شفا مگ

علائم کم کاری تیروئید در زنان

کم کاری تیروئید علائم مختلفی دارد، اما برخی علائم کم کاری تیروئید در زنان شایع تر است که با مشاهده این علائم شایع می توان به ابتلا این بیماری مشکوک شد

علائم کم کاری تیروئید در زنان

آیا همیشه احساس خستگی می کنید؟ موهای شما نازک شده است؟یا درحال مبارزه با افسردگی هستید؟مشکلات قاعدگی دارید؟ اینها می توانند از علائم کم کاری تیروئید در زنان باشد.
ابتدا بهتر است غده تیروئید را بشناسید و بدانید در کجا قرار دارد. تیروئید یک غده کوچک ، اما بسیار مهم است که در جلوی گردن شما قرار دارد و دو هورمون مهم تیروکسین و تری یدوتیرونین را تولید می کند که این هورمون ها در سراسر بدن شما حرکت می کنند. این هورمون ها نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح همه سیستم های بدن دارند و می توانند روی وزن، متبالویسم، تولید مثل، رشد مغز و سایر موارد دیگر تاثیر بگذارند.

در کم کاری تیروئید غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند و این مشکل در زنان 10 برابر بیشتر از مردان شایع است.عدم تولید کافی هورمون هایی که از تیروئید ترشح می شوند می توانند باعث چاقی، درد مفاصل، ناباروری و حتی مشکلات قلبی شوند.

علائم شایع کم کاری تیروئید در زنان

کم کاری تیروئید علت های زیادی دارد که شایعترین علت کم کاری تیروئید، ید بسیار کم در رژیم غذایی است. زیرا غدد تیروئید ما برای عملکرد صحیح به ید نیاز دارند. برخی دیگر از علل کمتر شایع کم کاری تیروئید شامل جراحی یا پرتودرمانی، سرطان و مصرف برخی داروها می باشد.پایین بودن سطح هورمون تیروئید می تواند منجر به انواع مختلفی از علائم شود که در ادامه به آن می پردازیم.

چاقی و افزایش وزن

افزایش وزن یک علامت شایع کم کاری تیروئید است و بیش از نیمی از مبتلایان به کم کاری تیروئید آن را تجربه می کنند. و اما چرا این اتفاق می افتد؟ تیروئید باعث کنترل سوخت و ساز بدن می شود و همچنین باعث تنظیم اشتها می شود. زمانی که هورمون های تیروئید کم کار می شوند، متابولیسم کند می شود، به این معنی است که شما انرژی کمتری می سوزانید. این باعث خستگی در شما و فعالیت کمتر می شود که می تواند روی وزن تاثیر بگذارد.

میزان افزایش وزن معمولا تا 10 درصد می باشد. در حالی که بیشتر وزن به دلیل حفظ نمک و آب بیشتر و افزایش چربی می باشد. افزایش وزن هر چقدر هم کم باشد می تواند ناراحت کننده باشد.

اگر شروع به درمان کم کاری تیروئید کنید، قطعا افزایش وزن هم متوقف می شود. البته بدان معنا نیست که وزن اضافی از دست می دهید، بلکه افزایش وزن کنترل می شود و با یک رژیم غذایی سالم و ورزش می توانید وزن اضافه خود را کاهش دهید.

خستگی و احساس سرما

خستگی و احساس سرما دو علامت شایع کم کاری تیروئید در زنان است. حدود 40 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دائما احساس خستگی می کنند و حدود 50 درصد از افراد بیمار ، نسبت به سرما حساس تر هستند. به نظر می رسد این علائم با تشدید کم کاری تیروئید بدتر می شوند.

هنگامی که سطح تیروئید شما پایین است، سطح انرژی شما کاهش می یابد و متابولیسم شما را کند کند. این باعث احساس خستگی و سرما می شود. بنابراین اگر اخیرا احساس خستگی بیشتری کردید و خود را سردتر از حالت عادی می دانید ممکن است دچار کم کاری تیروئید شده اید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشاتی برای تشخیص برای شما تجویز کند.

ریزش مو

ریزش مو می تواند نیمی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد. این علائم می تواند در برخی افراد جزئی و در برخی دیگر شدیدتر می باشد. برخی از زنان حتی ممکن است دچار ریزش در ابروهایشان شود.

سایر تغییرات مو که اغلب در کم کاری تیروئید مشاهده می شود شامل موهای خشک و شکننده است که ممکن است رشد آنها بیشتر طول بکشد. تغییرات مشابهی را می توان در ناخن ها مشاهده کرد، ناخن ها می توانند در این افراد شکننده و ضخیم باشند و ممکن است به آرامی رشد کنند.

فولیکول های مو افراد دارای چرخه رشد بسیار منظمی هستند و کم کاری تیروئید در زنان ممکن است بر نحوه شروع رشد مو و طول رشد مو تاثیر منفی بگذارد. خوشبختانه با درمان مناسب می توان این تغییرات را معکوس کرد.

خشکی پوست و تغییرات پوستی

خشکی پوست یکی از شایع ترین علائم کم کاری تیروئید است و می تواند بیش از 70 درصد افراد مبتلا به کم کاری تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد. با کاهش هورمون تیروئید در بدن، پوست به دلیل سلول های مرده نازک تر و پوسته پوسته تر می شود. این تغییرات منجر به احساس خشن شدن پوست می شود. پوست خشک بیشتر بر روی پوست بازوها و پاهای زنان اتفاق می افتد، اما می تواند کم دست زنان را نیز درگیر کند.
همچنین ممکن است یک بیماری پوستی جدی ایجاد شود که می تواند در کم کاری تیروئید شدید و درمان نشده اتفاق بیفتد.در این بیماری پوستی که در صورت، دست و پا اتفاق می افتد، پوست متورم می شود، زیرا نوعی قند در پوست جمع شده و آب را جذب می کند. اگر این علائم را مشاهده کردید فورا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
تغییرات پوستی ناشی از کم کاری تیروئید را می توان با درمان معکوس کرد ، اگرچه ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا سطح تیروئید به حالت عادی برگردد تا پوست دوباره یکسان شود.

ناباروری در زنان

زنانی که برای باردار شدن مشکل دارند ممکن است مشکل تیروئید داشته باشند. هورمون های تیروئید در تولید مثل نقش دارند و سطوح پایین آن می تواند باعث ناباروری شود. در یک مطالعه سطج پایین تیروئید در حدود 24 درصد از زنانی که بعد از یک سال قادر به باردار شدن نبودند مشاهده شد.

کم کاری تیروئید در زنان می تواند بر روی باروری تاثیر بگذارد. این باعث جلوگیری از تخمک گذاری طبیعی می شود و می تواند باعث قاعدگی نامنظم و افزایش خطر سقط جنین در زنان باردار را نیز به همراه داشته باشد.

در برخی موارد بیماری های خود ایمنی ممکن است علت کم کاری تیروئید باشد. در این موارد بیماری خود ایمنی نیز می تواند بر باروری در زنان با سطح تیروئید پایین تاثیر بگذارد.

بسیاری از این اثرات را می توان با درمان مناسب معکوس کرد. در یک مطالعه نشان داده شد که بیش از 80 درصد از زنانی که در بارداری مشکل داشتند و تیروئید آنها کم کار بود، ظرف یک سال از شروع درمان توانستند باردار شوند. شایان ذکر است که کم کاری تیروئید بسیار خفیف حتی بدون هیچ گونه علائمی می تواند در تولید مثل طبیعی اختلال ایجاد کند. بنابراین در صورت تلاش برای باردار شدن، پزشک ابتلا سطح تیروئید را بررسی می کند.

قاعدگی نامنظم

از آنجا که سیستم تولید مثل زنان به هورمون های تیروئید وابسته است، کم کاری تیروئید می تواند چرخه های قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 20 درصد از زنان مبتلا به کم کاری تیروئید دچار قاعدگی نامنظم، دوره های سنگین یا دوره های دردناک می شوند. جای تعجب نیست که کم کاری تیروئید با قاعدگی های نامنظم همراه باشد. خوشبختانه درمان تیروئید کم کار می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

افسردگی و تغییرات خلقی

افسردگی و سایر اختلالات خلقی از جمله اضطراب در زنان با کم کاری تیروئید مرتبط است، اگر چه دقیقا مشخص نیست که دلیل ارتباط آنها چیست. 70 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دچار مشکلات افسردگی و 60 درصد افراد مبتلا به تیروید کم کار دچار اضطراب هستند. به طور کلی زنان بیشت از مردان دچار افسردگیو اضطراب می شوند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید همچنین می توانند تغییرات ذهنی دیگری مانند مشکل در تمرکز، حافظه ضعیف را به همراه داشته باشد.

به گفته برخی محققان، هورمون های تیروئید در نحوه رشد و ارتباط نورون ها با یکدیگر نقش زیادی دارند. آنها همچنین ممکن است بر سطوح برخی از انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی در مغز که در افسردگی نقش دارند تاثیر بگذارند. برای افرادی که به دلیل کم کاری تیروئید افسردگی دارند، درمان تیروئید می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد.

یبوست

از آنجه که سطوج پایین تیروئید می تواند متابولیسم را کند کند، تعجب آور نیست که می تواند روده شما را نیز دچار مشکل کند. برخی از تحقیق ها نشان می دهد که 17 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید یبوست دارند.
اگر چه این یکی از شایعترین علائم نیست، اما یوست ممکن است نها علامت کم کاری تیروئید در برخی افراد باشد. بنابراین اگر جدیدا دچار یبوست شدید و علائم دیگری ندارید و ظاهرا علت دیگری باعث ایجاد آن نشده است، می توانید سطح تیروئید خود را بررسی کنید. این باثع می شود مطمئن شوید که تیروئید شما کم کار است یا خیر و در صورت کم کاربودن آن را درمان کنید.

ضعف و گرفتگی عضلات

برخی گزارش ها نشان می دهد که حدود 20 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید عضلات ضعیفی دارند و تقریبا 35 درصد دچار گرفتگی عضلات می شوند. ماهیچه های ما به اندازه کافی به هورمون های تیروئید نیاز دارند تا خوب کار کنند. کم بودن هورمون های تیروئید می توانند بر عملکرد ماهیچه ها تاثیر بگذارد.

ضعف عضلانی در کم کاری تیرودی بیشتر در سنین 30 تا 50 سال رخ می دهد و به احتمال زیاد بر بالای بازوها و قسمت بالای ساق پا تاثیر می گذارد. مهم است که به خاطرد اشته باشید که گاهی اوقات، ضعف و گرفتگی می تواند علائم اصلی کم کاری تیروئید باشد.

سایر علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید به آرامی و اغلب طی چندین سال بروز می کند. در ابتدا ممکن است احساس خستگی و کندی کنید. بعداً ، ممکن است علائم و نشانه های دیگری از کند شدن متابولیسم ایجاد کنید. علاوه بر علائمی که در بالا ذکر شد برخی علائم دیگری نیز وجود دارد که شامل:

  • پوست رنگ پریده و خشک
  • موهای خشک و نازک
  • کند شدن ضربان قلب
  • عرق کمتر از حد معمول
  • صورت پف کرده
  • صدای خشن
  • خونریزی قاعدگی بیش از حد معمول

شما همچنین ممکن است LDL بالا یا کلسترول "بد" داشته باشید که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد .

چرا درمان کم کاری تیروئید در زنان مهم است

علائم کم کاری تیروئید ممکن است خفیف و تشخیص ان دشوار باشد و یا در برخی افراد شدید باشد که بر کیفیت زندگی آنها تاثیر بگذارد. اگر کم کاری تیروئید درمان نشود می تواند منجر به مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، ناباروری، نقایص مادرزادی شود. خوشبختانه کم کاری تیروئید قابل درمان است و می تواند خطر مشکلات را کاهش داد و علائم را بهبود بخشد.کم کاری تیروئید را می توان فقط با یک آزمایش خون ساده تشخیص داد و به راحتی با دارو درمان شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.