شفا مگ

کاهو برای روده تحریک پذیر

برخی از سبزیجات با فیبر بالا و فودمپ بالا ممکن است باعث تشدید علائم روده تحریک پذیر می شوند ، اما آیا کاهو برای سندرم روده تحریک پذیر مناسب است یا خیر

کاهو برای روده تحریک پذیر

اگر بعد از خوردن غذا دچار گرفتگی عضلات، درد شکم، نفخ یا گاز می شوید ممکن است دچار سندرم روده تحریک پذیر شده باشید. علائم این سندرم و شدت آن هر زمان و در هر فردی متفاوت است. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که برخی غذاها می توانند منجر به علائم شوند.با این حال شناسایی غذاهایی که باعث شدت علائم می شوند ممکن است دشوار باشد. در ادامه به این موضوع می پردازیم که آیا کاهو برای سندرم روده تحریک پذیر مفید است یا خیر؟

برخی از مواد غذایی را که کربوهیدرات آنها به صورت کامل در معده هضم نمی شود را فودمپ می نامیم . کربوهیدرات باقیمانده از این گروه مواد غذایی در روده ی انسان خوراک باکتری ها و در ادامه موجب تولید گاز و تحرکات می شود ،این گاز و تحرکات در افراد معمولی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما برای گروهی از افراد به خصوص افراد مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر(IBS) مشکلاتی مانند یبوست ، حالت تهوع ، دلدرد ، نفخ و ... را ایجاد می کند .

اثرات کاهو برای روده تحریک پذیر

کاهو حاوی فیبر بالایی است که محرک رایجی برای بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر است. فیبر بر اساس حل شدن در آب یا محلول یا نامحلول است. فیبر های محلول قابل تخمیر مانند اینولین و بتاگلوکان ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را بدتر کنند. از سوی دیگر فیبرهای محلول غیر قابل تخمیر مانند پسیلیوم ممکن است علائم را تسکین دهد.

کاهو حاوی کمتر از 1 گرم فیبر در هر فنجان (49 گرم) است که اکثریت آن نامحلول است. این فیبر به میزان قابل توجهی کمتر از مقدار موجود در همان حجم بیشتر سبزیجات دیگر است.میزان فیبر نامحلول که می توانید تحمل کنید از فردی به فرد دیگر متفاوت است.با این حال ، بعید است که این مقدار کمی فیبر باعث ایجاد علائم در اکثر افراد مبتلا به IBS شود. در واقع ، به دلیل محتوای فیبر کم ، کاهو ممکن است گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به این بیماری باشد که در تحمل سبزیجات غنی از فیبر مشکل دارند.

آیا کاهو غذایی فودمپ پایین دارد؟

الیگو ، دی ، مونوساکاریدها و پلیول ها الیافی با زنجیره کوتاه ، محلول و بسیار تخمیر پذیر هستند.وقتی هضم می شود ، فودمپ ها گاز را سریعتر از روده شما آزاد می کنند تا اینکه بتواند در خون شما جذب شود. ممکن است که این عدم تعادل باعث درد، ناراحتی، نفخ و گاز می شود که اغلب با علائم روده تحریک پذیر همراه است. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی با فودمپ پایین ممکن است علائم روده تحریک پذیر را تسکین دهد.

کاهو تقریبا از فیبر نامحلول تشکیل شده است. بنابراین ، این مواد غذایی با فود مپ پایین شناخته می شود و جایگزین خوبی برای سبزیجات با فودمپ بالا مانند کلم، کلم بروکلی، چغندر، جوانه بروکسل و مارچوبه است.

 سایر غذاهای مناسب برای روده تحریک پذیر

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می توانند همه سبزیجات پخته شده را بخورند، به غیر از کلم، گل کلم و کلم بروکلی که ممکن است باعث ایجاد نفخ و گاز کنند، اما اگر مواد غذایی مورد علاقه شما هست و برای شما مشکلی ایجاد نمی کنند می توانید آنها را حذف نکنید.

میوه های را بدون پوست مصرف کنید. برخی افراد ممکن است با خربزه، سیب و مرکبات مشکل داشته باشند، این افراد باید میوه هایی که باعث تحریک روده آنها می شود را از لیست خود حذف کنند.

از افزایش مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذایی خود بهرمند شوید. البته توجه داشته باشید فیبر را باید به ارامی در برنامه غذایی خود افزایش دهید و حتما روزانه 1 تا 2 لیتر آب را مصرف کنید. البته ممکن است برخی فیبر ها علائم IBS را تشدید کنند، پس هر گونه مواد غذایی که باعث تشدید علائم شد را از لیست غذایی خود حذف کنید.

معمولاً مبتلایان به IBS می توانند نان ، ماکارونی ، برنج ، نان شیرین و کراکر را در هر نوع مختلفی از جمله چاودار ، گندم کامل ، سفید ، بدون گلوتن و غیره تحمل کنند ، مگر اینکه شما بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن نیز داشته باشید .برخی بذرها ممکن است باعث تشدید علائم شود ، آنها را آزمایش کنید تا ببینید آیا آنها شما را آزار می دهند یا خیر.

لبنیات فقط مشکلاتی را برای افرادی که به لاکتوز تحمل ندارند ایجاد می کند ، بنابراین از این محصولات آزادانه لذت ببرید. در صورت عدم تحمل لاکتوز و همچنین IBS ، می توانید محصولات بدون لاکتوز مصرف کنید.

برای غنی سازی در لیست مواد غذایی خود به دنبال مواد غذایی کم چرب باشید. سعی کنید غذاها را کباب، بخار پز یا آب پز کنید و یا با مقدار کمی روغن یا بدون روغن تهیه کنید.

مواد غذایی مضر برای روده تحریک پذیر

محصولات لبنی و گندم را از رژیم غذایی خود حذف کنید. ما می دانیم که این دو ماده غذایی بسیار رایج همیشه بخشی از رژیم روزانه ما بوده است، اما اگر می خواهید از ناراحتی های سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری کنید بهتر است آنها را کاملا از برنامه غذایی خود حذف کنید. با نخوردن آنها می توانید علائم را کاهش دهید.

اگر می خواهید محصولات لبنی را مصرف کنید سعی کنید از محصولات بدون لاکتوز استفاده کنید ، زیرا آنها ایجاد نفخ نمی کنند که باعث درد روده بزرگ شوند. غذاها و نوشیدنی های تند و کافئین دار را از برنامه خود حذف کنید. همچنین غذاهای فرآوری شده که مواد مغذی تامین نمی کنند بلکه چربی های اشباع شده هستند را نیز از برنامه خود حذف کنید. به هیچ وجه از مصرف غذاهای چرب مانند غذاهای سرخ شده استفاده نکنید.

مواد غذای فروکتوز دار مانند سیب، گلابی، هلو، گیلاس، انبه، گلابی،شیرین کننده ها و محصولاتی با فروکتوز بالا را کمتر مصرف کنید. همچنین مواد غذایی مانند کنگر فرنگی مارچوبه، جوانه بروکسل، کلم بروکلی، چغندر، سیر و پیاز، غلات که حاوی فروکتان هستند را کمتر مصرف کنید.

میوه هایی مانند سیب، زردالو، توت سیاه، گیلاس، شلیل، هلو، الو، هندوانه و سبزیجاتی مانند گل کلم، قارچ و نخود کمتر در لیست غذایی خود قرار دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.