شفا مگ

ویتامین برای ریزش موی شدید

مصرف برخی از ویتامین ها برای رفع ریزش موی شدید بسیار موثر هستند و با گنجاندن ویتامین ها و مواد مغذی در رژیم غذایی می توانید موهای سالمی داشته باشید.

ویتامین برای ریزش موی شدید

قطعا ریزش مو با افزایش سن کاملا طبیعی است و می بایست با این موضوع کنار بیاییم. البته ریزش مو در سنین مختلف به ژن، آب و هوا و منطقه زندگی شما بستگی دارد. شاید در هنگام دوش گرفتن یا هنگام شانه زدن موها مشاهده کنید چند تار موی شما ریزش کرده است. این ریزش ها کاملا طبیعی است و جای نگرانی نمی باشد.با این حال برخی عوامل خاص مانند استرس، عدم تغذیه یا عدم تعادل هورمونی می توانند باعث تسریع ریزش مو می شود که در پزشکی به آن آلوپسی گفته می شود. این مورد در خانم ها شایع تر است. بهمین خاطر خانم ها اگر دچار ریزش مو شدید هستند می بایست شیوه زندگی و عادت های خود را به ویژه رژیم غذایی را بررسی و تغییر دهند. اگر دچار ریزش مو هستید می بایست برخی ویتامین ها را برای جلوگیری از ریزش موی شدید در برنامه غذایی خود اضافه کنند. اگر مصرف ویتامین ها برای آنها مشکل است بهتر است با به پزشک مراجعه کنند تا برای آنها قرص های مکمل ویتامین تجویز کنند تا نیاز های بدن آنها تامین شود.

خب، بیاییم ببینیم دقیقا چه چیزی باعث ریزش موی شدید می شود؟ چرخه رشد مو سه مرحله دارد، مراحل رشد، گذار و استراحت یا ریزش. با توجه به اینکه هر روز حدود 10 تا 15 درصد فولیکول های مو در پوست سر در مرحل ریزش هستند، به همین دلیل است که دیدن برخی از موها به صورت روزانه طبیعی هستند. اما خوشبختانه این مراحل را هر چند وقت یکبار تجربه می کنید.

در مرحله رشد موهای شما برای حفظ سلامت و جلوگیری از ریزش بیش از حد مو به ویتامین ها، ریز مغزی ها نیاز دارد. به همین خاطر ویتامین ها جزء اصلی رژیم غذایی شما باید باشد، بویژه اگر دچار ریزش مو شده اید. حالا باید بدانیم بهترین ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو کدامند که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

حال باید بدانید کدام ویتامین برای مو مفید است. وقتی صحبت از درمان ریزش مو می شود، ویتامین A، B، B7، B12، C،D،E از جمله ویتامین هایی هستند که اغلب مورد نیاز بدن می باشد. این ویتامین ها را باید از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها دریافت کنید. البته در میان این ویتامین ها فقط ویتامین D توسط بدن تولید می شود.

ویتامین A برای ریزش مو

قطعا ویتامین A را به خوبی می شناسید و با خواص آن که محافظت از چشم است آشنا هستید. این ویتامین علاوه بر محافظت از چشم برای مو بسیار مهم است. این ویتامین گروهی از رتینوئیدهای محلول در چربی از جمله رتینول، رتینیل استر است که برای تنظیم رتینوئیک اسید در فولیکول های مو ضروری می باشد. این ویتامین نقش بسیار مهمی در رشد مو و همچنین مرطوب کردن آن دارد تا موهای شما خشک و کدر نشوند.

مواد غذایی که سرشار از ویتامین A هستند شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کاهو و سبزیجات برگ سبز بخصوص اسفناج می باشند که می توانید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا مقدار مورد نیاز این ویتامین را برای بدن تامین کنید. میوه هایی مانند انبه نیز می توانند مقادیر کافی ویتامین A را برای بدن تامین کنند.

ویتامین های گروه B

یکی ازو یتامین های مهم ویتامین B است که می تواند به سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این ویتامین مجموعه ای از 8 ویتامین محلول در آب تشکیل شده است و همه آنها در مبارزه با ریزش مو مفید نیستند. ویتامین های مهم در ریزش مو B2 یا ریبوفلاوین، B7 یا بیوتین، فولات و B12 از جمله مواردی است که کمبود آن منجر به ریزش مو می شود. این ویتامین ها چه کار می کنندو برای دریافت آنها باید چه غذاهایی مصرف کنیم؟

بیوتین ساختار کراتین را در موهای شما بهبود می بخشد، در حالی که B12 حالت پذیری مو را تقویت می کند. مواد غذایی که باید استفاده کنید ، لبنیات، آووکادو، آجیل و دانه ها می تواند بیوتین می باشد. در حالی که بیشتر محصولاتی مانند گوشت، ماهی ، مرغ می تواند ویتامین B12 را برای بدن تامین کنند. همچنین قارچ، آووکادو، بادام و ماهی هایی مانند قزل آلا سرشار از ریبوفلاوین هستند. همچنین چغندر، مارچوبه، تخم مرغ، و حبوبات غذاهایی هستند که مقدار کافی فولات را برای شما فراهم می کنند.

ویتامین C درمان موثر ریزش مو

اسید اسکوربیک یکی از معروف ترین ویتامین ها برای محافظت از بدن به خصوص مو است. اسید اسکوربیک معروف به ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و نخقش مهمی در جذب روده ای آهن دارد. همچنین این ویتامین یک کمک کننده برای تولید کلاژن است و به همین خاطر در حفظ ساختار مو و ترمیم موهای آسیب دیده نقش زیادی دارد. اگر از کمبود آهن رنج می برید، احتمالا ریزش موی غیر طبیعی را نیز تجربه کرده اید. در چنین مواردی ویتامین سی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در بیشتر میوه ها ویتامین سی موجود است اما در میوه هایی مانند کیوی، پاپایا، لیمو، لیمو شیرین، پرتقال، توت فرنگی ویتامین C بیشتری وجود دارد. همچنین سبزیجاتی مانند فلفل دلمه، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز تیره منبع عالی ویتامین C هستند.

ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین های مهم برای سیستم ایمنی بدن و همچنین سلامت مو ااست و تنها ویتامینی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. این ویتامین نقش مهمی در سلامت فولیکول ها دارد و می تواند به رشد مو کمک کند. در حال حاضر این ویتامین برای ریزش مو می تواند به طور طبیعی در بدن تولید شود، مواد غذایی خاصی مانند زرده تخم مرغ، ماهی های چرب منبع تامین ویتامین D می باشند. برای کسانی که گوشت مصرف نمی کنند برخی غذا ها غنی شده از ویتامین دی هستند مانند پنیر، توفو، شیر سویا و برخی از انواع قارچ ها می تواند این کار را برای شما انجام دهند.

ویتامین E تحریک کننده مو

ویتامین ای یک تحریک کننده مویرگ های بدن می باشد و این باعث می شود گردش خون در پوست سر شما بهبود بخشد که عامل مهمی در درمان ریزش مو می باشد. اما در اصل سرشار از آنتی اکسیدان است و از موها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد نیز محافظت می کند و باعث می شود موهای شما سالم و قوی باشند.

اگر می خواهید مقدار ویتامین E در بدن را افزایش دهید می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا مکمل های ویتامین E را برای شما تجویز کند. مقدار مصرف روزانه ویتامین E پانزده میلی گرم در روز است.

یکی از منابع خوب ویتامین E سبزیجات و آجیل می باشند. مواد غذایی مانند توفو، بادام، کلم بروکلی، آووکادو و اسفناج منابع خوبی از ویتامین ای هستند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.