شفا مگ

علائم بیماری گواتر در زنان

گواتر بیماری مرتبط با غده تیروئید است که باعث بزرگ شدن غیر طبیعی این غده می شود و علائم آن در زنان تورم زیر گردن، تورم ورید گردن و افزایش وزن می باشد.گواتر بیشتر مرتبط با غده تیروئید است و به طور ساده بخواهیم آن را توصیف کنیم ، بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید گواتر گفته می شود. علائم گواتر می تواند در هر فرد مختلف باشد، اما شایعترین علائم آن بزرگ شدن و ایجاد تورم در جلوی گردن است.یکی از شایعترین علت های گواتر عدم مصرف ید در رژیم غذایی است، اما اگر افراد در رژیم غذایی خود ید به اسفاده کنند، می تواند گواتر به علت کمبود یا تولید بیش از حد هورمون تیروئید و یا وجود ندول در غده باشد. بیماری گواتر در زنان بالای 40 سال بیشتر شایع است و همچنین ممکن است در دوران زایمان به علت ترشح هورمون های مختلف ایجاد شود.

علائم بیماری گواتر در زنان
  1. گواتر چه بیماری است
  2. علائم بیماری گواتر در زنان
  3. علت گواتر در زنان
  4. گواتر چگونه تشخیص داده می شود
  5. بیماری گواتر چه عوارض جانبی دارد
  6. گواتر چگونه درمان می شود

گواتر چه بیماری است

بیماری گواتر بیشتر مرتبط با غده تیروئید است و به طور ساده بخواهیم آن را توصیف کنیم ، بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید گواتر گفته می شود. غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار گرفته است.

به طور معمول گواتر دردی به همراه ندارد به همین خاطر افراد به موقع به پزشک مراجعه نمی کنند. اما زمانی که غده تیروئید بزرگ می شود، میتواند باعث سرفه و مشکلات در بلع و همچنین مشکل در تنفس ایجاد کند.

غده تیروئید نقش بسیار مهمی در بدن دارد و به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی قلب، سیستم عصبی، تنظیم دمای بدن، کلسترول، چرخه قاعدگی و بسیاری از عملکرد های بدن تاثیر می گذارد.غده تیروئید دارای دو هورمون تیروکسین و تریودوتیرونین است که ترشح آنها برای تنظیم سوخت و ساز بدن است و باعث می شوند میزان چربی و کربوهیدرات را در بدن کنترل کنند. همچنین به کنترل دمای بدن و ضربان قلب و همچنین تنظیم پروتئین کمک می کنند.غده هیپوفیز و هیپوتالاموس به کمک غده تیروئید می آیند و مقدار رهاسازی دو هورمون اصلی تیروئید را کنترل می کنند. هیپوتالاموس با سیگنال به غده هیپوفیز اعلام می کند که هورمون TSH بسازد و این هورمون با توجه به مقدار T4 و T3 مقدار مشخصی TSH آزاد می کند. همچنین غده تیروئید نیز با توجه به مقدار هورمون TSH هورمون های خود را تنظیم می کند.

گواتر یکی از شایعترین اختلالات در بیماری های غدد است و می تواند به علت کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید رخ دهد و این بیماری در زنان شایعتر از مردان است.

در برخی موارد ممکن است گواتر با توجه به تولید کافی و سطح مناسب هورمون های تیروئیدی در بدن، غده تیروئید بزرگ شوند. این نوع از گواتر شایعتر می باشد و در بدن فرد نمی توان علامت خاصی پیدا کرد. در این افراد سطح هورمون های تیروکسین و تری یدوتیرونین طبیعی بوده و همچنین سطح هومون محرک نیز طبیعی است.

افرادی هستند که دچار گواتر خفیف می شوند که علائم آنها آنقدر خفیف و غیر قابل تشخیص است که متوجه وجود اختلال نمی شوند و ممکن است پزشک به صورت تصادفی به اختلال پی ببرد. زنان بالای 40 سال و زنان باردار بهتر است از نظر گواتر خفیف به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند.

علائم بیماری گواتر در زنان

دانستن علائم و نشانه های بیماری گواتر میتواند به شما کمک کند تا در صورت مشاهده علائم برای تشخیص دقیق و درمان گواتر به پزشک مراجعه کنید. برخی سوالات در ادامه ذکر شده است را پاسخ دهید تا مشخص شود که شما علائم گواتر را دارید یا خیر

آیا در جلوی گردن، درست در قسمت زیر سیب آدم تورم احساس می کنید؟

آیا احساس گرفتگی شدید در ناحیه گلو دارید؟

صدای شما خش دار شده است و یا گرفتگی صدا دارید؟

آیا ورید گردن شما متورم شده است؟

آیا دستان خود را بالا می برید احساس سرگیجه می کنید؟

اگر به چند پاسخ جواب بلی داده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پزشک برای تشخیص شما را معاینه کند و درمان را تجویز کند.ممکن است علاوه بر این علائم چند علائم دیگر که کمتر شایع است را نیز تجربه کنید که شامل:

  • مشکل در تنفس
  • سرفه شدید
  • خس خس سینه
  • مشکل در بلعیدن

علائم اولیه مشکلات تیروئیدی شامل :

مشکلات گوارشی: اسهال پرکاری تیروئید و یبوست برای کم کاری تیروئید

تغییر خلق و خوی: عصبانیت و اضطراب پرکاری تیروئید و افسردگی کم کاری تیروئید

تغییر وزن: کاهش وزن پرکاری تیروئید و افزایش وزن کم کاری تیروئید

مشکلات پوستی: پوست چرب پرکاری تیروئید و خشکی پوست کم کاری تیروئید

حساسیت به تغییر دما: تعریق در زمانی که هوا گرم نیست پرکاری تیروئید و احساس سردی در پاها و دست کم کاری تیروئید
تغییر بینایی و یا ریزش مو در پرکاری تیروئید رخ می دهد.

برخی از افراد که به گواتر مبتلا هستند ممکن است دچار پرکاری تیروئید باشند که علائم پرکاری تیروئید می تواند شامل :

  • ضربان نبض دار
  • ضربان قلب سریع
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تعریق زیاد
  • لرز
  • آشتفگی

برخی افراد که مبتلا به گواتر می شوند ممکن است به علت کم کاری تیروئید باشد که علائم کم کاری تیروئید شامل:

  • خستگی بیش از حد
  • یبوست
  • خشکی پوست
  • افزایش وزن
  • بی نظمی در قاعدگی

علائم کم کاری تیروئید در زنان

علت گواتر در زنان چیست

البته توجه داشته باشید که داشتن گواتر همیشه به این معنی نیست که غده تیروئید شما به خوبی کار نمی کند، حتی زمانی که گواتر بزرگ می شود، تیروئید شما ممکن است مقدار طبیعی هورمون تولید کند. در ادامه چندین علت برای بزرگ شدن غده تیروئید برای شما قرار داده ایم که رایج ترین آنها می باشد.

کمبود ید در بدن

کم بود یود در بدن می تواند یکی از علت های مهم در ایجاد گواتر باشد. ید برای تولید هورمون های تیروئید بسیار ضروری است که این در آب دریات و خاک مناطق ساحلی یافت می شود. افرادی که در داخل کشور یا در ارتفاعات قرار دارند معمولا کمبود ید دارند. زمانی که دچار کمبود ید هستید رخی رژیم های غذایی می توانند شرایط را بدتر کنند از جمله کلم، گل کلم و کلم بروکلی.
اگر از آن دسته از افرادی هستید که به طور معمول ید در رژیم غذایی شما یافت می شود، مشکل گواتر شما از کمبود ید نمی باشد.

بیماری گریوز

در برخی موارد بیماری گواتر ممکن است هنگامی رخ دهد که غده تیروئید هورمون های تیروئید زیادی ترشح کند که در اصطلاح پرکاری تیروئید نامیده می شود. افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند با حمله آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید، تیروکسین بیشتری تولید می شود. که این باعث ایجاد گواتر می شود.

بارداری

در دوران بارداری هورمون های مختلفی ترشح می شوند که نمونه ای از آن گنادوتروپین کوریونی انسان می باشد که ممکن است باعث شود غده تیروئید شما کمی بزرگ شود.دو هورمون مرتبط با بارداری ممکن است باعث افزایش سطح تیروئید شوند.این ممکن است تشخیص بیماری های تیروئید که در دوران بارداری ایجاد می شوند را کمی دشوارتر کند. با این حال، پزشک علائمی که نیاز به آزمایش اضافی دارند را بررسی خواهد کرد. با این حال، اگر از قبل هیپرتیروئیدی یا کم کاری تیروئید دارید،باید مراقبت های پزشکی بیشتری را برای کنترل این شرایط در حین بارداری، به ویژه برای سه ماهه اول باردار داشته باشید.

بیماری هاشیموتو

ممکن است گواتر به علت بیماری هاشیموتو که ناشی از کم کاری تیروئید است رخ دهد. این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی است که باعث می شود آنتی بادی ها به غده تیروئید حلمه کرده و به تیروئید آسیب برسانند و این باعث کاهش تولید هورمون تیروئید می شود.

با کمبود سطح هورمون، غده هیپوفیز شما TSH بیشتری را برای تحریک تیروئید تولید می کند که این باعث بزرگ شدن می شود.

گواتر مولتی مدولار

در گواتر مولتی مدولار چند برآمدگی به نام ندول در دو طرف غده تیروئید ایجاد می شود و در نتیجه باعث بزرگ شدن کلی غده تیروئید می شود.

تک ندول های تیروئید

در تک ندول های تیروئید یک گره در یک قسمت از غده تیروئید ایجاد می شود. که البته بیشتر این گره ها خوش خیم هستند و منجر به سرطان نمی شوند و نادر هستند.

سرطان تیروئید

سرطان تیروئید بسیار نادر است و با انجام آزمایش های بیوپسی مشخص می شود که گره های ندول خوشخیم هستند یا سرطانی.

التهاب

تیروئیدیت یک بیماری التهابی است که می تواند باعث درد و ورم در تیروئید شود. همچنین ممکن است باعث شود بدن بیش از حد یا خیلی کم تیروکسین تولید کند.

گواتر چگونه تشخیص داده می شود

پس از مشاهده علائم گواتر می بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پزشک معاینات دقیق و آزمایشات لازم را برای تشخیص انجام دهد و سپس برای درمان اقدام کند. پزشک با لمس غده بزرگ شده تیروئید را تشخیص دهد.
سپس پزشک برای تشخیص دقیق برخی آزمایشاتی را با توجه به تشخیص خود انجام می دهد که این آزمایشات شامل آزمایش هورمونی، سونوگرافی، اسکن تیروئید، بیوپسی می باشد. و اما این آزمایشات چگونه انجام می شوند

آزمایش تشخیص هورمونی

در این ازمایش از شما خون گرفته می شود تا در آزمایشگاه میزان هورمون های تولید شده توسط غدد تیروئید و هیپوفیز را مشخص کنند.اگر تیروئید شما کم کار باشد، سطح هورمون تیروئید پایین خواهد بود. آزمایش TSH که آزمایش تعیین سطح هورمون تیروئید است در صورت ابتلا به گواتر بالا می رود زیرا غده هیپوفیز غده تیروئید را تحریک کرده تا هورمون بیشتری تولی کند.

تست آنتی بادی

در برخی موارد گواتر ممکن است ناشی از تولید آنتی بادی های غیر طبیعی باشد که در آزمایش خون وجود آنتی بادی ها را تایید می کند.

سونوگرافی

سونوگرافی برای عکسبرداری از غده تیروئید استفاده می شود که در این آزمایش ترانس دیوسر روی گردن قرار می گیرد و به وسیله امواج صوتی در جلو و پشت گردن تصاویری را از غده تیروئید روی مانیتور نشان داده می شود.

اسکن تیروئید

در این نوع آزمایش یک ایزوتوپ رادیواکتیو به داخل رگ در قسمت داخلی آرنج تزریق می شود. سپس روی یک میز دراز می کشید و دوربین تصویری از غده تیروئید را روی کامپیوتر نشان می دهد. با توجه به مدت زمان رسیدن ایزوتوپ به غده تیروئید شما ممکن است زمان لازم برای این عمل متفاوت باشد. در این اسکن اطلاعاتی در مورد ماهیت و اندازه تیروئید ارائه می دهد.

بیوپسی

در آزمایش بیوپسی، با استفاده از یک سوزن یک نمونه بافت یا مایعات از تیروئید شما برای ازمایش برداشته می شود.

بیماری گواتر چه عوارض جانبی دارد

گواتر هایی که کوچک هستند به طور معمول مشکلات جسمی و زیبایی ایجاد نمی کند و جای نگرانی ندارد، اما گواتر های بازرگ می توانند بلعیدن یا تنفس را سخت کنند و باعث ایجاد سرفه نیز شوند.گواتر هایی که به علت کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید ایجاد می شوند ممکن است با تعدادی از علائم از قبیل خستگی ، افزایش وزن یا کاهش وزن ناخواسته و تحریک پذیری همراه باشند.

زمانی که گواتر علائم خود را نشان دهد به این معنی است که فرد دچار اختلال نسبتا شدید شده است که می تواند علائمی چون احساس تنگی در گلو، تورم در گردن، احساس تنگی در گلو، گرفتگی صدا، سرفه کردن، اختلال در بلع، اختلال در تنفس و حتی در برخی موراد احساس خفگی را تجربه کند.

البته توجه داشته باشید که داشتن گواتر به این معنی نیست که حتما غده تیروئید شما دچار اختلال شده است. گاهی حتی تیروئید بزرگ می شود ولی همچنان به میزان کافی هورمون های تیروئید مورد نیاز را تولید می کند.
از دیگر عوارض جانبی گواتر می تواند به احتمال ایجاد خود ایمنی و ابتلا به لنفوم اشاره کرد.

گواتر چگونه درمان می شود

پس از تشخیص پزشک از نوع گواتر نوبت به شروع درمان است که با توجه به علائم و علت آن نوع درمان مشخص می شود. درمان هایی که ممکن است پزشک برای گواتر تجویز کند می تواند شامل دارو درمانی، ید رادیواکتیو و عمل جراحی باشد.

دارو درمانی

اگر دچار کم کاری تیروئید باشید، پزشک ممکن است داروهای جایگزین هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین را تجویز کند تا باعث بهبود علائم کم کاری تیروئید شود که به طور معمول باعث کاهش اندازه گواتر می شود.
همچنین برای التهاب غده تیروئید پزشک ممکن است آسپرین یا داروی کورتون تجویز کند. همچنین اگر گواتر به علت پرکاری تیروئید باشد ممکن است پزشک برای عادی سازی سطح هورمون داروهایی مانند متی مازول پرواوراسیل و ...را تجویز کند.

عمل جراحی

در مواردی که گواتر بیش از حد بزرگ شده باشد و باعث ایجاد مشکل در تنفس و بلع کند، پزشک ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد دهد. البته در موارد سرطان تیروئید نیز عمل جراحی از گزینه های درمانی است.

ید رادیواکتیو

در برخی موارد از ید رادیواکتیو برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می شود. این ید به صورت خوراکی مصرف می شود و از طریق جریان خون به غده تیروئید می رسد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.