شفا مگ

اوریون واگیردار است؟

اوریون یک بیماری ویروسی واگیردار است که فرد مبتلا از 6 روز قبل شروع و 9 روز بعد از علائم می تواند ویروس را از طریق ترشحات تنفسی به فرد دیگری انتقال دهد.اوریون یک بیماری عفونتی است و علت اصلی آن ویروس اوریون می باشد که از راه ترشحات تنفسی از فرد بیمار به دیگران منتقل می شود. با ورود به بدن از مجاری تنفسی به غدد بزاقی وارد می شود و شروع به تکثیر می کند و این باعث می شود غدد بزاقی و بناگوش متورم شود.این نکته را بدانید که اگر فردی یکبار به اوریون مبتلا شده باشد و یا واکسن اوریون را دریافت کند دیگر به اوریون مبتلا نمی شود.

اوریون واگیردار است؟

آیا اویون واگیردار است

در جواب این سوال باید گفت بله، اوریون می تواند از فرد بیمار به فرد دیگری انتقال دهد. افرادی که مبتلا به بیماری اوریون هستند تقریبا حدود 15 روز ناقل می باشد. افراد مبتلا به اوریون 6 روز قبل از شروع علائم و 9 روز بعد از شروع علائم می توانند ناقل باشند.

سن ابتلا به اوریون

بیماری اوریون در هر سنی می تواند ایجاد شود، اما شایعترین سنی که می تواند باعث بروز بیماری اوریون شود 2 تا 12 سال است. دوره کمون اوریون در کودکان 14 تا 21 روز است، منظور از کمون مدت زمانی است که بین ورود ویروس به بدن و آلوده شدن فرد با بروز علائم وجود دارد.

اوریون از چه راه هایی منتقل می شود

زمانی که فرد مبتلا به اوریون عطسه یا سرفه کند، قطرات ریزی از بزاق آلوده در هوا آزاد می شود که ممکن است به راه تنفسی فرد دیگری منتقل شود.

همچنین یکی دیگر از راه های انتقال تماس است، زیرا بیمار بینی یا دهان خود را لمس می کند، ویروس باعث می شود به اشیائیی مانند دستگیره، میز کار و اشیائی که دست زده است منتقل شود. حالا فردی این اشیاء را در مدت کوتاهی پس از آلودگی لمس کند، ویروس وارد مجاری تنفسی آن خواهد شد.

از راه های دیگر انتقال ظروف آشپزخانه است و به این دلیل افرادی که بیمار هستند باید ظروفی مانند لیوان، چنگال، قاشق و بشقاب از دیگران جدا شود.

البته شدت واگیر بودن اوریون معمولا از چند روز قبل از متورم شدن غدد پاروتید و تا چند روز پس از آن ادامه دارد. به همین خاطر بیمار تا پنج روز از زمان مشاهده علائم و تایید توسط پزشک نباید در محل کار یا مکان های شلوغ مانند مدرسه حاضر شوند.

بیماری اوریون چه علائمی دارد

برخی افراد که به ویروس اوریون مبتلا می شوند علائمی ندارند یا علائم آنها بسیار خفیف است. به طور معمول علائم اوریون حدود 2 هفته از زمان ابتلا به ویروس طول می کشد تا ظاهر شوند.

این بیماری در سنین کودکی و نوجوانی شایع تر است و در بزرگسالان به ندرت رخ می دهد، به هر حال علائم اوریون در کودکان و بزرگسالان معمولا یکسان است و در برخی موارد علائم در بزرگسالان شدیدتر می باشد.

مهمترین علائم اوریون تورم غدد بزاقی است که باعث می شود گونه ها پف کنند. همچنین برخی از علائم دیگر اوریون شامل:

  • درد در غدد بزاقی
  • اشکال در بلع غذا
  • درد هنگام جویدن
  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • ضعف و خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • خشکی دهان
  • درد مفاصل

روش های پیشگیری از اوریون

یکی از راه های پیشگیری از اوریون واکسیناسیون می باشد که اکثر نوزادان و کودکان در یک زمان واکسن یک سالگی که شامل واکسن سرخک، اوریون و سرخچه MMR می باشد را دریافت می کنند. نخستین تزریق این واکسن معمولا بین 12 تا 15 ماهگی انجام می شود. واکسیناسیون دوم برای کودکان در سنین 4 تا 6 سال ضروری است. با دو دوز واکسن اوریون حدود 88 درصد اثربخشی دارد و میزان تک دوز آن حدود 78 درصد می باشد.

البته افرادی که در مکان های پر خطر قرار مانند بیمارستان یا مدرسه هستند باید همیشه در برابر اوریون واکسینه شوند. با این حال افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا به نئومایسین حساسیت دارند و یا باردار هستند نباید واکسن MMR را دریافت کنند.

چگونه درد اوریون را کاهش دهم

برخی افراد ممکن است دچار درد در دوران ابتلا به اوریون شوند که ما در اینجا چند توصیه برای کاهش درد قرار داده ایم که شامل:

سعی کنید مایعات به ویژه آب زیاد مصرف کنید تا بدن شما هیدراته شود، این باعث می شود دهان شما خشک نشود. همچنین آب میوه مصرف نکنید، چون آب میوه می تواند بزاق دهان را افزایش دهد و در نتیجه این باعث ایجاد درد می شود.
کمپرس آب سرد از مواردی است که می تواند به کاهش درد در منطقه دردناک کمک کند. یک مقدار یک در یک پارچه ضخیم یا حوله بریزید و آن را در منطقه دردناک قرار دهید، این باعث می شود مزان درد کاهش یابد.

سعی کنید از غذاهای مایع و بدون نیاز به جویدن استفاده کنید، زیرا جویدن می تواند باعث درد شود. همچنین سعی کنید خواب کافی داشته باشید تا بدن شما تقویت شود و بتواند با ویروس مقابله کند.در صورت شدید شدن درد بیمار می تواند از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.