شفا مگ

فستوور: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص فستوور 30، 60، 120 و 180 داروی آنتی هیستامین نسل دوم است که عوارض خواب آوری ندارد و برای درمان علائم آبریزش بینی، سرفه، کهیر و خارش تجویز می شود.

فستوور

فستوور یک دارو از نسل دوم آنتی هیستامین ها می باشد که عوارض خواب آور بودن را ندارد و برای کاهش علائم آلرژی و حساسیت فصلی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم، عطسه، کهیر و خارش تجویز می شود.فستوور در اشکال قرص روکش دار 30، 60، 120 و 180 میلی گرمی می باشد. این دارو باعث مهار ماده طبیعی هیستامین که در هنگام واکنش آلرژیک در بدن ایجاد می شود عمل می کند.

عوارض جانبی داروی فستوور شامل خواب آلودگی، تورم مفاصل، سرگیجه، درد مفصلی یا عضله ای، قاعدگی دردناک، گرفتگی بینی و تورم مفاصل می باشد. در صورت مشاهده عوارض فستوور حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فستوور چیست

فستوور نام تجاری داروی فکسوفنادین است که برای درمان و کاهش علائم آلرژی و حساسیت فصلی تجویز می شود. این دارو باعث کاهش تولید هیستامین در بدن می شود. این دارو یک آنتاگونیست گیرنده H1 است که برای اتصال به محل گیرنده H1 در سلول های هدف در مجاری تنفسی، عروق خونی و مجاری گوارشی با هیستامین رقابت می کند. این دارو متابولیت اصلی ترفنادین است.

طول اثر فستوور بالای 12 ساعت است و حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد تا به حداکثر غلظت سرمی خود برسد. این دارو حدود 60 تا 70 درصد آن به پروتئین های پلاسما متصل می شود. نیمه عمر این دارو حدود 14 ساعت می باشد و از طرق مدفوع و ادرار دفع می شود.

موارد مصرف فستوور

داروی فستوور داروی آنتی هیستامین است که برای کاهش علائم حساسیت و آلرژی های فصلی تجویز می شود. این دارو برای درمان آبریزش چشم، ابریزش بینی، حساسیت فصلی، تب یونجه، خارش چشم استفاده می شود.فستوور برای درمان علائم کهیر، خارش بدن و برخی از علائم حساسیت های پوستی تجویز می شود.

هشدارهای مهم

ممکن است برخی از افراد به فستوور یا داروهای مشابه به آن حساسیت داشته باشند، این افراد نباید از فستوور استفاده کنند و حتما باید با پزشک مشورت کنند.

افرادی که سابقه بیماری خاصی به خصوص بیماری کلیوی و کبدی دارند حتما با پزشک خود مشورت کنند. این دارو ممکن است برای برخی بیماری ها منع مصرف داشته باشد.

افرادی که در سنین بالای 65 سال هستند، بدن آنها نسبت به این دارو حساس هستند، به همین خاطر این دارو حتما باید توسط پزشک برای این سنین تجویز شود.

فستوور در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

فستوور به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشروت کنید، شاید پزشک تشخیص دهد که شیر دادن به نوزاد را قطع کنید.

نحوه مصرف داروی فستوور

قرص فستوور برای درمان علائم الرژی و حساسیت تجویز می شود و با توجه به شرایط سنی بیمار، تشخیص پزشک و شرایط بیمار مقدار دوز آن تجویز می شود. به طور معمول دوز فستوور 2 بار در روز می باشد.

قرص فستوور را می توانید با غذا یا بدون غذا می توانید مصرف کنید و این دارو را به همراه یک لیوان کامل آب مصرف کنید. همچنین از مصرف آب میوه (مانند سیب ، پرتقال یا گریپ فروت) همزمان با فستوور خودداری کنید زیرا می تواند شرایط جذب دارو را کاهش دهد.

افرادی که از آنتی اسیداهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم استفاده می کنند،نباید از این داروها حدود 2 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از مصرف فستوور استفاده کنند.

مقدار مصرف فستوور برای علائم رینیت آلرژیک فصلی مانند عطسه، خارش، اشک چشم ، خارش بینی و گلو و علائم آلرژی پوستی مانند کهیر با توجه به شرایط پزشکی 180 میلی گرم یک بار در روز یا 60 میلی گرم 2 بار در روز می باشد. توجه داشته باشید نباید از این دارو بیش از 180 میلی گرم در روز مصرف شود.

عوارض جانبی داروی فستوور

داروی فستوور ممکن است در برخی افراد عوارض خفیفی مانند خواب آلودگی و سرگیجه ایجاد کند که این عوارض ممکن است طی چند ساعت از بین برود. اما برخی عوارض ممکن است شدید باشد و در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض های شدید فستوور که البته نادر است، واکنش آلرژیک به این دارو می باشد که در صورت مشاهده علائمی چون تورم گلو یا زبان، تنگی نفس، بثورات پوستی مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع فستوور شامل سردرد، کمردرد، درد سینوس، استفراغ، سرگیجه، گوش درد، تب، سردرد ، درد مفاصل، درد عضله، گرفتگی بینی و تورم مفاصل است.یکی دیگر از عوارض فکسوفنادین قاعدگی دردناک در بعضی از زنان می باشد، که در صورت شدت آن می بایست با پزشک خود تماس بگیرند.فکسوفنادین ممکن است باعث سرفه ، تب یا ناراحتی معده شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه دار بود و یا بدتر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.