شفا مگ

درد سرطان سينه چگونه است

سرطان سینه به علت رشد غیر طبیعی برخی سلول ها در پستان رخ می دهد و پزشک با توجه به علائم و نتایج تشخیص ، روش درمان برای سرطان سینه را انتخاب می کند.درد پستان در زنان زمانی که ادامه دار باشد باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا در برخی موارد ممکن است بیماری هایی ایجاد شود که نیاز به عملیات پیشگیری انجام شود. البته نباید درد پستان زیاد نگران کننده باشد زیرا بیماری هایی که دچار درد پستان می شوند نادر هستند و برخی از درد ها با برخی مراقبت های ساده درمان می شوند.

درد سرطان سينه چگونه است

آیا سرطان سینه درد دارد

یک توده سرطانی ممکن است گرد، نرم و حساس به نظر برسد و در هر جایی از سینه ایجاد شود. در برخی موارد، توده حتی می تواند دردناک باشد. برخی از زنان همچنین دارای بافت سینه متراکم و فیبری هستند. در این صورت ممکن است احساس توده یا تغییرات در سینه ها دشوارتر باشد.

چگونه درد سرطان سینه را تشخیص دهیم

اگر در سینه احساس درد می کنید بهتر است به پزشک برای بررسی مراجعه کنید، اما اگر علائمی علاوه بر درد مانند علائم زیر را دارید بهتر است به پزشک برای بررسی دقیق تر مراجعه کنید زیرا این علائم می تواند با سایر بیماری های غیر سرطانی نیز مرتبط باشند.

  • یک توده در ناحیه درد دارید که بعد از پریود از بین نمی رود
  • قرمزی، تورم یا تخلیه از ناحیه (علائم عفونت) دارید.
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه نوک سینه یا سینه.
  • ترشح از نوک پستان دارید
  • درد سینه شما به وضوح با چرخه قاعدگی شما مرتبط نیست یا بیش از دو هفته طول می کشد.
  • درد سینه شما فقط در یک نقطه است و کل سینه را درگیر نمی کند.
  • درد سینه شما مدام بدتر می شود.

 

سرطان سینه چیست

سرطان پستان یا سینه در زنان ناشی از رشد غیر طبیعی برخی سلول ها در پستان است که یکی از شایعترین سرطان ها در زنان می باشد که البته از جمله سرطان های قابل درمان است.سرطان پستان از یک سلول شروع می شود. سلول ها معمولا رشد مشخصی دارند و رشد آنها بعد از رسیدن رشد نهایی متوقف می شوند، اما سلول های سرطانی خیلی سریعتر رشد می کنند و تا اندازه ای این رشد را ادامه می دهند که باعث تخریب سلول های سالم دیگر می شوند. سلول های سرطانی مخالف با سلول های سالم هستند و رشد آنها متوقف نمی شود. این وضعیت می تواند از والدین به ارث برسد یا اینکه در اثر ارتباط با مواد جهش زا ایجاد شود که البته عوال دیگری نیز در ایجاد این بی نظمی در رشد سلولی تاثیر می گذارد.

سرطان پستان ممکن است از قسمت های مختلف پستان آغاز می شود.سرطان پستان می تواند از بخش های مختلف پستان شروع شود. بیشتر سرطان های پستان از مجاری که شیر را به نوک پستان می رسانند شروع می شود که به آن سرطان داکتال گفته می شود. سرطان لوبولار از غدد شیری آغاز می شود. همچنین بعضی از سرطان های پستان هم هستند که چندان رایج نیستند مانند تومور فیلودوس و آنژیوسارکوما.

انواع سرطان سینه

سرطان های پستان کارینوم داکتال تهاجمی

سلول های سرطانی در این نوع سرطان پستان در خارج از مجاری به قسمت های دیگر بافت پستان حمله کرده و این باعث تکثیر آنها می شود. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

سرطان پستان کارسینوم لوبولار تهاجمی

سلول های سرطانی در این نوع سرطان پستان از لوبول ها به سایر بافت های پستان نزدیک می شوند. این سلول های سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کنند.

سایر انواع سرطان پستان

چندین نوع دیگر سرطان پستان نیز وجود دارد که کمتر شایع هستند ، مانند بیماری پاژه ، سرطان مدولار ، مخاط و التهابی پستان.کارسینوم داکتا درجا (DCIS) یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان پستان شود. در این نوع سرطان ، سلول های سرطانی تنها در پوشش مجاری هستند و به سایر بافت های پستان گسترش نیافته اند.

علائم اولیه سرطان سینه

تغییر شکل در نوک سینه و دردی که تا بعد از عادت ماهانه ادامه داشته باشد و از بین نرود از علائم شایع سرطان سینه در مراحل اولیه می باشد. ترشحات شفاف، قرمز، قهوه ای یا زرد از نوک یکی از سینه ها از علائم دیگر ابتدایی سرطان سینه می باشد.

سایر علائم اولیه سرطان سینه

  • توده تازه ای که تا بعد از عادت ماهانه بعدی از بین نرود
  • قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش روی سینه
  • تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو
  • توده سفت با گوشه های نامنظم

علائم سرطان سینه در مراحل بعدی شامل:

  • تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل
  • بزرگ شدن یکی از سینه ها
  • فرورفتگی در سطح سینه ها
  • توده ای قدیمی که بزرگ تر شده است
  • بافت پوست به شکل پوست پرتقال درآمده باشد
  • درد در اندام تناسلی
  • کاهش وزن بی دلیل
  • بزرگ شدن توده های غدد لنفی زیربغل
  • رگ قابل دیدن روی سینه

داشتن یک یا تعداد بیشتر از این علائم به معنی این نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید. برای مثال ترشح از نوک سینه می تواند ناشی از عفونت باشد. اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید برای معاینه به پزشک تان مراجعه کنید.

سوالات رایج درباره سرطان سینه

اگر سرطان پستان نادیده گرفته شود ، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم درمان ، سرطان سینه به طور کلی به یک بیماری کشنده تبدیل می شود . این می تواند در مدت زمان طولانی اتفاق بیفتد ، اما اگر جراحی و درمان های دیگری نداشته باشید ، به خودی خود از بین نمی رود. به همین دلیل است که به افراد توصیه می کنیم تحت درمان مناسب قرار بگیرند.

سرطان سینه چقدر طول می کشد تا گسترش یابد؟

سلول های سرطانی پستان باید حداقل 30 بار قبل از تشخیص توسط معاینه فیزیکی تقسیم شوند. هر تقسیم حدود 1 تا 2 ماه طول می کشد ، بنابراین یک تومور قابل تشخیص به احتمال زیاد 2 تا 5 سال در بدن در حال رشد است.

سرطان پستان چه اندامی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

از نظر تئوری ، سرطان سینه می تواند به هر قسمتی از بدن سرایت کند ، اما بیشتر به گره های لنفاوی ، ریه ها ، کبد ، استخوان ها و گاهی مغز گسترش می یابد . با این حال ، به خاطر داشته باشید که حتی اگر سرطان سینه شما به مناطق دیگر بدن شما سرایت کند ، باز هم سرطان سینه محسوب می شود

آیا استرس باعث سرطان سینه می شود؟

بله ، زنانی که در معرض استرس قرار دارند نسبت به افرادی که در معرض استرس قرار ندارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند


مطلب مرتبط: سرطان های رایج در زنان


تشخیص سرطان سینه

معاینه فیزیکی: پزشک سینه ها و پوست آن را معاینه می کند و به دنبال وجود مشکل یا ترشح در نوک سینه ها می گردد. همچنین ممکن است او سینه ها و زیر بغل را در جست و جوی توده لمس کند.

بررسی سابقه پزشکی: پزشک همچنین درباره سابقه پزشکی مانند دارو هایی که مصرف می کنید و سابقه خانوادگی بیماری در بستگان درجه اول تان پرسش هایی را مطرح کند.برخی مواقع سرطان سینه به ژن ها مرتبط است، این مسئله نیز اهمیت دارد که پزشک تان را درباره وجود سابقه ابتلا به این سرطان در خانواده مطلع سازید. پزشک شما همچنین درباره علائم و اینکه چه زمانی برای اولین بار با آن مواجه شده اید سوال هایی را مطرح می کند.

ماموگرافی: پزشک ممکن است در خواست عکس برداری با اشعه ایکس (ماموگرافی) از سینه را بدهد تا بتواند به خوبی تشخیص دهد توده خوش خیم است یا بد خیم.

سونوگرافی: سونوگرافی می تواند تصویری از بافت سینه را برای پزشک ارائه دهد.

ام آر آی MRI: این احتمال وجود دارد که پزشک در کنار دیگر آزمایش ها، در خواست MRI نیز کند. MRI یک روش تصویر برداری غیر تهاجمی است که برای بررسی بافت سینه می توان از آن استفاده کرد.

بیوپسی: در این آزمایش برداشتن یک بخش کوچک از بافت سینه صورت می گیرد که برای بررسی دقیق بر روی بافت سینه است.

درمان سرطان سینه

درمان این بیماری شامل پنج روش کلی به شرح زیر می باشد :

  • عمل جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان با پادتن (درمان هدفمند)

بسته به مرحله بیماری و میزان پیشرفت آن و بسته به نظر تیم درمانگر، یک یا تمام روشهای درمانی فوق برای کنترل بیماری بکار گرفته می شوند. گاهی سرطان پستان فقط با انجام جراحی قابل کنترل است ولی در بیشتر موارد، بکارگیری سایر روشهای درمانی هم لازم است.

درمان با عمل جراحی

جراحی با حفظ پستان یا لامپکتومی

بعد از تأیید تودهٔ سرطانی در پستان، اگر تومور سرطانی کوچک باشد، می توان با حفظ پستان عمل جراحی را انجام داد. این روش تقریباً همیشه نیاز به پرتودرمانی به عنوان درمان تکمیلی هم دارد. در واقع تابش اشعه به پستان باعث می شود که باقی ماندهٔ سلول های سرطانی کشته شوند و شانس عود تومور به حداقل برسد که در برخی از بیمارستان ها شروع این پرتودرمانی از همان زمان جراحی و حین عمل خواهد بود.

در این روش جراحی، حاشیه ای از بافت سالم اطراف تومور نیز برداشته می شود تا پزشک مطمئن شود که تمامی سلول های سرطانی خارج شده اند. پس از اینکه تومور همراه با یک حاشیه از بافت سالم خارج شد، نمونه به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده می شود تا دقیقاً بررسی شود و در صورت وجود سلول های سرطانی عمل جراحی مجدداً تکرار می شود.

پزشکان اغلب از این روش برای افرادی که بیش از یک تومور در پستانشان تشخیص داده شده یا تومورشان بزرگ است و یا پستانشان کوچک است استفاده نمی کنند، همچنین به افرادی که تمایلی به انجام پرتودرمانی ندارند یا فاقد امکانات لازم برای انجام پرتودرمانی هستند نیز توصیه نمی شود. اما در هر صورت این پزشک شماست که برای تشخیص نوع جراحی تصمیم می گیرد.

برداشتن کامل پستان یا ماستکتومی

برداشت کامل بافت پستان با جراحی، در حقیقت بیش از صد سال است برای درمان این نوع سرطان استفاده می شود که البته طی چند سال اخیر تغییرات اساسی در آن رخ داده است. در واقع روش قبلی همراه با برداشتن عضلات سینه ای بود به طور کل منسوخ شده است و در روش جدید عضلات باقی می مانند و در این نوع موارد با روش های بازسازی می توان سینه را برای فرد درست و ترمیم کرد.

شیمی درمانی سرطان سینه

در روش شیمی درمانی سرطان سینه از داروهایی به منظور مورد هدف قرار دادن و تخریب سلول های سرطانی پستان استفاده می شود. این داروها معمولاً به صورت قرص بوده یا مستقیماً از طریق سوزن به داخل ورید وارد می شوند.

در کنار سایر روش های درمانی مانند جراحی ، پرتودرمانی یا هورمون درمانی ، شیمی درمانی برای سرطان سینه به طور مکرر استفاده می شود. دریافت شیمی درمانی برای سرطان پستان ممکن است شانس درمان سرطان سینه را افزایش دهد ، خطر بازگشت سرطان را کاهش دهد ، علائم ناشی از سرطان را کاهش دهد یا به افراد سرطانی کمک کند تا با کیفیت زندگی بهتر ، عمر طولانی تری داشته باشند.

اگر سرطان عود کرده یا گسترش یافته باشد ، شیمی درمانی می تواند سرطان سینه را کنترل کند تا به شما در طول عمر بیشتر کمک کند. همچنین می تواند به کاهش علائم سرطان کمک کند.

با این حال، شیمی درمانی برای سرطان سینه همچنین احتمال بروز عوارض شیمی درمانی سرطان سینه نیز وجود دارد که برخی موقتی و خفیف و برخی دیگر جدی تر یا دائمی هستند. پزشک می تواند در این تصمیم گیری به شما کمک کند که آیا شیمی درمانی برای سرطان سینه انتخاب خوبی برای شما به شمار می رود یا خیر.

هورمون درمانی سرطان سینه

برخی از انواع سرطان سینه تحت تأثیر هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون قرار دارند. سلول های سرطانی پستان گیرنده هایی (پروتئین) دارند که به استروژن و پروژسترون متصل می شوند و به رشد آنها کمک می کنند. به درمان هایی که از اتصال این هورمون ها به این گیرنده ها جلوگیری می کنند ، هورمون درمانی یا درمان غدد درون ریز گفته می شود.

هورمون درمانی می تواند تقریباً در هر نقطه از بدن و نه فقط در پستان ها به سلول های سرطانی برسد. این درمان برای زنان مبتلا به تومورهایی که گیرنده هورمونی مثبت دارند توصیه می شود. اما به زنانی که تومورهای آنها گیرنده هورمون ندارند کمکی نمی کند.

انواع مختلفی از هورمون تراپی برای سرطان پستان وجود دارد. اکثر انواع هورمون درمانی یا سطح استروژن را کاهش می دهد و یا اثر استروژن را بر روی سلول های سرطانی پستان متوقف می کند.

پرتودرمانی سرطان سینه

در پرتودرمانی سرطان سینه از پرتوهای پرانرژی (مشابه اشعه X) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرطان سینه

مطالعه بیش از ۹۱۰۰۰ زن نشان می دهد رژیم غذایی در برگیرنده گیاهان می تواند خطر توسعه سرطان را تا ۱۵ درصد کاهش می دهد. مرکز سرطان توصیه می کند بین ۸ الی ۱۰ وعده میوه و سبزی در طول روز مصرف شود. میوه ها و سبزیجات در میان سایر مزایا، غنی از فلاونوئید ها و کارتنوئید ها هستند. این موضوع مزایای زیادی برای بدن خواهد داشت. مطالعات نشان می دهد میوه ها و سبزیجات برای پیشگیری از سرطان سینه مفید خواهد بود:

  • سبزیجاتی با برگ سبز تیره
  • فلفل
  • گوجه فرنگی
  • بادمجان
  • مرکبات
  • هویج
  • کلم بروکلی
  • کلم
  • پیاز
  • سیب
  • گلابی
  • هلو
  • توت فرنگی

بتا کاروتن موجود در برخی از سبزیجات مثل هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. دانشمندان بر این باورند که این موضوع بدین خاطر است که این ماده با رشد سلول های سرطانی تداخل ایجاد می کند.

فیبر های غذایی

اگرچه مطالعات انجام شده در مورد فیبر رژیمی غذایی و اثرات آن بر روی سرطان سینه هنوز جامع نیست، اما مطالعات متعدد نشان می دهد این ماده می تواند در برابر بیماری های مختلف از بدن محافظت کند. از آن جایی که فیبر از سیستم گوارش پشتیبانی می کند و می تواند به دفع سموم و مواد زائد کمک نماید، باعث می شود سموم از بدن دفع شوند و اسیب ناشی از آن کاهش یابد.غلات کامل و بقولات در برگیرنده آنتی اکسیدان ها هستند و می توانند از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنند. خوردن بقولات غنی از فیبر مثل عدس می تواند خطر بروز سرطان سینه را کاهش دهد. توصیه می شود ۳۰ الی ۴۵ گرم فیبر در روز مصرف شود.

چربی های ضروری

به نظر می رسد چربی کاندید مناسبی برای پیشگیری از سرطان سینه نباشد، اما چربی های چند غیر اشباع و تک غیر اشباع چربی های خوب نامیده می شوند. این چربی ها در روغن زیتون، آووکادو، دانه ها و آجیل ها یافت می شوند. علاوه بر این، اسید های چرب امگا۳ که در ماهی هایی همچون سالمون یافت می شود می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.بیشتر متخصصان توصیه می کنند ۲۰ الی ۳۰ درصد از کالری های رژیم غذایی در برگیرنده چربی های مفید باشد.برخی از مطالعات نشان می دهد مزایای اسید های چرب امگا۳ موجود در ماهی ها ممکن است به خاطر توانایی آن برای کاهش التهاب باشد. التهاب یکی از فاکتور های دخیل در بروز سرطان سینه است.

سویا

تحقیقات گسترده در ۲۵ سال اخیر نشان می دهد سویا یک منبع غذایی فوق العاده است که پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی خوبی دارد، اما کربوهیدراتش پایین است. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سویا می تواند لیپوپروتئین با چگالی اندک یا کلسترول بد را کاهش دهد و خطر بروز بیماری های قلبی را کمتر نماید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.