شفا مگ

علائم سوزاک در مردان و زنان چیست

سوزاک یک بیماری عفونتی است که از طریق مقاربت منتقل شده و می تواند زن و مرد را آلوده کند که علائم آن سوزش ادرار، ترشحات چرکی و درد در ناحیه تناسلی است. سوزاک ممکن است مجاری ادراری، مقعد و گلو را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین در زنان ممکن است دهانه رحم را نیز آلوده کند. سوزاک به طور معمول از راه رابطه جنسی منتقل می شود و ممکن است در برخی از موارد علائمی نداشته باشد، اما با انجام مراقبت های بهداشتی می توانید از بروز سوزاک جلوگیری کنید.

سوزاک
  1. علائم سوزاک در مردان چیست
  2. علائم سوزاک در زنان چیست
  3. سایر علائم سوزاک
  4. آیا علائم سوزاک بعد از درمان باقی می ماند؟
  5. اگر سوزاک درمان نشود چه عوارض جانبی دارد
  6. سوزاک چگونه تشخیص داده می شود
  7. سوزاک چگونه درمان می شود
  8. درمان خانگی سوزاک

علائم سوزاک در مردان چیست

علائم سوزاک در زنان و مردان کمی متفاوت است، ممکن است حتی در زنان علائمی را نشان ندهد. به طور معمول یک هفته پس از ابتلا مردان به سوزاک، نشانه های عفونت شروع به نمایان شدن می کند که مهمترین نشانه آن در مردان سوزش ادرار و درد در هنگام دفع ادرار می باشد. برای اینکه ببینید علائم سوزاک را دارید یا خیر سوالات زیر را برای خود پاسخ دهید، چنانچه یک یا چند علائم را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا ترشحات چرکی غیر معمول دارید؟

سوزاک باعث ایجاد ترشحات چرکی مایل به زرد و یا مایل به سبز و غلیظ می شود که از دستگاه تناسلی خارج می شود.این ترشحات عفونتی است که توسط باکتری ها تولید می شود.

آیا احساس درد یا تورم در بیضه دارید؟

سوزاک می تواند باعث ایجاد التهاب در دستگاه تناسلی شود که در مردان منجر به تورم بیضه ها و غده پروستات می شود.

آیا سوزش ادرار یا تکرر ادرار دارید؟

سوزاک باعث عفونت در دستگاه ادراری می شود و این باعث می شود احساس سوزش یا درد در زمان تخلیه ادرار و یا دچار تکرر ادرار شود. اگر احساس سوزش ادرار یا تکرر ادرار دارید و علائم دیگری نیز از سوزاک مشاهده کردید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

علائم سوزاک در زنان چیست

در بیشتر موارد زنانی که به سوزاک مبتلا می شوند هیچ علائمی ندارند و یا اگر علائمی داشته باشند آنقدر خفیف است که ممکن است با عفونت مثانه یا عفونت واژن اشتباه گرفته شود. برخی سوالات را مطرح کرده ایم که برای خود این سوالات را جواب دهید و در صورت مشاهده یک یا چند علائم برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

آیا ترشحات غیر معمول دارید؟

سوزاک در زنان ممکن است باعث ایجاد ترشحات زرد رنگ شود که می تواند به همراه خونریزی بین دوره ها همراه باشد. پس اگر ترشحات غیر معمول از واژن خود مشاهده کردید بهتر است توسط پزشک بررسی شود.

آیا درد لگن و پایین شکم دارید؟

درد لگن و پایین شکم می تواند نشان از التهاب لگن باشد که می تواند یکی از علائم شایع سوزاک در زنان باشد. اگر دچار التهاب لگن شده باشید ممکن است تب بالای 38 درجه را تجربه کنید. پس اگر درد لگن و یا درد به همراه تب دارید حتما برای بررسی دقیق تر به پزشک زنان مراجعه کنید.

آیا سوزش یا تکرر ادرار دارید؟

اگر دچار سوزش یا تکرر ادرار دارید ممکن است از علائم سوزاک باشد، زیرا شایعترین علامت سوزاک سوزش ادرار، درد در هنگام دفع ادرار و یا تکرر ادرار می باشد. دلیل سوزش یا تکرر ادرار می تواند به علت عفونت در مجاری ادراری یا دستگاه تناسلی باشد.

احساس درد یا تورم در دستگاه تناسلی دارید؟

سوزاک ممکن است باعث التهاب در دستگاه تناسلی شود که این باعث می شود زنان دچار تورم، قرمزی یا درد در دهانه واژن خود شوند. این می تواند از علائم سوزاک باشد.

آیا دچار خونریزی یا لکه بینی بین عادت ماهیانه شده اید؟

عفونت در زنان می تواند باعث ایجاد خونریزی یا لکه بینی غیر معمول در بین عادت ماهیانه شوند. البته خونریزی بین قاعدگی مختص به بیماری سوزاک نمی باشد، ممکن است نشان از مشکل دیگری باشد و در صورت داشتن خونریزی بین قاعدگی حتما برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

آیا در هنگام رابطه جنسی احساس درد دارید؟

اگر در زمان رابطه جنسی احساس درد دارید و یا بعد از رابطه دچار خونریزی شده اید، ممکن است این از علائم سوزاک باشد. البته این علائم می تواند نشان از مشکل دیگری باشد که برای تشخیص دقیق بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سایر علائم سوزاک

علاوه بر علائم اصلی سوزاک، ممکن است بخری از قسمت های دیگر بدن نیز در زمان ابتلا به سوزاک علائمی از خود نشان دهند که در زنان و مردان مشترک است.

در صورتی که بیماری سوزاک چشم را تحت تاثیر قرار دهد باعث احساس درد در چشم و یا حساسیت به نور می شود، همچنین در برخی موراد ترشحات چرکی نیز از یک چشم یا هر دو چشم ممکن است خارج شود.

درد در راست روده که به قسمت انتهای روده بزرگ گفته می شود ممکن است احساس شود. علائمی که ممکن است در راست روده ایجاد شود خارش مقعدی، ترشحات چرکی از مقعد، لکه های خونی به رنگ قرمز روشن می باشد.

درد در گلو که شامل گلودرد و تورم غدد لنفاوی گردن می باشد که به این حالت فارنژیت گونوکوکی گفته می شود در این حالت معمولا بیماری از دهان منتقل نمی شود و فقط در صورت تماس با انتهای گلو ممکن است سوزاک منتقل شود. در برخی موارد ممکن است این شرایط با گلودرد یا سرماخوردگی اشتباه گرفته شود و فقط توسط پزشک می توان آن را تشخیص داد.

ممکن است باکتری ها به یک یا چند مفصل منتقل شده باشند که این باعث التهاب در مفاصل می شود و مفصل قرمز و ملتهب می شود که با درد شدید در هنگام راه رفتن همراه است.

آیا علائم سوزاک بعد از درمان باقی می ماند؟

در برخی شرایط ممکن است برخی از باکتری های عامل عفونت سوزاک به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ ندهند و از بین نروند که در اصطلاح پزشکی به آن مقاومت آنتی بیوتیکی گفته می شود. اگر چند روز پس از مصرف دارو و شروع درمان هنوز علائم را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید، شاید لازم باشد آنتی بیوتیک دیگری را تجویز کند.
به طور معمول پزشکان توصیه می کنند یک هفته پس از شروع درمان مجددا به مراجعه کنند تا بررسی شود که آیا عفونت برطرف شده است یا خیر.

اگر سوزاک درمان نشود چه عوارض جانبی دارد

عفونت سوزاک حتما باید درمان شود و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض جدی از جمله ناباروری مشکلات مفصلی و سایر عوارض دیگری که در ادامه به آن می پردازیم را به همراه داشته باشد.

ناباروری در مردان

اگر عفونت سوزاک در آقایان درمان نشود ممکن است باعث التهاب لوله کوچک در پشت بیضه ها به نام اپیدیدیم شود. البته این التهاب قابل درمان است، اما اگر درمان نشود ممکن است باعث ناباروری در آقایان شود.

ناباروری در زنان

عفونت سوزاک، اگر به موقع درمان نشود ممکن است در زنان مشکلاتی را برای رحم و لوله های فالوپی به همراه داشته باشد. این باعث می شود زنان مبتلا به بیماری التهاب لگنی شوند. عفونت باعث آسیب به لوله ها شده و ریسک ناباروری را در زنان افزایش می دهد و همچنین ممکن است حاملگی پرخطری را داشته باشند.

انتشار عفونت در مفاصل

باکتری هایی که باعث سوزاک می شوند می توانند از طریق جریان خون به قسمت های دیگر بدن از جمله مفاصل منتقل شوند. این انتقال باعث تب، درد شدید مفاصل، تعریق و سفت شدن ماهیچه ها می شود.

ریسک ابتلا به ایدز

افرادی که مبتلا به سوزاک هستند بیش از سایر افراد ممکن است به ویروس HIV شوند. همچنین افرادی که مبتلا به ایدز و سوزاک هستند، می توانند به شریک جنسی خود انتقال دهند.

سوزاک در بارداری

در دوران بارداری ریسک سقط جنین و یا زایمان زودرس بیشتر است و همچنین ممکن است مایع آمنیوتیک و کیسه آلوده به عفونت سوزاک شود. همچنین احتمال انتقال سوزاک به جنین نیز در هنگام زایمان در اثر تماس با باکتری زیاد است.اگر جنینی در طول بارداری و زایمان توسط مادر باردار با عفونت سوزاک تماس داشته باشد، بعد از تولد ممکن است دچار نابینایی، عفونت و جراحت در کف سر شود.
علائم سوزاک در نوزادان تازه به دنیا آمده بین 2 تا 4 روز پس از تولد بروز می کند که علائمی از قبیل عفونت چشم، عفونت خون و یا عفونت مفاصل می باشد.

سوزاک چگونه تشخیص داده می شود

زمانی که علائم مشکوک به سوزاک را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با برای تشخیص دقیق پزشک شما را معاینه کند. پزشک علائم و سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و برای تشخیص دقیق آزمایشاتی از قبیل نمونه ادرار یا کشت مجاری ادراری، مقعد یا گلو را برای شما جویز می کند.
البته کیت های تست خانگی برای تشخیص این بیماری در داروخانه ها وجود دارد که می توانید نمونه را در خانه انجام دهید و به آزمایشگاه ارسال کنید. در صورتی که نتایج مثبت بود پزشک داروهایی را برای شما تجویز می کند.
توجه داشته باشید که اگر نتیجه فردی مثبت شود، حتما باید شریک جنسی او نیز تمام آزمایشات سوزاک را انجام دهد، زیرا ممکن است شریک جنسی او نیز مبتلا شده باشد.

سوزاک چگونه درمان می شود

پزشک برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند که البته ممکن است به علت مقاومت آنتی بیوتیک، پزشک درمان را با قرص و آمپول انتی بیوتیک شروع کند. همچنین راهنمایی هایی که باید در طول درمان انجام دهید را به شما می گوید. توجه داشته باشید که حتما دوره درمان را کامل کنید حتی اگر علائم شما بهبود یابد، ممکن است بیماری به طور کامل از بدن شما حذف نشده باشد و دوباره برگردد.

ممکن است عفونت شدید باشد و پزشک مصرف آنتی بیوتیک ها را بیش از یک هفته ادامه دهد. درمان سوزاک به علت افزایش سویه های مقاوم پیچیده شده است و در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان بیش از چند روز داشته باشد. اگر چند روز پس از شروع درمان علائم شما بهتر نشد حتما باید به پزشم مراجعه کنید زیرا ممکن است نیاز به تغییر آنتی بیوتیک شما باشد.

در طی درمان سوزاک، حتما باید شریک زندگی شما نیز تحت آزمایش و درمان سوزاک قرار بگیرد، حتی اگر علائمی نداشته باشد. ممکن است شریک زندگیتان علائمی از خود نشان ندهد، اما اگر آلوده باشد مجدد شما نیز آلوده خواهید شد.

درمان خانگی سوزاک

برخی درمان های خانگی می توانند به عنوان درمان کمکی برای درمان سوزاک موثر باشند، اما برای این درمان ها حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این درمان ها برای شما موثر است یا خیر.

مواد غذایی قلیایی

مواد غذایی که قلیایی هستند می توانند برای مبارزه با سوزاک مفید باشند و باعث می شوند محیط بدن قلیایی شود و این باعث می شود باکتری ها قادر به زنده ماندن نباشند.

مواد غذایی قلیایی از مهمترین مواردی است که باید در زمان ابتلا به سوزاک مصرف کنید. مواد غذایی قلیایی حاوی دانه ها، لوبیا، دانه های کامل و آجیل است.
همچنین میوه های تازه و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد مغذی را حتما مصرف کنید تا بتوانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتاب گردان خواص زیادی دارد و می تواند به عنوان یکی از درمان های عالی برای سوزاک باشد، پس حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مصرف زینک

زینک به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می کند و بدن را قادر می سازد برای درمان عفونت خود را اماده کند. وجود زینک در رژیم غذایی آسان است. سعی کنید در رژیم غذایی خود مرغ، دانه کنجد قرار دهید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین سی

ویتامین سی می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و برای شما بسیار مفید است. ویتامین سی یکی از مهمترین ویتامین ها برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن محسوب می شود . سعی کنید مواد غذایی حاوی ویتامین سی مانند اسفناج، کلم بروکلی و ... را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.