش حشرات وارد بدن می شود و معمولا باعث ایجاد زرد زخم می شود.باکتری که عامل ایجاد زرد زخم می باشد در محیط اطراف بسیار می باشد، حتی برخی افراد ممکن است در داخل بینی خود این باکتری را حمل کنند که اگر این باکتری به پوست آنها سرایت کند ممکن است باعث آلوده شدن شود.

عواملی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.

  • خشکی یا پوسته شدن پوست
  • اگزما
  • نیش حشرات
  • سوختگی، بریدگی
  • ساییده شدن پوست
  • عفونت های پوستی
  • آفتاب سوختگی یا سوختگی های دیگر
  • گزش حشرات یا عنکبوت
  • خاراندن زخم یا راش پوستی

از دیگر عواملی که می تواند خطر ابتلا را بیشتر کند سن، فصل، شلوغی، دیابت، ورزش های تماسی، بریدگی ها و و بهداشت ضعیف است. همانطور که گفته شد در سنین پایین به خصوص کودکانی که به مهدکودک و دبستان می روند بیشتر در خطر ابتلا به زرد زخم هستند و این می تواند یک فاکتور برای رده سنی در افزایش خطر ابتلا به این بیماری باشد.

این بیماری در فصول گرم سال به خصوص تابستان بیشتر شایع است و به همین خاطر فصل نیز می تواند از فاکتور های خطر باشد. همچنین خانه های پرجمعیت یکی از عوامل پراکنده شدن زرد زخم می باشد و همچنین در مراکز شلوغ آسان تر پراکنده می شود.کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می توانند بیشتر در خطر ابتلا قرار بگیرند، پس باید از لحاظ بهداشتی به خوبی عمل کنند تا دچار این بیماری نشوند.

آیا زرد زخم مسری است؟

زخم های باز مسری هستند و می تواند از طریق پوست فرد مبتلا به فرد دیگر انتقال یابد. همچنین عفونت می تواند از طریق اشیایی که فرد مبتلا لمس می کند نیز انتقال یابد. این بیماری در کودکان بسیار شایع است و حتی زرد زخم به بیماری مدرسه نیز نامیده می شود، زیرا کودک مبتلا می تواند این بیماری را در مدرسه انتقال دهد. البته 24 ساعت پس از شروع درمان با آنتی بیوتیک ها مسری بودن متوقف می شود.

انواع زخم زرد

به طور معمول زرد زخم به سه دسته تاولی، غیر تاولی و اکتیما تقسیم می شود و نوع غیر تاولی آن رایج ترین نوع آن است که به آن زرد زخم مسری گفته می شود.این نوع زرد زخم توسط باکتری استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس ایجاد می شود و در این نوع زخم تاول های کوچک ایجاد می شود و به سرعت می ترکد و باعث می شود یک پوسته زرد رنگ روی زخم بوجود آید.
زرد زخم تاولی کمتر رایج است و آنچنان قدرت سرایت ندارد و توسط باکتری استافیلوکس اورئوس ایجاد می شود و در میان کودکان و نوزدان رایج تر است. این نوع تاول ها پر از مایع زرد رنگی هستند و پس از سه روز تاول ها می ترکند و حالتی به رنگ قهوه ای روشن بر رویشان ایجاد می شود.

زرد زخم اکتیما نوعی عفونت پوستی است که اگر زرد زخم به خوبی درمان نشود رخ می دهد و با مایعات چرکی همراه می باشند. این زخم به کندی بهبود می یابد و ممکن است پس از بهبود جای آن روی پوست بماند.اکتیما جدی است و علاوه بر لایه بالایی پوست به لایه دوم نیز تاثیر می گذارد و معمولا تاول ها دردناک می باشند و همچنین ممکن است گره های لنفاوی ورم کرده و بافت اسکار تشکیل شود.

نشانه ها و علائم زرد زخم

زرد زخم در در مراحل اولیه در نواحی بدون محافظ بدن مثل صورت و دست ها دردگیر می شود، اما می تواند بر بالاتنه و سایر بخش های بدن نیز تاثیر بگذارد. از نشانه های شایع زخم زرد می توان به زخم های قرمز رنگ اشاره کرد که به آسانی باز می شوند و ترشحات از آن خارج می شود و پوست زخم به رنگ زرد در می آید.
علائم زرد زخم پس از سه روز خود را نشان می دهند، اما در صورتی که باکتری آلوده کننده استافیلوکس اورئوس باشد علائم پس از ده روز مشخص می شود.

علائم زرد زخم غیر تاولی: در این نوع زخم علائم به صورت لکه های صورتی ایجاد می شود که سپس به یک تاول کوچک یا جوش چرکی و در نهایت به یک زخم دلمه بسته تبدیل می شود.

علائم زرد زخم تاولی: زرد زخم تاولی به شکل تاول های کوچک شروع می شود که پس از مدتی به کیسه پر آب شل و شفافی تبدیل می شوند.

علائم اکتیما: اکتیما ابتدا به شکل زرد زخم بدون تاول بوده اما پس از مدتی به زخم نکروتیک تبدیل می شود.

علائم شایع زرد زخم به طور معمول شامل:

  • زخم های قرمز روی پوست
  • زرد زخم ها پس از ترکیدن تاول
  • خارش و درد در اطراف زخم
  • تاول های چرکی به خصوص در ناحیه پوشک نوزادان
  • تب

راه های پیشگیری از زرد زخم

مهمترین راه پیشگیری از زرد زخم بهداشت پوست است و برای پیشگیری از زرد زخم باید همیشه زخم های ایجاد شده روی پوست، گزیدگی حشرات و بریدگی ها را تمیز نگه دارید و همچنین برای جلوگیری از انتقال باکتری ها به نواحی مختلف بدن بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.

  • شستن مرتب دست
  • دوش گرفتن مرتب
  • تمیز نگه داشتن هر نوع آسیب دیدگی در دست
  • استفاده از حوله تمیز
  • شستن لباس و ملحفه با آب داغ
  • کوتاه کردن ناخن
  • عدم استفاده از وسایل بهداشتی شخصی به صورت مشترک

عوارض جانبی زرد زخم

زرد زخم خطرناک نیست و زخم ها در فرم های خفیف عفونت، معمولا بدون ایجاد زخم بهبود می یابند، اما به ندرت عوارض جانبی ناخوشایند ایجاد می کند.

عفونت بافت نرم

در برخی موارد باکتری هایی که عامل زرد زخم هستند تهاجمی می شوند و باعث ایجاد سلولیت و لنفانژیت می شود. باکتری هایی ناشی از این عارضه می توانند منجر به عفونت چرکی استخوان، آرتروز عفونی یا ذات الریه شود.

سندرم شوک سمی

این نوع سندرم یک عارضه ای نادر است و در موارد نادری به دنبال زرد زخم ایجاد می شود و این عارضه باعث می شود تب، اریتمای پراکنده و فشار خون پایین و درگیری سایر اندام ها می شود.

تب روماتیسمی

در کشورهای گرمسیری، عفونت های پوستی استرپتوکوکی گروه آ به ندرت باعث تب روماتیسمی و بیماری روماتیسم قلبی می شوند. گمان می رود که دلیل این امر این است که انواعی از استرپتوکوک های گروه آ که معمولاً روی پوست وجود دارند به گلو (که محل رخ دادن بیشتر عفونت های ناشی از تب روماتیسمی است) وارد می شوند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.