شفا مگ

قرص زولیور برای چیست و چه عوارض جانبی دارد

قرص زولیور 5 و 10 میلی گرم داروی آرامبخش غیر بنزودیازپین قوی می باشد که به قرص خواب معروف است و برای درمان بی خوابی و مشکلات خواب نامتعادل تجویز می شود

قرص زولیور

زولیور یک داروی آرام بخش غیر بنزودیازپین بسیار قوی می باشد و برای درمان بی خوابی تجویز می شود. این دارو با تاثیر بر روی ماده شیمیایی در مغز به نام گابا کار می کند و به افراد مبتلا به مشکلات خواب نامتعادل کمک می کند. این دارو در اشکال قرص زولیور ۵ میلی گرم و قرص زولیور ۱۰ میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد. زولیور کمک می کند تا سریعتر به خواب بروی دو احتمال بیدار شدن در طول شب را نیز کمتر می کند.
عوارض شایع قرص زولیور شامل سردرد، خواب آور، توهم، هذیان، سرخوشی، سرگیجه و اعتیاد به زولیور می باشد. قرص زولیور ممکن است اعتیاد آور باشد و استفاده سوء از آن می تواند وابستگی به دارو در بدن ایجاد شود.
نیمه عمر زولیور به دلیل شروع سریع آن تقریبا 3 ساعت است و این بدان معناست که بدن حداقل نیمی از دارو را در این زمان حذف کرده اند. زولیور نیمه عمر کوتاه مدتی دارد و معمولا معمولا 24 تا 48 ساعت از بدن حذف می شود.
قرص زولیور  به عنوان یک درمان کوتاه مدت تجویز می شود و استفاده طولانی مدت آن می تواند اعتیاد آور باشد. در ادامه با اطلاعات کلی از زولیور اشنا خواهید شد. توجه فرمایید که این دارو را بدون تجویز پزشک هرگز مصرف نکنید، زیرا مقدار دوز مصرف آن با توجه به شرایط بیماری، سن و پاسخ به درمان تجویز می شود و مصرف سرخود آن می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

زولیور برای چیست

قرص زولیور 5 و 10 میلی گرم یک داروی آرامبخش و خواب آور است و با اثر بر روی مواد شیمیایی مغز باعث خواب آلودگی می شود.زولیور فعالیت گابا را افزایش میدهد. گابا یک ماده شیمیایی در بدن است که باعث خواب آلودگی میشود. افزایش فعالیت آن به شما در خوابیدن کمک میکند.قرص زولیور نام تجاری داروی زولپیدم است که برای درمان بی خوابی استفاده میشود و به شما در خوابیدن کمک میکند.

زولیور داروی خواب آور غیر بنزودیازپین قوی است که به دلیل عوارضی همچون توهم، هذیان و سرخوشی کمتر تجویزمی شود اما در کاهش اضطراب و بیخوابی بسیار مؤثر است.

مبتلایان به افسردگی نباید از زولیور استفاده کنند ، زیرا افسردگی شما را بدتر می کند.مصرف زولیور در مبتلایان به میاستنی گراویس و آپنه خواب ممکن است باعث کاهش و کم عمق شدن تنفس شود و میزان اکسیژن در خون را کاهش دهد.

همچنین مصرف زولیور برای بیماران کبدی یا سابقه کبدی به دلیل کاهش پردازش می تواند سطح دارو را در بدن افزایش دهد و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. در بعضی موارد باعث یک بیماری جدی به نام انسفالوپاتی کبدی میشود. با این شرایط عملکرد ضعیف کبد شما باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه عملکرد مغز میشود.

هشدارهای مصرف زولیور

برخی از افراد که از زولیور استفاده میکنند قادر به انجام فعالیت هایی مانند رانندگی ، غذا خوردن ، راه رفتن نیستند.اگر این اتفاقات مشاهده شد مصرف زولیور را متوقف کنید و در مورد درمان دیگری برای اختلال خاب خود با پزشک خود صحبت کنید.
افرادی ممکن است به داروی زولیور یا هم خانواده های آن حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از این دارو ستفاده کنند و حتما با پزشک خود مشورت کنند تا داروی دیگری برایشان تجویز کند.

استفاده از این دارو برای افراد زیر 18 سال منع مصرف دارند و نباید از آن استفاده کنند. همچنین استفاده سرخود از این دارو می تواند عوارض جانبی از جمله اعتیاد به دارو را به همراه داشته باشند.

اگر بیماری های نظیر افسردگی ، اعتیاد به مواد مخدر ، بیماری ریه یا مشکلات تنفسی ، آپنه خواب ، بیماری کبد یا کلیه دارید نباید از این دارو استفاده کنید و قبل از تجویز بیماری خود را به پزشک بگویید تا بتواند تجویز درستی انجام دهند.

نحوه مصرف قرص زولیور

دوز زولیور به عوامل مختلفی مانند نوع بیخوابی که برای درمان آن از زولیور استفاده میکنید ، سن یا جنسیت و شرایط پزشکی بستگی دارد. حتما دوز مصرفی که پزشک برایتان تجویز کرده است مصرف کنید و هرگز مقدار دوز را کم یا زیاد نکنید.

قرص زولیور برای کودکان و افراد زیر 18 سال منع مصرف دارد و نباید مصرف شود. این دارو بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود و حتما پزشک باید با توجه به شرایط شما مقدار دوز را مشخص کند زیرا دوز های مشخص شده برای زنان و مردان و حتی شرایط بیماری متفاوت است.

برای اثربخشی بهتر این دارو را با معده خالی مصرف کنید. همچنین این دارو را قبل از خواب مصرف کنید و مطمئن شوید که 7 تا 8 ساعت می توانید بخوابید و اگر می خواهید قبل از این زمان از خواب بیدار شوید ممکن است دچار کمبود حافظه شوید و هوشیاری کمی داشته باشید.

قرص زولیور اعتیاد آور می باشد و مقداری که مصرف می کنید حتما با توجه به تجویز پزشک و مدت زمانی که پزشک برایتان مشخص کرده است مصرف کنید. در صورت عدم بهبود شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید. هرگز خودسرانه مصرف دارو را خارج از تجویز پزشک ادامه ندهید زیرا می تواند وابستگی به دارو ایجاد شود و دچار اعتیاد به زولیور شوید.

عوارض جانبی قرص زولیور

زولیور میتواند عوارض خفیف یا جدی را ایجاد کند. لیست زیر شامل برخی از عوارض کلیدی است که ممکن است هنگام مصرف زولیور رخ دهد. این لیست شامل همه عوارض احتمالی نیست.

عوارض جانبی شایع زولیور سردرد ، مشکل در تنفس ، خواب آلودگی،سرگیجه،اسهال،خشکی دهان،تپش قلب،درد عضلانی و پرخاشگری میباشد.اگر این اثرات خفیف باشد ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر شد باید به پزشک خود مراجعه کنید

تداخل دارویی با زولیور

قرص زولیور میتواند با چندین دارو تداخل داشته باشد. به این معنی است که برخی از داروها میتوانند در چگونگی عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند و یا بعضی داروها عوارض جانبی را افزایش میدهد. داروهایی که تاثیر زولیور را کمتر میکند عبارتند از ریفابوتین، ریفاپنتین، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنیتوئین.

لیستی از داروهایی که میتواند با زولیور تداخل داشته باشد عبارتند از ایمی پرامین،کلرپرومازین، کلاریترومایسین ، اریترومایسین، کتوکونازول، ایتراکونازول، وریکونازول، ریتوناویر و آتازاناویر، کاریزوپودول، سیکلوبنزاپرین، سیتریزین، دیفن هیدرامین.

مصرف زولیور در دوران بارداری

قرص زولیور در دسته C بارداری قرار دارد.هنوز مطالعات کافی انجام نشده است که بتواند تاثیر این دارو را بر روی جنین را معلوم کند.در دوران بارداری از مصرف این دارو را خودداری کنید.در صورتی که باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف زولیور در دوران شیردهی

زولیور ممکن است وارد شیر مادر شود. پس نباید در دوران شیردهی از زولیور استفاده کنید یا در صورت مصرف باید شیر دهی را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.