شفا مگ

قرص کلاریترومایسین برای عفونت معده

قرص کلاریترومایسین یک آنتی بیوتیک است که در رژیم دارویی ترکیبی مشخصی برای درمان عفونت معده یا هلیکوباکترپیلوری ، زخم معده و زخم اثنی عشر تجویز می شود.

قرص کلاریترومایسین برای عفونت معده

کلاریترومایسین نوعی آنتی بیوتیک ماکرولید نیمه مصنوعی است که سنتز پروتئین باکتری را مهار می کند و در رژیم دارویی درمان هلیکوباکتر پیلوری یا همان عفونت معده استفاده می شود. این دارو باعث مهار رشد باکتری ها در بدن می شود و با ترکیبی از داروها برای درمان زخم اثنی عشر، زخم معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری استفاده می شود.

کلاریترومایسین در گروه داروهای آنتی بیوتیک ماکرولید قرار دارد و کار این آنتی بیوتیک ها از بین بردن باکتری ها یا جلوگیری از رشد آنها می باشد.این دارو با توجه به شرایط بیمار ، سن بیمار و تشخیص پزشک دوز آن مشخص می شود. پزشکان با توجه به شرایط پزشکی بیمار و تشخیص هلیکوباکتر پیلوری این دارو را به همراه داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند امپرازول، اس امپرازول و انتی بیوتیک دیگر مانند آموکسی سیلین تجویز می کنند.

اگر کلاریترومایسین به همراه سایر داروهایی که برای درمان عفونت معده تجویز شده است را حتما مطابق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف مقدار صحیح و زمان مناسب مصرف این داروها در ریشه کن کردن عفونت معده بسیار مهم است. هرگز دوز و مقدار مصرفی داروهای تجویز شده را کم یا زیاد نکنید. اگر می خواهید درباره کلاریترومایسین بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

کلاریترومایسین چیست

قرص کلاریترومایسین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. کاربرد اصلی این دارو برای درمان عفونت های تنفسی، گوش، عفونت پوستی می باشد. کلاریترومایسین علاوه تجویز برای عفونت ذکر شده، برای درمان هلیکوباکتر پیلوری نیز تجویز می شود. اعتقاد بر این است که هلیکوباکتر پیلوری باعث زخم معده و زخم اثنی عشر می شود.این دارو به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و نیمه عمر آن حدود 3 الی 4 ساعت می باشد و عمده دفع آن از طریق ادرار می باشد.

عفونت معده یا  عفونت هلیکوباکتر پیلوری

عفونت باکتریایی معده یا هلیکوباکترپیلوری علت بیشتر زخم های معده و اثنی عشر است. این باکتری می تواند مخاط معده و اثنی عشر را آلوده کند. در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان به این باکتری مبتلا هستند.

اگر چه برخی افراد که به هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند هیچ علائم و مشکل ناشی از عفونت ندارند و نمی دانند آلوده هستند، زیرا تعدادی از میکروب های هلیکوباکتر پیلوری ممکن است بطور بی خطر در مخاط معده و اثنی عشر زندگی کنند.

شایعترین علت ایجاد زخم اثنی عشر و معده هلیکوباکترپیلوری است و تقریبا از هر 20 نفر 3 نفر دچار زخم معده می شوند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده با عفونت طولانی مدت با هلیکوباکترپیلوری افزایش یابد. با این حال باید تاکید کرد که اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به هلیکوباکترپیلوری به سرطان معده مبتلا نیستند.

درد شکم، خستگی، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ، مدفوع تیره، اسهال، بوی بد دهان، کم خونی، زخم های گوارشی از علائم شایع هلیکوباکتر پیلوری می باشد. همچنین راه انتقال این باکتری از فردی به فرد دیگر از راه دهان یا مدفوع می باشد.

برای تشخیص بیماری پزشک آزمایشات بالینی را انجام می دهد و برای تشخیص بهتر دارو آزمایشاتی از قبیل آزمایش خون، آزمایش تنفس و اندوسکوپی را انجام می دهد. پس از تشخیص پزشک یک رژیم دارویی را برای بیمار تجویز می کند که معمولا به مدت 2 هفته می باشد.

احتیاط های مهم مصرف کلاریترومایسین

ممکن است برخی افراد به این دارو یا داروهای مشابه آن مانند آزیترومایسین، اریترومایسین حساسیت داشته باشند. این افراد نباید از این دارو استفاده کنند.

اگر بیماری های نظیر بیماری کبد ، بیماری کلیوی ، دیابت،مشکلات قلبی یا عدم تعادل الکترولیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و همچنین در بارداری و دوران شیردهی منع مصرف دارد.

کلاریترومایسین در گروه C بارداری قرار دارد.کلاریترومایسین میتواند به نوزاد متولد نشده اسیب برساند. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید به پزشک خود بگویید.

اگر به کلاریترومایسین یا آنتی بیوتیک های مشابه حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید و همچنین اگر تا بحال مشکل زردی یا کبدی ناشی از مصرف این دارو شده اید نباید این دارو را مصرف کنید.

برخی از افراد پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک دچار برفک (قرمزی و خارش در دهان یا واژن) می شوند. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد ، با پزشک یا داروساز خود در مورد چگونگی درمان آن مشورت کنید.

نحوه مصرف کلاریترومایسین

دوز و طول دوره درمان با کلاریترومایسین به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد که معمولا برای درمان عفونت معده 14 روزه تجویز می شودو به همراه برخی داروهای دیگر از جمله داروهای کاهش اسید معده ، آنتی بیوتیک دیگری مانند آموکسی سیلین می باشد.

حتما توجه داشته باشید برای ریشه کن شدن عفونت هلیکوباکتوپیلوری باید مطابق دستور پزشک داروها را مصرف کنید. دوز درمانی را تا پایان ادامه دهید تا این عفونت به کلی ریشه کن شود.

ممکن است برخی افراد دوز مصرف را فراموش کنند، این افراد باید به محض یادآوری آن را مصرف کنند، اما اگر تقریبا زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی باشد دوز از دست رفته را مصرف نکنید.

عوارض جانبی داروی کلاریترومایسین

کلاریترومایسین ممکن است در برخی از افراد حساسیت ایجاد کند که علائم آن کهیر، مشکلات تنفسی، تورم صورت یا گلو، بثورات پوستی و سوزش چشم باشد که باید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

از عوارض دیگر این دارو درد شدید معده ، اسهال آبکی یا خون آلود، تپش قلب ، لرزیدن ، تنگی نفس ، سردرگمی مشکلات کبدی ، مشکلات کلیوی میباشد که در صورت بروز این عوارض سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و می داند که منافع این دارو بیش از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند و هیچ عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی ، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جدی کلاریترومایسین شامل کم شنوایی ، تغییرات ذهنی / خلقی ، ضعف عضلانی ، مشکلات چشمی (مانند افتادگی پلک ، تاری دید ) ، تکلم نامرتب ، حالت تهوع مداوم /استفراغ ، درد شدید معده / شکم ، ادرار تیره ، زردی چشم یا پوست است.

تداخل دارویی داروی کلاریترومایسین

کلاریترومایسین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و به این معنی است که برخی داروها ممکن است در صورت مصرف همزمان باعث عوارض جانبی شوند و یا اثر داروها را کاهش دهند.اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز کلاریترومایسین با پزشک خود مشورت کنید.

نمونه داروهایی که ممکن است با کلاریترومایسین تداخل داشته باشند شامل ارگوتامین، سیزاپرید، ارگوتامین، ترفنادین، سیمواستاتین، لوواستاتین، رانولازین،دومپریدون داروهای ضد استفراغ، داروهای ضد قارچ و برخی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد. البته ای لیست کاملی از داروهای در تداخل با کلاریترومایسین نمی باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.